V priemere vyhodíme za rok 100 kg potravín do koša

Vedeli ste o tom? Ja som netušil ani to, že domácnosti plytvajú ešte viac ako výrobcovia či predajcovia potravín.
Tieto informácie som sa dozvedel, keď prišlo k nám zadanie na kampaň upozorňujúcu na plytvanie potravinami. Dozvedel som sa, že každý deviaty človek na svete hladuje alebo trpí podvýživou pričom ročne premrháme až jednu tretinu celkovej svetovej produkcie potravy. Biologicky rozložiteľný odpad v koši slovenskej domácnosti tvorí 40 – 50% komunálneho odpadu. Peklíčko. Sériu šokujúcich faktov, ktoré sú však širokej verejnosti málo známe, som sa dozvedel od občianskeho združenia Free Food. V čase, kedy si Slováci už tradične užívajú hojnosti pri sviatočných stoloch – v období Vianoc a osláv konca roka sme naštartovali našu kampaň.
Všetky „rekvizity” sa zjedli počas nakrúcania
Na paradox, že Slováci vyhodia stovky kíl jedla ročne (pričom až 15 % slovenských rodín si nemôže dovoliť poriadny obed ani každý druhý deň), upozorňuje video sme nakrúcali v nocľahárni DePaul. Pri dlhom, slávnostne prestretom sviatočnom stole sa stretli ľudia bez domova s dobrovoľníkmi, ktorí nezištne pomohli s realizáciou videa či prípravou jedla. Chceli sme ukázať, koľko ďalších ľudí by sa mohlo najesť, keby sme menej plytvali. Nechceli sme však v spote používať umelé rekvizity a v žiadnom prípade plytvať jedlom, čo nám trochu skomplikovalo podmienky nakrúcania. Museli sme nakrúcať “naostro“.

Bolo pre mňa nepredstaviteľné, aby som ľudí, ktorí sú bez domova a prišli sa prioritne dobre najesť a nie zahrať si v reklame, nútil niekoľkokrát opakovať akciu kvôli čo najlepšiemu záberu. Museli sme si preto odskúšať prelety dronom nad prázdnym stolom a potom sme mali vlastne iba dve klapky. Prvú, keď si ľudia prisadli k stolu, na ktorom ich už čakal kapustnica a druhú, keď si išli naberať rezne a šalát. Vo videu sú tak použité prvé ostré klapky, ktoré boli nakrútené s použitím drona a jednej statickej kamery. Tie zabezpečila produkčná spoločnosť Fullhouse.

Koľko jedla sa vyhodí počas trvania jednej Instastory?
Kampaň okrem videa pozostávala aj z postov a Instastoriek. V nich sme v agentúre využili fakt, že po pätnástich sekundách zmiznú a prepočítali plytvanie rôznymi potravinami na tento čas. Za pätnásť sekúnd totiž v Európe skončí v koši až 419 ton jedla, z čoho je 3506 kg ovocia a zeleniny a 4167 krajcov chleba. Tieto fakty sa v sérii Instastoriek odkrývajú počas animácie jedla smerujúceho do koša. Pri Instagrame sme takisto “neplytvali rekvizitami”, ale využili sme existujúce obrázky, emojis a gifká. Iba tie sme použili na vyskladanie animácií, ktoré odhalili fakty o plytvaní jedlom. Baví ma využívať funkcionalitu a vizualitu média, v ktorm sa kampaň odohráva.
Fakty následne doplnil odkaz na webovú stránku www.free-food.sk, na ktorej sa Free Food snaží sériou tipov a praktických rád znížiť plytvanie. Aj keď sa potravinami plytvá naprieč celým potravinárskym reťazcom – od výrobcov cez dodávateľov – stále najviac jedla vyhadzujú domácnosti, a to najmä kvôli nakupovaniu priveľkého množstva zásob, nesprávnemu skladovaniu potravín či zlým spotrebiteľským návykom.

Ak vás zaujímajú dobré (alebo aj zlé) reklamy zo sveta či Slovenska, pridajte sa do mojej skupiny Pán Slovák vie čo-to o reklame a neváha vás to naučiť na Facebooku. A/alebo si pozrite aj moje straršie blogposty na tému komunikácie a reklamy (klik na obrázok úplne dole).
