Denník N

Vymývanie mozgov – kde je hranica medzi reklamou a násilnou propagáciou?

Sú len 2 veci, pri ktorých som si istý, že sú všadeprítomné: Boh a reklama. Reklamu dnes máme na ulici, v dopravných prostriedkoch, ako aj na nich, na internete, v televízií, v rádiu, ba dokonca aj vo vzduchu. Reklamných obrazovkám sa nevyhneme už ani uprostred dopravnej zápchy na križovatke. Aj vtedy na nás „útočia“ propagačné informácie každého druhu buď to z billboardov alebo z veľkoplošných obrazoviek. Myslím, že najvýstižnejšie to vystihli v jednej epizóde animovaného seriálu Futurama odohrávajúceho sa v roku 3000, keď boli protagonistom vysielané reklamy ešte aj v snoch. Na mieste by bola otázka, kedy sa do tohto štádia dopracuje aj naša spoločnosť…

Keby to všetko zmienené náhodou nestačilo, máme tu ešte „zlatý klinec“ – reklamy so  známymi hercami, modelkami a osobnosťami vôbec.  „Ó, pozri, je tam známy herec, to si predsa musím kúpiť, keď to používa aj on!“ Touto cestou by som rád adresoval tieto riadky komukoľvek, kto má tento typ reklám „na svedomí“ a venoval mu/im pár nasledujúcich postrehov: myslíte si, že my spotrebitelia sme už úplne retardovaní? Že nás presvedčí kúpiť si určitý tovar len to, že ho reklamuje renomovaná modelka, prípadne herec, ktorý sa vo filme presadil primárne vďaka svojmu vzhľadu? Aké IQ predpokladáte, že máme? 60?  „Ó, pozri sa, tie žuvačky žuje ten herec. Istotne budú preto niečím výnimočné. Keď ich žuje on, určite budú okrem žiarivého chrupu aj liečiť rakovinu!“ Ak už má človeka nejaké reklama vôbec zaujať, tak nech je kreatívna, vtipná, prípadne nech aspoň niečím osloví. Realita je však zväčša taká, že sme dennodenne „bombardovaní“ reklamou, ktorá je nudná, nezáživná a servírovaná formou vymývania mozgu. Za seba môžem povedať, že ma doposiaľ oveľa viac zaujala reklama, nad ktorou som sa v dobrom zmysle slova aspoň pousmial ako taká, v ktorej musí človek žasnúť nad novodobým fetišizmom v podobe žien nosiacich tekutý prací prášok vo svojej kabelke, pričom ho ešte aj využívajú ako podnet na diskusiu…

Kde sú tie časy, keď bola reklama vysielaná 2 minúty pred a po filme. V súčasnosti sa už niektoré komerčné televízie dostávajú do štádia, kedy dĺžka reklamných blokov presahuje dĺžku samotného filmu, ktorý každých 15 minút prerušujú. Sledovanie filmu na obrazovke ľubovoľnej komerčnej televízie by mohli lekári predpisovať pacientom s nízkym krvným tlakom. Som si istý, že po vzhliadnutí 1 filmu, by ich tento zdravotný problém trápiť prestal. Som dokonca hlboko presvedčený o tom, že niekoľkohodinové sledovanie teleshoppingu by sa dalo v prípade potreby používať snáď aj ako alternatívna forma mučenia.

A keby už nestačilo, že máme reklamu v telefóne, v televízií, všade na internete, v obchodoch, tak niekomu napadlo „čím väčšie, tým lepšie“. A tak vznikol nápad reklám s rozmermi 10×5 metrov(najmenej, eventuálne aj viac). „To keby sa náhodou niekomu podarilo úspešne odvrátiť od našej propagácie pozornosť, tak mu ju, či už chce alebo nechce, natlačíme pred oči!“

Nedám mi pritom nepodotknúť, že ak je produkt alebo služba kvalitná, ľudia si k nej nájdu cestu, aj keď bude sprevádzaná len minimálnou formou propagácie. Určite v takom prípade nie je potrebné vysielať tú istú reklamu každých 10 minút.

Nedaj Bože, aby si človek stiahol nejakú aplikáciu na telefón alebo prezeral stránky, ktoré ho zaujímajú na sociálnej sieti. Vzápätí mu totiž budú do e-mailu zasielané reklamy na alternatívne stránky podobného druhu bez ohľadu na to, či o to má alebo nemá záujem.

Žijeme v dobe, kedy sa každý, kto chce prežiť a byť „viditeľný“, musí nejako prezentovať. Otázka však znie: kde je hranica medzi nevinnou prezentáciou určitého produktu alebo služby a vymývaním mozgov? A v ešte podstatnejšej otázke by sa človek mohol spýtať, či spomínaná hranica nebola už dávno prekročená. Komerčný „smog“ je totiž všadeprítomný…

Buď myslíte alebo musia ostatní myslieť za vás a vziať vám tak silu, zmeniť a vycvičiť váš prirodzený vkus, zušľachtiť a sterilizovať vás.

( F. Scott Fitzgerald )

Zdroj obrázku:

Brain Washing

 

 

Teraz najčítanejšie