Denník N

Čo má spoločné vegánstvo s politikou?

Načo ti budú peniaze, ak prestane tiecť voda z kohútika? Načo Ti bude auto za stotisíc eur, ak zhorí les a nebudeš mať, čo dýchať? Načo, ak dostaneš rakovinu?

Vegánstvo mi umožnilo prehodnotiť svoje priority v živote a vidieť iné cesty.

Zaviesť zmenu údajov zobrazovaných v tabuľkách na etiketách výrobkov. Údaje typu, koľko výroba daného tovaru spotrebovala vody, vypustila CO2, zabrala pôdy a v poslednom rade spotreba energie výroba daného produktu. Na základe týchto faktorov sa má odvíjať aj cena produktu.
Naozaj sa ide v aktuálnej situácii DPH na mäso a mäsové výrobky znižovať? Politika nie je len o dosahovaní toho, čo chceme, ale čo je nevyhnutné a potrebné bez prizerania sa na fakt, či sa to ľuďom páči alebo nie.

Politika je priestor, do ktorého vchádzajú naše vstupy v podobe požiadaviek a podpory daného politického systému. Ak politici naslúchajú občanom, tak takouto cestou môžu premieňať vstupy na výstupy. Lenže ľudia chcú to, čo nás môže neskôr zabiť.

Ja rozumiem, že evolúcia v jedle desí každý sebecký podtón nachádzajúci sa v útrobách našich pohnútok. Ja som si nevedel predstaviť nejesť mäso. Prvé, čo preletí hlavou:”A čo mám jesť?” To preletelo hlavou aj mne, keď tá myšlienka prišla.
Bolo to jednoduché. Do mojej cesty prišla osoba, ktorá je vegánkou 7 rokov. Zvedavosť nepustí, otázky sa vynárali. Netrvalo dlho, kým som si pustil doma sám dokumentárny film, kde vypovedali vedci o deštrukcii ekosystému. Ďalší dokument ukazoval plastové víry v Tichom oceáne a plastmi preplnené žalúdky vodného vtáctva. Nasledoval dokument o Nigérii, kde odpad, ktorý neskončí v oceánoch, prehrabujú miestni a budujú na tom svoju ekonomiku. A takto by som mohol pokračovať donekonečna. Odporúčam si pozrieť aspoň pár z nich. Nájdete všetky na YouTube. Namiesto hoaxov, dezinformácií, bulváru a ideologických dichotómii by sa mala spoločnosť zamerať na pozitivistický štýl života, založený na faktoch. Samotný Karl Marx tvrdil, že ideológia je len fikciou, ospravedlnením demokracie.

Celá politika na Slovensku je postavená na ideologických sračkách. Úplných bullshitoch, ktoré nedávajú zmysel. Ja mám na háku, či pôjdem do dôchodku v 62 a 1/4 roku alebo 63 a 1/2 roku. Robia si srandu? Budem rád, ak tu budeme o toľko rokov. Človek je zvláštny tvor. Vytvorili sme si komfortné zóny a stále chceme viac. S možnosťami prichádza stabilizácia komfortnej zóny a teraz, keď prišli iní ľudia, ktorí hovoria:”Spravili sme to zle. Toto, toto a tamto musíme prestať robiť, inak je po nás,” tak už nie sme schopní opustiť komfortnú zónu. Je to už pre nás ťažké. Hlavne v prípade, ak nevidíme na vlastné oči zmeny v prírode. Ak v hlavných správach v primetime povedia, že sú premnožené medvede a útočia, tak si nikto neuvedomí, že ak sa tu premnožili medvede neznamená, že v Tichom oceáne nie je plastový vír, ktorého veľkosť nedokážu odhadnúť. Ak nehorí les tu, tak neznamená, že nehorí v Brazílii. Pri takýchto vážnych problémoch nikomu nepomôže, či je Slovák, či je biely, či je čierny. Američan, Holanďan, Slovák,…Sme jedna Zem, jedno spoločenstvo, jeden druh. Žijeme v jednom ekosystéme. Je potrebné, aby sme opustili svoje komfortné zóny a vykopli do basy ľudí, ktorí si z politiky a robia svoju firmu. Aha, sorry. Padá ekosystém, ospravedlňujem sa, že ruším pri vašich biznisoch. Toto nie sú ani charakterní ľudia, ani čestní ľudia. Dobrý štát môže byť len taký, ktorý má dobrú vládu. Privítal by som psychotesty, IQ testy.

Už Platón to vedel, že moc majú mať v rukách “tí najlepší z najlepších”. Za ideálnu vládu považoval sofokraciu, čo je v preklade vláda filozofov. Politika je dnes veľký kapitál a možnosť viesť podnikanie cez štátne zákazky. Týchto ľudí by asi ani Platón nevybral za panstvo gréckych mestských štátov a to bolo pekne dávno, kedy žil Platón. Ak sa odhliadnuc na ideológie budeme usilovať o nadhľad pri sledovaní spoločnosti, môže to priniesť ovocie vo forme hodnotových zmien.

Opravíte zhorenú katedrálu Notre-Dame, ale ak zničíme les, kto ho “opraví”? Vtedy prestanú mať peniaze zmysel. Kto bude produkovať kyslík, ktorý je tak nevyhnutný? Ak by ľudia prešli na rastlinnú stravu, ožilo by poľnohospodárstvo. Tak vzácna oblasť našich životov a nášho národa. Zamyslel som sa na okamih, kde je naše poľnohospodárstvo teraz. A viete prečo? Lebo žerete poľské mäso. Žiadny z reťazcov nebude predávať produkt, ktorý sa nepredáva, čiže moc je v rukách ľudí. Ľudia sú pre reťazce chodiace bankovky, čiže spravia všetko, čo uvidia bankovkám na očiach.

Ja som nejedol mäso už skoro polroka a žijem. Navyše mám pravidelný metabolizmus, ktorý som nikdy pred tým nemal. Mám sa lepšie, cítim sa lepšie. Som zdravý a živý.

Aspoň to skús, pre lepší život tvoj, môj, nás všetkých.
Zviera nieže nie je vec, ale zviera nie je jedlo.

Teraz najčítanejšie