Denník N

Cadillac Eldorado ’61 – ’62: Svetový štandard

Svet je na pokraji nukleárnej vojny, kolesá a showbiznis sa ale točia ďalej. Marilyn Monroe ešte stihne zaspievať JFK „Happy Birthday“ a nová generácia Eldorada ukazuje, ako má vyzerať Svetový štandard vozidla. Menej okázalo, trochu nenápadnejšie, možno trochu za vrcholom, ale stále s prehľadom a solídne. A prišli aj Beatles a Bob Dylan.

Štvrtá generácia Eldorada bola ukážkou toho, že Cadillac sa nehodlá vzdať trónu v segmente a vytiahol do boja všetky zbrane, aby ukázal skvostné, štýlové a luxusné vozidlo s prepracovanými detailami. Bohužiaľ, ekonomika a chuť zákazníkov boli proti, nezamestnanosť bola o niečo vyššia a predaj luxusných vozidiel nerástol. Cadillac musel ubrať plyn, čo sa prejavilo už v nasledujúcej generácii.

Blog o prvej generácii.

Blog o druhej generácii.

Blog o tretej generácii.

Blog o štvrtej generácii. 

Piata generácia (1961 – 1962).

Píše sa rok 1961. V apríli cestuje do vesmíru prvý človek, Yuri Gagarin. V máji je vo vesmíre aj prvý Američan, Alan Shepard. Eskaluje studená vojna. Fidel Castro vyhlásil, že na Kube nebudú slobodné voľby. Americká CIA vycvičí jednotku 1500 vojakov a v apríli nastane vylodenie v Bahía de Cochinos (Zátoka Svíň). Tento pokus o prevrat sa ale nepodarí, väčšina vojakov je zajatá a o rok neskôr vymenená za potravinovú a medicínsku pomoc USA.  Po tom, čo 20% populácie Východného Nemecka emigrovalo do západnej časti krajiny (vrátane špičkových odborníkov a vzdelaných ľudí), vláda Východného Nemecka zatvára hranice a v auguste sa začína budovať Berlínsky múr. Sovietsky zväz napriek medzinárodným protestom testuje najväčšiu jadrovú bombu v histórii, Tsar Bomba. Odpálili ju v októbri v oblasti Novaya Zemlya v Arktíde. Odpal bomby spôsobil zemetrasenie o sile 5.0 Richterovej stupnice a svetlo výbuchu bolo vidieť 1000km ďaleko. Už nikdy v histórii nebola odpálená silnejšia bomba a do pár rokov po tomto teste bola podpísaná medzinárodná dohoda, že testovať jadrové bomby možno len v podzemí. Americký prezident JFK vyzýva Američanov, aby si budovali jadrové úkryty na záhradách.

Na trh v USA je uvedená prvá generácia plienok Pampers, ako alternatíva k tradičným látkovým plienkam. Svetová populácia dosahuje 4 mld. ľudí. IBM uviedol nový druh písacieho stroja, Golfball. Namiesto toho, aby malo každé písmeno vlastné kladivko, ktorým sa cez pásku pretlačí znak na papier, táto novinka používala rotačnú guľu, na ktorej boli všetky znaky a ktorá sa otáčala podľa potreby. Na trh bola uvedená elektrická zubná kefka (firma Squibb Co.) V USA môžu černosi sedieť vo vlakoch v tom istom vozni ako bieli, aj na juhu krajiny.

V kinách sú filmy ako 101 Dalmatíncov (101 Dalmatians), Hazardný hráč (The Hustler) či West Side Story. Narodili sa George Clooney, Wayne Gretszky, Barack Obama či Peter Jackson. Jednotkou rebríčka Billboard je skladba Tossin and Turning od Bobby Lewis.

Do predajní sa dostáva v poradí piata generácia Eldorada. Heslom je: 1.) Hlavne nič veľké nemeniť a 2.) Skromnosť. Teda presne opačný postup ako pri prechádzajúcej generácii. Zákazníci mali na rozdiel od prechádzajúceho roku veľmi zjednodušený výber. Eldorado totiž bolo už len jedno a to dvojdverový kabriolet (two-door soft-top), Eldorado Biarritz. Technicky je Eldorado zaradené ako verzia „plebejskej“ série De Ville (Series 6300) a nie ako samostatný model.

Na prvý pohľad je jasný jednoduchší dizajn a po prvý krát aj ostrejšie hrany na bokoch. Maska je jednoduchšia, miznú „obočia“ nad prednými svetlami, predná kapota je uhladenejšia a líniovo čistejšia. Po prvý krát od roku 1954 nie je čelné sklo natiahnuté do strán (wrapped windshield).

Zadná časť je podobne oveľa jednoduchšia, zmizli takmer všetky obliny, plutvy sú ešte menšie ako rok predtým. Za to však pribudlo veľmi efektné ukončenie hrany začínajúcej pri prednom blatníku a končiacej vzadu. Hrana je otočená smerom nadol do strany a v kombinácii s menšími plutvami v hornej časti zadných blatníkov tak máme akoby dvojitú plutvu (čí krídla) vzadu. Ako zadná časť nosnej rakety vesmírnej lode.

Zatiaľ čo predchádzajúca generácia mala opulentný interiér plný členitých tvarov, výstupkov a „utopených“ ukazovateľov, novinka hlása jednoduchý, úsporný, prehľadný a čistý dizajn.

Výbava zahrňovala aj ostrekovač čelného skla, čo bola novinka. Vzduchové pruženie nahradili opäť pružiny.

Rázvor kolies sa skrátil zo 130 palcov na 129.5 palca a tak to bolo u všetkých Cadillacov rovnako, okrem veľkej limuzíny Series 75 (Cadillac Fleetwood Seventy-Five Sedan).

Motor ostal rovnaký ako minulý rok, teda OHV V8 s objemom 390 kubických palcov (6.4l), ale výkon klesol zo 345 na 325 koní. Významne klesla cena a to až o 924 USD na 6 477 USD. Stále ste si však priplácali o 1 000 USD navyše k bežnému kabrioletu Series 62. Nové Eldorado sa už tak výrazne neodlišovalo, ale stálo malo punc výnimočnosti a luxusné doplnky v interiéri z pštrosej kože. Na druhej strane nastal posun od statusu vlajkovej lode smerom k zvyšku flotily Cadillac. Predaje mierne rástli na 1 450 kusov.

Pokračujeme rokom 1962. Hrozba eskalácie Studenej vojny do otvoreného konfliktu nepoľavuje. Sovietsky zväz umiestnil na Kube jadrové hlavice, ktoré boli len 90 míľ od pobrežia Floridy. Budovať odpaľovacie veže začali už v apríli a to dva mesiace po začiatku americkej blokády importov z Kuby. Už v auguste začali Američania podozrievať Sovietov, že budujú odpaľovače na Kube. Sovieti to popreli. V októbri ale Američania odfotili z lietadla podozrivé miesto a mali dôkaz. Sovieti tvrdili, že to sú obranné rakety. Lenže potom boli nájdené aj ďalšie rakety, pričom na ostrove pribúdalo bombardérov a Migov. Prezident Kennedy mal televízny prejav k národu, kde ohlásil túto hrozbu. Armáda bola uvedená do stredného stavu pohotovosti (DEFCON 3). Začala sa blokáda Kuby. Sovietske plavidlá spomalili alebo sa otočili, okrem jedného. Americká armáda bola uvedená do druhého najvyššieho štádia pohotovosti (DEFCON 2), čo značilo, že vojenské zložky musia byť pripravené vyraziť do boja do 6 hodín, bombardéry B-52 museli byť pripravené vzlietnuť do 15 minút. Sovietsky prezident Chruščov navrhuje, že stiahnu rakety, ak Kennedy verejne sľúbi, že nikdy nenapadne Kubu. Hovorí sa o výmene sovietskych rakiet z Kuby za americké z Turecka (akože ich Američania odtiaľ stiahnu). Sovieti zostrelili americké prieskumné lietadlo nad Kubou. Nakoniec Kennedy napísal Chručovovi list, že oficiálne vyhlási, že USA nikdy nenapadne Kubu, ak Chruščov stiahne rakety z Kuby. Dohodli sa a v novembri po stiahnutí rakiet z Kuby bola námorná blokáda Kuby ukončená. Svet stál na prahu nukleárnej vojny a za posledné dva roky to bolo druhý krát, čo hrozila otvorená konfrontácia medzi USA a Ruskom (v roku 1961 to bolo v Berlíne). Napriek tomu, že sa USA k tomu nezaviazali, v apríli 1963 stiahli svoje jadrové rakety z Turecka a založili priamu telefonickú linku medzi Moskvou a Washingtonom.

Americká NASA vo februári úspešne odštartovala misiu Friendship 7, počas ktorej astronaut John Glenn úspešne obletel Zem a vrátil sa späť. Sovietom sa to podarilo už v apríli 1961  (Yuri Gagarin). Prezident Kennedy pýta od Kongresu 531 mil. USD (na dnešné peniaze 4.5 mld. USD) a chce človeka na Mesiaci ešte do konca dekády. 12 európskych krajín zakladá ESA (European Space Agency, teda európsku vesmírnu agentúru). Firma Telstar (USA) začína používať telekomunikačný satelit a podarí sa jej spojazdniť živý televízny prenos cez Atlantik.

Marilyn Monroe zaspieva prezidentovi Kennedymu k narodeninám „Happy Birthday“, v auguste sa však predávkuje práškami na spanie. Firma Salt and Vinegar predáva prvé ochutené zemiakové čipsy. Napriek tomu, že ľudstvo bolo na pokraji ďalšej svetovej vojny, v kultúre to vrelo. Firma Decca Records odmietla podpísať zmluvu s Beatles. Konkurečná Parlophone im však dala šancu a v októbri im vychádza singel Love Me Do. Na druhej strane, folková hudba sa transformuje na protest-songy a Bob Dylan razí cestu v tomto novom žánri. Beach Boys zase spopularizovali Surfing Music, Andy Warhol maľuje svoju slávnu plechovku s polievkou a v kinách je prvá Bondovka, Dr. No so Seanom Connerym v hlavnej úlohe. Okamžitý úspech. V rebríčku Billboard Hot 100 Singles kraľuje skladba Stranger on the Shore od Acker Bilk.

V automobilovom svete začína opačný trend ako v 50. rokoch – populárne sú menšie autá a tie väčšie sa postupne začínajú zmenšovať. Ročník ’62 podstúpil miernu reštylizáciu. Predná maska je plochšia a stredná horizontálna línia menej výrazná. Zmeny sa dotkli aj predného nárazníka (teraz masívnejší).

Zadná časť sa ešte zjednodušila, plutvy sú ešte menej výrazné, zadné zdvojené svetlá boli združené do jedného, pričom orientácia je opäť vertikálna (minulý rok zdvojené svetlá s horizontálnou orientáciou a rok predtým zdvojené svetlá s vertikálnou orientáciou). Zaujímavosťou bolo, že spiatočkové, brzdové svetlá a smerovky boli spojené pod jedným bielym krytom. Väčšina identifikačných znakov bola odstránená. Eldorado ’62 pôsobí menej nápadne a lacnejšie.  A pôsobí ako veľké auto s veľkým motorom, dizajn bol inšpirovaný vesmírnym vekom.

Opäť sa pozmenil dizajn kolies, ďalšia variácia na turbínový dizajn. Rozšírila sa výbava a to o diaľkovo ovládané spätné zrkadlá a odmrazovač svetiel. Cadillac zapracoval na vylepšení pruženia (lepšia ovládateľnosť) a znížení hlučnosti, pribudla dodatočná izolácia v motorovej priečke a v podlahe. Novinkou boli farebné ochranné lišty, zdvojený brzdný systém (2-okruhový).

Cadillac s Eldoradom možno trochu stratil vplyv na dizajn automobilov v Amerike, ale Eldorado bol stále status. Keď ste ho šoférovali, dávali ste najavo, že ste to dokázali. A to sa o konkurenčnom Lincoln Continental nedalo povedať. Bolo to typické auto Kennedyho éry.

Nehovoriac o detailoch, ktoré malo Eldorado stále vychytané. Napríklad brzdové svetlá plne zapustené do zadných plutiev na blatníkoch. Cadillac možno trochu ustúpil zo svojich pozícií, ale držal si svoj jedinečný status. A aj hodnotu pri ďalšom predaji. V tomto roku bol Cadillac stále na vrchole hry a hrdil sa sloganom „Standard of the world“.

Predaje ostali na rovnakej úrovni ako rok predtým, teda 1 450ks, dodnes existuje odhadom 100 ks. Dĺžka vozidla bola aktuálne 222 palcov (zhruba 5.64m), rázvor 129.5 palca (zhruba 3.29m) a váha 4 800 – 5 000 libier (teda 2200 – 2300 kg). Eldorado bolo teda kratšie a aj mierne ľahšie oproti predchádzajúcej generácii.

Ročník ’61 aj 62 stál ako nový 55 300 USD v prepočte na dnešné ceny (Biarritz). Ročník ’61 je problém zohnať, jedine sa prihlásiť do aukcie. Ročník ’62 stojí od 55 300 USD. Samozrejme, menej prestížne modely ako De Ville (ktoré sú vlastne trochu menej výkonné a vybavené Eldorado) sa dajú kúpiť aj za dvoj-tretinovú cenu.

Piata generácia Eldorada sa mierne uskromnila a čiastočne prispôsobila novým trendom dizajnu, ale nestratila takmer nič zo svojho puncu výnimočnosti, luxusu a kvality. Dizajn bol menej oblejší a viac čistejší, nenápadnejší. Detaily boli stále prepracované a samozrejmosťou bola výnimočná výbava.

curbsideclassic.com

thepeoplehistory.com

auto.howstuffworks.com

conceptcarz.com

carsevolution.net

hemmings.com

classiccars.com

topspeed.com

Teraz najčítanejšie

Tomáš Mikulík

Som slušný človek s veľkou hubou :) (dovolil som si citovať klasika).