Denník N

Zosmiešňujú nás, keď hovoríme o šťastných deťoch

Ak je jedna vec, ktorú chcem, aby škola v dieťati zanechala, tak to je radosť z učenia. Znie to asi naivne, že? Na Slovensku musíme so silnými slovami opatrne.

Šťastné dieťa, ktoré rado chodí do školy, nám pripadá ako ilúzia. Túto víziu zosmiešňujú v debatách iné strany, ale niekedy aj samotní učitelia. „Však dieťa chodí do školy, aby sa naučilo, nemusí byť šťastné. My sme predsa tiež v škole neboli šťastní a prežili sme.“

Áno, prežili sme. Dostali sme však dobré vzdelanie? Vieme sa vo svete predať? Máme život pevne vo svojich rukách, alebo sa bojíme o pracovné miesta? Máme silné domáce podniky, alebo sme odkázaní na zahraničných investorov? Tešíme sa, keď sa musíme v robote niečo nové naučiť?

Až dve tretiny pracovných miest sú dnes podľa OECD na Slovensku ohrozené automatizáciou a rekvalifikácia nám nefunguje. Do celoživotného vzdelávania je zapojená len tretina dospelých, čo nás radí na chvost Európy.

Čo to má spoločné so šťastím dieťaťa v škole? V poriadku, nepoužívajme silné slová. Hovorme o zaujímavom učive a o príjemnom prostredí. Je kľúčové, aby si deti vybudovali dobrý vzťah k učeniu. Musia pochopiť, že škola nie je prekážka, ktorú treba prekonať, ale príležitosť pre kvalitnejší život. Šanca naučiť sa príležitosti vytvárať a nie ich len využívať. Miesto, kde pochopia, že nemajú len práva, ale že majú aj povinnosti.

Ak to nezvládneme, nikdy ich nepripravíme na svet, v ktorom budú musieť niekoľko krát za život zmeniť povolanie. Budú sa musieť učiť nové veci ako tridsiatnici, ako štyridsiatnici, ba ešte aj ako päťdesiatnici. Ak v nich zakoreníme nechuť k učeniu už na základnej škole, budú celý život trpieť. Navyše, tí z nás, ktorí máme deti, veľmi dobre rozumieme, čo psychológovia myslia, keď hovoria, že sa deti učia oveľa efektívnejšie, keď ich niečo baví a keď sa cítia v bezpečí.

Takže nie, cynizmus nám nepomôže. Radosť vo vzdelávaní nie je ilúzia a my sa o ňu musíme usilovať. Môžeme bojovať proti stresu a šikane na školách, môžeme meniť obsah učiva, aby sa deti učili zaujímavé veci, ktoré v živote využijú a najmä môžeme kvalitnejšie vzdelávať a konečne zaplatiť našich učiteľov. Oni sú tou najdôležitejšou „ingredienciou“, ktorá rozhodne, či budú naše deti chodiť do školy radi.

 

 

 

 

***

Obr: pixnio.com

Teraz najčítanejšie

Michal Kovács

Vediem expertný tím Školstvo v strane ZA ĽUDÍ. Do školstva som sa vrátil z manažmentu medzinárodnej firmy. V komunálnej politike sa venujem materským a základným školám, strednú školu som pomáhal zakladať, na vysokej som spolu s kolegami zriadili úspešné pracovisko a 5 rokov som budoval program pre šikovných ľudí zo Slovenska, ktorí odišli do zahraničia. Viacerí z nich boli učitelia a vedci na najlepších svetových univerzitách.