Denník N

Rómsky hovoriaci asistenti v ZSSK. Potrebujeme ich?

Pod Tatrami budú vlakvedúcim pomáhať dopravní asistenti
Pod Tatrami budú vlakvedúcim pomáhať dopravní asistenti

Kto sleduje život na železnici, či len trošku pozornejšie médiá, určite si všimol nesmelú iniciatívu na zlepšenie kvality cestovania pod Tatrami, ktorá chce pomôcť jedným vrzom marginalizovaným rómskym komunitám, našim zamestnancom, a vôbec, všetkým cestujúcim. Skúsim sa vyhnúť príliš korektným a nezrozumiteľným formuláciám, nikoho neuraziť a zrozumiteľne odpovedať na férové i menej taktné otázky týkajúce sa tohto projektu.

V tomto blogu nájdete odpovede na otázky:

  1. O čo tu ide?
  2. Koľko to bude stáť a kto to zaplatí?
  3. Kotlebovci to robili zadarmo a tých ste vyháňali?!
  4. Nebolo by lepšie spoľahnúť sa na policajtov?
  5. Prečo radšej nezvýšite platy vlakvedúcim?
  6. Nejde tu o anticiganizmus? Zase robíte z Rómov len chudáčikov, asistentov a v médiách ukazujete, že sú problémoví…
  7. Prečo Rómom z marginalizovaných komunít radšej neponúknete riadnu robotu?

O čo tu ide?

Naši vlakvedúci na trati Poprad – Kežmarok – Stará Ľubovňa majú 22 nových dopravných asistentov, ktorí vedia po rómsky. Ich úlohou je dobrým slovom predchádzať nedorozumeniam, poškodzovaniu majetku, dohliadať na dodržiavanie prepravného poriadku a upozorňovať cestujúcich na dodržiavanie pravidiel vlakovej prepravy. Všetci sú plne zaškolení a oprávnení vykonávať túto činnosť. Hoci všetci vedia po rómsky (a áno, všetci sú Rómovia, no nebola to podmienka výberu), ich úlohou je pomáhať bez ohľadu na rodný jazyk. Táto „práca“ sa však nekončí vo vlaku. Osvetu budú vykonávať aj mimo neho, s deťmi i dospelými.

Prvá trať bola vybraná práve pre prítomnosť osád pozdĺž nej a ďalším dôvodom boli opakujúce sa sťažnosti na správanie niektorých cestujúcich.

Koľko to bude stáť a kto to zaplatí?

Každý pomocník musí byť vo vlaku minimálne 8 hodín mesačne, za čo dostane mesačne dobrovoľnícky príspevok vo výške maximálne 150 eur na náklady, ktoré mu vzniknú v súvislosti s vykonávaním tejto činnosti. Platíme to my – Železničná spoločnosť Slovensko, pričom 20 mesiacov trvania projektu nás bude stáť maximálne 150-tisíc eur. V tejto sume je zahrnuté všetko: personálne zabezpečenie projektu vrátane riadenia projektu, koordinácia v teréne, prostriedky na odmeňovanie dobrovoľníkov, vzdelávanie, náklady na prenájom priestorov, odmeny lektorov, ubytovanie a strava pre účastníkov vzdelávania, cestovné náklady, telekomunikačné náklady, materiálne vybavenie, spotrebný materiál, oblečenie pre dobrovoľníkov, pracovné pomôcky, ekonomické služby a ďalšie náklady súvisiace s platnou legislatívou.

Kotlebovci to robili zadarmo, a tých ste vyháňali!

Keď dvaja konajú zdanlivo to isté, nemusí to byť tak. Zelené hliadky si robili politickú kampaň, nešlo im o nič iné ako o strašenie našich cestujúcich. To je presný opak toho, čo chceme dosiahnuť my. Medzi hrozbou a dobrým slovom smerujúcim k porozumeniu je nekonečný rozdiel. Ten, kto porovnáva tieto dve veci aj po prečítaní vyššie uvedených štyroch viet, nemá dobrý úmysel. Nech sa mi radšej vyhne širokým oblúkom.

Pozrite si v reportáži TA3, čo si o projekte myslia naši noví kolegovia

Nebolo by lepšie spoľahnúť sa na policajtov?

Na políciu sa pri riešení problémov spoliehame na celom Slovensku, teda aj v Tatrách. Tento projekt je však o inom, tu v prvom rade chceme problémom predchádzať. Ale ak niekto intoxikovaný alkoholom, či inak „vystrájajúci“, problém spôsobí, vlakvedúci alebo ich noví asistenti volajú 158. Bez milosti. DOPLNENIE: Koncom februára začíname do tatranských „električiek“ montovať kamery. Nespratníci budú mať opäť ťažší život.

Prečo radšej nezvýšite platy vlakvedúcim?

Platy zvyšujeme každý rok (pozrite si tabuľku dole). Samozrejme, že by sme chceli, aby rástli ešte viac, no rozpočet nenafúkneme. A nie každý problém sa dá odstrániť vyšším finančným ohodnotením. Za viac peňazí nikomu dve ruky nedorastú, ani sa nenaučí po rómsky (aspoň si myslím :- ) ). Platy vlakvedúcich s týmto projektom nijako nesúvisia.

Nejde tu o anticiganizmus? Zase robíte z Rómov len chudáčikov, asistentov,  a v médiách ukazujete, že sú problémoví.

Takéto vyjadrenia ma mrzia najviac. Vybrali sme si seriózneho partnera, ktorý má s podobnými projektmi mnohoročné skúsenosti a dosahuje reálne výsledky. Snažíme sa komunite pomôcť a niekto nás obviňuje z tohto? Ale dobre, nie každý máme rovnaký pohľad na svet, skúsim to teda jednoducho: Keby sme tento projekt nerobili, bolo by na tejto trati lepšie? Boli by naši vlakvedúci a cestujúci spokojnejší? Pomohlo by to nejako komunite, o ktorú tým, ktorí nás obviňujú z anticiganizmu, ide? Podľa mňa nie. Nie som expertom na marginalizované rómske komunity, a preto si ja i moji kolegovia radi necháme poradiť. K projektu pristupujeme skromne, s pokorou a chuťou učiť sa a prispôsobiť ho čo najlepšie potrebám všetkých, ktorých sa to týka. Chceme pomôcť cestujúcim z marginalizovaných aj nemarginalizovaných komunít i našim zamestnancom.

A ešte jedna zaujímavosť. Keď som bol naposledy v Poprade na stretnutí na túto tému, ktosi mi povedal: „Mnohí Rómovia na linke si myslia, že rómski asistenti sú tam pre nich. Aby im bieli (kotlebovci?) neubližovali.“ Nemám si to ako overiť, ale je to veľmi interesantný pohľad z druhej strany.

Počet prepravených cestujúcich na TEŽ a zubačke raketovo stúpa. Nové vlaky sem zo Švajčiarska pribudnú už v grafikone 2020/2021.

Prečo Rómom radšej neponúknete riadnu robotu?

Každý, kto sa to pýta, trafil klinec po hlavičke. Rómov síce na železnici pracuje dosť, ale nie každý mal vo svojom živote rovnakú šancu nájsť si svoje miesto pod slnkom. Preto, okrem vyššie uvedeného, chceme projektom dopravných asistentov pomôcť ľuďom z komunít postihnutých generačnou chudobou získať časom plnohodnotné zamestnanie. Dokonca na tento náš pokus, nadväzujú dva ďalšie eurofondové projekty. Verím, že robíme správnu vec. Chceme ukázať toleranciu, rešpekt a podať pomocnú ruku. Cielime na ľudí, ktorí majú chuť pracovať, no prichádzajú z podmienok, ktoré si my šťastnejší možno ani nevieme predstaviť.

O tatranskom projekte hovoríme ako o pokusnom. Sami nevieme, kam nás zavedie a ako skončí. Sme pripravení počúvať každého, kto nám chce poradiť, a má čo. Nechceme však ostať sedieť so založenými rukami.

Tak nám, i našim skvelým asistentom, prosím, držte palce!

PS Viete, ako sa nám darí? Takto:

Teraz najčítanejšie

Filip Hlubocký

V rokoch 2016 - 2021 som bol generálny riaditeľ a predseda predstavenstva slovenského národného dopravcu, Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK). Pôsobil som v advokácii, bankovníctve a v nákladnej železničnej doprave. Študoval som na Právnickej fakulte Univerzity Komenského a Faculty of Law, University of Cambridge.