Denník N

Cadillac Eldorado ’57 – ’58: Konkurencia pre Rolls-Royce?

Začalo to útokom na najvyššiu métu, aby to skončilo… veď čítajte, dozviete sa.

V prechádzajúcom dieli sme s Eldoradom predstavili druhú generáciu, ktorá už začala mať šmrnc. Úspech u zákazníkov dával priestor na to, aby sa konštruktéri a dizajnéri ešte viac odviazali. A že sa bolo na čo pozerať!

Blog o prvej generácii.

Blog o druhej generácii.

Tretia generácia (1957 – 1958).

Píše sa rok 1957. Autá v uliciach Ameriky majú čoraz výstrednejší dizajn s ukážkovými plutvami v zadnej časti, sú väčšie a silnejšie, majú viac svetiel.  Dve tretiny sa kupujú na úver. Sovietsky zväz vypúšťa prvý satelit, Sputnik 1. V parkoch USA si ľudia prvý krát hádžu lietajúce taniere (Frisbee). Populárne sa stávajú aj Hula Hoops (to sú tie kruhy čo si točíte okolo brucha). Singapur a UK sa dohodli, že Singapur už nebude britskou kolóniou, hoci UK si ponecháva silný vplyv v obrazne a zahraničných záležitostiach Singapuru. Západné Nemecko, Francúzsko, Belgicko, Taliansko, Luxembursko a Holandsko podpisujú Rímske zmluvy a zakladajú EEC (European Economic Comunity), teda Európske spoločenstvo, predchodcu Európskej Únie. Vzniká spoločný trh medzi týmito krajinami.  Testovací pilot a budúci astronaut John Glenn vytvoril nový rekord, keď preletel z Los Angeles do New Yorku (teda krížom cez USA) nadzvukovou rýchlosťou za 3 hodiny a 23 minút.  Na cestách sa začínajú používať mobilné radary na kontrolu rýchlosti. Toyota začína v USA predávať autá. V Škótsku prvý krát používajú ultrazvuk na skenovanie. V USA začína pracovať prvá jadrová elektráreň, v Pensylvánii.

V kinách sú filmy ako Dvanásť rozhnevaných mužov (Twelve Angry Men) a Most cez rieku Kwai (The Bridge Over the River Kwai), TV vysiela po prvý krát Mavericka. Svoj film už má aj Elvis Presley, volá sa Jailhouse Rock. Ian Fleming napísal novú bondovku, Srdečné pozdravy z Ruska (From Russia with Love). Jednotkou rebríčka Billboard je opäť Elvis Presley, tentokrát s pesničkou All Shook Up. V prvej desiatke má ešte skladbu Too Much na deviatom mieste. V tomto roku sa narodila Gloria Estefan.

Prichádza tretia generácia Eldorada a zákazníci majú opäť väčšiu dilemu. Znovu totiž máme hneď dve Eldorada. Ale rozdiel je v inom, ako pri druhej generácií. Jedna verzia je postavená na základe Series 62 ako doteraz, druhá postavená na Series 70 a volá sa Eldorado Brougham. Je nie len väčší, ale spredu vyzerá inak, má štvoricu svetiel.

„Obyčajné“ Series 62 Eldorado viac nadväzovalo na predchádzajúcu generáciu.

Inšpiráciu pre novú generáciu treba hľadať ešte v roku 1954, kedy na autosalone Motorama predstavil Cadillac trojicu konceptov, pričom najviac sa na sériový model podobal model Park Avenue

Nové šasi s rámom do tvaru X (X-frame)  umožnil Eldorado posadiť zhruba o 3 palce (7.5 cm) nižšie. Absencia rámu na boku (predtým sa používal tzv. ladder frame, teda obĺždníkový rám) znamenala, že ochrana pri bočnom náraze nebola bohvieaká, ale v tejto dobe to ešte nebola priorita.

Rozdiely medzi dvomi modelmi boli teraz oveľa väčšie, išlo v podstate o úplne iné autá, ktoré spájala len rovnaká štylistika zadnej časti a meno. Brougham bola veľká 4-dverová limuzína (big four-door hardtop), pričom druhý pár dverí sa otváral proti smeru jazdy. Vo výbave bolo všetko mysliteľné, vrátane hydro-pneumatického podvozku, ktorý si sám udržoval svetlú výšku. Mohli ste dostať aj elektricky nastaviteľné sedadlá. Tranzistorové rádio, to bola senzácia. Tento model mal najvyššie ambície a chcel konkurovať Rolls-Royce Silver Cloud, cena bola na úrovni 13 047 USD, čo bol dvojnásobok ceny Series 62 Eldorado. Aj tak sa ale podarilo predať 400 ks. Všetky boli robené ručne v Detroite. Od roku 1959 sa výroba karosérií presunula do Pininfariny v Taliansku.

Pre Series 62 Eldorado naďalej existujú dve verzie, Biarritz (2-dverový kabriolet) a Sevile (2-dverové kupé), ktoré mali mierne odlišnú štylizáciu zadnej časti. Cena Biarritz aj Seville bola 7 500 USD. Vyrobených bolo 2 100 ks Seville a 1 800 ks Biarritz.

Seville aj Biarritz však mali oblú ohnutú zadnú kapotu obstavanú oblými nárazníkmi  z ktorých sa nahor týčili ostré plutvy.

Zadné blatníky boli opäť bez krytov zadných kolies a nárazníky boli pochromované. Zasahovali viac do bokov  ako v minulej generácii. Zároveň boli rozdelené (v strede bol výrez na evidenčné číslo), teda zadný nárazník nebol v jednom kuse ako predtým. Dvojitá plutva (či britva?) z prednej kapoty zmizla a tým sa docielil hladší dizajn prednej časti.

Ročník ’57 sa skrátka zatiaľ najviac líšil od ostatných Cadillacov. Aby toho zase nebolo naraz priveľa, pod kapotou nastal krok späť. Zatiaľ čo pre ročník ’56 mali Eldorada štandardne dvojitý 4-barelový karburátor, teraz sa štandard vrátil späť k jednému karburátoru. O nič ste neprišli, vďaka zvýšenému kompresnému pomeru klesol výkon len o 5 koní na 300 konských síl a samozrejme, mohli ste si za dvojitý karburátor priplatiť. Tým pádom ste dostali 325 konských síl a to najsilnejšie čo mohol mať Cadillac pod kapotou. Väčší Brougham mal pochopiteľné najsilnejší motor v základe… Ostatné Cadillacy o niečom takom nemohli ani snívať.

Pokračujeme rokom 1958. Ekonomika klesá a nezamestnanosť stúpa. Autá sú stále väčšie a ťažšie a silnejšie, ale začína sa prejavovať import z Japonska, hlavne od značiek Datsun a Toyota. Už aj USA má svoj prvý satelit (Explorer 1), ktorý vyštartoval do vesmíru z Cape Canaveral. Zem obehol  58 000 krát a zhorel v atmosfére o 12 rokov neskôr. Vzniká Národná Vesmírna Agentúra (NASA). Sovieti zatiaľ vypúšťajú tretí satelit, Sputnik 3, ktorý dokázal vo vesmíre vykonať 12 vedeckých pokusov. Spoločnosť Microchip začína dosahovať prvé štádia vývoja osobného počítača, tak ako ho dnes poznáme a používame. Nukleárna ponorka USS Nautilus preplávala v hĺbke Severný pól. V Bruseli sa koná Expo 58, prvá výstava svetového obchodu od 2. Svetovej vojny. Trvala 5 mesiacov a prišlo 41 mil. návštevníkov.

Jednotkou rebríčka Billboard je skladba Volare od Domenico Modugno. Narodil sa Andrea Bocelli.

Ročník ’58 podstúpil len minimálne zmeny. Podľa doterajšieho zvyku, už aj menej exkluzívne verzie Eldorada dostali dizajn vyhradený predtým len pre top modely. Takže aj Sevile a Biarritz dostali 4-lampový svetelný systém.

A tak isto, v súlade s doterajšími obyčajmi, keď sa veľmi nemení dizajn, zmeny sa dejú pod kapotou. Nie jeden, a nie dva ale tri karburátory! Akurát neboli 4-barelové, ale 2-barelové. Takže 335 konských síl, nové maximum. Ostatné Cadillacy dostali tiež o trochu vyšší výkon, ale s jedným karburátorom ostávajú na 310 konských silách. Motor mal naďalej 365 kubických palcov (6.0l), teda označenie 365.

Cenovka ostala pre Brougham rovnaká, Seville a Biaritz išli zhodne na 8 262 USD, teda o viac ako 10% nahor. Vzhľadom na ekonomický pokles to ale nebol dobre uvážený krok, predaje klesli o viac ako polovicu. Modelov Sevile sa predalo 855 kusov, Biarritz 815 kusov. Predaje Brougham klesli zhruba o štvrtinu, na 304 kusov.

Ročník ’58 dostal aj štylizované odvetrávacie výduchy v prednom nárazníku aj pred zadnými blatníkmi a vyšperkovaná bola aj mriežka chladiča. Na kapote bol vynovený ornament.

Tretia generácia Cadillac Eldorado mala dĺžku 222.1 – 223.4 palca, teda v okolí 5.65m. Rázvor 129 palcov, teda okolo 3.28m. Váha bola v pásme 5 000 –  5 500 libier, teda 2 300 – 2 500 kg. Nová generácia teda bola zhruba rovnako dlhá a mala aj približne rovnaký rázvor ale bola ťažšia aj o viac ako 100 kg (podľa verzie).

Ročník ’57 stál ako nový 68 700 USD v prepočte na dnešné ceny (Seville a Biarritz). Brougham 119 500 USD. Dnes: od 38 500 USD za pekný Seville po  Brougham 160 000 USD.

Ročník ’58 stál ako nový 73 500 USD. Brougham si cenovku zachoval z minulého roka. Vzhľadom na menšie predaje kvôli ekonomickému poklesu je to dnes ešte väčšia rarita ako predchádzajúci ročník. Dnes kúpite zhruba za 150 000 USD a ešte budete radi, ak vôbec niečo nájdete. Existujú doslova stovky kusov po celom svete a to je všetko.

Tretia generácia Eldorada bola krokom vpred a ukážkou ambícií Cadillacu. Bohužiaľ, táto generácia bola na prvý (a niekedy aj na druhý) pohľad veľmi podobná oveľa lacnejším vozidlám Chrysler. A to zákazníci zvyknutí na prestíž a výnimočnosť neniesli dobre. A preto pre ďalší rok prichádzajú ďalšie veľké zmeny, Cadillac sa musel ukázať.

hemmings.com

classics.autotrader.comcurbside.com

cadillacforums.com

auto.howstuffworks.com

topspeed.com

Teraz najčítanejšie

Tomáš Mikulík

Som slušný človek s veľkou hubou :) (dovolil som si citovať klasika).