Človeka s iným názorom nemusíme okamžite rozdupať

S predsudkami ideme nielen do diskusie s Rómom, ale aj Kotlebovým sympatizantom.
Nedávno som sa zúčastnil zaujímavého workshopu, kde sme sa bavili o množstve nánosov, predsudkov či patternov, ktoré máme v hlave ešte skôr ako s niekým vôbec začneme komunikovať. S predsudkami ideme nielen do diskusie s Rómom, ale aj Kotlebovým sympatizantom. Viac pochybujeme o správnosti diagnózy ak oproti nám sedí o generáciu mladšia doktorka a mlčiaceho introverta považujeme za toho hlúpejšieho, lebo asi nemá čo k téme povedať.
Často vidím ľudí z mojej bubliny na Facebooku ako vyhadzujú z pomedzi priateľov všektých, ktorí … – dosaďte si za tri bodky politické, ideologické, či akékoľvek názory, ktoré sa vám nepáčia. Uzatváranie sa do skupín nie je zdravé. Je už dávno psychológmi dokázané, že ak sa skupina s nejakým názorom uzavrie a nedostáva podnety “zvonka”, jej názory sa ešte viac zradikalizujú. Spolu sa tak skôr utvrdia v blbostiach, ako že každý moslim je terorista, každý, kto má rómsky pôvod je zlodej, alebo príživník, či v tom, že ženy sú neschopnejšie manažérky ako muži. Najväčší problém s Maďarmi majú vždy tam, kde živého Maďara nikdy nevideli.
Jedna dánska televízna spoločnosť urobila video, v ktorom ľudí roztriedila do skupín. V jednej boli starí ľudia, v ďalšej biznismeni, potom tí, ktorým veríme – ako lekári, právnici, či tí, ktorých sa obávame – potetovaní silní holohlaví chlapi. Následne sa ich opýtali otázky ako „Kto z vás bol triednym klaunom?“ alebo „Kto z vás verí v UFO?“, atď. Na základe nových kritérií zrazu vznikli úplne iné skupiny ľudí. Medzi triednymi klaunmi bol potetovaný motorkár, staršia pani, či moslim.

Takto viete nájsť spoločné body, ktoré môžu štartovať diskusiu aj s človekom, o ktorom si myslíte, že naozaj si nemáte čo povedať. Veľmi záslužnú prácu robí Slovenská debatná asociácia, ktorá už 20 rokov trénuje mladých ľudí v tom, aby dokázali komunikovať a obhajovať svoje postoje aj v rpípade, že oproti nim nesedí práve niekto úplne najsympatickejší. Ako o SDA povedal Peter Pellegrini: „Vaša debata má svoje pravidlá, vymedzený čas, stanovené tézy, od ktorých sa nesmiete odkloniť. My politici by sme sa v tomto mali od vás pravdepodobne čo učiť.“

Bolo pre mňa cťou, keď ma z Lucia Pašková (mimochodom nedávno získaným titulom Manažérka roka búrajúca predsudky, o ktorých som písal v úvode tohto textu) oslovila, aby som v rámci vybraných 20tich dizajnérov a osobností vytvoril motív trička, ktorý následne vydražili za účelom získania príspevkov na ďalší chod asociácie. Následne sme „argUMent“ s priateľmi z našej agentúry doplnili ešte o ďalšie výroky, ktoré debata asociuje.



Vytvorili sme sériu vizuálov, v ktorých sme tú podstatnú časť zvýraznili manuálne. Veď pozrite si making of video:
Som presvedčený o tom, že rozhovor môže byť najúčinnejším nástrojom na vyriešenie problémov. Zároveň si myslím, že okrem vhodne zvoleného obsahu je dôležitá aj forma, dramaturgia, vedenie pozornosti či prostredie, atmosféra, v ktorej sa rozhovor uskutočňuje. Napriek tomu, že sa tomu venujeme tisíce rokov, stále sa máme čo učiť. Len to prosím nevzdávajme!
Ak vás zaujímajú dobré (alebo aj zlé) reklamy zo sveta či Slovenska, pridajte sa do mojej skupiny Pán Slovák vie čo-to o reklame a neváha vás to naučiť na Facebooku. A/alebo si pozrite aj moje straršie blogposty na tému komunikácie a reklamy (klik na obrázok úplne dole). Ďalšie práce z našej agentúry nájdete na našom Facebooku.
