Denník N

Prečo najlepší menežéri zlyhávajú

Nie je to len o tom, že im úspech stúpne do hlavy, dôležitú rolu zohráva aj schopnosť adaptovať a rozvíjať sa.

Stalo sa to aj Stevovi Jobsovi. Svet má jeho najúspešnejšie projekty pred očami denne (na jednom z nich práve píšem tento text), ale aj taký vizionár a špičkový manažér, akým bol Jobs zlyhal – investoval do Segway mysliac si, že to zmení osobnú dopravu tak ako zmenil iPhone vnímanie mobilov.  Nestalo sa tak. V čom urobil Steve Jobs chybu?

Mnohí manažéri po dosiahnutí vrcholu v jednej oblasti mylne predpokladajú, že rovnako uspejú aj v inej. Avšak za ešte väčšie zlyhanie považujem to, keď topmanažér nezvládne rozvoj vo svojom odbore. V štúdii uverejnenej v Harvard Business Review, v ktorej sledovali manažérov zhrnuli sedem vecí, ktoré predchádajú vášmu pádu do “expertise trap”:

  • Neviete o nových technológiách a prístupoch vo vašom odvetví
  • Robíte veci tak, ako ste ich robili vždy doteraz
  • Pri rozhodovaní zvažujete viac možnú stratu ako potenciálne príležitosti
  • Vaši kolegovia komunikujú inak ako vy – používajú viac mobil ako PC, viac messenger ako email a pod.
  • Používate stále rovnaké stratégie na nové výzvy
  • Využívate staré postupy namiesto vyvíjania nových riešení
  • Mileniáli odchádzajú od vás častejšie ako v iných teamoch či firmách

Našli ste sa v niečom? Ja osobne som nikdy nemal rád vety “urobme to tak, ako sme to už robili stokrát”, alebo “prečo niečo teraz zrazu meniť, keď to predtým fungovalo”. Preto, lebo všetko je inak ako predtým. Žijeme v dynamickom svete, ktorý nie je definovaný statickými vecami, ale javmi. Je to permanentný proces, v ktorom je neuveriteľné množstvo premenných. Dokonca aj fyzici vedia zaznamenať teleso či časticu iba vtedy ak je v pohybe, intereaguje, zrazí sa s inou. V mojej oblasti, oblasti komunikácie či reklamy, na každé vnímanie, rozhodnutie, vplýva aktuálna spoločenská nálada, téma, nejaký kultúrny fenomén, politická situácia, majstrovstvá sveta v hokeji, či pád lietadla. A samozrejme milión ďalších faktorov, ktoré ovplynňujú jednotlivcov – ich radosť, hnev, nevedomosť, nadšenie pre memečko, prekvapenie z Conchity Wurst či boľavý palec, ktorým práve zakopli o zárubňu. Tomu všetkému sa musíme okamžite prispôsobovať, každý deň, niekedy každú minútu.

Som veľký nadšenec technológií zlepšujúcich kvalitu života ľudí, je to jeden z dôležitých pilierov, na ktorom stoja moje projekty. Trochu ma však vyrušovalo dohadovanie pracovných stretnutí cez WhatsApp, či posielaní pédeefiek cez Messenger, ale nakoniec som uznal, že to zrýchľuje a niekedy aj zjednodušuje komunikáciu. Zároveň som posadnutý vyvíjaním nových riešení a postupov a aj preto ma práca v hľadaní neokukaných stratégií tak baví.

Je však ešte jedna vec, ktorá sa medzi tých sedem nedostala – a to je neustála potreba vzdelávať sa, získavať nové informácie zo všetkých možných oblastí a snažiť sa ich aplikovať do tej svojej. To mi pripomína príbeh úradníka, ktorý sa omylom ocitol na nesprávnom stretnutí. Bolo to asi šieste veľké stretnutie na problém, ktorý dlho nevedeli rozlúsknuť. Po dvadsiatich minutách sa ten úradník postavil s tým, že si uvedomil, že je na nesprávnom meetingu, ale že podľa toho, čo si o probléme vypočul, by navrhol takéto riešenie. V nemom úžase prítomných odišiel z miestnosti a tí tam ostali sedieť s vyriešeným problémom. Pohľad z inej strany, z iného odvetvia či odboru – out of the box thinking – môže výrazne posunúť ľudí zacyklených v tom svojom spôsobe uvažovania.

Tak teda v čom urobil Steve Jobs chybu? Nepočúval odborníkov na dopravu, ktorí mu predložili niekoľko výborne odargumentovaných štúdií, ktoré vyvracali správnosť jeho tvrdení. Použil starý (aj keď predtým osvedčený) spôsob stratégie na novú výzvu. A všetci dobre vieme ako to so Segwayom dopadlo.

Pri tvorbe tohot textu som čerpal z kníh, ktoré vidíte na fotografii, tú moju si stále môžete kúpiť tu: bit.ly/viacakokniha

PS: ak vás zaujíma kedy je reklama sexistická a kedy nie, že najlepšou reklamou je dobrý produkt, ktorý zlepšuje kvalitu života, ale aj o tom, či by politici mali mať vtipné reklamy tak si pozrite môj rozhovor so Zuzanou Kovačič Hanzelovou:

Ak vás zaujímajú dobré (alebo aj zlé) reklamy zo sveta či Slovenska, pridajte sa do mojej skupiny Pán Slovák vie čo-to o reklame a neváha vás to naučiť na Facebooku. A/alebo si pozrite aj moje straršie blogposty na tému komunikácie a reklamy (klik na obrázok úplne dole).

Teraz najčítanejšie

Róbert Slovák

Dvadsať rokov sa venujem reklame a komunikácii. Bol som prezident Art Directors Clubu a Klubu reklamných agentúr Slovenska, som člen Arbitrážnej komisie Rady pre reklamu a spoluzakladateľ ždruženia Ľudia z marketingu. Nedávno som vydal knihu Viac ako reklama (www.bit.ly/viacakokniha). Bol som spoluiniciátor Výzvy k ľudskosti, pod záštitou prezidenta Andreja Kisku som založil medzinárodnú databázu charitatívnych kampaní GOODEAS.org. Po komédii o neexistujúcom filme s názvom Prvý slovenský horor dokončujem smutnú komédiu o nezmysle života a smrti La Dolce Morte. Ak vás zaujíma čo chystám, kliknite na www.cochystapanslovak.sk