Denník N

Neobyčajné stretnutia – diel 9 – dámy, ktoré to prežili

Rakovina – to slovo nás desí dvomi spôsobmi. Desí nás keby sme mali túto chorobu my sami. Desí nás však i v prípade, že touto nepríjemnou chorobu trpí niekto z našich blízkych. Ja sám za seba neviem dať ruku do ohňa za seba, za to ako by som sa správal. Poznám však dve dámy Ivanku a Janku, ktoré túto chorobu porazili. Pomohla im pri tom tvorba a touto tvorbou pomáhajú ďalším, ktorých stretla rovnaká životná cesta.

Spoznali sme sa len pred pár mesiacmi a za ten krátky čas ma stihli inšpirovať, stihli zmeniť moje správanie ku vlastným boliestkam a chorobám. Vieš ako sa volá smrteľná choroba pre muža na 6? Predsa soplík. Nebol som nikdy takýmto chlapíkom, že by ma soplík zdolal. Teraz vďaka dievčatám už ani nikdy nebudem.

Na konci decembra sme s parťákom Freďom opäť organizovali našu Pozitívnu talkshow v Trenčíne, kde sme dievčatá pozvali. Počas víkendu mi napísala Janka, že na nich doľahla choroba a zavalilo ich veľa povinností. Bol som z toho smutný, tešil som sa na ich fascinujúci príbeh a tak som sa snažil ich nejako presvedčiť, aby aspoň jedna prišla. Ivanke sa to podarilo –  prišla medzi nás vďaka tajnému dobrodincovi, ktorý ju ku nám priviezol. Šla popri všetkých povinnostiach a povedala nám svoj príbeh. Po talkshow mi napísal bratranec do správy, že toľko energie a radosti v človeku už dlho nevidel.

Hovorila o tom, ako bola chorá, ako písala básne počas toho keď bola na chemoterapií. Som skutočne rád, že túto etapu zvládla. A že neostala len pri napísaných textoch,. Dala ich dokopy a vydala knihu s názvom Prežila som to. Opäť neviem odpovedať ako by som sa správal ja po vyliečení, či by som opäť nemyslel len sám na seba. Veď som prežil, idem si plniť svoje sny, život je krátky. Ako sa zachovala Ivanka?

Knihe spravila promo a za každú predanú knihu odovzdala druhú onkologickému pacientovi. Dostala veľa pozitívnych referencií. Pacienti pochopili, že si autorka prešla podobným bojom a zvládla to. Skrz knihu im dodáva chuť zápasiť a zvíťaziť nad chorobou. Motivuje týchto ľudí tvoriť, či už je to písanie, maľovanie, štrikovanie. Je úplne jedno, čo títo ľudia robia, hlavné je, že to nevzdávajú a tešia sa so svojich výtvorov.

Pár dní po našej talkshow sme sa opäť stretli. Dievčatá mi ponúkli možnosť pripojiť sa k nim a ísť do Banskej Bystrice. Navštívili sme onkológiu pre dospelých ale i deti. Prekvapila ma odpoveď hlavnej sestry keď sme sa spýtali, ako rozdávajú veci iní ľudia. Vraj boli dievčatá prvé, ktoré prišli na onkológiu pre dospelých. Priniesli sme pacientom tri druhy kníh od rôznych autorov vo vedení Ivankinou knižkou Prežila som to. Zastavili sme sa pri pacientoch, porozprávali sa s nimi. Nebolo to však len o knihách. Dievčatá založili svoje občianske združenie s rovnakým názvom Prežila som to. Dostali od podporovateľa príspevok na fungovanie vo výške 2.000€. Čo by si s tými peniazmi spravil ty?

Niekto by si ich nechal a spravil akcie, kde by si preplatil svoj čas alebo nakúpil pomôcky, s ktorými by mohol narábať pri ďalších aktivitách. Janka s Ivankou ich investovali do vecí, ktoré sa pacientom zídu: deky, vankúše, župany a darčeky pre detičky k Vianociam v detskom oddelení.

Počas ich návštevy boli ochotné načúvať ľuďom, inšpirovať ich svojim príkladom a dodať im silu, aby bojovali ďalej. Pre mňa to bola prvá návšteva týchto kliník. Počas celej cesty som premýšľal o tejto téme. O tom, ako ja zvládam svoj život. Keď nič nejde podľa plánov, keď sa nedarí a občas strádam niektoré veci v živote. Pritom ani nie sú také dôležité ako zdravie. Od toho momentu som vďačnejší za každé ráno, kedy sa zobudím zdravý, keď si ráno spravím kávu, poobede sadnem do auta a môžem ísť na stretnutia, aby som si splnil svoje sny. Svojich veľa snov, ktoré mám. Pričom títo ľudia majú želanie jedno: Aby boli zdraví.

Týmto textom by som chcel poďakovať Vám dievčatá, Ivanka a Janka. Ďakujem za to, čo robíte pre druhých, za to, ako sa nevzdávate a za to, že po všetkých životných skúškach a bojoch sa usmievate a bavíte sa životom naplno.

Taktiež prajem všetkým, ktorí trpia chorobou, aby ste mali veľa síl do každodenného boja o vaše jediné prianie. Kiež by bol každému dostupný liek, ktorý všetko vylieči. Kiež by si doktori mohli v práci hrať karty a len preventívne nám tento liek predpísať.

Žiaľ, takto to nefunguje. Preto vám, ktorí bojujete, posielam pozdrav, posielam vám informácie o týchto bojovníčkach, ktoré chcú pomáhať. Pridajte sa do ich skupiny na facebooku a prijímajte každý deň dávku inšpirácie a vzájomnej pomoci. Do tejto skupiny sa môžu pridať aj ľudia, ktorí nebojujete so zákernou chorobou. Buďme tu pre svojich blízkych a prežime každý deň naplno. S láskou ku všetkému, čo robíme.

Ešte raz ďakujem dievčatá, som vďačný Bohu za to, že ste mne i ostatným príkladom AKO ŽIŤ.

Teraz najčítanejšie

Juraj Šimkovič

animátor, vedúci táborov, autor kníh Naivná pedagogika z praxe, cestovateľ a držiteľ Slovenského rekordu v počte prejdených hradov, zámkov a zrúcanín. Vyštudoval odbor sociálna pedagogika a vychovávateľstvo v Trnave, s univerzitou spolupracuje ako inštruktor zážitkovej pedagogiky pre študentov Trnavskej univerzity. Pôsobí ako advisor a mentor v programe IAMbitious v Dubnici nad Váhom. Ako učiteľ realizoval experiment šťastná škola, kde pôsobil na pozícií manažéra šťastia. Pedagogickým a mentorským mottom je každý deň inšpirovať seba i druhých ľudí na svojej ceste za šťastím a naplnením svojho poslania