Denník N

Počítačové hry počas Vianoc? Druhá strana mince.

Idú sviatky. Opäť budeme riešiť koľko času deti strávia za počítačom. Aj vy ich posielate, aby robili niečo zmysluplnejšie? Myslíte si, že počítačové hry sú detinské a ani vás nenapadne si s potomkom zahrať jeho obľúbenú hru? Nerobíte celkom dobre.

Tak veľmi som sa chcel dostať na druhý breh. Čln bol však deravý. Zobral som handru, namočil ju do olejovej škvrny a dieru som ňou zapchal. Podarilo sa, čln fungoval! Mal som asi 10 rokov a s bratrancom nám trvalo 2 dni, kým sme na to prišli. Už si nepamätám ako sa tá videohra volala, určite bola ešte na disketách. Nepamätám si, že by som sa v škole dokázal niekedy sústrediť tak dlho na jeden problém.

Áno, hranie počítačových hier môže skĺznuť do závislosti. Treba to mať stále na pamäti. Má však aj veľa pozitív, o ktorých sa príliš nehovorí. Ak neveríte, možno vás presvedčí krátky zoznam.

Vytrvalosť

V počítačovej hre platí niekoľko pravidiel, to základné je, že sa dá vyhrať. Musíte to skúšať mnoho krát, často padnete, ale vpred vás ženie nádej, že nakoniec vyhráte. Psychológovia hovoria, že je pre dieťa extrémne dôležité, aby zažívalo víťazstvá. Musí okúsiť radosť a hrdosť, že je v niečom dobré, že mu niečo ide. Práve chuť víťaziť v ňom buduje vytrvalosť a vnútornú motiváciu zlepšovať sa.

Rovnaké príležitosti

Každé dieťa je nejaké. Niektoré pochádzajú z chudobnejšieho prostredia, niektoré sú tučné, iné majú krivý nos, možno sú z iného etnika. Všetky tieto inakosti sú žiaľ výrazným hendikepom a deti odsúvajú na inú štartovaciu čiaru. V počítačovej hre sme si všetci rovní. Často je preto jediným miestom, kde majú tieto deti šancu uspieť a svoje schopnosti férovo porovnať s inými. Zážitok z výhry je tak pre ich rozvoj ešte niekoľko násobne dôležitejší.

Čitateľská gramotnosť a jazyky

Moja generácia sa naučila cudzie jazyky najmä z televízie. Najskôr z ORF a PRO7, neskôr sa dalo k niektorým veciam dostať aj na internete. Táto generácia sa popri škole učí najmä z internetu a počítačových hier. Vedci zistili, že ide o veľmi efektívny spôsob ako si rozširovať slovnú zásobu v cudzom jazyku. Ak je navyše jedna univerzálna kompetencia, ktorá je základom vzdelania a väčšina populárnych hier ju podporuje, tak je to čitateľská gramotnosť. Ak chcete v hre napredovať, musíte byť schopný rozumieť textu. Na Slovensku máme skoro jednu tretinu 15-ročných detí, ktorá nedosahuje v čitateľskej gramotnosti ani minimálnu úroveň. Dokonca každý druhý chlapec zo sociálne znevýhodneného prostredia ukončí školu bez toho, aby nadobudol základnú gramotnosť. Výskum Kurta Squirea, profesora Kalifornskej univerzity, ukazuje, že populárne videohry sú nástrojom, ktorý dokáže výrazne pomôcť práve deťom, ktoré dosahujú podpriemerné výsledky a majú problémy so štandardným spôsobom výučby.

Spolupráca s inými

O schopnosti spolupracovať s inými sa hovorí ako o kľúčovej kompetencii budúcnosti. Stovky miliónov ľudí každý mesiac hrá World of Warcraft, League of Legends, a rôzne iné videohry. 13 roční s 55 ročnými, Rusi s Američanmi, rýchlejší s rozumnejšími, každý si hľadá svoju rolu ako pomôcť v spoločnom úsilí. Každý deň takto dochádza k miliardám interakcií v najrôznejších jazykoch pri riešení pomerne komplexných zadaní.

Morálka a charakter

Vynadať slabšiemu spoluhráčovi, alebo ho podporiť? Uprednostniť seba, alebo tím? Odpovedať na urážku urážkou? To je len ukážka nespočetného množstva morálnych otázok, do ktorých sa hráč dostáva. Áno, anonymita internetového prostredia často ventiluje aj najtemnejšie pudy a tieto vedia byť u detí extrémne kruté. Aj v tomto prostredí však prichádza spätná väzba. Hráči chcú byť obľúbení a uznávaní a hry s neprajným prostredím strácajú hráčov. Producenti hier si preto dávajú nemalú námahu, aby vytvorili priestor, v ktorom sú dobré charakterové vlastnosti oceňované.

Čas s deťmi

Koľko času trávite so svojimi deťmi? Od istého veku je to problém aj keď by ste akokoľvek chceli. Charakter dieťaťa najviac ovplyvníte, ak s ním zažívate tzv. formatívne zážitky. Tieto vedia byť rovnako silné aj vo virtuálnom prostredí.  Zlyhanie, úspech, podraz, priateľstvo, šikana – to sú všetko zážitky, o ktorých sa viete s deťmi rozprávať a ktoré s nimi viete prežiť, ak ich sprevádzate aj vo virtuálnom priestore. Na rozdiel od fyzického sveta vás dieťa aj skôr pustí medzi svojich priateľov. Vo virtuálnom svete nebude totiž toľko vytŕčať.

Ekonomika

Posledný medzinárodný turnaj v hre DOTA2 mal dotáciu 34 mil. USD a posledný turnaj v League of Legends so sledovanosťou nad 100 mil. divákov len o kúsok zaostal za najpozeranejším športovým podujatím v Amerike, povestným Super Bowlom. Takzvané e-sporty už dnes ovplyvňujú ekonomiku. V budúcnosti budú mať videohry ešte výraznejší podiel na hospodárstve. Nie je na škodu, keď si tento rozmer deti začnú uvedomovať a raz možno využijú príležitosti, ktoré toto „odvetvie“ prinesie.

Tučný chlapec za počítačom

Áno, musíme sa hýbať. Všetci. Stereotyp tučného chlapca za počítačom poznáme všetci. Počítačové hry nikdy nenahradia školy s dobrými učiteľmi tak, ako e-športy nikdy nenahradia športy. Netreba však robiť paniku. Za prvé, na zdravý životný štýl dieťaťa vplývajú popri pohybe aj iné, rovnako dôležité a ovplyvniteľné faktory ako napr. strava, či stres. Za druhé, ak dieťa raz nájde radosť a zmysel v naozajstnom športe, bude ho rovnako vyhľadávať. Šport a e-šport sa vzájomne nevylučujú.

Čo z toho vyplýva pre nás, rodičov?

Kontrolujme deti, ukazujme im hry a športy v reálnom živote, ale nebojme sa videohier. Nie sú stratou času. Dôležitejšou otázkou než KOĽKO sa deti hrajú, je ČO sa hrajú. Veľa sa rozprávam o videohrách vo vzdelávaní s Michalom Božíkom. Odporúčam jeho blog, kde nájdete aj tipy na zaujímavé hry.

Čo z toho vyplýva pre školy?

Z videohier sa učíme tým, že robíme rozhodnutia a skúmame dôsledky týchto rozhodnutí. V tradičnom vzdelávaní je človek postavený pred informáciu, ktorá je považovaná za správnu a treba si ju najmä zapamätať.

Školy sa snažia zapracovať rôzne typy hier do svojich osnov. Treba im na to vytvoriť priestor, no z pohľadu štátu by som sa nepúšťal do „povinných hier“ pre všetky školy. Mali by sme však pomôcť školám, ktoré majú deti zo sociálne znevýhodneného prostredia, aby otvorili poobedné krúžky, na ktorých by sa deti mohli hrať aj populárne počítačové hry. Ukazuje sa, že by im mohli pomôcť v oblastiach, v ktorých to tradičnou cestou dlhodobo nezvládame – motivácia zlepšovať sa, čitateľská gramotnosť, jazyky, atď. Navyše, mnoho z nich by sme takto aspoň na zopár hodín uchránili pred málo podnetným prostredím, v ktorom sa tieto deti po škole často pohybujú.

Vyriešia počítačové hry niekedy problémy tohoto sveta?

Možno. V skutočnosti sa o to už usiluje množstvo ľudí. Veľmi odporúčam pozrieť si tento TED talk. Dozviete sa napríklad aj to, ako sa údajne ľudstvo začalo hrať.

Nech sa už rozhodnete ohľadom videohier akokoľvek, prajem Šťastné a Veselé :)

***

Obrázky: voľná licencia, Pxfuel, Wikipedia, Flickr

Teraz najčítanejšie

Michal Kovács

Som odborným garantom programu Školstvo a Veda strany ZA ĽUDÍ. Pôsobil som vo vzdelávaní a komunikácii, pracoval som v manažmente medzinárodnej korporácie, neziskových organizácií a verejnej vysokej školy.