Denník N

Premiér Matovič? Výsledok nešťastných kampaní opozičných strán časť 2.

Máme tu druhú časť analýzy predvolebných kampaní politických strán.

Prvú časť analýzy si môžete prečítať tu. Dnes bol zverejnený nový a zároveň posledný verejný prieskum preferencií politických strán od agentúry AKO. Aktuálny prieskum potvrdzuje trendy rastúcich preferencií (ne)strany OľaNO. Trendy poukazujú na to, že práve líder OľaNO môže byť tým, kto nám po 29. februári vyberie nového predsedu vlády. Ako však predpokladala predošlá analýza, Matovič premiérom byť zjavne nechce, ale zároveň úplne nevie (nechce povedať), kto by ním mal byť. To znie ako pomerne obskúrna ponuka lídra opozície. Má tu však horlivého uchádzača.

Poslednédni nám priniesli aj zverejnenie zjavne zinscenovaného komprovidea namiereného voči lídrovi ZA ľudí. Toto nešikovné video však môže strane Za ľudí skôr pomôcť ako ublížiť. Pozrime sa teda na kampane ďalších strán podľa poradia v aktuálnom prieskume.

PS/Spolu

Preferencie zoskupenia v prieskumoch niekoľkokrát zmenili svoje trendy. Najskôr pomohlo strane víťazstvo Zuzany Čaputovej, no efekt neskôr sublimoval a preferencie so vznikom strany Za ľudí a drogovej aféry okolo predsedu strany Michala Trubana začali postupne klesať. Následne si začali tieto dve zoskupenia voličov medzi sebou preskupovať a aktuálne spoločná strana tejto koalície partaj Andreja Kisku znovu predbehla. Trend pritom ukazuje, že toto bude už len ťažko zvrátiteľné.

Je dôležité upozorniť na to, že škandál okolo drog predsedu PS ublížil strane najmä pre komunikačnú nešikovnosť a neúprimnosť. To ako boli videá prezentované a celkovo, či predseda PS schvaľuje užívanie drog nie sú veľmi podstatné. Volič PS/Spolu, v tomto prípade najmä PS, očakáva, že tzv. „nová krv“ v politike bude autentická a úprimná. Tým, že Michal Truban o drogách najskôr klamal môže byť pre náročného mestského voliča veľmi negatívnym signálom o jeho osobnosti. Truban sa síce neskôr verejne ospravedlnil, ale to až po prevalení jeho klamstva. Túto skutočnosť si so sebou už navždy ponesie. Výhodou v tomto prípade však zostáva, že veľká časť voličov má našťastie krátku pamäť, i keď konkurencia im to vždy s radosťou pripomenie.

Kampaň ako taká je veľmi viditeľná, tak ako v teréne, tak i v online priestore. V závere kampane PS/Spolu zmenili stratégiu a z pôvodného plánu poukazovať na odbornosť a program strany prešli do antifašistickej fázy. Mediálne pokrytie strany je aktuálne najmä o jeho „antifa“ pôsobení. Táto stratégia môže v mestskom voličovi potvrdiť jeho sympatie a rovnako priniesť volebnej koalícii ďalších voličov. Druhou stranou mince je, že zoskupenie týmto trocha zanedbáva komunikáciu odborných tém, respektíve je menej viditeľná.

Účasť na protestoch proti fašistickým mítingom môže prinášať aj nových voličov fašistom. Keďže fašisti okamžite účasť PS/Spolu na zhromaždeniach zneužívajú prostredníctvom dezinformácií. Táto časť kampane je teda zatiaľ neodskúšaná a je otázne, či a aký bude mať vplyv, keďže ešte viac zvyšuje napäté nálady v spoločnosti.

Sme Rodina

Kampaň strany je výrazná najmä extrémne populistickými časťami programu ako výstavba štátnych nájomný bytov, až 25 000 ročne! Či auto do každej rodiny a exekučné amnestie. Program strany sa teda okrem migračných tém venuje silne sociálnym témam. Tieto sľuby musia byť aj priemernému Slovákovi na pohľad nereálne. Strana však cieli najmä na nižšie príjmové skupiny. Celkovo program strany zjavne považuje rozpočet SR za nekonečný zdroj prostriedkov. Čo sa týka kampane, predseda strany je štandardne zameraný na svoje domáce videá, ktoré majú u jeho fanúšikov pomerne stabilnú vysokú viditeľnosť, napriek tomu už nezažívajú takú popularitu ako bolo zvykom počas zneužívania témy migrácie v roku 2016. Zvyšok strany sa venuje najmä propagácii v teréne, najmä na verejných podujatiach. Preferencie strany sú aktuálne stabilné, i keď svoje najlepšie časy už majú za sebou.

Predstaviteľov strany môže skôr strašiť aktuálny vývoj, keď je zjavné, že dnešná opozícia stranu Sme rodina už k zloženiu vlády nebude potrebovať, a teda strana prezentovaná Kollárom ako „drahá nevesta“ , môže nakoniec byť nevestou ale ohrdnutou.

SaS

V poslednom prieskume sa strana patrne odrazila od mrazivej päťpercentnej hranice. Aktuálne strane môže pomáhať postupné rozhliadanie sa nerozhodnutých voličov. Na internete síce koluje množstvo vtipov poukazujúcich na postupný útek drvivej väčšiny pôvodných členov SaS, no znova ako vo voľbách 2016 môže časť voličov siahnuť po tejto voľbe. Aktuálne za stranu kandiduje vyššie množstvo verejne menej známych osobností, takmer výhradne Bratislavčanov, medzi nimi aj Lucia Nicholsonová, ktorá kandiduje, len aby mohla propagovať stranu na billboardoch, keďže o pôsobenie v parlamente nemá záujem.

Strane môže aktuálne pomáhať odliv sklamaných liberálov, ktorý zistili, že prezident Kiska pre nich veľmi nemá pochopenie a naopak koalícia PS/Spolu je  pre nich možno príliš ľavicová. Napriek stálemu prieskumovému pôsobeniu v tzv. oblasti ohrozenia je však SaS na dobrej ceste vybojovať niekoľko veľmi dôležitých parlamentných kresiel.

KDH

Situácia v KDH je každým dňom napätejšia, ohrozenie v prieskumoch je veľké,  rovnako tak ako aj ponuka konzervatívnych strán. Mnohých voličov pobúrilo, ale naopak aj potešilo tvrdé a pomerne neštandardné vystúpenie Alojza Hlinu voči vodcovi fašistov v relácii O 5 minút 12. Je ťažké posúdiť efekt na voličské preferencie, každopádne video malo tisíce zdieľaní a pomohlo k zvýšeniu vizibility hnutia.  Voliči môžu oceniť silnú snahu Alojza Hlinu kedykoľvek spolupracovať s ostatnými stranami, napriek rôznym hodnotovým pnutiam. Otázne je, či to však oceňuje aj silne konzervatívne krídlo strany. Kampaň je inak celkovo priemerná a nemá viditeľnú nosnú tému.

V dnešnej situácii je však veľmi dôležité poukázať na osobné animozity medzi predsedom KDH a hnutia OĽaNO, ktorí spoločne nedokážu stráviť ani minútu v jednej miestnosti, preto zvyčajne na spoločné rokovania vysielajú len svojich zástupcov. Je otázne ako by túto situáciu riešili, ak by boli nútení spoločne vládnuť. Tak či onak, kampaň KDH je oproti predošlým rokom značne odlišná a len voľby ukážu ako to vnímajú voliči.

SNS

Kampaň strany SNS vlastne ani tak nie je kampaňou. Kampaň neprezentuje žiadne voličsky lákavé viditeľné témy. Strana nerealizuje kontaktnú kampaň v regiónoch a sústredila sa len na vystúpenia jej predsedu a billboardovú kampaň.

V kampani sa strana snaží presvedčiť, že pre svojich voličov urobila veľa a vždy aj robiť bude. Aktuálne sa stranícka kampaň pokúša medzi volebné témy prepasírovať Istanbulský dohovor a diaľnice pre občanov „zdarma“. Istanbulský dohovor však kritizuje aj väčšina konzervatívnych strán a extrémisti – takže znova, nič čo by prilákalo voličov k SNS. Návrh zrušenia diaľničných známok pre fyzické osoby je znova len na poslednú chvíľu zlátaným populistickým zúfalým pokusom strany. Každý však vie, že diaľnice sa sami nepostavia, tak ako sa o seba samé nepostarajú, volič by si to nakoniec tak či tak zaplatil nepriamo zo svojich daní.  A dobre vieme, že rozpočet na rok 2020 je už beztak nastavený neudržateľne.

Predseda SNS Andrej Danko v televíznych debatách pôsobí zúfalo, rezignovane a sústreďuje sa najmä na prosenie voličov o svoj hlas. Strana SNS a najmä jej predseda má vo svojej agende najmä propagáciu Ruska a jeho predstaviteľov. Tu však môže ísť o číre nepochopenie myslenia vlastného voliča. V SNS určite vedia, že výrazný podiel ich voličov síce sympatizuje s Ruskom, to čo si však zjavne neuvedomujú je, že voliči ale nemusia sympatizovať s niekým, kto sa Putinovi, Laurovovi a ďalším ruským predstaviteľom podlizuje a pokľakne pred nimi pri každej príležitosti a tým ponižuje svoj vlastný národ. Toto možno považovať za absolútne nepochopenie vlastných voličov a znevažovanie nášho najvyššieho ústavného orgánu. Nehovoriac o tom, že strana ako taká sa za svoje 4 – ročné pôsobenie vo vláde a parlamente značne zdiskreditovala v očiach celého Slovenska. Nezostáva nič iné len povedať, že SNS a jej ďalšie pôsobenie v parlamente je po 29. februári 2020 viac než nepravdepodobné.

Most – Híd

Strana Most- HíD aktuálne realizuje pomerne silnú kampaň, najmä v južných regiónoch, kde sa denne v teréne stretáva s voličmi podpredseda strany Ábel Ravasz a ďalší predstavitelia strany. Aktuálne sa kampaň silne zameriava aj na rusínsku menšinu, ktorú drvivá väčšina strán bežne opomína. Zmena nastala aj na pozícii volebného lídra, ktorým je minister dopravy Arpád Érsek. Hlavným cieľom kampane je prilákať menšinové voliča k voľbám, keďže podľa volebnej účasti z posledných rokov, je jeho účasť vo voľbách nižšia a nižšia.

Druhým aspektom je, že pôsobenie strany v posledných rokoch výrazne prispelo k zníženiu Slovensko – Maďarského napätia a mladý volič už nemá tak silnú potrebu voliť zástupcu svojej menšiny, prípadne sa s ňou tak silno nestotožňuje. Most sa aktuálne odrazil od svojho dna a preferencie majú jemne stúpajúcu tendenciu, čo môže byť spôsobené aj účasťou konkurenčnej volebnej strany MKS v diskusiách, ktorí značne nedôveryhodne vysvetľujú, prečo odmietli spojenie síl s Most-om a ich rétorické umenie tiež nemôže byť príkladom. Hlaným cieľom MKS totiž zjavne nie je zastupovanie záujmov menšiny v parlamente ale zničenie úhlavného nepriateľa aj za cenu toho, že maďarská menšina historicky prvý krát nebude mať svoje zastúpenie v parlamente.

Množstvo voličov sa teda nakoniec môže rozhodnúť pre Most – Híd, ktorý za svoje roky pôsobenie preukázal svoju vysoký koaličný potenciál pre stabilnú vládu. Účasť Mosta v ďalšom volebnom období je teda otázna ale určite nie vylúčená. V tomto prípade sa bude naozaj rozhodovať v posledných dňoch až hodinách pred vhodením hlasovacieho lístka.

Prvú časť analýzy si môžete prečítať tu.

Disclaimer: Autor pôsobí ako politický poradca.

Teraz najčítanejšie

Tomáš Barborík

Píšem blogy, lebo sa na to už nemôžem len ticho pozerať. ..when it came to politics, average citizens were ‘weak, prone to strong emotional impulses’ and exhibited ‘a minimum sense of involvement, a low level of energy and thought, and great sensitiveness to non-logical influences’(Models of Democracy, Joseph Alois Schumpeter, p.144)