Denník N

Čo urobíme s peniazmi zo zvýšených daní? Pôjdu na cesty, chodníky a parky

Prvý týždeň po sviatkoch som sedel v zasadačke so zmiešaným tímom ľudí, ktorí majú na starosti verejný priestor a zeleň v našom meste. V ten deň som si dal stretnutia s oddeleniami a sekciami, ktoré zastupujú najdôležitejšie témy roka pre Bratislavu. Bezpečnosť, stromy, doprava (električky!!!), rekonštrukcia ciest, nájomné bývanie, verejný priestor.

Stretnutie prebiehalo v poriadku, diskusia bola o rekonštrukciách, ktoré sú naplánované, alebo sa práve dokončujú. Ide o novú zeleň, nové parčíky, obnovu zanedbaných kútov, ktoré roky akoby nikomu nepatrili, malé kúsky verejných priestorov – presne tie miesta, ktoré možno neznamenajú veľkú zmenu pre celú Bratislavu, ale pre lokálnych ľudí, ktorí nimi alebo okolo nich denne prechádzajú, ide o veľkú vec.

Potom som sa ich opýtal: “Koľko má vaše oddelenie tento rok na to v rozpočte?” Na čo som dostal odpoveď: “Máme niečo vyše 700 000 eur.” Áno, takto som si to pamätal aj ja.

A vtedy nastal moment, ktorý stál za všetky tie negatívne ohlasy a správy, ktoré som schytával na všetkých komunikačných platformách za zvýšenie sadzby dane z nehnuteľností. Spojenému tímu som oznámil, že nová výška ich rozpočtu je 6 000 000 eur.

Celý čas len niekomu znižujem rozpočet, presviedčam ich, že to musia zvládnuť s menej peniazmi, hľadám, kde ušetriť, ale konečne nastal opak – mohol som dať na stôl prostriedky na zeleň a verejný priestor, ktoré sa vo svojej výške trošičku blížia štandardom miest, na ktoré so závisťou pokukávame :-). Tie peniaze som nedal na stôl ja, ale všetky Bratislavčanky a Bratislavčania, ktorí tento rok zaplatia dane z nehnuteľností.

Navyše, v ten deň sa ešte jednému oddeleniu zvýšil rozpočet o 6 000 000 eur. A to Oddeleniu správy komunikácií. Oznámil som kolegom, že tento rok opravíme o 6 000 000 eur viac ciest a chodníkov, ako bolo naplánované – lebo zvýšené dane. Manuál asfaltovania je skoro hotový, treba len zamakať.

Sľúbili sme, že každé euro, ktoré získame zo zvýšených daní, vrátime späť ľuďom tak, aby to bolo cítiť. Nechceme, aby sa roztratilo kdesi vo výdavkoch, ktoré naše mesto má. Chceme, aby bolo jasné, kde a ako sa tieto peniaze investovali.

Onedlho predstavíme zoznam konkrétnych ulíc, miest, zákutí a zelených kútov, ciest a chodníkov, ktoré prejdú obnovou.

Zvýšiť dane nie je príjemná vec, dokonca jedna z najhorších, ale pocit, že budeme môcť dať normálnu sumu do obnovy nášho mesta, stojí za to. A nebude to len tento rok – nasledujúce 3 roky dáme každoročne sumu 12 000 000 eur do obnovy vzhľadu ulíc, ciest a námestí Bratislavy.

Robiť rozhodnutia, ktoré sú dobré pre naše mesto, nie je vždy príjemné, naopak, zdá sa, že práve za tieto mi ľudia najviac nadávajú. Nehnevám sa, ich úloha nie je vyznať sa v problémoch nášho mesta do takého detailu ako my a ani sa trápiť vecami, o ktorých vieme, že sú na hrane a že bez viac peňazí a pozornosti môžu niektoré činnosti dôležité pre naše mesto jednoducho celkom skolabovať. Stačí nám trocha dôvery a viery, že pre mesto robíme maximum.

Už o rok to uvidíte – na opravených cestách, chodníkoch ale aj v krajších parkoch

 

Teraz najčítanejšie

Matúš Vallo

Matúš Vallo je primátor Bratislavy, architekt a odborník na mesto. Je autorom najkomplexnejšej publikácie o riešeniach pre Bratislavu - Plán Bratislava. K písaniu tejto knihy spojil 76 najlepších expertov na mesto z rôznych oblastí. Je zároveň uznávaným architektom a spolumajiteľom architektonického štúdia Vallo Sadovsky Architects. Študoval v Ríme a pôsobil v Londýne. Je tiež držiteľom Fulbrightovho štipendia na Kolumbijskej Univerzite v New Yorku. Dvakrát získal pozvanie na najprestížnejšiu medzinárodnú konferenciu o urbanizme CityLab, organizovanú Bloomberg Philanthropies. Napriek medzinárodným možnostiam svoju energiu naplno venoval Bratislave. Stojí za občianskym združením My sme mesto, Alianciou Stará Tržnica a Alianciou 500 bytov. Zakladal aj projekt Mestské zásahy, ktorý od roku 2008 vygeneroval viac ako 900 projektov na vylepšenie verejného priestoru v 20tich mestách. V komunálnych voľbách 2018 bol zvolený za primátora Bratislavy.