Denník N

Svet postavený na príbehoch

(V tomto článku sa používajú slová v neutrálnom rode s úmyslom zahrnúť všetky osoby do slovenského jazyka. Viac o neutrálnom rode sa dočítate tu. )   

Doporučená hudba: Adrian Von Ziegler – The Druid Stone

Človek je organizmus, ktorý neustále interaguje so svetom vôkol seba. Z vonkajšieho prostredia neustále čerpáme informácie rôzneho druhu. Väčšinu z týchto informácií si neuvedomujeme, pretože pre nás v danej chvíli nie sú dôležité. Niektoré vnímame len dočasne. Sem patrí okrem iného šatstvo, ktoré sme si práve obliekli alebo nové vône v miestnosti. A tie z hŕstky, ktoré vnímame, si všimneme preto, že sú pre nás v danej chvíli nejakým spôsobom hodnotnými. Častokrát sa jedná o zmenu, ktorú zachytíme, napr. keď začne pršať.

Zaujímavosťou v tejto oblasti je napr. štúdia, ktorá dokazuje, že ľudia reagujú pocitovo na tóniny, ktoré nepočujú. Rôznym ľuďom počas tohto experimentu púšťali zvuky pod 20 Hz (človek bežne počuje v rozpätí cca 20 Hz – cca 20kHz, je to individuálne). Títo ľudia následne opisovali mravčenie a iné pocity, ktoré pomenúvali ako nepríjemné, i keď ich teda nepočuli.

A naopak zase ľudia ovplyvňujú svoje okolie. Niekedy je to zámerne ako v prípade pestovania rastlín a inokedy prostou existenciou, a to napríklad v prípadoch ako je otepľovanie malej miestnosti vydychovaním.

Individuálna selektívna kognitivita

Je len prirodzené, že rôzne osoby si všímajú rôzne záležitosti, na svet vôkol seba nazerajú z odlišných uhľov pohľadu a svoje okolie ovplyvňujú rôznymi spôsobmi. Rôzne osoby majú rozličné skúsenosti, rozličné poznatky o živote, stretli sa s mnohými odlišnými informáciami, či majú v danej situácii  odlišné priority. Okrem tohto môžeme spomenúť tiež mentálnu či emocionálnu výbavu alebo príslušnosť k určitej komunite. A toto zďaleka nie je všetko, čo ovplyvňuje jednotlivstvo. Človek je komplikovaný, komplexný a prispôsobivý tvor, takže tých faktorov, či už dlhodobých alebo krátkodobých, je naozaj veľa. Súbor týchto faktorov (t.j. nastavenie mysli) určuje to, čo si všímame, akým spôsobom to spracujeme i to, ako s tým naložíme. A tým pádom vznikajú rozličné verzie vzťahujúce sa k určitej udalosti. Koľko ľudí, toľko viac či menej podobných verzií. Koľko ľudí, toľko príbehov.

Spoločenské dohody

Tým, že ľudia žijú v spoločenstve a prichádzajú do kontaktu s rovnakými či podobnými podnetmi a zároveň spolu potrebujú koexistovať, vznikajú spoločenské dohody a pravidlá. V podstate ide o to, že sme si úmyselne i neúmyselne vytvorili súbory spoločensky žiadaných, spoločensky prijateľných a spoločensky neprijateľných foriem prístupov, prejavov a správania sa. Preto sú niektoré úsudky prejavy „sedliackeho rozumu“, niektoré činy opovrhnutia hodné atď. A samozrejme, i v prípade príbehov platí, že niektoré verzie sú viac akceptovateľné, viditeľné a žiadané ako iné.

Objektivita a faktickosť

Napriek tomu, že vo vedeckej sfére sa vedú spory o to, či je možné, aby človek vnímal svoje prostredie či príbeh, ktorý mu bol porozprávaný, objektívne, zatiaľ možno o objektivite hovoriť. Objektívne poznanie zakladá na faktoch. V ideálnom prípade je platné mimo časové obdobie i lokalitu (t.j. mimo časopriestor) a je dokázateľné. Pokiaľ niektorý z týchto faktorov nespĺňa, nejedná sa o objektivitu, ale o intersubjektivitu (= spoločenskú dohodu) alebo subjektívny úsudok. Tak jednoduché to je.

Teda teoreticky. Keby sme sa totižto chceli zamotať, treba povedať i to, že keďže v spoločnosti rozhodujú buďto (častokrát nekompetentné) autority alebo rôznorodá väčšina, i pri objekte či situácii, ktorá spĺňa dané parametre, je vecou schválenia a rozhodnutia (ne-)považovať to za objektívny fakt.  

O to viac je zrejmé, že tento svet stojí na poupravených príbehoch, dohodnutých naratívoch a prikrášlených rozprávkach.

Príbehy, naratívy, rozprávky

Z toho vyplýva jedna zlá a jedna dobrá správa. Zlá správa je, že veľmi nezáleží na tom, čo sa kedy stalo. Dobrá správa je, že veľmi nezáleží na tom, čo sa kedy stalo.

To, na čom záleží sú interpretácie a verzie, ktoré zostanú viditeľnými. Ktoré sa stanú hodnotnými. Tak ako jednotlivstvá, i spoločnosť ako celok, je selektívna. Neobsahuje v sebe všetko, čo sa stalo v našej histórii a mnoho udalostí je, vzhľadom na originálny priebeh, interpretovaných veľmi pofidérne. A účelovo.

V prípadoch, v ktorých rómstvá alebo homosexuálstvá slúžia ako spoločný nepriateľ, proti ktorému sa treba spojiť, je táto účelovosť pekne vidieť. Ale nie je to tak vždy.

Teraz najčítanejšie