Denník N

Vyštudoval informatiku. Dnes k nej vedie ďalších: V učení som našiel niečo výnimočné

Študoval na The University of Edinburgh informatiku, a popri tom pôsobil v rôznych IT spoločnostiach od start-upov až po korporácie. Po štúdiu však hľadal prácu, ktorá by bola zmysluplná. Jánovi Horváthovi sa v programe Teach for Slovakia podarilo navnímať prostredie sociálne znevýhodených detí na východe Slovenska, ale aj prostredie hlavného mesta a výziev v oblasti stredného odborného vzdelávania.

“Do programu Teach for Slovakia som sa prihlásil, pretože som hľadal výzvu, niečo, čo nie je jednoduché a komfortné.” V učení našiel čosi výnimočné, čo by nikdy nečakal.

Deti chcú zažiť pocit úspechu

Prvý rok programu strávil na Základnej škole v Chminianskych Jakubovanoch, čo je malá obec pri Prešove. Tu učil prevažne na druhom stupni informatiku a matematiku. Škola funguje iba sedem  rokov, no chodí do nej až štyristodvadsať detí. Dáva tak šancu deťom na kvalitné vzdelanie v blízkosti ich bydliska.

V druhom roku prešiel do Bratislavy na Obchodnú akadémiu na Dudovej 4, kam chodia najmä tínedžeri z okolitých sídlisk a je na nich poznať, že vyrastajú vo veľkomeste.

Čo spája žiakov a žiačky z tak odlišných sociálnych prostredí?

“Deti a mládež z oboch škôl spája, že sú stále deti, napriek tomu, že pochádzajú z úplne iných prostredí,” hovorí Jano a uvádza aj konkrétne príklady.

V Chminianskych Jakubovanoch pochádzali žiaci z vidieckeho prostredia, veľa času trávili vonku, nemali prístup k technológiám a slovenčina bola pre nich druhý jazyk, pretože doma rozprávali prevažne rómsky. Veľa vecí však funguje rovnako ako u detí, ktoré vyrastali na bratislavskom sídlisku.

“Hoci to nevedia pomenovať, chcú zažívať úspech. Teší ich, keď ich niekto pochváli, keď sú v niečom dobrí. Zároveň majú všetky deti rady príbehy, hru, zábavu, nerady sedia organizovane v laviciach a triedach. Každodennou otázkou pre mňa zostáva, či viem v nich prebudiť vnútornú motiváciu a presvedčiť ich, aby sedeli v lavici a učili sa. Hľadanie motivácie je, samozrejme, iné, vekom žiakov aj prostredím, v ktorom vyrastajú, ale princíp ostáva – musím ich zaujať.”

Jano počas Letnej školy na Basecampe 2018.

Pre Jana je vždy odmenou, keď sa mu podarí pripraviť vyučovaciu hodinu tak, aby sa žiaci niečo nové naučili a potom mu ukázali, že im to ide a že sú šikovní. Prácu učiteľa považuje za nesmierne náročnú.

“Človek môže prepadnúť pocitu, že keď niekto vyštuduje na zahraničných školách, tak zvládne všeličo. No množstvo úloh, ktoré treba vykonať v rámci učiteľskej profesie, koľko to stojí času a energie, to je úplne neuveriteľné a prekvapivé.”

Bublina praskla, pohodový život nemôže mať každý

Program mu poskytol jedinečný náhľad do slovenského vzdelávacieho systému a skúsenosť z prvej ruky. Okrem tomu mu však rozšíril vnútorné aj vonkajšie obzory.

“Každý týždeň rastiem ako človek, dozvedel som sa o sebe neskutočne veľa. Naučil som sa ako reagujem v čase krízy a ako viem fungovať v náročnom prostredí. Dva roky programu mi síce vzali určitú naivitu o tom, že život je pohodový a každý sa môže mať fajn, ked sa trocha snaží, no dali mi skúsenosť, ktorá je absolútne jedinečná.”

Teach for Slovakia poskytuje okrem jedinečnej skúsenosti z prvej ruky v slovenskom vzdelávacom systéme aj viac než dvesto hodín tréningov zameraných na osobnostný rozvoj, budovanie networku, efektívnu komunikáciu a ďalšie jedinečné skills, ktoré pomáhajú účastníkom uplatniť sa ďalej na trhu práce.

Účastníci Peter Rášo, Jano Horváth a Adriana Zarembová na národnom tréningu.

“Najviac mi utkveli tréningy, ktoré boli zamerané na búranie vlastných predsudkov a nastavenie mysle. Na tréningu so Janette Motlovou sme sa rozprávali o rómskej kultúre na Slovensku a predsudkoch, ktoré má každý z nás. Pamätám si moment, kedy spievala rómsku hymnu v závere tréningu, čo bolo pre mňa dojímavé a tak silné, že si to zapamätám do konca života. Zrazu som pochopil, že Slovensko nie je len také, ako ho poznám ja. Existuje množstvo príbehov, ktoré sú napísané úplne inak.”

Jano hovorí, že kým do programu nevstúpil, práve tieto príbehy boli pre neho absolútne neviditeľné a počas prvého roka sa pre neho stali každodennou realitou.

Krajine pomôžu dobrí a nesebeckí ľudia

Dnes mladý informatik vníma, aké doležité je charakterové vzdelávanie. To nestojí iba na vedomostiach, akokoľvek sú prakticky využiteľné, ale najmä na hodnotových postojoch mladých ľudí.

“Aj keby sme mali rovnako zlé výsledky v PISA, ako máme*, ale na školách by sme vychovávali morálne ukotvených a dobrých ľudí, Slovensko by sa stalo lepšou krajinou. Je pre mňa veľmi dôležité, aby sme vychovávali ľudí, ktorí nebudú arogantní a egocentrickí.”

Po skončení programu uvažuje, že ostane ďalej učiť alebo sa vráti do oblasti IT. Rád by spojil prácu s najnovšími technológiami s navrhovaním osnov. Chcel by pripraviť kvalitné študijné plány pre učiteľov zamerané na výučbu informatiky.

Juraj Droba, predseda Bratislavského samosprávneho kraja na otváracom ceremoniáli TfS 2019 s účastníkmi programu.

“Bolo by úžasné, ak by učitelia nemuseli tráviť čas administratívou, byrokraciou a nekonečným plánovaním hodín. Verím, že pomôžem školstvu aspoň vytvorením zaujímavých plánov, vďaka ktorým sa učiteľom bude ľahšie informatika učiť a budú sa môcť viac sústrediť na samotných žiakov a žiačky.”

Jana Horvátha čakajú ďalšie mesiace v pozícii učiteľa. Nech už sa rozhodne po skončení programu pokračovať ako učiteľ či ITčkar, všetky skúsenosti a zručnosti, ktoré získal, bude ďalej investovať do našej krajiny, aby jej priniesol pozitívnu zmenu. Nielen vo vzdelávaní – ale aj vo všetkom, čo sa vďaka lepšiemu prístupu k vzdelaniu v krajine zmení.

* V testovaní PISA 2018 je dosiahlo Slovensko priemerné až podpriemerné výsledky. 
Dlhodobo významne pod priemerom krajín OECD sú naši žiaci v čitateľskej gramotnosti. Pod priemerom ostávame aj v prírodovednej gramotnosti. V matematickej gramotnosti sa prvýkrát po rokoch Slovensko ocitlo v zóne priemeru. 
https://dennikn.sk/1673031/tretina-15-rocnych-nerozumie-citanemu-textu-v-pisa-nas-predbehli-aj-ukrajina-ci-bielorusko/

 


V Teach for Slovakia spájame ľudí, ktorí hľadajú zmysluplnú prácu, chcú mať pozitívny dopad na spoločnosť a chcú rozvíjať svoje zručnosti. Budujeme komunitu lídrov, ktorí spoločne pracujú na zmenách v školách i mimo nich, aby raz všetky naše deti mali šancu v živote uspieť.

Do nášho programu sa zapojilo už 80 ľudí. Naši absolventi pracujú na ministerstve školstva, v samospráve, biznise, školstve a viacerí založili aj vlastné iniciatívy a organizácie. Z rôznych pozícií pracujeme spoločne na tom, aby raz všetky naše deti mali šancu v živote uspieť.

Tretí deadline na podanie prihlášky do ďalšieho ročníka programu je 13. februára. Nezmeškaj svoju príležitosť posunúť seba a inšpirovať ďalších.

 

Autorka: Katarína Vargová

Teraz najčítanejšie

Teach for Slovakia

Víziou Teach for Slovakia je, aby raz všetky naše deti mali šancu v živote uspieť. Preto spája a ďalej podporuje ľudí s líderským potenciálom a zápalom pre lepší vzdelávací systém. Ponúka intenzívny program osobnostného a profesionálneho rozvoja pre aktívnych ľudí, ktorí chcú k tejto vízii prispieť.