Denník N

Čo je úlohou politika?

uloha politika blog matus zahradnik

Stratili sme sa, to je fakt. Ako verejnosť, ako spoločnosť, aj ako jednotlivci. A je čas si to priznať. Aké sú dôvody?

Aká je úloha politika?

Je to pravidelné rečnenie na tlačovkách? Je to príprava návrhov zákonov? Je to dohadovanie hlasov v parlamente, aby zákony prešli? Je to zháňanie peňazí a získavanie podpory pre konkrétne projekty v agende? Je to stretávanie sa s voličmi na námestiach? Je to diskutovanie so súpermi v televíznych diskusiách? Je to písanie blogov a statusov na sociálne siete, tvorba videí?

Politikov dnes volíme na základe vystúpení v médiách a sociálnych sieťach, a to je niečo, čo nás naučili televízne súťaže talentov v hlavnom vysielacom čase. Zabudli sme dôverovať skúsenostiam a schopnostiam ľudí. Zabudli sme, že na riadenie štátu potrebujeme schopných profesionálov a nie televízne celebrity, za ktoré hlasujeme SMS-skou. Zabudli sme čítať plány, programy a vízie.

Druhým dôvodom však môže byť aj to, že predsedovia strán, zástupcovia a zástupkyne miest a obcí nepočúvajú svojich komunikačných poradcov, svoje tímy, alebo ich vôbec nemajú. Z pohľadu marketingového konzultanta, politici komunikáciu svojim voličom vôbec neuľahčujú. Práve naopak: neprofesionálnym správaním iba zvyšujú predpoklad, že im voliči budú dôverovať menej. Asi hľadajú nové dno nedôvery, a prieskumy im ich každý mesiac potvrdzujú.

 

„Politici si zvykli na to, že o nich správy prinášajú média, a vo svete dezinformácií sú prekvapení, že jedine dezinformácie o nich verejnosť naozaj vie. Tvorba autentického obsahu pre voličov je v politike cudzí pojem, a venuje sa mu len zlomok kandidátov. „

 

Ako ste spokojní s politickou komunikáciou na Slovensku?

Na Slovensku je pravidlom, že na komunikáciu svojich posolstiev najmä využívajú tradičné printové média s limitovaným dosahom, v rámci existujúcich názorových bublín. V oblasti sociálnych sietí, Facebooku, sa väčšinou kandidáti spoliehajú na seba, alebo úzky okruh asistentov, a nie na profesionálne agentúry so skúsenosťami. A do tretice, jeden z najpoužívanejších kanálov na komunikáciu, pomocou pravidelných videí na Youtube, nechávajú roky nevyužitý, napospas ĽSNS a Harabinovi.

Ak sa chvíľu pohybujete v priestore politickej komunikácie na Slovensku, môžete započuť princíp výberu spolupracovníkov: “Zober do tímu aj tých dvoch mladých, oni budú vedieť s počítačmi, oni sú predsa tá digitálna generácia”. Akoby sa všetci mladí narodili ako experti na sociálne siete, Youtube, Instagram.

V dobe, keď si viete kompletnú dovolenku (vrátane ubytovania, letenky, prenájmu auta a vybavenia víz) vybaviť z mobilu počas rannej kávy, nájsť si autentickú informáciu o politických kandidátoch je práca na celé hodiny. Nie je to okej, a to bez akýchkoľvek výhovoriek. Ako voliči stojíme aktuálne pred dilemou: hodiť to vo februári expertom bez komunikačných skúseností alebo to hodiť mediálnym celebritám bez skúsenosti riadiť?

Autor je biznis analytik a konzultant politických kampaní v Crassus Consulting.

Teraz najčítanejšie

Matúš Záhradník

Autor sa 4 roky venuje digitálnemu marketingu, budovaniu osobných značiek, a pôsobí ako marketingový konzultant, aj v oblasti politického marketingu.