Denník N

Cadillac Eldorado ’59 – ’60: Koniec jednej éry

Chrysler hodil rukavicu Cadillacu. Cadillac napol všetky sily, aby ho prekonal. Obe automobilky sa pretekajú, kto stanoví dizajnové trendy pre ďalšiu dekádu. Kde sa dvaja bijú, tretí víťazí. Kto? Čitajte.

V prechádzajúcom diely sme si s Eldoradom predstavili tretiu generáciu, ktorá bola posunom vpred a ukážkou ambícií Cadillacu. Bohužiaľ, táto generácia bola na prvý (a niekedy aj na druhý) pohľad veľmi podobná oveľa lacnejším vozidlám Chrysler. A to zákazníci zvyknutý na prestíž a výnimočnosť neniesli dobre. A preto pre ďalší rok prichádzajú ďalšie veľké zmeny, Cadillac sa musel ukázať.

Blog o prvej generácii.

Blog o druhej generácii.

Blog o tretej generácii.

Štvrtá generácia (1959 – 1960).

Píše sa rok 1959. Fidel Castro prevzal po Revolúcii moc na Kube, ktorá sa stala prvým komunistickým štátom na západe. Dalajláma (a ďalšie desaťtísíce Tibeťanov) opúšťa Tibet a uteká do Indie. Čína totiž nedodržiava vlastnú dohodu o autonómii a náboženskej slobode Tibetu a protesty Tibeťanov sú potlačené. Vo svojej misii tak pokračuje v zahraničí. Havaj a Aljaška sa stávajú súčasťou USA, ako 49. a 50. štát.

Na orbitu sa dostáva prvý satelit na monitorovanie počasia, Vanguard 2. Sovietskemu zväzu sa zase podarilo dostať na Mesiac prvý modul, keď Luník 2 po 30h oblietania Mesiaca a robenia experimentov plánovane narazil na povrch. Predtým Luník 1 obletel Mesiac a potom Luník 3 urobil fotografiu odvrátenej strany Mesiaca. Americká NASA zase predstavila prvých kozmonautov, vrátane Alana Sheparda (prvý Američan vo vesmíre) a John Glenn (prvý Američan, ktorý obletel Zem). V USA sa vynašli počítačový Modem.

Premiéru na CBS má mysteriózny seriál The Twilight Zone, ale aj prvý seriál vo farbe Bonanza. V kinách je film Niekto to rád horúce (Some Like It Hot) či Anatómia vraždy (Anatomy of a Murder). Začína sa vyrábať bábika Barbie. Mezi populárnych spevákov patrí už aj Frank Sinatra, Cliff Richards či Ella Fitzgerald. Narodil sa Hugh Laurie (Dr. House). Jednotkou rebríčka je skladba The Battle of New Orleans od Johnny Hortona.

Do služby sa dostáva Boeing 707, ktorý skrátil čas cestovanie cez Atlantik o 8 hodín. Svet si pozrel prvé obrázky Zeme fotené z vesmíru od Explorer 6. IBM predal prvý sálový resp. strediskový počítač na báze tranzistorov IBM 1401 Mainframe. Xexor vyrobil prvú komerčne používateľnú kopírku.

Na trh je uvedená štvrtá generácia Eldorada, tá najviac ikonická. Už som o nej písal, takže len stručne spomeniem, že inšpirácia leteckým priemyslom (či vzadu vidíte plutvy alebo krídla je už vaša vec, ale teraz boli najväčšie a najvýraznejšie v histórii) a snaha hnať štýl na (či za) hranu dosiahla vrchol. Pre niektorých to už bolo až moc, ale ľudia to kupovali. Ekonomika sa trochu pozviechala a predaje o niečo rástli. Okázalý dizajn bol odpoveďou na „veľké plutvy“ a ambiciózny dizajn ktoré zaviedol Chrysler pre modelový ročník 1957. Keďže tento dizajn vymyslel pôvodne Cadillac, nová generácia Eldorada mala definitívne vyhrať „vojnu plutiev“.

Vzduchový podvozok, ktorý mál premiéru v najdrahšej verzii Brougham o dva roky skôr, bol teraz štandardom aj pre Biarritz a Sevile. Bola to jazda na obláčiku a auto automaticky udržovalo svetlú výšku bez ohľadu na náklad. Ale zároveň vzduchové vankúše strácali vzduch a boli zdrojom aj iných problémov. Po roku 1960 ich Cadillac radšej zrušil.

Podobne ako v roku 1954, modely Biarritz a Sevile vyzerali veľmi podobne a stratili väčšinu štylistických odlišností. Spredu sú oproti minulému roku najviditeľnejšie zmeny na prednej maske, ktorá je ozdobnejšia a horizontálne rozdelená chrómovanou lištou.  Celá maska je vyplnená „projektilmi“. Na nárazníku sú ďalšie dva páry svetiel. Aby chrómu nebolo málo, po hrane predného blatníku sa tiahne ďalšia chrómová lišta.

Predná časť je len ochutnávkou toho, čo zbadáte, keď sa presuniete za Eldorado. V skratke – plutvy (či krídla?) sú vyššie a hádam vyše metra nad zemou. Alebo inak, keď sedíte za volantom, plutvy za vami sú vo zhruba vo výške vašich očí. Obsahujú po dve svetlá, ktoré sú dizajnovo integrálnou súčasťou tohto dizajnového kúsku a vyzerajú ako projektily . Nižšie sú koncové svetlá, čo vyzerajú ako trysky lietadla. Nárazník je veľký a celý pochrómovaný, pričom chrómový pás pokračuje aj v spodnej časti boku auta.

To Brougham, ten bol zmenený podstatnejšie. Karosériu navrhol a staval Pininfarina v Taliansku a dizajn bol podstatne konzervatívnejší. Predná časť bola veľmi podobná so Seville a Biarritz, akurát chrómu bolo menej. Na zadnej časti sú decentné „trysky“ a aj plutvy, ale nie také vyzývavé. Čas ukázal, že vrcholný model opäť ukázal cestu pre dizajn na ďalšie roky.

Pod kapotu zatiaľ vrcholil rast výkonu. Objem OHV V8 rastie na 390 kubických palcov (6.4l) aj vďaka úprave kompresie a presunu k trom 2-barelovým karburátorom (namiesto dvoch 4-barelových) má Eldorado výkon 345 koní, teda opäť o 20 viac ako zvyšok modelov (po novom ste si ale za tento upgrade mohli priplatiť aj pri „plebejskejších modeloch“, čo predtým nebolo možné). Každopádne, Eldorada so zadným náhonom už nikdy nemali vyšší výkon.

Výbava zahrňovala posilňovač bŕzd a riadenia, slnečné clony, dvoj-rýchlostné stierače, zadné lampy, elektrické sťahovanie okien (vrátane vetracích okienok), elektricky ovládané sedadlá, diaľkové ovládanie otvárania kapoty, centrálne zamykanie. Novinkou boli vylepšené tlmiče a moderný systém odtoku dažďovej vody z vozidla. Brougham priniesol aj klimatizáciu, automaticky stlmované predné svetlá a tempomat navyše oproti modelom Seville a Biarritz.

Odpoveďou na pokles predaja bol aj pokles cien, modely Seville aj Biarritz sa predávali za 7 401 USD, Brougham montovaný ručne u Pininfarinu zdražel o 1 USD na 13 075 USD. Predaj modelov Seville stúpol na 975 kusov, viac sa darilo Biarritz, ktorého sa predalo 1 320 kusov. Modelov Brougham sa predalo len 99 ks.

Prichádza nová éra (pre niektorých prišla už v roku 1957, viac viď nižšie v časti Nová éra?), nová dekáda, rok 1960. Vojenské sily USA vstupujú do Vietnamu. Írska republiková armáda (IRA) bojuje proti Britom a chce ukončiť britskú vládu v Severnom Írsku. Fidel Castro znárodňuje americké ropné, cukrové a ďalšie podniky na Kube. Vzniká OPEC (Združenie krajín exportujúcich ropu). John F. Kennedy vyhráva prezidentské voľby v USA ako najmladší v histórii a najtesnejším rozdielom (len 116 tis. hlasov z 68.3 mil.). Brazília má nové hlavné mesto Brasilia (predtým to bolo Rio De Janeiro, ktoré nevyhovovalo kvôli svojej polohe), vybudované bolo za 41 mesiacov, sídli v ňom Kongres, Prezident aj Najvyšší súd a má 2.5 mil. obyvateľov.

Začínajú sa používať hliníkové plechovky na nápoje. Americký Xerox uvádza prvú kopírku. Vynájdený je Laser a Strojček na srdce (pomoc pri srdcovej arytmii), obe v USA.

Chubby Checker, americký rockandrollový spevák spopularizuje tanec Twist, ktorý sa okamžite stáva hitom. V TV sa po prvý krát objavujú kreslení Flintstounovci (The Flintstones). V kinách sú filmy ako napríklad Sedem Statočných (The Magnificient Seven) či Psycho. Narodil sa Diego Maradona, Antionio Banderas či Bono. Jednotkou rebríčka Billboard je skladba Theme from a Summer Place od Percy Faith.

Ročník ’60 podstúpil len minimálne zmeny a pravdepodobne k lepšiemu. Časť excesov zmizla, auto pôsobí uhladenejšie ale štýl si pritom zachováva.

Tento modelový rok bol veľmi špeciálny a to hneď z troch dôvodov. Vrcholový motor vyhradený pre Eldorado na báze troch dvoj-barelových karburátorov sa dal objednať už len v tomto roku. Kupé Seville malo už druhý rok po sebe slabšie predaje, pritom Cadillac mal vo svojom portfóliu dve iné kupé. A to Series 62 Coupe (Series 6200) a Coupe de Ville (Series 6300). Eldorado malo označenie Series 6400. Mať tri podobné kupé bol už trochu veľký luxus a preto boli Seville ročník 1960 na nejaký čas poslednými kupé (two-door hardtop coupe) verziami Eldorada

Bohužiaľ, čo isté sa udialo aj s vrcholovým modelom Brougham (Series 6900), ktorého sa za ročník 1959 a 1960 predalo len presne 200ks.

Cenovka sa oproti predchádzajúcemu roku pravdepodobne nemenila, modelu Brougham sa predalo 101ks. Seville si polepšila na 1 075ks, Biarritz si mierne pohorsil na 1 285ks.

Štvrtá generácia Cadillac Eldorado mala dĺžku 225 palcov, teda v okolí 5.7m. Rázvor 130 palcov, teda okolo 3.3m. Váha bola v pásme 5 100 –  5 300 libier, teda 2 300 – 2 500 kg. Nová generácia tak bola  mierne dlhšia a mala aj predĺžený rázvor, ale bola zhruba rovnako ťažká ako predchádzajúca.

Ročník ’59 stál ako nový 65 000 USD v prepočte na dnešné ceny (Seville a Biarritz). Brougham 114 900 USD. Dnes dáte 125 000 USD za vyleštený Seville a 165 000 USD za Biarritz ako nový. Prípadne môžete skúsiť šťastie v aukcii. Tento ročník je skutočná rarita, na niektorých predajných portáloch nie je ani jeden kus.

Ročník ’60 sa dá kúpiť slušný Biarritz od 58 000 USD, Seville od 53 900 USD. Brougham za 58 000 USD.

Štvrtá generácia Eldorada bola ukážkou toho, že Cadillac sa nehodlá vzdať trónu v segmente a vytiahol do boja všetky zbrane, aby ukázal skvostné, štýlové a luxusné vozidlo s prepracovanými detailami. Bohužiaľ, ekonomika a chuť zákazníkov boli proti, nezamestnanosť bola o niečo vyššia a predaj luxusných vozidiel nerástol. Cadillac musel ubrať plyn, čo sa prejavilo už v nasledujúcej generácii.

Nová éra?

Potiaľto to bol štandardný diel o ďalšej generácii Eldorada. Už vyššie som ale naznačil, že táto bola prelomová a udalosti v jej pozadí mali významný vplyv na to, čo sa udialo počas ďalších rokov. Naraz sa totižto udialo niekoľko udalostí. Prvou bolo, že Harley Earl, šéfdizajnér General Motors (pôsobil tu od konca 30. rokov a stál za prevratným dizajnom prvého Eldorada, ktorý mal ako prvý zadné plutvy) dosiahol v roku 1958 dôchodkový vek 65 rokov a mal byť vystriedaný Billom Mitchelom.

Jeden zo štylistov v GM, Chuck Jordan, ešte dva roky predtým neveriacky pozeral na nový dizajn konkurencie, konkrétne Chrysler Saragota ’57, ktorým šéfdizajnér Chrysleru Virgil Exner ohlasoval príchod novej dekády. Vozidlá mali vyzerať presne takto, dlhšie, širšie, väčšie okná a veľké plutvy.

Exner netušil, že takto to nakoniec neskončí. Ale v GM zvonil poplach, pretože Eldorada a celkovo modelová rada Cadillac vyzerala popri Chrysleroch usadlo. A to nebolo to najhoršie. Problém boli aj prvé nápady končiaceho šéfa dizajnu GM Earla na ďalší modelový rok. Napríklad návrh Buicka na rok 1959 pôsobil ako presný opak toho čo teraz GM potreboval – bol priveľmi mohutný, prezdobený a ťažkopádny.

Čo je zaujímavé, tvar zadných plutiev na ďalšiu dekádu trafila jeho štúdia oveľa lepšie ako Eldorado ’59.

V dizajnovom štúdiu GM nastal “prevrat” a Jordan sa spojil s budúcim šéfom Billom Mitchellom a keď sa Earl vrátil z dlhej dovolenky, bol konfrontovaný s radikálnymi návrhmi nového Pontiaku.

Fantázii a predstavivosti sa skrátka medze nekládli, hoci inšpirácia Chryslerom bola zjavná.

Aj ďalšie návrhy (pre zmenu Buick) boli uletené a veľmi dlho sa vedeniu prekladali návrhy s treťou plutvou v strede zadnej časti a dokonca aj s „bublinovým“ zadným oknom.

Tretiu plutvu (či krídlo) ani bublinové okno vedenie neprijalo, ale práve štúdia Buicku na obrázku vyššie vytvorila základ pre Eldorado ročník ’59. Vedenie totiž hľadalo nový dizajnový jazyk a ten sa potom stal základom aj pre ďalšie značky a modely. A aj po odstránení šialeností bol dizajn radikálnejší  a odvážnejší než bol u Chryslera.

Nešlo pritom len o krídla či plutvy, Chrysler zaviedol zakrivené spätné zrkadlá či ambicióznejší dizajn prednej časti, kde znížil pozíciu predných svetiel, ktoré dovtedy trónili vysoko pri vrchu blatníkov. Aj tu však Cadillac hlavne doháňal a veľa kopíroval. Aj keď samozrejme pridal aj niečo svoje. Nižšie Chrysler Imperial 1957 vs. Cadillac Eldorado 1959

Harley Earl nemal veľa iných možností, len prijať nový smer dizajnu. Predsa len nové návrhy priniesli aj čistotu línií a organickú vyváženosť. Nebola to revolúcia v pravom slova zmysle, Earl si presadil aj kontinuitu. A tak veľmi odvážna predná aj zadná časť ohraničuje relatívne čistú a jednoduchú strednú časť. A tak je stále jasné aj z diaľky, že ulicou sa valí Cadillac, aby si obhájil svoju dominantnú pozíciu v segmente luxusných  automobilov. Zatiaľ čo prvé skice kreslili „buriči“, projekt viedol k realite ešte stále Earl.

Akoby to vyzeralo, keby išiel do dôchodku skôr? Možnože menej okázalo, ale nový šéf Mitchell nebol žiadny revolucionár. Do novej generácie Cadillacov preniesol Earlovu lásku k oblej hornej časti a vložil svoje posadnutie ostrými líniami, ktoré vládli bokom a zadnej časti. Na obrázku nižšie Cadillac Coupe De Ville 1961.

General Motors teda promptne a vehemetne zareagoval na výrazný dizajnový jazyk konkurencie, nebolo to ale zadarmo. Karosérie navrhnuté pre rok 1958, ktoré mali len jeden rok, išli do koša. To boli náklady navyše, keďže sa pre rok 1959 museli navrhovať znovu. A tak všetky divízie GM museli pre rok 1959 zdielať jeden základ karosérie (to je tá stredná časť medziblatníkmi, pre pasažierov). Predtým boli tri: A-Body pre Chevrolet a Pontiac, B-Body pre Pontiac, Oldsmobile a Buick a C-Body pre veľké Oldsmobile, Buicky a Cadillacy. Cenou za rýchly a výstredný dizajn tak bolo zostúpenie Cadillackov z vyššieho stupňa hierarchie na rovnakú úroveň s „plebejskými“ značkami v koncerne. Svoju úlohu v tomto rozhodnutí však určite zohrali aj nové vývojové projekty ako Convair a Y-Body.

Takže jeden základ karosérie slúžil pre všetky podvozky od 119 palcov pre Chevrolet až po 130 palcov pre Cadillac. Samozrejme, dal sa natiahnuť a upraviť, ale napríklad všetci mali rovnaké predné dvere, ktoré navrhol Buick. A luxusné do strán zaoblené čelné sklo už nebolo exkluzívne pre Cadillac, ale mohli ho mať iní.

Vyššie sme písali o vízii dizajnu pre 60. roky o ktorom bol Chrysler presvedčený, že ho vymyslel. General Motors na čele s Cadillacom sa ho snažili dobehnúť. Ale kde sa dvaja bijú, tretí víťazí. Viete kto udal nový trend? Pamätáte si na môj blog z mája 2019, ktorý začínal hľadanie ultimatívneho luxusného tradičného amerického korábu? Tak tam som spomínal Lincoln Continental. A jeho snahu poraziť Cadillac. Ktorá nevyšla. A stála Ford (matku Lincolnu) veľké straty. Značka Lincoln takmer zanikla, zachránil ju jedine nový dizajn pre športiak Ford Thunderbird, ktorý chcelo vedenie vidieť aj na limuzíne.

A tak priniesli novú generáciu, ktorá nahradila všetky dovtedajšie modely Lincoln (teda sa vyrábal už len jeden model). Nová generácia bola takmer o 15 palcov (38cm) kratšia a mala o 8 palcov (20cm) kratší rázvor. Dizajn bol konzervatívny a uhladený, znamenal ústup od pompéznych ozdôb. Motor bol slabší a úspornejší.  Veľký dôraz sa kládol na kvalitu a výdrž modelu. Malo to byť najkvalitnejšie a najspoľahlivejšie vozidlo, čo sa aj podarilo.

1961 Lincoln Continental Convertible Fordor (neg C1168-002).

Takže čo sa to vlastne udialo? Chrysler si myslel, že vymyslel ako prvý definitívny jazyk dizajnu automobilov pre ďalšiu dekádu. General Motors na čele s Cadillacom sa ho snaží predbehnúť, ale obaja skončia v slepej uličke. A Lincoln, ktorý sa až do záveru 50. rokov márne pokúšal poraziť Cadillac na poli luxusných vozidiel a ktorý po zlyhaní takmer zanikol, vytriezvel a určil skutočný trend do začiatku 60. rokov. Zákazníci sa totiž prejedli veľkosti, pompéznosti a čoraz vyšších výkonov a chcú triezvosť, kvalitu, úspornosť… možno aj nenápadnosť. A Cadillac spolu s ďalšími budú musieť nasledovať tento trend, kruh sa uzatvára.

Cadillac Eldorado ročník ’59 sa stáva dynosaurom. Ale, štýlovým. Pre ilustráciu len pár detailov.

 

 

 

 

Hemmings.com

Classiccars

classics.autotrader.com

Curbside.com

cadillacforums.com

usinflationcalculator.com

thepeoplehistory.com

auto.howstuffworks.com

 

Teraz najčítanejšie