Denník N

Ako to je s plnými fľašami piva, Lidlom a nenávisťou

Už niekoľko mesiacov sa šíri na Facebooku odkaz s názvom „Zdieľajte – ako cigáni ojebávajú“, kde je opísané, ako „jeden veľmi opálený mládenec vzal z regálu do vozíku cca 30 fliaš piva, plné ich vrátil a zarobil na tom 45 eur.“ Text sa objavuje na sociálnych sieťach pravidelne. Vždy ho oprášia rôzne facebookové skupiny, ale dokonca aj stránky samospráv. Scenár je vždy rovnaký, stovky zdieľaní a tisícky nenávistných komentárov.

Ilustr. foto z filmu Vratné lahve
hoax_lidl

Spoločnosť Lidl však o prípade nič nevie. „Nemáme vedomosť o tom, že by sa takáto situácia vyskytla v niektorej z našich predajní,“ povedal pre blog hovorca Lidla Tomáš Bezák. Situácia – tak, ako je opísaná v statuse – nie je reálna. „Vo väčšine našich predajní sa automaty na výkup vratných fliaš nachádzajú mimo predajnej plochy. Zákazníci teda nemôžu fľaše odovzdať do automatu počas nákupu. Vratné automaty navyše automaticky kontrolujú, či sú odovzdané fľaše prázdne. Systémovo je teda spomenutá situácia nepravdepodobná. Otázne sú aj uvedené sumy, nakoľko pivové fľaše sú zálohované sumou 0,13 €.“ Čiže na 30 odovzdaných fľašiach nie je možné zarobiť 15 eur.

 

Prečo to píšem? Lebo podobných somarín, fám, starých alebo upravených fotiek s nenávistným textom pribúda, nielen na sociálnych sieťach, ale aj mnohých weboch, ktoré sa tvária ako spravodajské. Ľudia fotkám a odkazom nielen veria, ale bez rozmýšľania ich šíria. A s nimi šíria aj nenávisť. Raz sú objektom nenávisti Rómovia, potom Maďari, Ukrajinci, teraz utečenci.

hoax_islamJedna z najhorších za posledné obdobie je drastická fotografia obhorených tiel s textom, ako „Moslimovia tento mesiac v Nigérii upálili zaživa kresťanov,“ na stránke, ktorá propaguje demonštrácie proti utečencom. Fotka, ktorá vyvolala u mnohých strach a nenávistné komentáre, je však z roku 2010. Nešlo o upaľovanie, či vraždenie v Nigérii v roku 2015, ale o nešťastie v Kongu z roku 2010, pri ktorom vybuchla cisterna, požiar zachvátil blízke domy a uhoreli desiatky ľudí.

Zaujímavé na tom je, že admini týchto stránok to zdieľajú s vedomím, že šíria bludy a nenávisť. Pod fotkou hneď po jej zverejnení pribudli upozornenia od ľudí, ktorí nalinkovali fotografie z roku 2010 aj s upozornením, že išlo o nešťastie, nie vraždu. Admin stránky však fotku niekoľko dní ponechal, tá sa šírila a s ňou aj strach a hnev.

To nie je malý omyl, ani chybička, ale manipulácia, vďaka ktorej bežní ľudia sadnú na vlak, idú na demonštráciu a potom sa prekvapene pozerajú, ako sú súčasťou davu, z ktorého sa ozývajú rasistické heslá a hádžu sa kamene do rodiny s dieťaťom v kočiari.

 

Prečítajte si aj ďalšie články, v ktorých hodnotím médiá.

 

Teraz najčítanejšie

Omediach.com

Tento mediawatch blog je o etike v žurnalistike, prešľapoch novinárov, zásahoch do ich práce.  Autorkou je šéfredaktorka webu OMEDIACH.com Miroslava Kernová. V minulosti pracovala pre SME a Trend.