Denník N

Veci vás neurobia šťastnými… Skutočne?

Skutočne. Avšak sú veci, z ktorých môžeme mať radosť dlho, pravidelne a ktoré môžu k nášmu pocitu radosti prispieť.

Naplno súhlasím s tvrdením, že peniaze, majetok alebo veci nás neurobia šťastnými, ak práve nebojujeme s chudobou a jej dôsledkami – nemáme si čo obliecť, zjesť a kde hlavu skloniť. V kategórii zdrojov šťastia u mňa jednoznačne víťazia vrúcne, hlboké, úprimné, stabilné a vyrovnané vzťahy a mám to šťastie, že ich mám dostatok. Najmä s mojou manželkou, našimi rodinami avšak aj našími teraz už spoločnými priateľmi. Druhou najzmysluplnejšou vecou v mojom živote vidím starostlivosť o seba – cvičenie, dostatočný spánok, mindfulness meditácia, zdravá strava, kreatívne hobby. Avšak minule som sa s mojou šéfkou rozprával, že obaja máme sklon tešiť sa veľmi dlho z materiálnych vecí, najmä technologických hračiek. Čo mi z tejto kategórie urobilo radosť tento rok?

DELL XPS 9570

DELL XPS 9570. Zdroj: Verge

Vo februári som sa rozhodol, že už som príliš starý, aby som sa tak trápil s notebookom, ktorý mi pridelili v práci. Nebol by ani tak zlý ako korporátna doména a všetky skripty, ktoré na pozadí zbiehali mi znemožňovali pracovať efektívne a musel som čakať asi 7 minút, kým sa ráči naštartovať aj s programami, ktoré používam. Ďalej nedokázal v normálnej rýchlosti prepínať medzi Excelom, Outlookom a Skype-om a pracovať s ním na mojom 4K monitore doma bola na lexaurin. Cez kamarátku pracujúcu v DELL som si teda zadovážil XPS 9570 (vtedy flagship model) a priznám sa, že aj teraz, po 10 mesiacoch, mám z neho radosť. Z toho potenciálu, rýchlosti, že je tichý aj keď pracujem na 4K monitore, že sa naštartuje do pár sekúnd aj vrátane otvorenia mojich pracovných programov a že zvláda v reálnom čase všetko, čo po ňom chcem. Absolútne v ničom ma neobmedzuje. Je to radosť. Áno, už som zabudol, aké strašné to bolo bez neho a moja radosť nie je taká veľká ako prvé týždne. Ale stále sa z neho teším. Neviem, či príde deň, kedy mi už nebude stačiť.

SAMSUNG GALAXY S10+

Galaxy S10+. Zdroj: techadvisor.co.uk

Nevedel som, či sa mi oplatí prejsť z S9+ na S10+. Ako racionálne obhájiteľný krok považujem minimálne dvojročný odstup medzi high-end telefónmi. No S10+ ma vtedy svojím pre mňa unikátnym dizajnom bez škaredých „bezels“ a skvelým selfie foťákom, ktorým robím s manželkou značnú časť spoločných foto z dovolenie, presvedčil. Navyše výdrž batérie bola omnoho vyššia (nabíjam 1x za dva dni), bol tenší – s obalom hrubý ako S9+ bez obalu, citeľne rýchlejší (Exynos 9810 súťažil v inej kategórii ako Exynos 9820) a už som spomínal ten displej a ultra-sonic čítačku odtlačkov prstov, ktorá funguje aj bez toho, aby ste telefón najprv aktivovali tlačídlom? Proste priložením prstu na zhasnutý displej? Paráda. Doteraz mám z neho radosť – najmä keď čítam článok v Pockete alebo keď robím fotoknihy a teším sa z tých fotiek, čo sme na svadobných cestách v lete porobili. A že má 3,5 mm jack a dostal som parádne Galaxy Buds do daru grátis.

Mechanická klávesnica HyperX Alloy Elite s CherryMX Blue spínačmi

HyperX Alloy Elite. Zdroj: techknow.com

Pretože rád píšem (najčastejšie len svoj digitálny denník), rozmýšľal som, čo robí dobrú klávesnicu dobrou klávesnicou a aký je rozdiel v písaní na 15 EUR klávesnici a 150 EUR klávesnici. Dopátral som sa k z zisteniu, že existujú niečo ako mechanické klávesnice a že vybrať si z nich je celá veda. Tieto klávesnice poskytujú neporovnateľný zážitok z písania, najmä tie, ktoré majú modré spínače. Či už je výrobcom Cherry alebo sú od čínskych alternatívnych dodávateľov. Jednu fajnú som si zadovážil z NAY.sk, bola v zľave 40% a kámo, to je rozdiel. Je extrémne hlučná a používam ju len doma, kde ma nik nepočuje písať. Sám som z nej často ohučaný a potrebujem si dať slúchadlá. Avšak tá radosť z písania. Vedel som, že rád píšem, avšak na cherry MX blue spínačoch píšem… ja neviem… ultra-rád? Je to taká slasť, že keď prídem domov po dlhšej dobe tak skôr ako sa vybalím alebo idem na WC, idem k stolu a zaťukám si trošku… Len pre ten zvuk a pocit. Viac som o mechanických klávesniciach písal v tomto článku.

Sennheiser HD58x Jubilee

Vďaka Galaxy Buds som zistil, že nie všetky slúchadlá sú rovnaké a na jeseň som sa zahĺbil do skúmania možností, ako spraviť z počúvania hudby tiež radosť a slasť. Zvuk a možnosti jeho reprodukcie sú pomerne komplexná téma a musel som pochopiť, ako funguje DAC, kedy potrebujem amp, čo je DAC/Amp riešenie, aký je rozdiel medzi balanced a ne-balanced káblom, čo je to impedancia a aký je rozdiel medzi sluchádlami, ktoré sú „easy-to-drive“ a tie menej, čo mnohokrát súvisí s impedanciou, ale nie len s ňou. Potreboval som pochopiť, či chcem neutrálny, vyvážený zvuk alebo „consumer sound“, ktorý pripomína „rock-preset“ na ekvalizéri (v-shaped). No a ďalej, či chcem „on-ear“, „in-ear“ alebo „over-ear“ slúchadlá a či v rámci „over-ear“ chcem „open-back“ alebo „closed-back“. A potom som potreboval zistiť, že neutrálne slúchadlá znejú trošku nudne a že cenovo je rozdiel medzi slúchadlami častokrát obrovský, avšak dokážem kúpiť za relatívne lacné peniaze fantastické slúchadlá, ktoré keďže počúvam Spotify Premium s 320kbps kvalitou neurazia oproti Sennheiser HD 800S za 1600 EUR alebo Hifiman Sundara za 329 EUR. A povedzme si rovno, Sundara znie takmer rovnako dobre ako HD 800S a rozdiel je tam 1200+ EUR. Proste potreboval som pochopiť, že ak by som šiel do seriózne drahých slúchadiel, potreboval by som si predplatiť drahší Tidal službu miesto Spotify a investovať aj do DAC/Amp riešenia a celé by ma to vyšlo draho.

Našiel som však firmu Drop.com, ktorá v spolupráci so firmou Sennheiser vyvinula slúchadlá HD 58x Jubilee, ktoré som kúpil za cca 150 EUR aj poštovným a v každej recenzii som čítal, že za lepšiu cenu lepšie „open-back“ audiofilné slúchadlá proste nezoženiem. Navyše k nim až tak nepotrebujem zosilňovač (amp), hoci teraz, keď ich počúvam, zisťujem, že minimálne na telefóne by sa mi zišli. Dell ich utiahne dobre, avšak ten má svoje problémy s kvalitou zvukových ovládačov, takže pokukujem po AudtioQuest DragonFly ako o peknom Vianočnom darčeku… pre manželku :D

Poviem vám, že počúvať hudbu na lacných AKG slúchadlách ku Galaxy S10 a na týchto od Sennheiseru je proste rozdiel. Najviac vo detailoch a soundstage. Mám teraz nové hobby. Ľahnúť si a hodinku proste len počúvať a objavovať aj nových interpretov a žánre.

Kindle Paperwhite 4

Zdroj: the-ebook-reader.com

Kindle používam od roku myslím 2011. Teraz mám asi štvrtý Kindle. Predtým som mal Paperwhite 3, ktorý bol výborný. Ba v niečom mi sedel viac ako 4ka. Proste som vedel, kde končí „bezel“ a kde začína display, nakoľko to moje prsty cítili. Nemal som dôvod kupovať si Paperwhite 4, no kamarát chcel kúpiť dobrú čítačku do 100 EUR a nechcel čakať na Black Friday, kedy som mu odporučil, že bude Paperwhite 4 za 79 EUR. Tak som mu predal svoj Kindle a ja som 2 týždne počkal na môj nový Paperwhite.

Čo vám poviem. Čítať na Kindle je trošku iné ako analógovú knihu, no má to aj svoje výhody ako čítanie v tme v posteli bez rušenia manželky svetlom alebo možnosť exportu zvýraznených pasáží, ak radi čítate literatúru faktu ako ja.

Ostatné veci, ktoré mi aj napriek tomu, že ich používam viacero rokov, robia radosť sú:

  • BenQ PD3200U profesionálny 4K monitor – Oh! Na ňom ešte aj Excel je radosť!
  • Samsung KU7000 telka. Aj po 2 rokoch mám z nej radosť, najmä keď s manželkou pozeráme nejaký film alebo seriál na HBO Go.
  • Môj Alza Gamebox PC – aj po rokoch utiahne náročné hry a stál relatívne málo. Hrať Metro Exodus na tej telke vo 1440p v okne a s HDR je proste skvelé.
  • Viking zimné topánky – mám ich asi 4 roky, sú ako nové, nosím ich v kuse a stáli asi 60 EUR. Keď sa obnosia, kúpim si určite rovnaké.
  • Geox zimná bunda – po šiestich rokoch sa ma ľudia pýtajú, či mám novú bundu. Ja sa len zasmejem a poviem, že nie, už ju nosím siedmu zimu. Dobrá kúpa. Ešte dlho ju budem nosiť.

Urobili ma tieto veci šťastným?

Nie! Štastným ma urobili vzťahy, prežívanie prítomnosti, zážitky z cestovania a pocit zmyslu, keď robím veci, ktoré… proste dávajú zmysel. Avšak tieto veci mi robili a robia každodenných spoločníkov a aj vďaka ním mám každý deň radosť.

Teraz najčítanejšie

Andrej Kamenský

Vyštudoval som marketing na Fakulte Managementu UK, avšak pôsobím ako konzultant pre softvérové licencovanie v IT spoločnosti. Fascinuje ma život, milujem skúmať ho. Neviem si predstaviť nezdieľať v článkoch, čo sa učím a čo sa ma dotýka. Posledné obdobie ide najmä o témy ako mindfulness, integrita, autentický život a kognitívna psychológia. Niekedy sa neberiem veľmi vážne. A niekedy ma ani vy neberte. Uľahči nám to vzájomnú internetovú koexistenciu :)