Denník N

Dí-Sí-Éj: 2. Aká je komunita 3d grafikov?

Úvodný záber z teaseru môjho celovečerného animáku Obchodný dom. Vývoj finančne podoril Audiovizuálny fond
Úvodný záber z teaseru môjho celovečerného animáku Obchodný dom. Vývoj finančne podoril Audiovizuálny fond

Dí-Sí-Éj Denník Celovečerného Animáku: 2. Aká je komunita 3d grafikov?

Denník Celovečerného Animáku

Animátor, renderista či osvetľovač. Profesie z oblasti grafiky. Aká je vlastne komunita grafikov? Koho tým myslím? Umelca, “retušéra“ letákov alebo tvorcu vizuálnych efektov? Bola by to veľmi veľká skupinka ľudí. A dovolím si povedať skvelých ľudí.
Môžme sa baviť o 2d alebo 3d grafike, tvorbe hier na PC, konzoly, mobily atď…

V predošlom blogu 1.Ako vytvoriť animovaný film pomocou 3d grafiky som načrtol úvod o čom plánujem písať.  Je určený hlavne pre grafických laikov. Tak pokračujme. Koho mám na mysli?

Mám na mysli o trochu ”menšiu skupinku” a myslím tým hlavne 3d grafikov. Ľudí, čo modelujú, animujú, tvoria hry či VFX. Pretože ja sa pohybujem iba v tejto oblasti a nedovolím si zasahovať inam. Aj, keď tie oblasti v 2d sú mi samozrejme blízke, nieje to zrovna môj ”šialok” kávy. Píšem iba o tom, čo mi je bližšie, a to ostatné obdivujem s rešpektom a niekedy aj s trochou závisti.

Chcem vám priblížiť, ako to v tejto komunite chodí, aké sú moje postrehy a, čo môže čakať nováčik pri vstupe do nej. Myslím pri vstupe do komunity (nehľadajte v tom žiadne dvojzmyysly).

Na začiatok by sa dala komunita rozdeliť na profíkov a neprofíkov. Zámerne nepoužívam slovo amatér. Pod týmto slovom si každý predstavuje niekoho čo nič nevie. Aj amatérsky grafik(ako ja) môže vytvárať úžasné veci. Rozdieľ je že profesionál sa tým tvorením aj živí. Čo ja povedať nemôžem. Takže chcem písať iba o amatérskej komunite 3d grafikov.Nechcem naštvať profíkov. Uff. Ujasnili sme si to. No tak aká vlastne je?

Tak za A. SRDEČNÁ
Áno táto skupinka umelcov je veľmi srdečná. Keď to mám porovnať s inými skupinami povedzme s fanúšikmi futbalu na sociálnych sieťach či na darovacích skupinách, našli by ste skoro v každej množstvo hejterov a neprajníkov. Dva tábory neustále sa obviňujúcich ľudí. Či už, preto, že družstvo nevyhralo zápas alebo, že niekto zase nezaplatil poštovné či neodoslal zásielku. U grafikov to býva raz za uhorkový rok.

Aj to len, preto, lebo niekto išiel okolo pornostránok príliš rýchlo, preletel cez čelné sklo dedka hejtera a skončil s rozbitou hlavou na križovatke grafikom. No nestáva sa to. Celkovo tých komunít okolo grafiky na SK nieje až tak veľa aj keď každá snaha sa cení. Ja sa rád zapájam do každej takto vytvorenej na sociálnych sieťach. Niekde som čítal, že to niesť siete, ale média. Tak sorry jako. Môžte očakávať zdieľané poradenie, lajkové potľapkanie po pleci za dobre odmakanú prácu či občasný komentár.

Lietadlo použité v teaseri animáku Obchodný dom.

Potom za B. Tichí pozorovatelia
Títo ľudia veľmi nekomentujú veci okolo seba. Skôr si myslím, že sú to taký tichí pozorovatelia. Keď vidia nejaký obrazový príspevok, zahreje ich to pri srdci. A už im to šrotuje v hlave. Už premeriavajú každú fotografiu, obrázok či animáciu. Kontrolujú správne vyplnený priestor, jemnosť tieňov či kvalitne nastavený focus. No, čo vám poviem. Čistí blázni. Občas sa pousmejú nad nekvalitou a zaspomínajú si aké to boli zlaté časy, keď začínali oni. Nemusíte sa báť, pretože títo ľudia ťa nevysmejú. Konštruktívna kritika je samozrejme vítaná a potrebná. Pripravte sa na spätnú väzbu, ale v tom správnom tóne.

Minule som hľadal nejakú radu na ajtičkárskom fóre a bol som tak sfúknutý skúsenými ajťákmi až mi zle ostalo. No, keď je niekto macher v hardvéri tak vám to, teda dáva pekne pocítiť(práci česť výnimkám). Som na chvíľu aj ľutoval, že som sa niečo opýtal.

Tu ti to nehrozí. Kľudne sa pýtaj. Veď aj ja som sa pýtal a hľadal odpovede. Keď som začínal nebolo koho sa pýtať. 3D grafika v plienkach, nemal som internet, slabých kômp a žiadna odborná literatúra na obzore. Čo by som dal za dnešok. Omnoho väčšie možnosti. Len treba vidieť, že sú to možnosti a nie problémy.

No a za posledné C. Makači, čo majú prehľad
Áno v tejto oblasti musíte makať. Neustále sa vzdelávať a učiť sa učiť sa a znova sa učiť. Mali ste vidieť, ako človeku naruší rovnováhu zmena LMB na RMB. Boli ste zvyknutí označovať objekty ľavým tlačidlom myši a zrazu pri novej verzii vášho obľúbeného softvéru to vývojári zmenia. A vy veci označujete pravým tlačidlom. Teraz určite krútite hlavou, ale človeka to vie pekne nasrať. Neustále vzdelávanie je veľmi potrebné. Človek musí mať prehľad aké nové nástroje či postupy sú na obzore. A všetko sa to naučiť, vychytať muchy, získať prax a aplikovať na svoj ”síkrit” produkt. Inak by nastal ”hjústn” problém.

Nejako takto tá komunistka, teda…ehm…komunitka vyzerá. Ale, kto sú tí ľudia, čo tam patria, reálne v nej žijú alebo sa tam len vyskytli či obšmietajú okolo? Nerád selektujem. Pokiaľ sa nejedná o odpad.

Ten triedim poctivo až na môjho cinkulárového suseda.

Rozdelil by som ich do niekoľkých skupiniek. Brutálni machri, veční logo urbanisti, idioti prvej, druhej a tretej kategórie, no a nakoniec OILNČČ. Pekne po porádku.

Brutálni machri: to sú legendy vo svojich odboroch. Ľudia, čo aj poradia, dostatočne sa v tom vyznajú, organizujú ”workšopy”, zakladajú ”onlajn” školy alebo vytvárajú video návody. Ľudia, bez ktorých hádam ani nieje možné sa naučiť grafiku. Pokiaľ samozrejme nerátam oficiálne vzdelanie na nejakej škole. Každý z nás a aj vy si postupne nájdete niekoho koho návody a rady vám budú sympatické. Tak isto to mám aj ja.

Veční logo urbanisti: to sú tí, na ktorých stále niekto nadáva. Ľudia, čo navrhujú logá alebo novú obývačku do tvojej kuchyne. Divili by ste sa, čo zákazníci niekedy chcú. Sú to ľudia, čo robia dosť často to isté. Na túto tému je dosť citlivé sa o tom baviť. Položím mu otázku prečo nepokračuje ďalej a nevytvára animáciu, prečo nemodeluje zvieratá či ľudí alebo dokonca nevytvára animáciu postáv a už je oheň na streche. Dokážu brutálne vierohodne vytvoriť budovu či interiér v nej. Nerozoznáš od skutočnej fotky. Ale tam to končí. Je tam strach. Aj ja som ho mal.

Strach s animácie živých vecí. Množstvo grafikov ho má. Veľmi veľa. To je aj jeden z dôvodov prečo sa na SK už dávno netvoria 3d animované filmy.

Na túto skupinku hlavne nadávajú profíci, pretože im vraj ”kradnú” prácu. Zaplatiť si niekoľko litrov za návrh kuchyne profi-dizajnérovi, keď to môžeš mať omnoho lacnejšie? Tu sa dá dosť polemizovať či tie profi-návrhy majú aj skutočne takú cenu. To len k obhajobe večných logo urbanistov. Viac rýpať nejdem.

A ideme k idiotom prvej, druhej a tretej kategórie.
Do tej prvej patria idioti na čele so mnou. Pokiaľ by sme sa bavili o idiotoch ako takých samozrerme. Týpci, čo urobia kratuliiiiiiiiiinký slimáčik-animáčik a už vytvárajú návody na animáciu, modelovanie a neviem, čo ešte. Myslia si o sebe, že sú novodobým Števkom Špílbergom. Jedna vec je niečo urobiť dobre. Tá druhá vec je či je to skutočne dobré. Posledná vec je to aj naučiť niekoho iného. Zakladajú kurzy a pýtajú nekresťanské prachy. Práve títo ľudia majú na svedomí, že po nete koluje toľko konšpiračných návodov. Návody, ktoré laik nemú šancu odhaliť ako škodlivé. Podľa týchto návodov získaš jedine tak zlé informácie a osvojíš si hrozné návyky.Viac rýpať nejdem.

Do druhej patria grafici-negrafici. Ľudia, čo si posťahujú návody. Posťahujú alebo nakúpia si ”onjan” modely, vložia ich do svojich programov, naťahujú ďalšie blbosti a doplnky. A urobia z toho brutálne krásnu scénu. Ale vôbec netušia, čo robia. Všetko si kúpili a poskladali, ako skladačku takže v ich prípade nedokážu odpovedať, ako vymodelovať či otextúrovať onen objekt v ich scéne. Fušeráci.

Tretiu kategóriu tvoria takýto. Vysvetlím ti otázkou, ktorú položil jeden človek kedysi dávno na istom fóre:

‚‚V akom softvéri by som sa mal učiť tvoriť animáky, aby som zarábal aspoň 4000 euro mesačne?”

No odpovedz mu. Na túto otázku nikdy nezabudnem aj keď položená pred niekoľkými rokmi. Len neviem či to bolo na CZ alebo SK fóre. Toto je tá najväčšia blbosť akú som kedy čítal. Proste po svete chodí množstvo ľudí, čo nemajú vzťah k danému odboru, ale chcú ho vykonávať len, preto, že je populárny a vraj sa dá na ňom dobre nabaliť. No pokiaľ by to bola pravda tak som už milionár. Ale nie som. Ľudia vykonávajú množstvo povolaní len kvôli peniazom a potom sa čudujú, že niesť šťastný. Ja šťastný som. Druhou stranou mince je, že nie každý si to samozrejme môže dovoliť. Zmeniť povolanie kedy sa mu zachce. Ale ide o tú snahu. A tá sa počíta.

Trám ta dá ta ta ta dááááááááá. A vine r ííííś. Poslednou kategóriou sú OILNČČ.

Odpusť Im Lebo Nevedia ČČinia.
To sú ľudia, v ktorých koži som bol našťastie iba malú chvíľku.
Vysvetlím to na príklade. Jedna slečna porovnávala rôzne softvéri v oblasti grafiky a vykonávala to na rôznych príkladoch. Cieľom bolo zistiť, ktorý program je najlepší v oblasti 3d grafiky. Používala k tomu množstvo príkladov. Uvediem iba jeden.

Modelovala istú budovu pomocou istých nástrojov (boolean modeling pre tých, čo sú zvedaví). Nejdem tú nikoho haniť tak len opisujem orientačne. Tá budova po použití týchto nástrojov nebola v dobrom stave. Jednoducho bola zle vymodelovaná a vykazovala chyby pre ďalšie použitie (textúrovanie). Tým pádom vyhodnotila tento druh nástrojov v tomto softvéri ako zlý.

A tu sa dostávam k jadru. Ja ten program používam už vyše 10 rokov a v oblasti modelovanie je výborný. Problémom je, že zvolila zlú postupnosť krokov na samom začiatku. Na to, aby dosiahla požadovaný výsledok stačilo iba upraviť isté nastavenia a mať k dispozícii kvalitnejšie prvotné modely.

Poviem to zjednodušene. Predstavte si, že vám dám do ruky motyku a naučím vás s ňou okopávať susedkynu záhradu. Fajn. Budete vedieť okopávať susede záhradu, lebo na to bola motyka vytvorená. Ale s motykou sa, predsa dá pribiť klinec či so správnym švihom,  nakálať drevo. Vývojári softvérov sa snažia program vymyslieť tak, aby bol, čo najflexibilnejší. Na dosiahnutie požadovaného výsledku, preto máte množstvo možností. Neexistuje na svete návod pre váš projekt, čo práve máte v hlave. Existujú iba postupy na obdobné projekty, ktoré už niekto pred vami realizoval. Rozdiel je v skúsenostiach a tie sa dajú nadobudnúť len prácou a robením chýb.

Vráťme sa, ale k spomínanej slečne. Najväčším problémom je, že to porovnávanie softvérov, čo spomínam vyššie bolo opísané v bakalárskej práci z istej SK vysokej školy. Teraz vám to asi docvaklo. Je dôležité kto nás učí. Čo nás bude učiť a či ten kto učí má aj adekvátne skúsenosti.

Je to jednoduché. Na kvalitné vzdelávanie nepotrebujeme ľudí s diplomom, ale so skúsenosťami. Viac rýpať nejdem. Pokiaľ vás zaujíma na čom pracuje amatér ako ja, mrknite sem alebo sem. V Ďalšom bloku budem písať o tom ako poslať žiadosť do Audiovizuálneho fondu a získať štipendium pre váš animovaný film. Takže dopočutia priatelia a zaspala hlísta Bejby.

P.S. Nezabudnite si vyčistiť zúbky, lebo vás znásilní strašidlo.

Teraz najčítanejšie

Marek Hriň

Amatérsky umelec, venujúci sa grafike, písaniu scenárov a veľký nadšenec animovaných filmov.