Denník N

Ľudia MHD nechodia, tvrdí mesto. Považská Bystrica obmedzila verejnú dopravu

Najväčšie sídlisko Rozkvet v Považskej a nosná linka MHD pred obmedzením (Michal Mazánik © 2019).
Najväčšie sídlisko Rozkvet v Považskej a nosná linka MHD pred obmedzením (Michal Mazánik © 2019).

Po rokoch obmedzovania sa vývoj verejnej dopravy u nás začína zlepšovať. Jej posilnením sa rieši problémové parkovanie aj ekologická záťaž, no Považská Bystrica si vybrala inú cestu.

Okresné mesto na Považí so 40 tisíc obyvateľmi bolo dlho známe kvalitnou MHD a na slovenský pomer hustými intervalmi spojov (napríklad taký interval 15 minút, nebol a nie je štandardný ani v krajskom Trenčíne). Toto platilo aj o nočnej doprave, ktorá (ako jediná v Trenčianskom kraji) premávala každú noc.

Petíciu proti obmedzeniam podpísalo 1 700 ľudí

Na jar 2019 však mesto pristúpilo k výraznej redukcií spojov, napriek odporu občanov. Bola zrušená nočná linka, zredukovali počet spojov medzi najväčším sídliskom Rozkvet a železničnou stanicou (vrátane zrušenia 3 zastávok v centrálnej časti sídliska) a zdvihli cestovné, ktoré je pre niektorých cestujúcich vyššie ako v Trenčíne. Pribudli nesystémové zachádzky a obmedzenia pri viacerých linkách.

Premávka MHD končí cez víkend na okraji mesta pred ôsmou, na sídliskách o deviatej. Tesne po zmene zrejme aj mesto uznalo, že obmedzenia boli príliš veľké. Preto od mája zaviedlo nesystémové zachádzky linky 9 do časti Jelšové (nesystémové preto, že časti cestujúcich pomohli, ale ostatným cestujúcim predĺžili cestu o 10 minút) a posilnilo cez víkend spojenie z Rozkvetu do obchodnej zóny TESCO. Je to ale iba zlomok z pôvodne zrušeného počtu spojov.

Dedinská MHD? Nová prezývka z diskusných fór

So žiadosťou o stanovisko som oslovil Mestský úrad Považská Bystrica, ktorý ako objednávateľ verejnej dopravy určuje, na akých trasách a ako často budú autobusy premávať. „Zo štatistík jednoznačne vyplýva neustály pokles počtu cestujúcich, zároveň výrazným spôsobom narastali náklady na dopravu, čo bol neudržateľný vývoj. Doplatok mesta na MHD sa blížil k sume 2 mil. € a na tento sa skladali svojimi daňami všetci obyvatelia mesta, z ktorých výrazná väčšina MHD nevyužíva vôbec alebo len minimálne,“ uviedol Michal Hamar z Mestského úradu.

Logickou otázkou je, či správnou odpoveďou na pokles počtu cestujúcich je ďalšie redukovanie MHD a zvyšovanie cien. To pravdepodobne povedie k ďalšiemu poklesu cestujúcich a teda k opätovnému nárastu výdavkov na MHD. „Aj po znížení počtu liniek je Považská Bystrica stále mestom s jedným z najlepších pokrytí mestskou hromadnou dopravou, a to čo do rozsahu územia, ako aj frekvencie liniek,“ dodáva Hamar. Overenie tejto informácie v praxi ponúka cestovný poriadok.

Typický vzhľad zastávok MHD v Považskej Bystrici. Už zrušená zastávka ul. Novomeského I. (Michal Mazánik © 2019).
Zastávka ul. Novomeského I. (na fotke) bola zrušená v marci (Michal Mazánik © 2019).

Namiesto 18 metrovej harmoniky, 8 metrový minibus

Príchodom leta sa zmeny v MHD neskončili, práve naopak. Podľa portálu iMHD.sk boli behom leta vyradené 2 z troch posledných veľkokapacitných 18-metrových autobusov (tzv. harmoník). Úplne posledný kĺbový autobus Karosa dojazdil 27. septembra 2019. O deň neskôr boli do premávky zaradené 3 nové minibusy (so zhruba tretinovou kapacitou oproti Karose) a jeden štandardne dlhý autobus Urbanway (všetky 4 aspoň čiastočne nízkopodlažné).

Podľa mesta je obnova vozového parku vecou dopravcu, no s jeho rozhodnutím sa stotožňuje. Ako uzavrel Michal Hamar, otázka MHD v Považskej Bystrici je stále otvorená: „Je potrebné uviesť, že súčasná zmluva je platná na dobu 18 mesiacov, z ktorých v súčasnosti uplynula už takmer polovica. Vyhodnotenie údajov o prepravených cestujúcich ako aj ďalších štatistických údajov bude rozhodujúcim podkladom pre prípravu a následné zabezpečovanie MHD v budúcnosti tak, aby táto bola čo najdostupnejšia a najkvalitnejšia.“

****

Na záver by som rád dodal, že účelom tohto blogu nie je nekonštruktívne kritizovať Mesto Považská Bystrica. Chcem s odstupom času poukázať na to, že ak má MHD, ako ekologická forma dopravy, prevziať časť automobilovej, bude nevyhnutné ju v budúcnosti znovu posilniť. Pokles cestujúcich je možné riešiť zlepšením marketingu a imidžu, alebo zvýšením prehľadnosti cestovného poriadku, nie len obmedzením počtu spojov, ktoré vedie k začarovanému kruhu (sústavný pokles cestujúcich a následne ďalšie obmedzenie).

Teraz najčítanejšie

Michal Mazánik

Michal Mazánik

Od detstva sa zaujímam o verejnú dopravu a urbanizmus, špeciálne sa venujem mestskej mobilite. V roku 2017 som sa stal spoluzakladateľom projektu Doprava na Považí. Jeho cieľom je okrem propagácie ekologickej verejnej dopravy zlepšiť informovanosť verejnosti, upozorňovať na nedostatky a navrhovať ich riešenia. Študujem marketingovú komunikáciu na FMK UCM v Trnave a druhý rok som súčasťou slovenskej kancelárie programu Mladí reportéri pre životné prostredie.