Denník N

Zásadné riešenie energetickej chudoby na Slovensku

O problematike energetickej chudoby sa na Slovensku hovorí dlhé roky, ale pokrok v tejto oblasti je minimálny. Problémy chudobných rodín tak zostávajú mimo pozornosti spoločnosti a aj štátu. 

  • Najvyššou položkou v rozpočte domácností na Slovensku sú výdavky na bývanie, vodu a energie. Podľa údajov Eurostatu za rok 2018 predstavujú takmer 28 % všetkých spotrebných výdavkov.
  • Slovenské domácnosti platia tretie najvyššie položky za  bývanie, vodu a energie medzi krajinami EÚ. (Zdroj: Eurostat 2018)
  • V roku 2018 bolo na Slovensku chudobou alebo sociálnym vylúčením ohrozených 16,1 % obyvateľov, čo predstavuje viac ako 863 tisíc obyvateľov,
  • Čeliť neočakávaným finančným výdavkom nedokáže tretina osôb (31,5 %).
  • Najohrozenejšiu skupinu obyvateľov, čo je viac ako 100 tisíc obyvateľov (2 %), tvoria chudobní s nedoplatkami, ktorí nedokážu udržiavať v príbytku primerané teplo, jesť každý druhý deň mäsité jedlo, hydinu alebo ryby, majú málo svetla v byte, vlhký byt (zatekajúca strecha, vlhké steny/podlahy), nemajú kúpeľňu alebo WC v byte. 100 tisíc ľudí – to je veľmi veľa.
  • Najviac ohrozené rizikom chudoby sú neúplné rodiny, s jedným rodičom a rodiny dvoch dospelých s 3 alebo viac nezaopatrenými deťmi; takmer každá tretia rodina z nich je ohrozená chudobou.
  • Deti vo veku do 18 rokov sú najohrozenejšou vekovou skupinou v rámci príjmovej chudoby; každé piate dieťa (20,1 %) žije v domácnosti s príjmom pod hranicou chudoby.Hranica rizika príjmovej chudoby je 4 477 eur na rok (373 eur na mesiac) pre domácnosť jednotlivca. Hranica rizika pre úplné domácnosti s dvoma deťmi (2 dospelí + 2 deti do 14 rokov) je 783 eur na mesiac.
  • Na Slovensku podľa štatistikov žije 12,2 % osôb pod hranicou rizika príjmovej chudoby, čo je približne 650 tisíc obyvateľov.
  • Najmenej ohrození rizikom príjmovej chudoby sú obyvatelia Bratislavského kraja (4,3%), naopak najvyššia miera rizika príjmovej chudoby bola zaznamenaná v Prešovskom (18,4 %) a Banskobystrickom kraji (17,6 %).
  • Pre všetko vyššie je zdroj: Štatistický Úrad SR, prieskum EU SILC 2018
  • Príspevok na bývanie poberalo v roku 2019 mesačne v priemere takmer 29.000 ľudí. Zdroj: ÚPSVaR

Nedostatok prostriedkov veľmi často domácnosti riešia tak, že požiadajú o zníženie preddavkových platieb za elektrinu na minimum. Potom neskôr, pri ročnom vyúčtovaní je im vyúčtovaný nedoplatok niekoľko sto eur, ktorý nedokážu jednorazovo zaplatiť. Je to nad ich rodinný rozpočet. Keďže chápu jej nevyhnutnosť pre normálne fungovanie domácností, najmä tam, kde majú deti, pre udržiavanie hygieny, tak si na zaplatenie nedoplatku požičajú. K férovej pôžičke kvôli svojej nízkej bonite prístup nemajú, tak si požičajú za úžeru. Dostávajú sa do pasce neprimeraných úrokov a nejasných pravidiel.

Dnes je systém nastavený tak, že chudobným domácnostiam s nedoplatkom a v omeškaní, energetické spoločnosti dodávku elektriny bežne prerušujú.  Aj keď sú niektoré z nich pološtátne podniky, aj tak si za prerušenie dodávky elektriny pýtajú poplatky (asi 28-40€). Paradoxne od domácností, ktoré nemajú ani na zaplatenie elektriny, nieto ešte ďalšieho poplatku. Nestačí to. Opätovné obnovenie dodávky elektriny je za ďalší poplatok (asi 40-54€), čím sa chudobná domácnosť zaťaží ešte viac. Ak to chudobná domácnosť nezvládne, nasleduje definitívne odpojenie. Nové pripojenie je pre chudobného ekonomicky devastujúce, lebo sa účtuje ďalší poplatok, pripojovací, zvyčajne za 150 – 200 eur, plus náklady na povinnú úpravu odberného miesta pre elimináciu budúcich krádeží.

Dochádza k tzv. vybývaniu. Následným deložovaním dochádza k strate bývania. Rodina sa sťahuje inam. Problém chudobnej rodiny sa presunie na iné miesto, ale scenár sa zopakuje. Neobývané sociálne byty sa stávajú terčom vandalizmu, čím sa znehodnocuje majetok obce. Zvyšujú sa náklady obce za soc. bývanie a pohľadávky za nájomné sú nedobytné. Devalvácia hodnoty obydlia je príťažou najmä pre obce, lebo sociálne bývanie je často vo vlastníctve obce.

Je nemožné zriadiť elektrickú prípojku kvôli dezolátnemu technickému stavu rozvodov, čo naďalej znamená nedostupnosť elektriny, čo v konečnom dôsledku znamená aj nedostupnosť sociálnej pomoci v energetickej chudobe. Výsledkom neplatenia chudobnej rodiny za elektrinu je zvyčajne strata legálneho bývania.

Chudobné rodiny bez pomoci často potrebujú riešiť okamžité problémy ich existencie. Už teraz. Už dnes. Slovensko nepotrebuje riešenia chudoby na papieri. Našťastie v našom tíme máme dostatok odborníkov, ktorí vedia ponúknuť riešenie, ako pomôcť energeticky chudobným rodinám a domácnostiam, ktoré nevládzu platiť veľké účty sa elektrinu, plyn, teplo.  Podporíme preto udržateľnosť bývania tak, že ochránime pred odpojením domácnosť, ktorá nedokáže platiť vysoké účty elektrinu.

 

Vyhranenie sa voči doterajším návrhom ÚRSO

Úrad pre reguláciu sieťových odvetví (ÚRSO), teda ten Úrad, ktorý by mal chrániť odberateľa pred prirodzenými monopolmi, mal ku koncu roka 2013 predložiť vláde na schválenie  koncepciu na ochranu odberateľov spĺňajúcich podmienky energetickej chudoby.

Prvý návrh konceptu, a potom každý ďalší návrh predkladaný približne každé dva roky bol medzirezortne a aj odbornou verejnosťou ostro skritizovaný. Ostatný návrh ÚRSO predložený na jar 2019 dostal 147 pripomienok, z toho 87 bolo zásadných (takmer dve tretiny, 59%). Od viac ako dvadsiatky najvýznamnejších pološtátnych energetických podnikov, ministerstiev a mimovládnych organizácií. Nemá ambíciu predkladať užitočné riešenia.

  1. Zákaz odpájania domácností od elektriny v kritických časoch – nedokázali to rozumne vyriešiť; ešte aj pološtátne energetické podniky navrhované Úradnícke riešenie pripomienkovali zásadným spôsobom;
  2. Sociálna tarifa – plošná a neadresná – neposkytuje účinnú pomoc tým, ktorí to najviac potrebujú; bolo by to mrhanie peniazmi, bez ochrany pred zneužívaním; Aj zlacnená elektrina sa časom pre chudobného stane rovnako drahou ako pred zlacnením. Lacnejšia elektrina bude lákať z rozšafnejšiemu správaniu sa, a tak účty opäť narastú. Chudobný zostane chudobným. Návrh ÚRSO nestanovuje žiadnu proporcionalitu opatrení zo strany štátu a vlastného úsilia ľudí postihnutých energetickou chudobou. Je viac ako isté, že u chudobných domácností bude vznikať náchylnosť na vytvorenie si závislosti od podpory štátu.
  3. Splátkový kalendár – Splátkové kalendáre, ktoré ÚRSO v koncepte navrhuje už existujú a predsa nefungujú. Nedoplatky sa nestratia. Bolo by morálne neobhájiteľné, aby sa pomoc poskytovala neplatičom, aj keby neplatenie bolo z dôvodu chudoby. Nesplácanie dohodnutých splátok splátkového kalendára tak zostane naďalej bezzubé, po ktorom bude nasledovať odpojenie domácnosti od elektriny. Úradníci nedokázali navrhnúť, ako pomôcť so splátkami nedoplatku za elektrinu.
  4. Sociálny dodávateľ elektriny – by znamenal významný zásah do existujúceho práva na slobodný výber dodávateľa elektriny. Smernica Európskeho parlamentu a Rady vo veci energetickej chudoby  pritom veľmi dôrazne upozorňuje, že prijímané opatrenia na ochranu chudobných nesmú brániť účinnému otvoreniu trhu a ani fungovaniu trhu s elektirnou. Aj chudobný  odberateľ musí mať právo vybrať si najlacnejšieho dodávateľa (obchodníka) elektriny a má mať možnosť využívať benefity ponúkané konkurenčným trhom – teda zadarmo si vyberať najlacnejšieho dodávateľa (obchodníka) s elektrinou. Trh s elektrinou by sa zavedením verejného dodávateľa elektriny podľa návrhu ÚRSO zásadne zmenil, smerom k horšiemu, v neprospech chudobných.
  5. Medzirezortná spolupráca – ÚRSO nedokázal navrhnúť, ako by mala vyzerať komunikácia a ako by mohlo vyzerať fungujúce rozdelenie kompetencií medzi orgánmi štátu, miestnej štátnej správy, samosprávami a medzi kľúčovými účastníkmi trhu s energiami. Energetickú chudobu nemožno oddeliť od sociálnej chudoby. Energetická chudoba je primárne sociálnym problémom. Napriek tomu, v návrhu predloženom Úradom zostáva prostredie energetiky naďalej tvrdo oddelené od sociálneho sveta. Bez súvzťažnosti s inými štátnymi politikami a koncepciami.

 

Mapa dobrých riešení

Na Slovensku sa má do konca roka 2020 nainštalovať asi 600 tisíc inteligentných meradiel spotreby elektriny. Takmer 480 tisíc domácností s vyššou ako priemernou spotrebou elektriny dostalo  najmodernejšie meranie zadarmo. (Aby sme boli presní, na investíciu asi za 70 miliónov eur sa poskladali všetci odberatelia elektriny o toľko drahšou elektrinou.) Máme riešenie a sme presvedčení, že na pomoc v chudobe sa dá využiť doteraz nevyužitý potenciál inteligentného merania tak, aby múdre elektromery mohli slúžiť v dobrej veci a boli ešte užitočnejšie.  Štát bude môcť pomáhať chudobným aj vo väčšom rozsahu, ako len príspevkom na bývanie. Rodinám, ktoré sa náhle ocitli v núdzi, či už kvôli chorobe alebo kvôli inej nepriazni osudu živiteľa rodiny. Seniorom a zdravotne postihnutým.  Chudobným ľuďom aj v tých najodľahlejších kútoch Slovenska, v okrajových štvrtiach s vylúčenými spoločenstvami, v útulku, v domove na polceste, zariadení núdzového bývania alebo v krízovom centre. Všade, kde je legálnym spôsobom dostupná elektrina, kde dnes ľudia platia faktúry za elektrinu. Všade tam bude dostupná pomoc v energetickej chudobe podľa nášho riešenia. Všade tam vieme zabezpečiť elektrinu na každý deň. V lete samozrejme menej, ale zato v zime viac, aby aj tí najchudobnejší mali zabezpečené primerané teplo, keď ho najviac potrebujú. V krutých mrazoch ešte viac. AKO?

Inteligentné meranie použijeme na predplatené odoberanie elektriny. 

 

Predplatené odoberanie elektriny

Vieme, že neriadená výška preddavkov je najčastejšou príčinou odpojenia. Preto ako riešenie navrhujeme predplatené odoberanie, kde žiadne preddavkové platby neexistujú. Domácnostiam, ktorým bude hroziť odpojenie kvôli nedoplatkom, bude ponúknuté predplatené odoberanie. Bez akýchkoľvek poplatkov navyše. Bude určené najmä pre domácnosti, ktoré majú problém s platením za elektrinu. Alebo ktorým hrozí odpojenie kvôli vysokým nedoplatkom.  Predplatený odber elektriny bude fungovať podobne, ako napríklad predplatené telefonovanie, teda do vyčerpania kreditu. Domácnosť, ktorá bude odoberať predplatným spôsobom, nebude dostávať žiadne faktúry za predtým odobranú elektrinu. Samozrejme ak z minula zostanú nedoplatky, budú sa musieť zaplatiť, pre poriadok. Vieme však pomôcť aj s nedoplatkami. Nenecháme rodiny trápiť sa obavami, či budú mať na zaplatenie splátkového kalendára – zavedieme splátkový kalendár s ochranou pred odpojením.

Zavedieme splátkový kalendár, s ochranou pred odpojením. 

Splátkové kalendáre existujú, ale často nefungujú. Mnohokrát kvôli neprimerane vysokým splátkam. Nie každý mesiac im vyjde rozpočet na splátku, potom opäť čelia odpájaniu. Chceme ich nahradiť tak, aby si každá rodina mohla splácať nedoplatok podľa vlastných možností. Každý mesiac primerane k rodinnému rozpočtu. Citlivo ale spravodlivo. Ak si domácnosť bude chcieť zaplatiť kredit elektriny napríklad za 10 eur, dve eurá môžu ísť na splácanie nedoplatku. Domácnosť, aj keď s nedoplatkom, tak nebude odpojená. Zabezpečí sa tak ochrana pred odpojením.  Pričom dlh bude postupne splácaný a jedného dňa aj splatený.

Nemožnosť domácnosti zadlžiť sa

Počnúc týmto dňom, keď sa nedoplatok splatí, takáto domácnosť sa už nikdy viac za elektrinu nebude môcť zadlžiť.  Nikdy. Sme hlboko presvedčení, že tento okamih, ten deň, keď sa chudobná rodina dokázala vlastným úsilím zbaviť dlhu, ich povzbudí. Bude to udalosť. Odľahne z nich ťažoba. Spokojnejšie sa im bude hospodáriť s rodinným rozpočtom.

Ochránime rodinu pred odpojením.    

Na predplatený odber sa nebude vyžadovať žiadna viazanosť. Kúpite si elektrinu od toho, kto ju ponúkne najlacnejšie. Kedykoľvek, len tak, hoc aj každý týždeň od iného obchodníka s elektrinou. Na ktorejkoľvek pošte, v každej obci, alebo v potravinách alebo cez telefón. Čo je  dôležitejšie, že vždy bude možnosť kúpiť elektrinu od toho najlacnejšieho.  Dnes je možná zmena dodávateľa nie skôr ako za tri týždne. Aj to len vtedy, ak nie sú nedoplatky. Ak je dodávateľ príliš drahý, a odberateľ má dlhy, nemôže prejsť k lacnejšiemu. Je v dlhovej pasci.

 Jednoducho zaplatíte za kredit a do niekoľkých minút bude môcť svietiť. Chceme dosiahnuť, aby predplatné bola prvá voľba pre ľudí, ktorí sa dostali do dlhu alebo majú problémy s rozpočtovaním. Urobíme všetko preto, aby sa predplatné stalo dobre prijaté spoločnosťou, najmä pre férové podmienky, transparentnosť a najmä tiež pre svoju jednoduchosť a užitočnosť.

 

Príspevok na bývanie v elektrine

Veľkou vymoženosťou nami navrhovaného predplatného spôsobu odoberania elektriny je to, že predplatné môže zaplatiť ktokoľvek. Okrem samotnej domácnosti to môže byť trebárs dobrodinec, donor, charita – ktokoľvek, kto chce rodine skutočne pomôcť. Napríklad tak, že im kúpi elektrinu na bežné živobytie, alebo na zimu, na čokoľvek, čo domácnosti v núdzi pomôže.

Pomôcť môže aj štát. 

Ak môžu pomáhať iní, môže pomáhať aj štát. A my s tým aj rátame. A to tak, časť predplateného kreditu elektriny zaplatí zo štátnej kasy. Napríklad tak, že časť príspevku na bývanie, vyplácaného ako pomoc v hmotnej núdzi, sa bude môcť použiť na kúpenie predplateného kreditu elektriny. Vypracujeme novú legislatívu k príspevku na bývanie, aby je jeho podstatou bolo prispievanie zo strany štátu nízkopríjmovým domácnostiam aj na úhradu nákladov za elektrinu, teda časti nákladov za bývanie. Presadíme, aby aj osobitný príjemca, ktorý pozná miestne problémy chudobných rodín asi najlepšie, mohol kúpiť kredit predplatného elektriny z príspevku na bývanie každej rodine, ktorá to naozaj potrebuje.

Elektrina na každý deň

Príspevok od štátu bude môcť byť rozdelený na každý jeden deň v mesiaci, aby naozaj každý deň bola doma elektrina. Aby sa každý deň mohlo rozsvietiť a deti sa mohli učiť pri dobrom svetle. Aby domácnosť mohla mať teplé jedlo, zohrievané elektirnou a nie na piecke, v ktorej horia kusy starých pneumatík a iného odpadu.

Viac elektriny za vlastné

Ak bude niekto potrebovať viac elektriny, môže si kredit elektriny od štátu navýšiť za vlastné. Trebárs aj za 5 eúr, kto koľko potrebuje. Vždy bude pritom platiť pravidlo, že najprv sa bude míňať elektrina od štátu, a až potom tá, ktorú si dokúpila domácnosť. Ak sa elektrina od štátu neminie, nikdy neprepadne, a bude jej viac nabudúce. Každá, aj tá najchudobnejšia domácnosť tak dostane príležitosť začať sa učiť sporiť a rozumne hospodáriť, aby sa mohli mať zajtra lepšie. Nikto tak nebude závislý od pomoci štátu. 

 

Máme riešenie, vieme ako na to

Dnes Slovensko ešte nemá definíciu energetickej chudoby. Nemáme ani potrebné zákony. Vieme však, ako energetickú chudobu chceme začať riešiť. A nie o niekoľko rokov. Ešte do volieb zašleme na MH SR konkrétne návrhy, na zapracovanie dôležitých smerníc EÚ do Slovenských zákonov, aby sme mohli začať s pomocou veľmi rýchlo. Na ÚRSO doručíme súbor opatrení, ktoré by mali byť prijaté pre energetické podniky. Budú súvisieť najmä s nastavením primerane nízkej, ale zato férovej ceny za predplatenú elektrinu. Hlavnú úlohu v poskytovaní pomoci budem mať ÚPSVaR. On rozhodne, ktorá domácnosť je chudobná.

Prepojíme svet energetiky a rezort sociálnych vecí. Tak jednoducho, že pomoc v energetickej chudobe nebude príťažou pre úradníkov. Náklady na pomoc chudobe budú vopred známe a transparentné; pomoc bude adresná a nezneužiteľná. Ak sa rodina presťahuje, pomoc v energetickej chudobe sa presťahuje spolu s ňou. Nevytvoríme špeciálneho sociálneho dodávateľa elektriny len pre chudobných, neupotrebujeme ďalší štátny podnik navyše. Využijú sa služby existujúcich dodávateľov elektriny.  Chudobná domácnosť nebude viac rizikom pre obchodníka s elektirnou, práve naopak. Domácnosť s predplatným sa nikdy nestne neplatičom a vždy zaplatí vopred. Musíme počítať s tým, že v takomto prístupe sme priekopníkmi.

Regióny

Veľmi dôležitou súčasťou bude vedenie a podpora ľudí k zodpovednosti sami za seba.Vytvoríme podmienky, aby mohli byť sociálni pracovníci obcí alebo ÚPSVaR-u aj energetickými ambasádormi. Sú znalí miestnych pomerov a môžu jednoducho a zrozumiteľne poradiť, ako využívať elektrinu efektívne. Vytvoríme manuál pre terénnych pracovníkov – pre nákladovo neutrálne alebo nízkonákladové opatrenia pre zlepšenie energetickej efektívnosti.

Napríklad:

  • nezakrývať radiátor
  • jednoduché utesnenie okien a dverí, jednoduché opravy škár,
  • aktivácia režimu šetrenia energiou na ohrievačoch,
  • použitie záclon na oddelenie otvorených priestorov, zabránenie prievanu,
  • Vedeli ste, že chladnička je najväčším žrútom elektriny v domácnosti; a čo potom tie staré, keďže na nové nemajú, tak nech ich aspoň pravidelne odmrazujú.

Uvedomujeme si, že bez municipalít riešenie sociálnych tém nie je ani efektívne, ani možné. Mestá a obce musia mať motiváciu, kompetenciu aj povinnosť spolu-riešiť aj problematiku energetickej chudoby. Služba „predplatenej elektriny“ by mala byť štandardným produktom na trhu s elektrinou.

 

Chceme ukázať, kde je priestor a kde sú hranice pre podporu štátu a vlastnej snahy občianskej spoločnosti v boji proti chudobe bez falošných motivátorov;

Chceme, aby vďaka spolupráci štátne inštitúcie pochopili pridanú hodnotu zainteresovania domácností na vlastných možnostiach, ako môžu riešiť vlastnú chudobu a udržať si legálne formy bývania;

Chceme ukázať, ako je možné využiť technické možnosti inteligentného merania elektriny a zručnosti ÚPSVaR na vytvorenie predplatného systému pre pomoc v chudobe;

Očakávame, že naše riešenia pomôžu zlepšiť nastavenie systému a prácu zodpovedných inštitúcií a pomôžu vytvoriť moderný systém sociálnej pomoci odolný proti zneužívaniu;

Chceme pracovať aj na tom, aby tí, ktorým je pomoc a podpora určená, aby vo väčšej miere rozumeli možnostiam, ktoré majú k dispozícií a aby sa zlepšovala komunikácia zainteresovaných inštitúcií na verejnosť.

 

Napĺňanie celospoločenských cieľov

  • Podpora zachovania legálnych foriem bývania – tým, že sa ochránia pred odpojením. Rodiny v ohrození dostanú možnosť zostať bývať. Zabraňuje sa vyňatiu detí do detských domovov a tým sa zvyšuje šanca na plnohodnotný život. Pre dlhodobé sociálne nájomné bývanie sa podporuje prístup Housing First.
  • Plošné samo-oddlženie domácností – ľudia si uvedomia, že sú schopní sami  sa postarať o vlastný dlh a žiť hrdo, bez ťaživého pocitu zadlženia
  • Podnecovanie vlastného úsilia k získavaniu vlastných prostriedkov – minimalizovanie vytvorenia si závislosti od pomoci štátu
  • Edukácia k zodpovednému hospodáreniu – pomáhame rodinám postaviť sa opäť na nohy a budovanie základov finančnej gramotnosti
  • Vedenie a podpora ľudí k zodpovednosti sami za seba – cieľom je znižovanie počtu domácností závislých od pomoci, ale nie obmedzovaním pomoci.
  • Zlepšenie energetickej účinnosti priamo v energeticky chudobných domácnostiach – podpora inovatívneho nízkonákladového neziskového leasingu certifikovaných bezpečných elektrických ohrievačov a chladničiek pre chudobných.
  • Zlepšenie kvality bývania a života pre každého človeka – vytvoríme manuál pre terénnych pracovníkov pre nízkonákladové alebo nákladovo neutrálne drobné opravy – utesňovanie okien, zamedzenie prievanu a pod.
  • Zabezpečenie zdravšieho bývania tým, že sa nebude kúriť spaľovaním plastov a spaľovaním nebezpečných horľavých odpadov
  • Zníženie požiarovosti tým, že na zabezpečenie tepla sa využije bezpečná forma elektrického tepla
  • Princíp pomoci v energetickej chudobe je veľmi jednoduchý. Vytvoriť v ľuďoch pocit spolupatričnosti. Spolutvorby toho, čo sa deje. Nič nedávať zadarmo, ale dať im možnosť zlepšiť si svoje podmienky.
  • Sociálne slabšie rodiny sa musia častejšie sťahovať, bývajú v nekvalitných bytoch, s čím súvisia aj opakované straty sociálnych väzieb. Stabilita v oblasti bývania je absolútne zásadná,  pretože nútené sťahovanie ľudí znevýhodňuje a negatívne poznamenáva.
  • Poskytovanie kontrolovaného splátkového kalendára
  • Ochrana domácnosti pred opätovným zadlžením sa
  • Zníženie krádeží elektriny a zníženie úžerníctva
  • Minimalizácia vytvorenia si závislosti od podpory štátu

 

Zhrnutie – Naša koncepcia riešenia energetickej chudoby

Zákaz prerušenia v kritických časoch – Garancia prístupu k elektrine na každý deň

Adresnosť pomoci a ochrana pred zneužívaním – Minimalizácia závislosti od
pomoci  štátu

Splátkový kalendár s ochranou pred odpojením – Nedovoľuje domácnosti opätovne sa zadlžiť

ÚPSVaR bude súčasťou infraštruktúry riešenia chudoby – Svet energetiky a sociálny svet bude rozumne prepojený

  1. Zavedieme predplatené odoberanie elektriny s ochranou pred odpojením
  2. Zabezpečíme možnosť úradu práce a obciam jednoduchým spôsobom pomáhať s platením za elektrinu
  3. Vytvoríme podmienky pre podporu v energetickej chudobe aj v najodľahlejších kútoch Slovenska

 

Teraz najčítanejšie

Marek Antal

Moju kariéru som začal vo VSŽ Košice ako programátor. Neskôr som sa stal manažérom na rôznych pozíciách so zodpovednosťou za IT systémy. Mnohé z nich som presadil a fungujú tam úspešne dodnes. Všetky museli mať jasne definovaný cieľ a ekonomickú návratnosť. Som pyšný na tých 14 rokov strávených v košickej huti. Tam som sa naučil všetko, čo dnes viem. Po tejto skúsenosti som sa rozhodol položiť si tie najväčšie výzvy - vybudovanie nových IT spoločnosti v Košiciach. Najprv to bol košický Ness KDC a neskôr spoločnosť GlobalLogic. Obe tieto misie boli výzvou pretože to bola práca v medzinárodnom prostredí a pre zákazníkov po celom svete. V tomto vysoko konkurenčnom prostredí sa nám podarilo vytvoriť veľa nových pracovných miest a fungujúci model IT Valley, kde som sa stal predsedom dozornej rady. Počas obdobia viac ako 20 rokov práce v manažérskych pozíciách v medzinárodnom prostredí som veľa cestoval. Mal som možnosť vidieť ako to môže fungovať aj u nás. Naučíl sa veľa o sebe, ale hlavne o tom, že Slovensko má na viac.