Denník N

Otvorený list prevádzkárom dopravy na trase Bratislava/Záhorská Ves

Pár dní pred Vianocami by človek chcel riešiť iné veci, ako to, že ako sa dostať večer domov z roboty keď nemá pri sebe auto. Nuž tak píšeme list kompetentným.

Dobrý deň,

tak ako bolo s predstihom komunikované, od 15.12.2019 platí nový grafikon ZSSK. Podľa slov hovorcu ZSSK zachováva všetky najdôležitejšie vlaky a prináša nové spojenia i kvalitnejšie služby. Pre nás v obci Vysoká pri Morave a blízkom okolí to znamenalo zrušenie lokálneho vlakového spoja Zohor/Záhorská Ves.

Dohodli sa tak kraj (BSK) a ministerstvo dopravy (MDV SR), dôvodom boli vysoké náklady na prevádzku, nízka frekvencia cestujúcich a nespoľahlivosť zabezpečovania služby zo strany prepravcu. Údajne týmto spojom chodilo zhruba 180 ľudí denne, tam a späť. A teda toto množstvo by sa dalo zabezpečiť aj autobusom. Na druhej strane aby nedošlo k omylu, tento lokálny spoj vlastne aj bol autobusom na koľajniciach, teda malý vláčik a nie plnohodnotný vlak s niekoľkými vagónmi (ktorý by nebodaj chodil prázdny). Okrem toho, chodil hlavne v rannej a poobednej špičke, niekoľko hodín cez obed mal prestávku.

Ale dobre, poďme ďalej. BSK mala podľa vlastných slov dohodnuté s integrovanou dopravou (BID) viaceré varianty plnohodnotnej obsluhy dotknutého územia prímestskou autobusovou dopravou nadväzujúcou na vlaky prichádzajúce do železničnej stanice v Zohore.

V princípe by to malo byť fuk, či vás v Zohore z vlaku počká malý vláčik, alebo autobus. Okrem toho zazneli slová ako plnohodnotná obsluha, systémový krok či zlepšenie ponuky, takže by človek očakával, že to bude v poriadku. Čo sa ale udialo?

Hneď na úvod musím pochváliť ranné autobusové spoje, že chodia na minútu presne a teda sa nemusím obávať, či stihnem vlak. Horšie je to večer v opačnom smere. Tento týždeň sa opakovanie stalo (minimálne 17. a 19. decembra), že po meškaní (či dokonca odrieknutí ) spoju na smer Malacky, Kúty (odchody 16:16, 17:16 a neskôr) som sa nevedel dostať domov. A to preto, že spoj Slovak Lines 010225, ktorý má nahrádzať vlak, proste nepočkal ani pár minút a odišiel prázdny. A 15 – 20 ľudí si mohlo zháňať odvoz, alebo čakať hodinu na ďalší.

Viacerí občania sa už obrátili na Slovak Lines, aby sa posťažovali. Autobus, ktorý má trasu jedným smerom 14km (čo sa dá zvládnuť za 20 min) a nadväzuje na vlak, proste nepočká a odíde prázdny, lebo musí ísť podľa grafikonu. Vyvstáva otázka, načo je nám prázdny autobus potulujúci sa večer po dedinách keď stojíme v tme na stanici a nevieme sa dostať domov? Slovak Lines sa vyjadrilo, že ich to mrzí a že tento spoj by mal čakať 10 minút maximálne.

Lenže včera, 19.12.2019 nastala takáto situácia: Išiel som na spoj Bratislava smer Kúty 17:16. Nebol ani vypísaný na tabuli odchodov, na stanicu som prišiel 17:11 a netušil som čo mám robiť, niečo takéto som ešte nezažil a to už chodím rok takýmto spôsobom. Pri okienku som sa dozvedel, že spoj bol odrieknutý a že ho nahradí regionálny expres, ktorý ide 17:32 a ktorý výnimočne zastane aj v Zohore. Neskôr som sa dozvedel, že to isté sa dialo so spojom 16:16, ktorý bol tak isto odrieknutý. Zo stanice sme teda vyrážali vlakom 17:32 a vedel som, že už síce v Zohore nestíham autobus 17:48 (pravidelná linka z Bratislavy), ale mohli by sme stihnúť 17:54 práve tú linku, ktorá nahrádza vlakový prípoj, teda 010225. Budeme maximálne pár minút meškať, snáď nás počká. Prišli sme 17:58 ale autobus tam už nebol. Autobus odišiel prísne v súlade s cestovým poriadkom, prázdny. Nepočkal nás ani tie štyri minúty. Nasledujúci spoj: 18:54, teda za hodinu. No a tak… stáli sme tam asi štrnásti… ako v tej pesničke. Akurát sme nemali na koho kričať.

Čo som mal robiť? Autom nikto do Vysokej nešiel (v utorok som mal viac šťastia), tak manželka musela naložiť malú do sedačky a prišil po mňa autom. Keby neprišli, 30km z Bratislavy by som prešiel za 2h. Bicyklom by som bol skorej.

Otázka znie, stalo sa niečo mimoriadne, alebo toto bude nový normál? Pretože ak áno, tak jediným riešením je používať auto a dohodnúť sa s niekým, že sa budeme spoločne voziť. Keď ste celý deň v robote, nie je vám jedno, či prídete domov o 18ej, alebo po hodine prestojov o 19ej. Takýto „prípoj na vlak“ zbytočne páli naftu a reálne odvezie ešte menej ľudí ako predchádzajúci lokálny vlak. Výsledkom tohto všetkého je nevyužitá koľaj, viac áut na ceste a k tomu prázdny autobus, ktorý chodí hore dole. Toto nie je plnohodnotná obsluha, systémový krok ani zlepšenie ponuky. Toto je neistota, mrhanie zdrojmi a zbytočné prestoje.

Nechcem len nadávať, uznávam, že to asi nie je jednoduché, ale na začiatok by pomohlo viac komunikácie s verejnosťou a medzi dopravcami. Je v 21. storočí problém zriadiť jeden maličký portál, kde by boli online informácie o meškaniach vlakov? Veď výpravca vlakov vie, že spoj nepôjde, musí to ohlásiť a napísať na tabuľu na stanici. Ale naozaj musím utekať na vlakovú stanicu aby som si vypočul, či prečítal, či sa spýtal, či mi ide spoj a koľko mešká? Stačila by jedna drobná info, že spoj bol odrieknutý, nahradí ho tento spoj a to znamená, že meškanie je takéto.  Alebo: na trase Bratislava / Košice za Žilinou je porucha, ovplyvní to tieto spoje, nevieme o koľko minút, ale určite tam bude meškanie, informácie aktualizujeme. Prečítam si to ja v robote, prečíta si to vodič stojaci s autobusom pri stanici, čakajúci na príchod spoju. Tak málo stačí, aby sme nestáli v tme na stanici, nemusela žena sama s dieťaťom večer štartovať auto a ísť robiť prepravcu a na to, aby sme boli doma skôr s rodinami. Áno, je tu zákon, grafikon atď. Ale je tu aj cieľ a tým je napr. dopraviť ľudí do roboty / z roboty  bez toho, aby sa museli spoliehať na individuálnu automobilovú dopravu.

Za vašu odpoveď a návrh riešenia vám ďakujeme.

Obrázok: webnoviny.sk

Tento text zaslaný dnes na email Slovak Lines, BSK Odbor dopravy, ZSSK a Ministerstvo Dopravy.

Edit 20.1.2020: Oslovení zareagovali, teda okrem ministerstva, ktoré má asi iné starosti. Dopĺňam ich odpovede:

Matúš Bukovčák z BSK:

Dobrý deň,

prijali sme Váš podnet ohľadom nepríjemností pri cestovaní v dôsledku odrieknutia vlakov a nečakania prípojného autobusu na relácii Bratislava – Zohor – Vysoká pri Morave (– Záhorská Ves).

Dňa 20.12.2019 sme preposlali Váš podnet na Železničnú spoločnosť Slovensko, a.s. – na preverenie a vysvetlenie. Bolo potvrdené, tak ako uvádzate, že dané vlaky boli odrieknuté.

„19.12.2019 boli na trati Bratislava hl.st. – Malacky odrieknuté dva následné vlaky:

–       vlak Os 2054 s odchodom z Bratislava hl. st. o 16:16, dôvod porucha HKV

–       vlak Os 2056 s odchodom z Bratislava hl. st. o 17:16, dôvod nedostatok rušňovodičov.

Oba vlaky boli nahradené následným vlakom REX, ktorý zastavoval ako vlak Os.

 

ZSSK na odstránení problému s nedostatkom rušňovodičov už dlhodobo pracuje. Pri prechode na GVD 2019/2020 prišlo k reorganizácii nasadzovania rušňovodičov, znížila sa turnusová potreba rušňovodičov pre územie IDS BK a očakávalo sa finálne vyriešenie uvedenej mimoriadnej situácie. Napriek snahe vzhľadom na neočakávané práceneschopnosti rušňovodičov s ktorými sa „boríme“ aktuálne opätovne došlo k odrieknutiu vlakov. Do konca roka 2019 by k situácii už nemalo prísť – sviatky = voľnejšie turnusy.

 

Vzniknutá situácia nás ako spoločnosť mrzí, na odstránení neželaného stavu pracujeme a veríme, že v roku 2020 budú nedostatky odstránené aj vďaka ukončeniu procesu vzdelávania celkom viac ako 120 rušňovodičov, ktorí sú aktuálne v kurze.

 

Ohľadom riešenia mimoriadností je na mieste snaha o spojenie dispečerských aparátov, ale konečným riešením je dispečerské pracovisko koordinátora, ktoré ako v ZSSK veríme, prispeje ku vzájomnej koordinácii dopravcov v systéme.“

Tieto skutočnosti BSK vníma negatívne a dlhodobo apeluje na ZSSK z dôvodu častého meškania vlakov nielen na trati Bratislava – Kúty, ktoré v poslednom období bolo doplnené dokonca aj odriekaním vlakov z dôvodu nedostatku vlakového personálu a porúch dráhových vozidiel. Uvedené spôsobuje problémy aj s nadväznosťou VLAK-BUS, čo môže mať za následok zníženie dôveryhodnosti systému IDS BK. Podľa vyjadrenia ZSSK má prísť k náprave a v roku 2020 by malo k podobným situáciám dochádzať výrazne menej.

Čo sa týka čakania autobusových prípojov na zmeškané vlaky, od 24.12.2019 platí u dopravcu Slovak Lines, a.s. usmernenie pre vodičov o povinnom čakaní na zmeškané vlaky, ktoré v prípade linky 010225 Zohor – Vysoká pri Morave – Záhorská Ves je pri všetkých spojoch vždy 10 min. Väčšie čakanie z dôvodu obehov vozidiel a čerpania povinných prestávok a odpočinkov vodičov zatiaľ nie je zo strany dopravcu Slovak Lines, a.s. možné zabezpečiť.

Je v záujme BSK všetky nedostatky postupne eliminovať. V roku 2019 prebiehali stretnutia partnerov v IDS BK ohľadom spolupráce dispečingov jednotlivých dopravcov pre vzájomnú informovanosť v prípade mimoriadností v doprave a lepšej vzájomnej koordinácie, tieto stretnutia budú pokračovať aj v tomto roku. Mimo uvedeného spoločnosť Bratislavská integrovaná doprava, a.s. koncom roka 2019 vysúťažila dodávateľa Centrálneho dispečingu koordinátora IDS BK, ktorého spustenie sa plánuje v priebehu roka 2020. Úlohou tohto dispečingu je zabezpečiť garantovanú nadväznosť spojov v systéme IDS BK aj v prípade meškania, operatívne riadenie v prípade mimoriadností, ako aj aktuálneho informovania cestujúcej verejnosti pri akýchkoľvek zmenách vo vedení spojov. Veríme, že Centrálny dispečing koordinátora pomôže pri ďalšom rozvoji a zvýšení dôvery cestujúcich v systém IDS BK.

Ďakujeme Vám za podnet a záujem o verejnú hromadnú dopravu. Ospravedlňujeme sa za nepríjemnosti spôsobené pri cestovaní.

Jana Ďurčová zo Slovaklines

Dobrý deň, pán Ing. Mikulík,

 

ďakujeme za podnet na zlepšenie našich služieb.

 

Vami zaslanú sťažnosť sme prešetrili a zasielame Vám naše stanovisko.

 

Naša spoločnosť po zistení problémov na spojoch linky 010225, ktorá vznikla z dôvodu náhrady vlakovej dopravy  prijala opatrenie. Vodiči majú povinnosť čakať na spojoch predmetnej linky vždy do 10 min. na cestujúcich, prichádzajúcich z vlaku. Žiaľ, nie je možné dlhšie čakanie z dôvodu ohrozenia vedenia ďalších spojov, ktoré vodič vykonáva v zmysle svojho denného rozpisu.

 

Všetci vodiči sú už momentálne poučení a v prípade nedodržania nami vydaného usmernenia sa bude konanie vodiča považovať za porušenie pracovnej disciplíny. Vodič dňa 19.12.2019 nebol ešte poučený a preto odišiel zo zastávky v zmysle cestovného poriadku.

 

V rámci Integrovaného dopravného systému sa pripravuje otvorenie spoločného dispečingu, kde by došlo k zabezpečeniu prepravy cestujúcich v prípade meškania vlaku a riešeniu takýchto problémových situácií.

 

Ospravedlňujeme sa Vám a veríme, že už sa situácia nebude opakovať. Ďakujeme za využívanie služieb našej dopravnej spoločnosti.

Teraz najčítanejšie

Tomáš Mikulík

Som slušný človek s veľkou hubou :) (dovolil som si citovať klasika).