Denník N

Výsledky testovania piatakov netešia

Testovanie 5 potvrdilo, že naše školstvo bez reforiem nedokáže pomôcť žiakom z menej podnetného prostredia naplno využiť svoj individuálny potenciál | Foto - TASR
Testovanie 5 potvrdilo, že naše školstvo bez reforiem nedokáže pomôcť žiakom z menej podnetného prostredia naplno využiť svoj individuálny potenciál | Foto – TASR

Témy týždňa 3. 2. 2020 – 9. 2. 2020 | Testovanie 5 opäť potvrdilo vplyv socioekonomického zázemia na vzdelávacie výsledky • Stredoškoláci hlasovali v simulovaných parlamentných voľbách • Pribúdajú predvolebné vyjadrenia zástupcov politických strán o školstve • Napätie u informatikov neutícha

Výrok týždňa

„Kde sa v tomto národe berú tie komplexy a degradácia tohto národa? Sú tu múdri pedagógovia, sú tu múdri ľudia. Nebuďme stále zakomplexovaní.“ 

Andrej Danko
predseda NR SR a SNS
reakcii na otázku o zaostávaní Slovenska v školstve | 9. 2. 2020

 

Výber z udalostí

• V uplynulom týždni ministerstvo školstva zverejnilo výsledky testovania žiakov a žiačok piatych ročníkov, ktoré sa konalo 20. novembra 2019 na takmer 1500 školách. Z výsledkov podľa ministerstva vyplýva, že (upravené 14. 2. o 15:00):

x priemerná úspešnosť žiakov v teste z matematiky dosiahla 63,4 %, čo má predstavovať mierne zlepšenie oproti minulému roku (59,3 %);

x v slovenskom jazyku a literatúre dosiahli piataci 64,8 %, v minulom roku to bolo 58,4 %;

x významne horšie výsledky z matematiky v porovnaní s celoštátnym priemerom dosiahli okresy Poltár, Trebišov, Rožňava, Rimavská Sobota, Revúca a Gelnica;

x opakovane sa potvrdzujú veľké regionálne rozdiely vo vedomostiach žiakov a vplyv socioekonomického zázemia na ich vzdelávacie výsledky.

K celkovému zlepšeniu výsledkov (…) prispeli mnohé kroky rezortu školstva, jeho priamo riadených organizácií i Štátnej školskej inšpekcie zamerané na zlepšovanie úrovne čitateľskej, prírodovednej a matematickej gramotnosti,“ pochválilo sa ministerstvo školstva pod vedením Martiny Lubyovej (SNS). Ako pozitívne kroky spomenulo ministerstvo inovovanie štátnych vzdelávacích programov, podporu prírodovednej gramotnosti, či zverejňovanie príkladov dobrej praxe.

Ministerstvo v tomto hodnotení zavádza, pretože Testovanie 5, rovnako ako Testovanie 9 a externá časť maturitnej skúšky, majú charakter rozlišovacích testov, ktoré nie sú každý rok nastavené na rovnakú úroveň náročnosti. Výsledky sa teda nedajú porovnávať medzi jednotlivými rokmi, a teda nemožno na ich základe hovoriť ani o zlepšovaní či zhoršovaní (doplnené 14. 2. o 15:00).

V relácii Rádia Slovensko Z prvej ruky o výsledkoch Testovania 5 diskutovali riaditeľka Národného ústavu certifikovaných meraní vzdelávania Romana Kanovská a analytička projektu To dá rozum Petra Fridrichová.

• Okrem výsledkov Testovania 5 sa verejnosť dozvedela aj to, ako študenti a študentky stredných škôl hlasovali v simulovaných parlamentných voľbách. Tie usporiadali študentskí aktivisti z projektu Študentské voľby v spolupráci s Inštitútom pre verejné otázky.

Najväčšiu podporu medzi zúčastnenými stredoškolákmi získala koalícia PS/Spolu (23,4 %). Nasledovalo hnutie OĽaNO (16,3 %), Kotlebovci – ĽSNS (10,9 %), Za ľudí (9,6 %), Sme rodina (9,2 %) a SaS (7,1 %). Strany KDH a Smer-SD získali od študentov menej ako 5 % hlasov.

Do volieb sa zapojilo 180 škôl, z toho 102 gymnázií, 71 odborných škôl a 4 umelecké školy. „V skutočnosti je pomer gymnázií a stredných odborných škôl opačný, na každé dve gymnáziá na Slovensku pripadá asi päť stredných odborných škôl,“ upozornil Denník N. V simulovaných študentských voľbách v roku 2016 zvíťazila strana Sme rodina pred stranou Kotleba – ĽSNS.

O tom, prečo veľká časť prvovoličov zvažuje vo voľbách podporiť Kotlebovu ĽSNS, v komentári Denníka N uvažuje spisovateľka Monika Kompaníková.

• S blížiacim sa termínom riadnych parlamentných volieb pribúdajú vyjadrenia zástupcov politických strán za oblasť školstva:

x Denník N uverejnil ďalšie dva predvolebné rozhovory o školstve (tutu), tentoraz s Ľubomírom Petrákom (Smer-SD) a Michalom Kovácsom (Za ľudí).

x „Radosť vo vzdelávaní nie je ilúzia a my sa o ňu musíme usilovať,“ píše Kovács v blogu o tom, prečo je dôležité, aby bolo každé dieťa v škole šťastné.

x Veronika Remišová (Za ľudí) podala trestné oznámenie v súvislosti s výstavbou Národného futbalového štadióna (NFŠ). Reagovala tým na odsúhlasenie dodatku k zmluve o budúcej kúpe štadióna, ktorý navrhla ministerka Lubyová (SNS) a odobrila vláda. Podľa dodatku sa má cena za NFŠ vyšplhať na takmer 100 miliónov eur. „Opätovne vyzývame Európsku komisiu a Úrad pre verejné obstarávanie, aby sa jednoznačne vyjadrili proti 23-miliónovému zvýšeniu,“ doplnil v súvislosti s kúpou Branislav Gröhling (SaS).

x Poslanec Gröhling upozornil na to, že Centrum vedecko-technických informácií SR pod ministerstvom školstva prestalo platiť prístup k niektorým vedeckým databázam. Ministerstvo na kritiku reagovalo argumentom, že využívanie databáz bolo nízke a neefektívne. 

x Prvákom základných škôl a ich rodičom ministerstvo školstva poskytlo výsledky testovania pohybových predpokladov. V tejto súvislosti uviedlo, že pohybová výkonnosť prvákov v porovnaní s minulosťou klesla. Certifikát z testovania u každého dieťaťa obsahuje športové aktivity, pri ktorých je najvyššia miera zhody s pohybovými danosťami dieťaťa.

• Inštitút ekonomických a spoločenských analýz (INESS) zverejnil hodnotenie programov politických strán v oblasti školstva. Najlepší program má podľa INESS strana SaS, pred hnutím OĽaNO a koalíciou PS-Spolu. SaS získala 8 z 10 bodov. „K dosiahnutiu maximálneho počtu bodov chýbajú programu návrhy riešení problému spoplatnenia vysokých škôl a odvaha priniesť významnejšiu reformu do školstva,“ uvádza INESS.

O tom, že médiá a verejnosť by nemali bezhlavo preberať hodnotenia politických programov plné ideologických skratiek, píše v komentári časopisu .týždeň Martin Vančo. „Základná metodika hodnotenia INESS-u by sa dala zhrnúť takto: čím viac deregulácie, decentralizácie a trhových princípov v školstve, tým lepšie hodnotenie. A tak sa stalo, že ako najlepší im vyšiel program pravicovej SaS-ky, na ktorého tvorbe sa mimochodom analytici INESS-u podieľali, len to vo svojej analýze neuvádzajú,“ konštatuje Vančo s tým, že INESS sa vo svojich aktivitách školstvu venuje len okrajovo.

• Na to, či je na Slovensku primeraný počet vysokých škôl a čo treba urobiť, aby sa dostali do výberu najlepších na svete, ako aj na možnosť zrušenia prepadávania detí v základných školách, sa predstaviteľov politických strán v ankete pýtal Denník N.

• Najväčšiu mediálnu pozornosť spomedzi slovenských vysokých škôl v uplynulých týždňoch získala Slovenská technická univerzita (STU) pre napätú situáciu na Fakulte informatiky a informačných technológií (FIIT). Tá eskalovala po tom, čo súčasný dekan Ivan Kotuliak prepustil bývalú dekanku Máriu Bielikovú. Po jej prepustení vznikla petícia, ktorej iniciátori uviedli, že dekan zasahuje do procesu volieb Akademického senátu FIIT STU.

Po turbulentnom vývoji, ktorému sme sa venovali v minulých prehľadoch udalostí (tutu aj tu), Akademický senát STU na mimoriadnom zasadnutí odobril vyhlásenie januárových volieb do senátu za neplatné. „Napriek tomu, že nás mrzí neplatnosť volieb zo 16. januára, je potrebné rešpektovať rozhodnutie volebnej komisie a Predsedníctva Akademického senátu STU,“ vyhlásil dekan Kotuliak.

Požiadavke 34 pracovníkov fakulty, ktorí vyzývali k rezignácii dekana a k vyhláseniu platnosti volieb, tak univerzitný senát nevyhovel. Opakované voľby by sa mali konať vo februári. Fakulte pritom hrozí štrajk, ktorý by mohol ovplyvniť začiatok letného semestra. Štyridsiatka zamestnancov fakulty svojich kolegov v štrajkovej pohotovosti vyzvala, aby „zakopali vojnovú sekeru,“ a vrátili sa k práci.

• Slovenská akreditačná agentúra pre vysoké školstvo (SAAVŠ), ktorá prevzala agendu po bývalej Akreditačnej komisii, informovala, že bude vyhodnocovať opatrenia vysokých škôl, ktorými mali reagovať na nedostatky identifikované bývalou komisiou. Kvôli zisteným nedostatkom bola školám udeľovaná časovo obmedzená akreditácia alebo im boli pozastavené niektoré práva.

„Opatrenia budú odborne posudzovať už nové pracovné skupiny výkonnej rady agentúry,“ povedal predseda SAAVŠ Robert Redhammer s tým, že výkonná rada schválila prvých 150 odborníkov ako posudzovateľov a prvé pracovné skupiny.

• Odbor kriminálnej polície Krajského riaditeľstva Policajného zboru v Banskej Bystrici vyšetruje rigoróznu prácu predsedu parlamentu Andreja Danka (SNS). To, že sa policajti prípadom zaoberajú, vyšlo najavo po tom, čo Denník N zistil mená pedagógov, ktorí na Univerzite Mateja Bela v Banskej Bystrici nechali Danka prejsť s plagiátom. Rozhovor s jedným z nich, Silviom Bolečkom, si môžete prečítať tu.

 

Všimli sme si

• Slovenská akadémia vied (SAV) získala projekt za približne deväť miliónov eur na boj proti odlevu mozgov do zahraničia. Vďaka tomu môže akadémia pokračovať v projekte SASPRO, ktorý v uplynulých rokoch prilákal na Slovensko 38 mladých vedcov. „Príležitosť tentoraz dostane 40 vedcov, ktorí momentálne pôsobia v zahraničí a buď sa chcú vrátiť do rodnej vlasti, alebo pochádzajú z iných krajín a chcú robiť vedu na Slovensku,“ povedal predseda SAV Pavol Šajgalík.

• Súťaž stredoškolákov o najlepší podnikateľský nápad v susednej Českej republike vyhral študent David Stančík, ktorý vymyslel aplikáciu pre darcov krvi. „Budujeme komunitu darcov, ktorí sa môžu navzájom motivovať,“ vysvetlil Stančík v rozhovore pre DVTV.

Editor: Peter Dráľ | noveskolstvo.sk

Teraz najčítanejšie