Denník N

Videl som všetky filmy Xaviera Dolana

Na filmovej prednáške známeho slovenského filmového kritika Petra Konečného som začul prvý raz meno Xavier Dolan. Petrom bol predstavený, ako 26 ročný režisér z Kanady, ktorý má v rámci režijnej filmografie na konte štyri celovečerné filmy. Nelenil som a v priebehu týždňa som si pozrel všetky jeho filmy.

Xavier Dolan, 26 ročný režisér a na konte štyri celovečerné filmy. Foto- pinteres.com
Xavier Dolan, 26 ročný režisér a na konte štyri celovečerné filmy. Foto- pinteres.com

Na začiatok hneď pecka

Začnem bez nejakých zistených, nudných faktov na začiatok. Spomeniem len, že Xavier Dolan má 26 rokov a pochádza z kanadského Montrealu. Tu taktiež žije a študuje filmografiu. Keď som prvýkrát počul o tom, že prvý film natočil, keď mal 20, pochyboval som. Nedokázal som uveriť, že taký mladý fagan človek už dokázal natočiť niečo, čo by zaujalo filmových kritikov.

Prvý film, ktorý som si z réžie tohto mladého Kanaďana vybral, bol snímok Mami (kanadský originál Mommy). Film, ktorý bol uvedený minulý rok opisuje príbeh matky, ktorá má syna s diagnózou ADHD. Výborne vybratí herci, scenár, ktorý si Dolan napísal sám. Príbeh je silný, od tohto mladého Kanaďana nemôžete v podstate nič iné čakať. Ale o tom neskôr.

Vo filme Mami, ktorým som teda začal je všetko zvládnuté k úplnej dokonalosti. Réžia je dokonalá, dialógy taktiež, jedným slovom pecka. Už v tomto filme som si všimol, s akou priamočiarosťou a dokonalosťou dokáže tento mladý režisér zobraziť medziľudské vzťahy. V tomto prípade medzi chlapcom, ktorý má vyššie spomenutú diagnózu a jeho matkou. Dialógy sú ostré, nadávkami to len tak srší. O to reálnejšie tento film zobrazuje to, čo som nevidel predtým v inom filme. ADHD rozhodne nie je príjemná diagnóza a Dolan sa chopil tejto témy výborne. Dej perfektný, dialógy nevynímajúc, kamera perfektná, strih nezaostáva, hudba výborne zvolená, pasuje. Všetko, ako podľa učebnice dokonalá réžia.

Už po vzhliadnutí tohto filmu som ostal príjemne prekvapený z toho, ako dokázal 25 ročný človek natočiť takúto filmovú pecku. Cena poroty na filmovom festivale v Cannes viac ako zaslúžená. Vyše päť minútové standing ovation? Zaslúžené.

Tie ďalšie filmy

Po prvom filme, ktorý je vlastne jeho posledným v poradí som sa rozhodol, že si jeho filmy pozriem presne od začiatku. Prvý film Xaviera Dolana je snímok Zabil som svoju matku (J’ai tué ma mère). Film bol uvedený v roku 2009, jeho režisér mal teda 20 rokov. Je to príbeh o dospievajúcom chlapcovi, ktorý nenávidí, ale zároveň miluje svoju matku. V hlavnej úlohe si zahral sám Dolan. Film je čiastočná biografia režisérovej mladosti a jeho dospievania. Do detailov zobrazený vzťah tínedžera a jeho matky, nástrahy, s ktorými sa stretáva každý dospievajúci človek- alkohol, drogy. Okrem toho sa Dolan venuje aj téme homosexuality. Sám sa otvorene priznáva k tejto orientácii. V prvom filme sa dali nájsť a vytknúť režisérovi nejaké tie muchy, ale ako celok? Perfektné, dokonalé. Na to, že mal Dolan 20 rokov, film sám režíroval a sám si v ňom aj zahral.

Ďalší film z jeho zbierky je film Imaginárne lásky (Amours imaginaires, Les), ktorý bol predstavený rok po jeho filmovej premiére. Trojica kamarátov, dvaja chlapi, jedna žena. Dolan si opäť zahral v hlavnej úlohe, mladého gaya, ktorý sa zamiluje do svojho kamaráta. Problémom je, že sa do tohto chalana zamiluje aj jeho kamarátka. Dokonalé zobrazenie vzťahov medzi tromi hlavnými propagonistami ma znovu utvrdilo v tom, že vzťahy medzi ľuďmi sú Dolanovou doménou. V tomto filme už vidno, že režisér aj s pribudajúcim filmom dospieva.

Tretím filmom je film Laurence (Laurence Anyways). Rok 2012. Príbeh, v ktorom si konečne Dolan sám nezahral, ale venoval sa výlučne réžii. Filmu to určite prospelo. Dej zobrazuje 39 ročného muža, ktorý v tomto veku prichádza na to, že sa narodil v nesprávnom tele. Cíti sa ako žena. Láska jeho života si musí zvykať na túto premenu, sama je žena. Vo filme sledujete 10 ročný vývoj hlavnej postavy, ktorá postupne zahadzuje všetky zábrany a nehanbí sa za svoju premenu. Okrem toho však Dolan zvládol výborne zobraziť vzťah spoločnosti v období deväťdesiatych rokov k transexuálovi. Ľudia ním pohŕdajú, avšak s pribudajúcimi rokmi začínajú túto premenu vnímať otvorenejšie a liberálne. Tento film osobne považujem za Dolanov najlepší. Perfektné dialógy, výborná hudba, všetko do seba kvalitne zapadá. A opäť sledujeme dospievanie samotného režiséra.

Posledný film, ktorý som si pozrel dnes, prišiel do kín v roku 2013. Tom na farme (Tom à la ferme). V hlavnej úlohe opäť sám režisér. Príbeh mladého homosexuála, ktorému zomrel priateľ a Tom prichádza spoznať jeho rodinu. Opäť vynikajúce zobrazenie medziľudských vzťahov, výborný scenár a napätie. Určite Dolanov najnapínavejší film. Psychologický. Niet o čom ďalej písať. Treba si len pozrieť.

Film Mommy je posledným Dolanovým filmom, za ktorý si zaslúžil viac ako päťminútové standing ovation na filmovom festivale v Cannes. Foto- imdb.com
Film Mommy je posledným Dolanovým filmom, za ktorý si zaslúžil viac ako päťminútové standing ovation na filmovom festivale v Cannes. Foto- imdb.com

Nová éra filmu

Po vzhliadnutí všetkých Dolanových filmov som zostal stáť s nemým úžasom. Vo veku 26 rokov má tento mladý režisér na konte štyri celovečerné filmy, ktoré získali mnoho prestížnych ocenení na filmových festivaloch po celom svete. Slovám slovenského filmového kritika, Petra Konečného som uveril. Čo robí jeho filmy tak špeciálnym?

Okrem faktu, že tento človek je v podstate v mojom veku a že na tento vek má brilantne zvládnuté filmové kúsky je to provokatívnosť. Dolanove filmy sa venujú témam, ktoré rezonujú v dnešnom svete ako diskutabilné. Dolan sa venuje témam, ktoré rozdeľujú spoločnosť na dva tábory- konzervatívcov a liberálov. Homosexualita, transexualita, chlapec s diagnózou ADHD. Mladý Kanaďan sa nebojí provokovať a venovať sa týmto témam najmä cez vnímanie týchto problematík spoločnosťou.

Dokonalý scenár, výborná kamera, strih, hudba, jednoducho všetko do seba v jeho filmoch zapadá a robí to z nich dokonalé majstrovské kúsky, za ktoré by sa nehanbili ani ostrieľaní režisérski borci. Provokácia vyššie spomenutými problematikami nie je až tak drzá, nie je nútená. Cez obraz vzťahov, ktoré Dolan filmom k filmu dosahuje ich zobrazenie k dokonalosti núti diváka premýšľať. Nie sú to filmy, ktoré zaujmú každého diváka, to určite nie. Sám režisér a herec v jednej osobe viackrát uviedol médiám skutočnosť, že sa posnaží vo svojej režisérskej kariére vyhnúť sa jednej veci- komercionalizácii filmu.

Tomuto chalanovi nejde o to, aby vypredal svetové kiná a zarobil peniaze na svojich filmoch. Dolan núti spoločnosť k uvažovaniu. Núti diváka použiť vlastný rozum a zmeniť, po prípade aspoň uvážiť, ako to reálne s problémami, ktoré vo filmoch zobrazuje vyzerá. Prehodnotiť názor spoločnosti. Nepozerať sa na dané veci ako na niečo iné. Snaží sa filmom rozprúdiť diskusiu o spoločensky problémových témach. A tým si ma tento mladý chalan získava úplne.

S pribudajúcim vekom dokazuje, že jeho filmy budú výborné. Ak samozrejme zachová kurz, ktorý sám nabral. Vo filmoch som ešte nevidel také reálne zobrazenie medziľudských vzťahov. Viem, opakujem sa, ale musíte vzhliadnuť, aby ste porozumeli. A filmový divák, ktorý si potrpí na kvalitné filmy nebude rozhodne sklamaný.

Okrem výbornej réžie dokazuje Dolan aj skutočnosť, že je obrovský umelecký talent. Jeho herecké umenie je výborné.

Mimochodom, tento rok, vo veku 25 rokov bol členom poroty na filmovom festivale v Cannes. Nie je o čom. Začína sa nová éra filmov.

Tento chalan toho ešte veľa dokáže. Tým som si istý.

Teraz najčítanejšie

Darko Čirovič

Realista, s občasnými zábleskami optimistických chvíľ, čo rád píše. O všetkom a o ničom.