Denník N

Ktorá absyntovka je najlepšia, čo je to Hyperion a koľký krát som už čítal Meno ruže? (Knižná top 2019)

Tých mojich šesťdesiat minuloročných kníh sa môže zdať dosť, ale verte mi, na poličke ich čaká ešte oveľa viac. Snáď sa raz dokopem k článku o samotnom čítaní, nateraz vzhliadam k tým, čo to ročne dajú cez stovku, a pripájam výber toho naj, čo sa mi podarilo zdolať za posledných dvanásť mesiacov.

L. Cch´-sin: Problém tří těles
Lebo som ešte nikdy nečítal čínsku sci-fi, a táto je ozaj dobrá. Zaujímavé motívy, myšlienky a nápady síce uprednostňuje pred postavami, ale v tomto prípade mi ten chladný čumák nerobí ani trocha problém. Teším sa na druhý diel trilógie.

Å. Seierstad: Jeden z nás — Príbeh o Nórsku
Lebo je to pre mňa zatiaľ najlepšia absyntovka. Štúdia nielen o masovom vrahovi, ale aj o severskej spoločnosti a mentalite. Netušil som, že niekedy raz budem čítať šesťsto stranové reportáže.

L. N. Tolstoj: Kreutzerova sonáta / Rodinné šťastie
Lebo mám raz za čas potrebu prečítať si niečo z ruskej klasiky. Pekný kontrast medzi mladým a starým Tolstojom — od napísania oboch poviedok ubehlo veľa času. A je ozaj osviežujúce dať si beletriu, kde si môžete každú druhú vetu zarámovať na stenu.

J. M. Frame: Spása je u Hospodina
Lebo je to systematická reformovaná teológia napísaná zrozumiteľným jazykom. A len na ploche tristo strán, no neberte to.

D. Simmons: Hyperion
Lebo najlepšia sci-fi (naozaj), ktorá vďaka svojej štruktúre dokáže vzdať hold viacerým podžánrom. A popri vesmírnych lodiach, bahenných príšerách a intergalaktických bránach dokáže rozjímať aj nad obetovaním Izáka.

A. B. Háblová: Města zdí — Život a smrt obchodních center
Lebo je to vtipný pohľad na fungovanie obchodných centier po celom svete, ktorému porozumejú nielen architekti. A sú tam pekné ilustrácie. A báseň!

U. Eco: Meno ruže
Lebo aj po rokoch a treťom prečítaní si tam stále nachádzam nové a nové vrstvy. Teologické dišputy, okultná detektívka alebo historický román? Labyrint v labyrinte.

J. Rinne: Starší zboru
Lebo šikovná mini knižka, ktorá hovorí o zodpovednosti vedenia cirkevných spoločenstiev, je praktickým počteníčkom nielen pre staršovstvo. A nielen pre presbytersko-kongregačné cirkvi.

K. Surmiak-Domańska: Ku-klux-klan — Tady bydlí láska
Lebo ma prekvapilo, že aj v 21. storočí pobehujú po Ameriku ľudia v bielych kapucniach a s fakľami v rukách. A pretože som tu našiel aj isté podobnosti so situáciou na Slovensku a inými fakľonosičmi.

V. E. Frankl: Hľadanie zmyslu života
Lebo keď máte depku a myslíte si, že sa vám nedarí a život stojí za houby, táto kniha o Osvienčime vám zmení myšlienky. Keď človek prežije štyri koncentráky, a stále hovorí o nádeji, láske, vďake a milosti, má to svoju váhu.

Čo dobré sa mi tu už nezmestilo:
B. Sanderson: Cesta králů, D. Majling: Ruzká klazika, T. Janovic: Humor ho!, K. DeYoung: Vezmi Boha za slovo, M. Gilbert: Churchill — Život, T. Keller: Bolesť a utrpenie, D. Simmons: Fáze gravitace, C. Duriez: Fenomén C.S. Lewis, Ch. Brontëová: Jana Eyrová, N. Cave: Píseň z pytlíku na zvratky, J.D. Salinger: Deväť poviedok, M. Pecina: Knihy a typografie

Čo som ešte nestihol, ale chcel som:
J. R. R Tolkien: Pád Gondolinu, T. Sedláček: Člověk duše-vnější I., K. Sudor: Vladimír Palko — Šiel som až na hranu

Moje písačky a ďalšiu prácu môžete sledovať aj tu.

 

 

Teraz najčítanejšie

Jakub Lenart

Naivné mudrovania o knihách, komiksoch a kultúre.