Denník N

Naše F-16 budú rovnako drahé ako taiwanské

Bez mučenia priznávam, že tento blog píšem, lebo do diskusií na SME.sk sa môžu zapojiť všetci predplatitelia SME.sk, Korzar.sk a Spectator.sk. S predplatným vraj získam neobmedzený prístup k článkom, ako aj neobmedzený počet príspevkov v diskusiách. Bez neho mám ho√no s makom.

Rovnako bez mučenia priznám, že do vojenských technológií sa vyznám ako hus do piva. Jedna z mála vecí, ktoré aspoň ako tak trošíčku ovládam, je elementárna matematika z prvej ľudovej, t.j. sčítanie a odčítanie. A zase jedna z vecí, čo nemám rád, sú zavádzajúce titulky.

Enter Vladimír Bednár. Podľa titulku tvrdí, že:

Poľské F-35 budú lacnejšie ako naše F-16.

Hneď na začiatku článku svoje vlastné tvrdenie číslami vyvracia:

Poliaci kupujú 32 F-35A za 4,6 mld. us. $. Slovensko kúpilo 14 F-16V za 1,6 mld. eur.

…čo ale ospravedlní akýmsi pochybným predpokladom:

Vzhľadom na to že poľské F-35A bude možné prevádzkovať dlhšie ako F-16, nakoniec budu náklady na poľské F-35A nižšie ako na slovenske F-16V.

Pochybným preto, lebo obe lietadlá budú nové. F-35A je fundamentálne iná filozofia stíhacieho lietadla, a síce 5. generácia. To znamená stealth. Napríklad taká údržba stealth schopností (povedzme nátery) je finančne náročná (oproti F-16V), čo sú extra náklady počas ich životnosti:

Its stealth characteristics makes it still harder to maintain than fourth-generation aircraft. [Zdroj: Wikipedia]

…čo zrejme pochádza z:

A stealth aircraft is inevitably more time-consuming and costly to care for than a non-stealthy version. It will always be more expensive to maintain a stealthy airplane. [Zdroj: Stealth isn’t becoming obsolete anytime soon: USAF]

Mohli by sme sa ďalej baviť o tom, že F-16V sú dobre zavedené (hint: písmenko V v názve) a F-35A je neodskúšaný risk (aj keď sa vyrábajú už aj STOVL varianta F-35B a varianta pre lietadlové lode F-35C), alebo naopak, F-16V je výbehový model a F-35A je perspektívna novinka, ale ani ja ako správna hus nepoznám rozdiel medzi Radegastom a Velkopopovickým kozlom.

Iné som chcel.

Pán Bednár ďalej píše, že:

Kvalitatívny rozdiel je niekoľkonásobný

Neuvádza dôvody, ale pritvrdí nasledujúcou vetou:

Rozdiel jednej generácie znamená tak markantný rozdiel v kvalite že niekoľko slovenských F-16V ma rovnakú bojovú hodnotu ako jedna poľská F-35A.

Ako som písal vyššie, stíhačky piatej generácie sú fundamentálne iná filozofia. Stealth vs. manévrovateľnosť. Stealth je vo všeobecnosti zamerané na air superiority (nadvládu nad vzdušným priestorom) a ide skôr o ofenzívnu ako defenzívnu charakteristiku (takí Rusi nemajú toľko peňazí na investíciu do stíhačiek na úrovni F-22 či F-35 – tak aj Su-57 vyzerá – a preto sa radšej venujú vývoju lacnejších, hoci defenzívne zameraných riešení, ako protilietadlová obrana: S-400 a S-500). Ak sa nemýlim, Slovensko nikoho neplánuje napadnúť a so 14 stíhačkami by sme veľa krajín ani napadnúť nemohli. Tie stíhačky majú skôr slúžiť ako súčasť letky NATO, v spolupráci s ostatnými členmi (k tomu viac nižšie). Pre Slovensko samotné majú mať zrejme účel kontroly vzdušného priestoru, napr. ako interceptory lietadiel, čo sa nehlásia vzdušnej kontrole.

F-16 sú o generáciu pol generácie staršie ako F-35 (už F-16E/F Blok 60 boli považované za 4++):

The United States defines 4.5-generation fighter aircraft as fourth-generation jet fighters that have been upgraded with AESA radar, high-capacity data-link, enhanced avionics, and „the ability to deploy current and reasonably foreseeable advanced armaments“. [Zdroj: Wikipedia]

…a samozrejme v nejakom operačnom nasadení proti F-35 nemajú šancu, pretože ich ani len neuvidia na radare a zloží ich raketa typu „odpáľ a zabudni“:

At Red Flag 2017, the F-35 scored a kill ratio of 15:1 against an F-16 aggressor squadron. [Zdroj: Wikipedia]

…ktoráto informácia pochádza z:

Aviation Week reports [F-35 dominates at Red Flag With 15:1 Kill rate] that the Joint Strike Fighter killed 15 aggressors for each F-35 downed. [Zdroj: The F-35 slaughtered the competition in its latest test]

Naopak, keby prišlo na boj na blízko (dogfight), tak ich vyššia manévrovateľnosť oproti F-35 (thrust-to-weight ratio, rýchlosť a výzbroj na blízko) ich stavia do jednoznačnej výhody (sú podobnej filozofie ako Eurofigher Typhoon, Su-35, Su-27 či potom zase mimoriadne rýchly Mig-31, z ktorých majú proruské weby mokré sny, hoci to ukazuje jasné nepochopenie filozofie vzdušného konfliktu):

The F-35, the most expensive weapons project in history, was incapable of beating a jet it was meant to replace in a dogfight, according to a leaked report. [Zdroj: Here are the most damning parts of the report on the F-35’s dogfighting problems]

Alebo:

The F-35, touted as the jet of the future, has just run into perhaps its single most damning issue yet — the jet cannot effectively dogfight against the older jets it is meant to replace. [Zdroj: The F-35 can’t outmaneuver a plane it is meant to replace]

A tiež:

[…] a report came out in 2015 detailing how the F-16 outmatched the F-35 in a dogfight. [Zdroj: F-35 Lightning II vs F-16 Fighting Falcon]

Tieto správy to vlastne preberajú z tohto zdroja:

The pricey new F-35 Joint Strike Fighter can’t turn fast enough to defeat other jet fighters in close aerial combat. [Zdroj: The F-35’s Damning Dogfighting Report]

Podľa základnej filozofie americkej armády o vedení vojny k boju na blízko ani nemá dôjsť, ide o zabezpečenie nadvlády nad vzdušným priestorom útokom z dostatočne veľkej diaľky, aby súper ani netušil, čo ho zložilo:

[…] the U.S. Air Force believes that the age of the dogfight is over. Battles will be fought with the long-range, advanced technology inside of the F-35 Lightning II, not the close-range weaponry of the F-16 Fighting Falcon. [Zdroj: F-35 Lightning II vs F-16 Fighting Falcon]

V podstate ide o porovnanie týchto dvoch typov stíhacích lietadiel:

[…] the F-35 isn’t designed to fight face-to-face like the F-16. The F-35 isn’t meant to fight wars like the F-16. The F-16 is designed with a battle, a real dogfight, in mind. The F-35, with its fused sensors and tactical stealth capabilities, intends to seek, locate and strike its opponents long before the enemy ever even sees the F-35. U.S. Air Force Gen. Mike Hostage said, “The F-35 pilot who engages in a dogfight has either made a mistake or been very unlucky.” [Zdroj: F-35 Lightning II vs F-16 Fighting Falcon]

Slovensko nemá okolo seba nepriateľov, čo by ho chceli napadnúť stealth stíhačkami piatej generácie. Su-57 ešte ani nie je vo výzbroji ruskej armády a boli aj plány, že budú výlučne na export:

Člen expertní rady Státní dumy pro letecký průmysl a vedoucí komise Státní dumy pro právní ustanovení týkající se rozvoje vojensko-průmyslového komplexu Ruské federace Vladimír Guteněv uvedl, že ruské letectvo nenakoupí stíhačky páté generace Su-57. Letouny Su-57 Rusko nabídne zahraničním zákazníkům. [Zdroj: Ruský tisk: Stíhačka Su-57 je drahá a zbytečná hračka]

…aj to pri výrobe 10 kusov ročne:

[…] Rusko počítá s výrobou pouze deseti Su-57 ročně, což je proti počtům F-35 zanedbatelné číslo. [Zdroj: Číňané nemilosrdně kritizují Su-57 a ruský letecký průmysl]

…hoci samozrejme pri akýchkoľvek čínskych zdrojoch často ide o veľkú dávku propagandy, ešte viac ako z Ruska.

Poďme k vyššie spomínanej spolupráci a interoperabilite. F-35 je v podstate odľahčená, lacnejšia verzia Raptora (F-22), určená aj na export. To, že ide o fundamentálne odlišné lietadlo, potvrdzujú aj porovnania medzi F-22 (5. generácia) a Eurofighterom Typhoon (4,5. generácia):

In March 2005, United States Air Force Chief of Staff General John P. Jumper, then the only person to have flown both the Eurofighter Typhoon and the Raptor, talked to Air Force Print News about these two aircraft. He said: „The Eurofighter is both agile and sophisticated, but is still difficult to compare to the F/A-22 Raptor. They are different kinds of airplanes to start with; it’s like asking us to compare a NASCAR car with a Formula One car. They are both exciting in different ways, but they are designed for different levels of performance. … The Eurofighter is certainly, as far as smoothness of controls and the ability to pull (and sustain high G forces), very impressive. That is what it was designed to do, especially the version I flew, with the avionics, the color moving map displays, etc.—all absolutely top notch. The maneuverability of the airplane in close-in combat was also very impressive. The F/A-22 performs in much the same way as the Eurofighter. But it has additional capabilities that allow it to perform the U.S. Air Force’s unique missions. The F/A-22 Raptor has stealth and supercruise. It has the ability to penetrate virtually undetected because of those capabilities. [Zdroj: Britain pushes the Eurofighter in Japan]

Aj podľa webstránky U.S. Air Force sa roly týchto lietadiel navzájom dopĺňajú (viď CSAF: Raptor, Eurofighter complementary). Je teda, zhodou okolností, ideálne, ak spojenci (my a Poliaci) majú kombináciu vysoko manévrovateľných a tiež stealth lietadiel, hoci v konfrontácii s F-22 (a poťažmo F-35) vedenej podľa americkej stratégie nemajú F-16 šancu:

Against superior numbers of Red Force Aggressor F-15s and F-16s, 6–8 F-22s maintained air dominance throughout and provided airborne electronic surveillance. No sorties were missed because of maintenance or other failures; a single F-22 was judged „lost“ against the defeated opposing force. [Zdroj: Wikipedia]

Poďme teraz k cene. Pán Bednár tvrdí, že:

Poliaci kupujú 32 F-35A za 4,6 mld. us. $.

To je temer 4,2 mld. eur, čo je per lietadlo zhruba 130 miliónov.

Slovensko kúpilo 14 F-16V za 1,6 mld. eur.

Per lietadlo potom skoro 115 miliónov eur. Poľské stíhačky sú o temer 15% drahšie. Pominiem zavádzanie v jeho titulku a pozriem sa, čo hovoria zahraničné zdroje:

Lockheed stated that by 2019, F-35 pricing will be less than fourth-generation fighters. [Zdroj: Wikipedia]

Pochádza to z článku Lockheed touts F-35 progress, predicts competitive pricing:

„We will have an aircraft price in 2019 for a fifth-generation fighter that is less than any fourth-generation fighter in the world,“ says Lorraine Martin, Lockheed’s executive vice president and general manager of the F-35 programme.

Aha, takže podľa tohto vyplýva, že Poliaci kúpili podstatne drahšie ako my. Malo to byť ešte lacnejšie ako F-16V. Ale poďme ďalej. To je len obstarávacia cena. Podstatnejšie sú prevádzkové náklady. Prečo sú podstatnejšie? Možno lebo v priemere operačné náklady sú temer trojnásobkom obstarávacích pri F-35:

By 2017, the program was expected to cost $406.5 billion over its lifetime (i.e. until 2070) for acquisition, and an additional $1.1 trillion for operations [Zdroj: Wikipedia]

Informácia podľa všetkého pochádza z článkov F-35 Program Costs Jump to $406.5 Billion in Latest EstimateThe Pentagon’s $1.5 Trillion Addiction to the F-35 Fighter.

A teraz si porovajme prevádzkové náklady s F-16,  keďže tie sú povestné dobrým výkonom za prijateľnú cenu:

The F-16 Fighting Falcon is a single-seat/twin-seat (depending on variation) multi-role attack fighter. High maneuverability, air-to-air combat and air-to-surface attacks are the F-16s calling cards. It is in use by several other nations and its low-cost, high-performance reputation makes it one of the most popular fighter jets in aviation history. [Zdroj: F-35 Lightning II vs F-16 Fighting Falcon]

Podľa Popular Mechanics [The F-35 Is Cheap To Buy (But Not To Fly)] sú náklady na letovú hodinu dvojnásobné:

Despite the cost savings, the F-35 still costs about twice as much to fly per hour than its non-stealthy equivalents.

A to som si nie istý, či to zahŕňa aj starostlivosť o stealth nátery a pod., kedže som len obyčajná hus.

Podľa Reuters [Lockheed expects F-35 flying costs will take time to come down: executive] stojí letová hodina F-35 $35,000 oproti $20,000-$25,000 pre stíhačky štvrtej generácie. To je o 40-75% viac. Wikipedia prichádza k podobným číslam:

A USN study in 2010 found that the F-35 will cost 30 to 40% more to maintain than current fighters, not accounting for inflation over its lifetime.

Čerpajú zrejme z článku NavAir Offers F-18 Ammo Amid JSF Woes:

Cost per flight hour of the combined F-18A-D and AV-8 fleets is estimated to be about $19,000 per hour; F-35B/C cost per flight hour is estimated to be about $31,000. That would put operating costs of the F-35 B and C versions some 40 percent higher “than the cost to operate the existing (larger) fleet of F-18A-Ds and AV-8s.

K***a ja to rovno poviem, ja sa tejto problematike rozumiem ako hus do piva, v živote som ju neštudoval a ešte ma ani nezaujíma, strácam tu čas ako k***t drevený nad týmto p****aným článkom, pretože ten pán Bednár, čo sa hrdí, kde všade a koľko píše:

Píšem tento blog od januára 2007. Prvý krát som publikoval v roku 1998 v časopise Apológia (predchodca časopisu Ministerstva obrany – Obrana). Tento blog bol citovaný v odborných a laických médiach na Slovensku (SME, Denník N, Trend, Aktuality.sk a ďalšie) v Iráne, Číne, Česku a Maďarsku.

…a neovláda pravopis ani na elementárnej úrovni základnej ľudovej, napíše takýto povrchný hejt piatacky sloh, ktorý konkuruje senzáciechtivým výgrcom Gabriela Gačka na Hlavných správach a infantilnému Armádnemu magazínu a ktorý z nejakého zvláštneho dôvodu je za dnešok (v čase písania tejto reakcie) najčítanejším blogom na SME.sk

Ale poďme ďalej. Taiwan kupuje presne tie isté F-16V ako my. Takže ak Taiwanu sú dostatočne dobré F-16V na obranu pred najpočetnejšou armádou sveta, čo sme my, aby nám F-16V neboli dosť dobré?

Taiwan kupuje 66 ks za 8,1 miliardy dolárov, čo je temer 7,4 miliardy eur:

Lawmakers approved a special budget of NT$247.2 billion (US$8.1 billion) for the procurement of 66 F-16V jets from the US. [Zdroj: Legislature passes F-16V special budget]

To je necelých 112 miliónov eur per lietadlo. To je perkusovo plus-mínus tá istá suma, a to neprihliadame k žiadnym množstevným zľavám (ide o temer päťnásobok). Obstarávať ich budú až do konca desaťročia, takže si myslím, že ani argument o nemodernosti neobstojí.

Samozrejme, je možnosť, že Taiwan je tiež skorumpovaná krajina, kde sa každý politik chce nabaliť ešte viac ako na Slovensku. Zhodou okolností je Taiwan v HDP na osobu v parite kúpnej sily na úrovni Nemecka, Austrálie či Spojených štátov amerických, inými slovami, s výnimkou mestských štátov najbohatšia krajina Ázie. Hmmm, rozmýšľam, ak je to taká skorumpovaná krajina, skutočne by na tom boli hospodársky takto dobre? Neviem, ako som povedal, do veľa vecí sa rozumiem asi ako hus do piva.

Pre všetkých hejterov, ktorí chcú tvrdiť, že Taiwan mal záujem o F-35A F-35B. Áno, aj, ale je to príliš komplikované. V prvom rade, predávať zbrane Taiwanu je ošemetné, lebo sa to nepáči Číne. Tak napríklad Obamova administratíva im odmietla predať aj týchto 66 ks F-16-iek:

[…] an abandoned effort to procure sixty-six F-16C/D Block 50/52s killed by the Obama administration due to Chinese pressure. [Zdroj: Taiwan Just Dumped the F-35 for the F-16V. Here’s Why.]

resp.:

Previous requests include one for 66 new F-16s, which was rejected by the Obama administration. partially out of wariness of angering China, which views Taiwan as a renegade province [Zdroj: Taiwan requests fighter jets from the US, but with an unusual twist]

Samozrejme, Amerika patrí medzi najväčších spojencov Taiwanu (USA od 2. svetovej vojny nepredali Číne ani onú povestnú Trnkovu guľku za 32 korún), a odkedy prišiel do úradu prezidenta slon v porceláne Trump, tak už nemajú potrebu fúkať Číne boľačky. Aj tak sa však zdráhajú predávať F-35 Taiwanu, keďže sa boja copy-pasteovacích schopností Číňanov:

Taiwan has also expressed interest to the U.S. government for the Lockheed Martin F-35 Lightning II, but this was also reportedly rejected over fears the jet’s sensitive technology could fall into Chinese hands. China is said to be running an espionage operation on Taiwan, and there have been several high-profile cases where Taiwanese military personnel were charged with spying for China. [Zdroj: Taiwan requests fighter jets from the US, but with an unusual twist]

Lenže ani toto nie je celkom také, ako sa to zdá. Taiwanská armáda tvrdí, že F-35 boli napokon príliš drahé skutočným bojom neodskúšané novinky:

The air force turned its back on pursuing the F-35B short takeoff/vertical landing (STOVL) fighter due to a recent Taiwan National Security Council report. It indicated the stealth fighter was too exorbitant and untested in real combat to be a pragmatic choice for Taiwan. [Zdroj: Taiwan Just Dumped the F-35 for the F-16V. Here’s Why.]

Samozrejme, môže to byť aj prípad líšky a kyslého hrozna, keďže článok ďalej pokračuje:

There are also suspicions in Taiwan that opposition to the sale of a fifth-generation fighter would be raised in Washington over secrecy issues, as mainland Chinese espionage on the island is rampant.

Možno však aj tie obavy Američanov sú len zveličené klebety, pretože Taiwan sa perspektívne do budúcnosti F-35-iek nezrieka:

The Taiwanese Military has said it plans to acquire the F-35 stealth fighter to maintain air superiority over China as the F-16V it has approved to buy from the US would be a match for the Chinese J-20 stealth jets. The plan to acquire F-35s was revealed jet during a legislature hearing which approved a draft bill seeking NT$250 billion (US$8.05 billion) in funding to buy 66 F-16V aircraft. [Zdroj: Taiwan Eyes F-35 Jet After Approving $8 Billion F-16V Aircraft Funding]

Over and out.

Teraz najčítanejšie

Tomas Tkac

Väčšine vecí sa rozumiem ako hus do piva a nikoho nenútim moje výplody čítať. Nikto o to aj tak nemá záujem (s výnimkou jednej reakcie Richarda S.), ale mne je to jedno, lebo si to tu beztak kompilujem len ako taký akýsi archív mojich myšlienok.