Denník N

Dí-Sí-Éj: 6. Vývoj animovaného filmu

Záber z vývoja animovaného filmu Obchodný dom. Vývoj finančne podporil Audiovizuálny fond
Záber z vývoja animovaného filmu Obchodný dom. Vývoj finančne podporil Audiovizuálny fond

Čo to je ten vývoj filmu? No proste ”f”šetko, čo vo filme vidíte, ale hlavne to, čo nevidíte. Všetko o čom ste možno ani netušili.

Viete kto vynašiel žiarovku? Presne tak. Bol to Mič Bjúkenen. Samozrejme, že Thomas Alva Edison. Žiarovka, ako každá iná vec musela prejsť vývojom. Edison musel najprv vymyslieť, ako by taká žiarovka mala vyzerať a na akom princípe by mala fungovať. Ale najťažším orieškom bolo vlákno. Vytvoriť (vyvinúť) najvhodnejšie vlákno pre žiarovku. Hovorí sa, že na to, aby vzniklo funkčné vlákno musel vyskúšať 2000 rôznych spôsobov.

Takže, čo vlastne vymyslel Edison? Žiarovku? Kdeže. 2000 spôsobov, ako nevyrobiť žiarovku. Chápete?

Toto je veľmi zjednodušený opis, čo si máte predstaviť pod pojmom vývoj. A to isté platí aj pre ten filmový. V našom prípade animovaný.

Je potrebné vymyslieť, ako bude stvárnení príbeh, ako budú vyzerať postavy či prostredia, ako sa bude film animovať, či do akého výtvarná to bude o balené. Plus množstvo ďalších a ďalších vecí. Tým, že človek má námet na film, o ktorom si myslí, že je dobrý, má vytvorených možno 0, 01% celkového objemu prác, kým vôbec film vznikne.

Aj samotná produkcia by sa dala považovať za akúsi bežnú rutinu výroby animovaného filmu. To najťažšie spadá do predprodukčného obdobia. Moje info sa môžu samozrejme líšiť od filmu k filmu. Nedá sa paušalizovať, čo je ťažšie či dôležitejšie, aby animovaný film vôbec vznikol. Vývoj alebo produkcia? Či dokonca v dnešnej dobe postprodukcia?

Je to to isté akoby ste sa opýtali, čo bolo skôr? Vajce alebo sliepka? Večná dilema. Ja znovu prízvukujem, že v mojom blogu opisujem informácie výlučne podľa mojich skúseností a nie každý musí so mnou súhlasiť. Na svoju obhajobu uvediem, že už niekoľko rokov pracujem na celovečernom animovanom filme úplne sám a niekedy na konci budúceho roku by mohol byť dokončený.

Ak si niekto myslí, že je to nemožné, tak je na veľkom omyle. Práve tento blog je určený pre tých, ktorí by si to chceli tiež skúsiť a vytvoriť vlastný film. Moje info by vám v tomto prípade mohli pomôcť. Hlavne čomu sa vyvarovať.

Znovu urobím jedno z mojich filozofických zamyslení. Aj, keby som vytvoril neviem ako podrobný návod na výrobu animovaného filmu, nemusel by fungovať. Ja som amatér-samouk. Všetko, čo viem som sa vlastne naučil z netu. Mojim najlepším kamošom je youtube a možno aj nejaká ta odborná literatúra by sa našla. Takže každá cenná infoška vám bude na dve veci pokiaľ nepoznáte kontext a nebudete ju vedieť využiť vo svoj prospech.

Množstvo ľudí má doma kuchársku knihu. A množstvo ľudí vie variť? No vidíte. A vedia variť chutné? To je dosť polemyzujúce. Každému chutí, predsa niečo iné. Všetci používame iné značky surovín, varíme s iným riadom na inom sporáku či čundráckej vatre. Na to, aby jedlo chutilo si musíte vedieť poradiť a mať dostatok skúseností. Predtým vám 30 krát zhorela praženica, ale 31 krát bola tip top. A na 131 krát bola najlepšia na svete a je z vás najlepší praženicový kuchár. Nikdy sa to nedozviete pokiaľ neurobíte prvý krok.

Počas tohto veľkého množstva pokusov ste zistili aké vajíčka sú najvhodnejšie, aká je tá top panvica pre vás či aký použiť olej. A to sa zo žiadneho receptu nedozviete. Chýba kontext. Mohol by som s trochou kreativity pridať ďalšie informácie. Či varíte pre seba alebo pre niekoho do koho ste zaľúbený. Či sa okolo vás pri varení naháňajú deti alebo hádajú susedia. To tak isto ovplyvní výsledok praženice. Takže tak.

Vývoj filmu

Presne takto vznikajú alebo nevznikajú filmy. To, že bude mať niekto obrovskú sumu peňazí na vytvorenie filmu, nieje žiadnou zárukou, že film vznikne. A, že vznikne dobrý film. Každému sa páči niečo iné. Ja napríklad neznášam romantické komédie. Bleee. A niekto možno nemých rád animáky. Skúste si niekedy, keď budete mať koooooopec času a brutálne sa nudiť, nájsť nejaké info o vašom obľúbenom filme. Ako vlastne vznikol? By ste sa divili s čím všetkým sa musia tvorcovia popasovať, kým sa film vôbec dostane do výroby, nie ešte, kým vznikne.

Pokiaľ (podľa môjho názoru) veľkosť rozpočtu nerozhoduje o tom či film vôbec vznikne, myslím, že ani nerozhoduje vzdelanie, umelecká profesia, či správne kontakty. To nie je garantom toho, že film bude na svete, ale rozhodne to môže pomôcť. Aj, keď nie je vždy najlepšia mať to najlepšie.

Predstavte si, že ste automobilový pretekár a chcete vyhrať prvú cenu. Z neba vám spadne sponzor, ktorý vám dá najrýchlejšie auto na svete. Myslíte, že vyhráte preteky? Ani náhodou a môže to byť ešte horšie. So svojím starým autom sa zlepšujete iba vďaka tomu, že poznáte trať a hlavne, že poznáte svoje auto. Viete, ako pradie, ako brzdí v tej-onej zákrute či kedy asi dôjde benzín a, ako silno treba buchnúť dvermi, aby sa zatvorili.

Pri najrýchlejšom aute na svete stačí trochu silnejšie pritlačiť na plyn, nevytočiť zákrutu a nabúrať niekde mimo trate. Nieže nevyhráte preteky, ale sa môžete aj zabiť. Už chápete? Nie je najlepšia mať to najlepšie.

Takže pokiaľ niekto tvrdí, že celovečerný animovaný film, môže vytvoriť len celý tím profíkov, s veľkým rozpočtom a brutálnym scenárom, tak mu neverte. Obzvlášť pokiaľ je to niekto kto taký film nevytvoril alebo sa o to aspoň nepokúsil.

Ja som sa pokúsil a o výsledku sa dozvieme niekedy na konci budúceho roku. A vy môžete byť ďalší. Skúsme ísť na to inak. Mne je jedno kto si, čo myslí o mojej ambícií. Ja sa na nič nehrám. A pokiaľ vytvorím najblbší animák na svete, budem mať ďalšiu životnú skúsenosť. Pozriem sa späť, poučím sa z chýb a pôjdem ďalej. Tak, ako som to urobil už množstvo krát v mojich predošlých (súkromných) projektoch.

Už predtým som si vytvoril krátke animáky alebo ak chcete akýsi zhluk nemých scén. Urobil som pri výrobe množstvo chýb. Dalo by sa povedať, že som nechtiac a podvedome zorganizoval vývoj animáku. Vývoj, ako vlastne taký animák vytvoriť. A ešte k tomu úplne sám. Chce to nejaké skúsenosti v oblasti 3d grafiky či filmov. Hlavne v tej prvej časti.

Ako každý kúzelník aj ja mám nejaké tipy a triky, ako si poradiť. No a samozrejme, preto píšem blog. Aby si to mohol ktokoľvek skúsiť. Aby si mohol ktokoľvek vytvoriť vlastný animák.

Nechcem len kritizovať a poučovať, ale aj priložiť ruku k dielu. Aby aj na Slovensku vznikali celovečerné animáky 3d grafikov tak ako v zahraničí. Nie som profesor, aby som vyučoval. Nevlastním žiadne štúdio, aby som mal k dispozícií celý tím profíkov. Som len amatér-nadšenec. A, predsa niečo viem.

Dopočutia priatelia a zaspala hlísta Bejby.

Teraz najčítanejšie

Marek Hriň

Amatérsky umelec, venujúci sa grafike, písaniu scenárov a veľký nadšenec animovaných filmov.