Denník N

Ako „nevhodný“ notový materiál dokázal pokaziť vzťahy

Koncert ruskej opernej divy Anny Netrebko, ktorý sa tento mesiac uskutočnil v Prahe, sa počas prípravnej fázy zasekol na úplne neočakávanom mieste a nechýbalo veľa k tomu, aby sa v pôvodnom obsadení vôbec nekonal. Padali úvahy, že bude musieť prísť k výmene orchestra. Čo sa stalo?

Keď organizátor podujatia Berin Art Management poslal hráčom telesa doprevádzajúceho speváčku notový materiál, dostalo sa mu odpovede, že takéto noty nie sú dostatočne kvalitné. Konkrétne bolo vytknuté, že sú namnožené vo formáte A4 (čo je pre muzikantov príliš malý rozmer) a že jednotlivé listy nie sú zviazané, ale nachádzajú sa v akomsi “šalátovom vydaní” a hráči by si ich museli sami usporiadať.

To všetko bola pravda. Nikto však nebude zakazovať, aby sa noty prefotili do formátu A3 a jednotlivé strany usporiadali tak, ako majú ísť za sebou. A prípadne aj zviazali. Ak je vôľa takúto nepríjemnosť riešiť, tak ide o smiešny problém, ktorý by za normálnych okolností nestál za reč. Uvedené sa však v Prahe ukázalo byť neprekonateľnou prekážkou, kvôli ktorej orchester „nemôže koncert odohrať”.

Koncertná šnúra Anny Netrebko sa pritom nezačínala a ani nekončila v Prahe, ale prebiehala aj v ďalších mestách. S tým istým programom a s tým istým notovým materiálom. V Španielsku, Veľkej Británii, či vo Francúzsku alebo Rusku hráči nemali s rovnakými notami žiaden problém. A to ani vo veľkých a prestížnych operných domoch ako napríklad v Teatro Real v Madride.

Riaditeľka Opery Národního divadla Bohdana Malik však celú nepríjemnú záležitosť videla úplne inak: “Hudobný materiál, ktorý sme dostali prostredníctvom DHL bol absolútne nepoužiteľný. Náš orchester nikdy nedostal materiál v tak zlej kvalite a hráči preto nie sú schopní ho použiť a koncert odohrať.” – napísala prostredníctvom mailu organizátorom. Uviedla, že buď Berin Art Management zabezpečí iné noty, alebo sa bude musieť pripraviť na dôsledky, ktoré z ich nedodania – a teda z nedodržania zmluvných podmienok – vyplývajú.

Či to naozaj znamenalo, že orchester v takom prípade koncert neodohrá, nebolo takto explicitne vyjadrené, ale takáto hrozba prinajmenšom visela vo vzduchu.

Organizátor sa bránil, že dodané noty sú v poriadku a nikde inde s nimi nemali problém, ale odpoveď bola znovu nekompromisná: „Hoci iné orchestre možno mohli tolerovať nízku kvalitu notového materiálu, Orchester Štátnej opery v Prahe ešte nikdy nevidel materiál, ktorý bol tak zle pripravený“ – trvala na svojom riaditeľka a dodala: „Niektoré strany neboli správne prefotené, takže na nich chýbali aj niektoré noty“. 

Takto absurdný spor vo mne vzbudil novinársky záujem a preto som sa obrátil priamo na Berin Art Management ako organizátora podujatia so žiadosťou o bližšie vysvetlenie. Obdržal som odpoveď, v ktorej celú situáciu označili za „provokáciu“ a zaslali mi fotografie nimi dodaného notového záznamu, aby som si mohol utvoriť vlastný názor, či jeho strany naozaj neboli dostatočne čitateľné.

Hráči orchestra – respektíve minimálne časť z nich – ale stáli za stanoviskom riaditeľky divadla:  „Zástupca odborov orchestra priniesol pani Malik ukázať noty, z ktorých mali hrať. Boli naozaj príšerné. Malé, kopírované, vyblednuté. Takže rozhodnutie riaditeľky považujeme za správne.” – uviedol môj zdroj.

Na obrázku fotografia zo zaslaného notového materiálu

Nakoniec padol tak trochu očakávaný návrh, ako celú situáciu vyriešiť. Praha požadovala vyplatiť sumu niekoľko tisíc eur naviac oproti pôvodnému kontraktu, aby si za tieto peniaze mohli hráči zabezpečiť noty „niekde inde“.

To samozrejme neznamenalo, že by ich museli zháňať a nedajbože kupovať. Zohnať „niekde inde“ v tomto konkrétnom prípade znamenalo, že ich vytiahli z archívu Štátnej opery. Teda zo svojho vlastného archívu. Keďže tam sa nachádzalo len sedem árií zo 17 čísiel pripravovaného koncertu, zabezpečili samozrejme len tie.

“Bola to provokácia, aby hráči dostali ďalšie peniaze. S týmito notami sme organizovali koncerty po celom svete. Ja sama som muzikantka, mám úplne jasnú predstavu, ako majú vyzerať noty, ktoré má dostať orchester. Išlo o to, aby vydobyli nejaké peniaze naviac. Trvalo to dovtedy, kým sme im nezaplatili. Nechceli sme dopustiť ohrozenie koncertu, tak sme radšej zaplatili.” – napísala mi mailom Elena Poliakova z Berin Arts Management, ktorá ohľadom notového materiálu s pražským Národným divadlom komunikovala.

Pražský koncert Anny Netrebko. Na snímke s Jusifom Ejvazovom. Foto: Alexander Sokolov

Podľa mojich informácií však situácia zďaleka nebola tak idylická, aby sa uporiadateľ takto jednoducho nechal pritlačiť k múru a bez okolkov akceptoval ďalšie nároky na navyšovanie rozpočtu nad rámec dohodnutého kontraktu. Vytiahla sa zmluva uzatvorená s Národným divadlom a zisťovalo sa, aké sú podmienky jej prípadného vypovedania a nakoľko by bolo možné na poslednú chvíľu osloviť na doprovod speváčky iné teleso. Pracovne sa uvažovalo najmä o orchestri PkF.

Keďže však v tom čase už bola v kontrakte s ND vyplatená záloha, bolo zrejmé, že odstúpenie by sa nezaobišlo bez strát. Krátkosť času taktiež nehrala organizátorom do karát, pretože bolo potrebné, aby orchester PkF mal zhodou okolností v čase plánovanych skúšok v dňoch  4., 5., a 6. novembra  každý večer (o 19 hodine) voľno. V Berin Art Management najprv potrebovali vedieť, aký je ich manévrovací priestor a či je takáto alternatíva vôbec reálna. K odstúpeniu od zmluvy nakoniec nedošlo, ale veľa zrejme nechýbalo.

Maslo na hlave má pritom aj organizátor, pretože noty bolo potrebné zaslať do Prahy šesť týždňov vopred a tento termín nebol dodržaný. Na druhej strane ak chceli v ND komunikovať problém, tiež to mohli a mali urobiť skôr, než až tesne pred koncertom.

Využívať takúto situáciu na žiadanie doplatenia 2500 eur za poskytnutie svojich vlastných nôt už samozrejme posúva celú záležitosť do úplne inej roviny.

Na zdôraznenie absurdnosti celej situácie stačí ešte uviesť, že nahrádzala sa napríklad aj ária  z Tosky E lucevan le stelle, ktorá je na fotografii nižšie – a keďže zjavne nie je ani vyblednutá, ani nečitateľná, dôvodom jej zámeny bola zrejme len skutočnosť, že sa v archíve ŠO tiež nachádzala. Na rozdiel od niektorých iných árií plánovaného koncertného večera.

Na obrázku fotografia zo zaslaného notového materiálu

Anna Neterebko je opatrná a nerada sa necháva doprevádzať orchestrami, s ktorými nemá predchádzajúcu osobnú skúsenosť, alebo na ktoré nemá aspoň vynikajúce referencie. Ak sa tak stane, je to naozaj len málokedy. V tomto prípade sa však nechala nahovoriť, hoci s orchestrom Štátnej opery nikdy predtým neúčinkovala. Príprava koncertu spadala ešte do éry predchádzajúceho vedenia ND, ktoré vďaka kontaktom na osoby z bezprostredného okolia speváčky dokázalo svoj orchester do jej projektu v podstate “pretlačiť”. Práve na základe týchto dobrých vzťahov.

Pôvodný zámer bol zo strany divadla určite chvályhodný – veď za normálnych okolností by pre orchester vznikla slušná šanca mediálne sa zviesť na relatívne sledovanom podujatí a z hľadiska PR išlo určite tiež o vďačnú akciu. A pre každé teleso je doprevádzanie svetovej opernej hviezdy číslo jeden tak trochu aj prestížna záležitosť, o ktorú si môže obohatiť svoje curriculum v bulletinoch.

Navyše je všeobecne známe, že ak Anna Netrebko má pri účinkovaní s konkrétnym orchestrálnym telesom dobrú skúsenosť, zvykne potom jeho hráčov prizvať aj na ďalšiu spoluprácu. Dobrým príkladom je jeden z jej nedávnych koncertov v budapeštianskej hale MÜPA, kde si orchester maďarskej Štátnej opery natoľko obľúbila, že jeho hráčov vzápätí pozvala, aby ju doprevádzali na koncerte v berlinskej Waldbühne. A momentálne s nimi pripravuje už aj ďalší spoločný projekt – opäť v Berlíne.

Úspešnou spoluprácou s touto divou sa tak Orchestru Štátnej opery mohlo pootvoriť úplne nové pole možností. V Prahe však – ako vidieť – udalosti nabrali celkom opačný smer a rozhodne sa nedá povedať, že by dospeli k obojstrannej spokojnosti.

Aby bolo jasné, občas sa naozaj stáva, že organizátor podujatia nezabezpečí vhodný notový materiál. Hráči samozrejme nie sú povinní si ničiť oči hraním z listov, na ktorých sú noty príliš malé, alebo nie sú dobre čitateľné. A chápem, že ak protestujú a nikto ich nepočúva, občas sa musia aj zatnúť a povedať si: dosť, z tohoto nehráme. Ale vždy je aj možnosť rozhodnúť sa problém neeskalovať a notový materiál prefotiť a zväčšiť.

Nie je mojou úlohou robiť arbitra a hľadať, ako to bolo v tomto konkrétnom prípade a kde presne bola pravda v spore s notami. Nie je to ani cieľom tejto glosy. Skôr mi ide o to ukázať, že trvať na malichernostiach sa zväčša nevypláca.

Pretože v Berin Art management si práve prežité peripetie dobre zapamätajú.

Pražský koncert Anny Netrebko. Foto: Alexander Sokolov

Netreba naivne očakávať, že by ktokoľvek z organizátorov tlmočil svoje výhrady verejne. To je v tomto type businessu absolútne tabu. V médiách sa o koncerte komunikovali len superlatívy, pozitívne kritiky (recenziu koncertu sme priniesli TU) a fotografie, na ktorých boli prezentované úsmevy, kvetiny a nadšené publikum. Na pozadí však jeho realizácii predchádzalo škrípanie zubov, opätovné študovanie podpísaných kontraktov, zháňanie iného notového záznamu a vzájomné prestrelky prostredníctvom mailov. A  najmä úvahy o výmene orchestra.

Anna Netrebko, napriek všetkému vyššie uvedenému, na sociálnych sieťach po koncerte zverejnila krátky odkaz: Ďakujem Praha, krásny koncert, skvelý orchester… 

Zdvorilostné reči a povinné frázy usporiadateľov určené pre verejnosť však nie sú podstatné. To, ako sa protagonisti koncertu na základe tejto skúsenosti zariadia do budúcnosti bude mať o miere ich spokojnosti, či nespokojnosti v skutočnosti oveľa väčšiu výpovednú hodnotu.

Existuje nespočetné množstvo príkladov o tom, ako sa dajú nenávratne zahodiť zaujímavé šance kvôli úplným taľafatkám. Mať správny „čuch“ na to, kedy je treba razantne presadzovať aj menej podstatné drobnosti a kedy nad nimi mávnuť rukou je práve vecou dobrého odhadu. A neschopnosť odhadu nesvedčí o vysokej miere profesionality.

Či teda tých vydobytých 2500 EUR naviac – a ešte k tomu zadovážených práve takýmto spôsobom – stálo za všetky tie dôsledky a stratené možnosti, ktoré sú s tým teraz spojené, ponechám radšej bez komentára.

 

Peter Bleha

Diskusia  k článku je možná na facebookovej stránke: Do Re Mix

Teraz najčítanejšie