Denník N

Ak sa tunel Višňové nedokončí, príroda si ho vezme späť. Zaplatíme to všetci

Na hlavu som si dala krikľavo žltú bezpečnostnú prilbu. Ladila s reflexnou vestou, ktorú sme od diaľničiarov dostali tiež. Takto odetí sme spolu s kolegami vošli do tunela Višňové na poslanecký prieskum stavby.

Na sedemkilometrovom úseku bolo ticho, práce stáli. Odvtedy prešiel takmer rok a nič sa nezmenilo. Hodinky prírody i Európskej únie však neúprosne tikajú a ak sa tunel urýchlene nedokončí, doplatíme na to všetci.

Keď tečie do tunela

Róbert Fico kedysi sľuboval, že z Bratislavy sa do Košíc dopravíme po diaľnici už v roku 2010. Ak by slovo dodržal, mali autá po diaľnici premávať už dekádu. No aká vláda, také sľuby. V skutočnosti budeme radi, ak sa diaľnica úspešne dokončí v roku 2026.

Jeden z kľúčových úsekov je aj tunel Višňové, ktorý sa začal stavať v roku 2014. Tunelom už mohli prechádzať autá, keby sa vláda talianskeho dodávateľa nezodpovedne nezbavila. Premiér Pellegrini a minister dopravy Érsek vykopli pôvodného dodávateľa z hry a Národná diaľničná spoločnosť doteraz nevysúťažila iného.

Namiesto toho tečú milióny eur do udržiavania a chránenia stavby. Výber bezpečnostnej služby, ktorá má tunel strážiť, navyše sprevádzajú podozrenia z konfliktov záujmov. A ak stavbu nestihneme dokončiť do roku 2023, Európska únia nám na stavbu, ktorá mala byť pôvodne hradená z eurofondov, nedá ani euro. Stavbu za vyše 400 miliónov budeme musieť zaplatiť my všetci.

Tunelu nehrá do karát ani príroda. Robotníci opustili práce v čase, keď ešte nebola dokončená jeho výstuž. Zvetrávaním sa tak môže narušiť stabilita hornej klenby. Do tunela netečú len zbytočné milióny, ale aj voda. Keďže nebolo dokončené ani odvodnenie tunela, môžu priesaky horninovej vody v kombinácii s nezabezpečenou hornou klenbou urýchliť devastáciu tunela a spôsobiť ďalšie miliónové škody.

Alternatíva existuje 

Potrebujeme fungujúcu diaľnicu aj zodpovednú vládu. Strany súčasnej koalície už svojou neschopnosťou ukázali, že nie sú schopné ani stavať diaľnice, ani sa správať zodpovedne.

V SaS sme presvedčení, že alternatíva k tomuto štýlu vládnutia existuje. Postupnosť je nasledovná. Najprv vymeniť 29. februára vo vláde neschopných tunelárov. Následne okamžite vysúťažiť dodávateľa, ktorý dokončí výstuž tunela, a následne dodávateľa, ktorý skompletizuje celú stavbu. Stavba sa musí dokončiť čo najskôr, aby sme na to nedoplatili všetci, pretože zdravý rozum je najlepší recept.

Teraz najčítanejšie

Anna Zemanová

Zelená čistej a zdravej krajine aj pre naše deti Poslankyňa NR SR, členka Výboru pre pôdohospodárstvo a životné prostredie; tímlíderka pre životné prostredie strany SaS