Denník N

Dotácie na elektromobily pomohli 0,02 % občanov

Chcem elektromobil: Výzva ministerstva hospodárstva na dotáciu na elektromobil
Chcem elektromobil: Výzva ministerstva hospodárstva na dotáciu na elektromobil

Slovenská inovačná a energetická agentúra v pondelok rozdala dotácie na elektromobily za rekordné 4 minúty. Zo 6 miliónov, ktoré na dotácie poputujú, však bude minimálny výsledok. Férovejší a efektívnejší prístup by bol tieto peniaze investovať napríklad do rozvoja verejnej hromadnej dopravy. Tú majú k dispozícii všetci, nie len hŕstka šťastlivcov a jej rozvoj má zároveň kľúčovú úlohu pre ochranu životného prostredia.

V pondelok Slovenská inovačná a energetická agentúra spustila registráciu pre záujemcov o dotáciu na nákup elektromobilov. Kým minulý týždeň registráciu dvakrát neuniesol server, tentokrát išlo technicky všetko hladko. Všetky dotácie však boli zarezervované za necelé 4 minúty. Dostali sa len k tým, ktorí mali rýchle prsty, možnosť venovať sa registrácii v pracovnom čase a ešte aj veľké šťastie.

Správa na webe, cez ktorý prebiehala registrácia na dotácie na elektromobil

Spôsob rozdávania dotácií bol vopred stanovený – 6 miliónov eur sa rozdá tým, ktorí sa po spustení zaregistrujú ako prví. Ťažko povedať, či s takým veľkým záujmom Ministerstvo hospodárstva len nepočítalo, alebo sa im takéto preteky o štátnu pomoc zdali v poriadku.

Po technických problémoch z dôvodu veľkého záujmu sa ministerstvo rozhodlo navýšiť celkovú sumu na dotácie z 5 na 6 miliónov eur. Bolo namieste očakávať, že prehodnotia aj systém rozdávania. Povedzme tak, ako navrhuje Transparency International Slovensko – určiť rozumný čas, napríklad týždeň, počas ktorého sa môžu všetci záujemcovia zaregistrovať a systém následne vyžrebuje, komu dotáciu poskytne. Bol by to stále absurdný systém rozdávania príspevkov, ale aspoň trochu prístupnejší.

Dôležitejšia otázka však je, či bol vôbec celý projekt dobrý nápad. Na Slovensku máme 2,3 milióna osobných áut, ročne sa ich predá 100-tisíc. Vďaka ministerskej schéme dostalo možnosť ozeleniť sa 668 šťastných žiadateľov. Tí s počtom 787 nových elektromobilov nebudú znamenať žiadnu zmenu v slovenskej automobilovej flotile.

Pár sto ľudí, ktorí si môžu dovoliť drahší elektromobil, dostalo darček od štátu. Aký verejný záujem bol naplnený? Aký osoh z toho Slovensko má? Prečo štát neinvestuje do férovejšieho systému?

O tieto zdroje mohli byťnavýšené investície do verejnej hromadnej dopravy, ktorá ich nutne potrebuje. Práve verejná doprava má kľúčovú úlohu v zabezpečení mobility ľudí v budúcnosti. Je dostupná pre všetkých a najefektívnejšie zmierňuje tvorbu škodlivých emisií aj chráni životné prostredie.

Zdroj: ZSSK

Rozumnejším riešením by bolo investovať napríklad do elektrifikácie železničnej trate, častejších spojení alebo zlepšenia dodržiavania časového harmonogramu. Jednoducho do opatrení, ktoré z verejnej dopravy urobia atraktívnu voľbu – spoľahlivú a pohodlnú. Dotácie by mali byť poskytované na podporu elektrickej hromadnej dopravy. Z nich by mali prospech všetci, nielen malé množstvo ľudí.

Ministerstvo hospodárstva vytvorilo nespravodlivú schému štátnej pomoci, vďaka ktorej rozdalo šeť miliónov eur z verejných peňazí zopár sto šťastlivcom na riešenie, ktoré zďaleka neprinesie najvyššiu hodnotu. Nenechajme sa opiť rožkom. Táto zelená iniciatíva nesmie zakryť fakt, že verejné prostriedky vláda opäť rozdáva neodborným a neférovým spôsobom. Ak chceme zelené Slovensko, musíme urobiť oveľa viac, chce to odvážne a efektívne riešenia. Nasadnúť na zelenú vlnu popularity nestačí.

Teraz najčítanejšie