Denník N

1917 je technicky dokonalá vojnová odysea nakrútená na jeden záber

George MacKay as Schofield in "1917," the new epic from Oscar®-winning filmmaker Sam Mendes.
George MacKay as Schofield in „1917,“ the new epic from Oscar®-winning filmmaker Sam Mendes.

1917 je mimoriadne potrebný vizuálny trik, ktorý diváka presvedčivo vtiahne do bahna a krvi a v časoch, kedy nejeden svetový líder ľahkovážne máva zbraňami mu účinne pripomenie špinavú a zúfalú realitu vojny.

Vojna je už od antiky vďačný námet pre rad umeleckých diel. Spisovatelia, maliari, fotografi, a neskôr filmári o nej rozpovedali príbehy o utrpení obyčajných ľudí, zodpovednosti veliacich dôstojníkov, alebo vybojovaní si večnej slávy na bojisku. Priehrštie vojnových príbehov neraz spôsobuje, že prijímateľ je nimi znecitlivený, nemajú ho čím prekvapiť a už na nich nepôsobí ich edukatívny a odstrašujúci účinok. Preto je niekedy nevyhnutné, aby sa do populárnej tvorby dostali šokové terapie ako Choď a pozeraj sa, Tenká červená línia, či Dunkirk (recenzia tu).  1917, najnovší film Sama Mendesa, je technicky perfektná odysea zo zákopov Prvej svetovej vojny, ktorá sa sebavedomo radí k spomínaným filmom, a podobne ako Dunkirk dokazuje, že forma je neraz dôležitejšia ako obsah.

1917 je priamočiary film o ceste dvoch bežných vojakov, poverených doručiť dôležité rozkazy osamotenej jednotke, ktorá sa nevedomky chystá vkročiť do nemeckým velením pripravenej pasce. Osamotená jednotka má vyše 1 600 vojakov, no už tak vysoké stávky zvyšuje fakt, že v jednotke sa nachádza starší brat jednej z hlavných postáv. Tvorcovia filmu sa nemôžu uraziť, ak sa povie, že dej filmu je len kostra, na ktorú boli nalepené všetky perfektné vizuálne a zvukové efekty, vytvárajúce hypnoticky vťahujúci zážitok. Cieľom 1917 nie je vyrozprávať hlboký príbeh, ale za pomoci dostupných vizuálnych a zvukových efektov čo najviac vtiahnuť do filmu. A to sa mu podarilo bezchybne.

Forma 1917 suverénne vyhráva nad svojím obsahom, no aj ten zažiari. Ide však o malé detaily a mikroskopické dejové línie, dotvárajúce obraz zákopovej vojny. Ukazuje obyčajných vojakov, prevažne mužov, čo len prekročili prah dospelosti, opustené matky, bezbranné deti, či Nemcov, nezohyzdených vojnovou propagandou. Je to dobré priešaný koktejl správnych emocionálnych ingrediencií, no miestami pôsobí umelo, akoby by si tvorcovia odškrtávali zo to-do listu scény, ktoré by vojnový film mal obsahovať.

Na konci dňa bude 1917 zaujímavý hlavne pre svoju technickú stránku, ktorá bola aj jeden z hlavných ťahov marketingu okolo filmu. Na nedávnom odovzdávaní Oscarov (ktoré boli mimochodom odovzdané mimoriadne zaslúžene) si 1917 odniesol pozlátené sošky za kameru, zvuk a vizuálne efekty. Hovorí sa, že najlepšie vizuálne efekty sú tie, o ktorých by ste si nemysleli, že sú vizuálnymi efektami. 1917 stavia na filmovej mágii, vďaka ktorej film pôsobí akoby bol nakrútený na jeden neprerušovaný záber. Pozorné oko si všimne zopár momentov, kde mohol nastať strih, no väčšina strihov je bežnému divákovi skrytá. Vizuálu zdatne sekunduje zvuk, ktorý citlivejšiemu divákovi zopár krát v priebehu filmu zdvihne tlak.

Výsledkom je, že vďaka špičkovej vizuálnej a zvukovej stránke vás 1917 dostane na bojisko viac ako ktorýkoľvek iný vojnový film. Na druhej strane táto kombinácia spôsobuje, že pozeranie filmu kdekoľvek inde ako v kine výrazne znižuje výsledný dojem z filmu. Sledovaním filmu v televízii, alebo na tablete, tak z prelomovej technickej stránky robí gimmick, ktorý bol stavaný na úkor skutočnej filmárčiny.

1917 podobne ako Dunkirk kombinuje strhujúce vizuálne a zvukové efekty a postavy, do ktorých role sa dá vžiť a prináša tak vťahujúci a odstrašujúci pohľad na vojnu. Je 1917 len vizuálny trik? Určite áno, konieckoncov, sledovaním filmu doma v obývačke by vyplávali na povrch mnohé problémy filmu, ktoré sú v kine prehlušené výstrelmi a výbuchmi. Ale je to mimoriadne potrebný vizuálny trik, ktorý diváka presvedčivo vtiahne do bahna a krvi a v časoch, kedy nejeden svetový líder ľahkovážne máva zbraňami mu účinne pripomenie špinavú a zúfalú realitu vojny.

Ďalšie moje texty a vlastnú tvorbu nájdete tu.

Teraz najčítanejšie

Ľubomír Šottník

Doktorand na Sociologickom ústave SAV•Skúmam zmeny na pracovnom trhu a realizovateľnosť univerzálneho základného príjmu•Venujem sa písaniu prózy a dátovej analytike•Najčastejšie blogujem o literatúre, filmoch, politike a spoločnosti.