Denník N

Messiah, evanjelium podľa Netflixu o druhom príchode Ježiša Krista

Netlflix ponúka seriál o tom, aké spoločenské, náboženské a politické dôsledky by mal hypotetický návrat Ježiša Krista.

Grécky výraz parúzia označuje jeden nosných pilierov kresťanskej viery, proroctvo o návrate Ježiša Krista. Návrat kresťanského spasiteľa však má trpkú príchuť, nakoľko sa spolu s ním spája apokalyptický súdny deň, naplnený súdením vzťahu každej duše k Ježišovi Kristovi. Nehladiac na sympatie, či nesympatie ku kresťanstvu ide o solídny príbeh, až je prekvapujúce ako málo filmov, kníh, či iných diel toto proroctvo adaptuje. Netlflix vycítil túto dieru na trhu a ponúka Messiah, seriál o tom, aké spoločenské, náboženské a politické dôsledky by mal hypotetický návrat Ježiša Krista.

Napriek pútavému a originálnemu námetu je Messiah priemerný seriál, ktorý má len pár momentov, ktoré ho vykupujú z mizérie. Messiah má slabé dialógy, plné opulentných, no prázdnych replík, má kolísavé tempo, zbytočne otvára alebo nečakane uzatvára iné dejové línie, a celkový dojem mu kazí miestami  slabšia produkcia.

Dej začína v sýrskom Damašku, obliehanom vojskami ISIS, ktoré majú v každom momente zaútočiť na mesto. Ofenzívu však zastaví piesočná búrka biblických rozmerov, ktorá na niekoľko týždňov zahalí mesto pieskom a zachráni tak obyvateľov pred masakrom. V piesku a prachu k miestnym prehovára charizmatický rečník povzbudzujúci v ľuďoch vieru a odhodlanie prežiť. Po tom ako piesočná búrka opadla sú miestni, ktorí videli a počuli rečníka presvedčení o jeho nadpozemských schopnostiach, pomenujú ho al-Masih a nasledujú ho cez púšť k izraelským hraniciam.

Messiah vo svojich prvých epizódach pútavo kombinuje politické, územné a náboženské dôsledky tejto udalosti, a miestami pripomína klasické politické thrillery. Súčasne dynamicky prelína osudy ďalších protagonistov – Evy, zamestnankyne CIA a Avirama, problémového príslušníka izraelskej tajnej služby. Seriál je v úvodných epizódach konzistentný, a tým, že sa pohybuje v blízkovýchodnom náboženskom vriacom kotli je aj aktuálny. V tejto rovine sa však nezdrží dlho a presúva sa do USA, kde trávi podstatnú časť stopáže.

Presunom do americkej spoločnosti, viac religióznej ako sa bežne nazdáva, divák vidí masovú hystériu, siahajúcu až po najvyššie politické štruktúry. Nie je však tak autentická a uveriteľná v porovnaní s dianí na Blízkom východe. Seriál tiež načrtáva niekoľko tém, reflektujúcich americkú spoločnosť, ako je migrácia, vzťahy s Ruskom, vojenské sa angažovanie USA na Blízkom východe a v Európe, no všetko to robí povrchne a neohrabane a radšej sa pohybuje v mantineloch osobných vzťahov, dilem a nenaplnených ambícií nezaujímavých a plochých postáv.

Seriál ku svojmu hlavného protagonistovi pristupuje nejednoznačne a náznaky jeho nadpozemskosti strieda s náznakmi, že ide o podvodníka (seriál premrhal šancu akcentovať, že proroctvo o druhom návrate hovorí aj tom, že pravému návratu budú prechádzať podvodníci vydávajúci sa za spasiteľa). Tento nejednoznačný prístup je na celom seriáli najlepší, lebo diváka núti premýšľať o tom, ako mohli vyzerali putovania a činy Ježiša Krista pred vyše 2000 rokmi.

Messiah je vhodný pre ľudí, ktorých zaujímajú náboženské témy, alebo majú blízko k tvorbe Dana Browna. Je to inteligentne sa tváriace dielo pracujúce s nepreskúmaným námetom, vhodné na víkendové sledovanie. Seriál však neoplýva vysokými kvalitami, ba práveže nachytal veľa chorobných syndrómov ostatnej tuctovej produkcie. Neočakávajte tak teologicko-politický magnum opus, ale len pomaly odsýpajúci myšlienkový experiment.

Zopár mojich ďalších textov vrátane mojej skromnej literárnej tvorby nájdete tu.

Teraz najčítanejšie

Ľubomír Šottník

Profesionálne sa zaoberám zdravotníckymi inováciami a aplikáciou princípov behaviorálnej ekonómie v zdravotníctve•Vo voľnom čase sa venujem písaniu beletrie a tvorbe vo všeobecnosti•Na Denníku N najčastejšie píšem o literatúre, filmoch, politike a spoločnosti.•Moje ďalšie texty nájdete na www.lubomirsottnik.sk