Denník N

Chýba mi tu múzeum

Bratislava má mnoho zaujímavých múzeí, avšak mnohé sú veľké, štátne inštitúcie so všeobecným zameraním. Aj z tých menších, mnohé sú zamerané skôr na výstavu artefaktov, ako výučbu a inšpiráciu mladých generácií k tomu, čo v rozvinutých krajinách tvorí veľkú časť ekonomiky – kreativite a umeniu. Chýba mi tu múzeum filmu.

Pred nejakým časom som navštívil Warner Bros Studio London – The making of Harry Potter. Ide o múzeum filmu zamerané konkrétne na filmy Harryho Pottera v Londýne, priamo v štúdiách kde sa natáčalo. Nejde len o atrakciu pre deti a fanúšikov Harryho Pottera, ale ide aj o zaujímavý pohľad do zákulisia filmovej tvorby na svetovej úrovni, priamo na mieste, s originálmi masiek, kostýmov, rekvizít a kulís.

Nákresy rekvizít a kulís z predprodukcie Harryho Pottera - Warner Bros Studio Tour London
Nákresy rekvizít a kulís z predprodukcie Harryho Pottera – Warner Bros Studio Tour London

Pre mňa, ako dlhoročného fanúšika filmu a televízie, to bol samozrejme zážitok, vidieť kúsok povestnej „movie magic“. A človek začne vtedy premýšľať, že pozná aj veľa domácej tvorby (respektíve pre Slováka v mojom veku sa pod tým dá predstaviť aj Česká tvorba, resp. Československá), nemá však podobné miesto doma, kde by sa mohol inšpirovať domácimi príbehmi a zákulisím filmu, či televízie. A pre budúce generácie filmárov, producentov, režisérov, je podľa mňa podobné miesto dôležité z hľadiska inšpirácie, náuky, a taktiež historickej hodnoty na ktorej nové filmové umenie môže stavať.

Som si istý, že taká RTVS má niekde v skladoch množstvo starých artefaktov slávnej domácej tvorby. Som si istý že by bolo čo vystaviť, že by boli príbehy ktoré by sa dali prezentovať, aj osobnosti, ktoré by mohli takejto inštitúcii pomôcť svojim dlhoročným pôsobením v brandži, či už prednáškami alebo vlastnými príbehmi, príspevkami. Taktiež som si istý, že by sa takéto múzeum dalo vytvoriť nielen ako zbierka predmetov a staticky, ale ako interaktívna a dynamická experience, koniec koncov, film statický nie je. Som si istý, že by sa našlo plno nadšencov ako ja, ktorí by v podobnej inštitúcii našli to svoje, či už ide o rekvizity a kulisy z rozprávok zo svojho detstva, alebo príbeh ako sa Obchod na Korze stal náš jediný Oscarový film v histórii, alebo kde je filmová tvorba dnes a aké je Slovenské zastúpenie na svetovej filmovej scéne a v Hollywoode (napríklad v takých hitoch ako je Game of Thrones). A som si istý že by takáto inštitúcia mohla pomôcť vychovať novú generáciu, ktorá by zase Slovensko posunula niekam ďalej. Otázka je – dočkám sa niekedy aby Múzeum filmu a televízie v Bratislave nechýbalo?

Miniatúra Rockfortského zámku z Harryho Pottera - Warner Bros Studio Tour London
Miniatúra Rockfortského zámku z Harryho Pottera – Warner Bros Studio Tour London

 

Teraz najčítanejšie

Lukáš Tomášek

Občas mi niečo napadne, tak o tom napíšem, primárne preto, aby o tom začal uvažovať aj niekto iný, a aby mi dal feedback čo si o mojich nápadoch myslí. Profesionálny nolifer a romance ninja so záujmom o mestský urbanizmus, históriu a technológie.