Denník N

Môj feminizmus je najmä o skutkoch

Pred štyrmi rokmi mi ľudia dali vo voľbách dôveru, aby som ich zastupovala ako poslankyňa v Národnej rade. Môj mandát sa čoskoro naplní. Ako konkrétne som za ten čas pomohla ženám a rodinám?

Do parlamentu som bola v roku 2016 zvolená za stranu Sieť. Do politiky som išla ako predsedníčka Platformy žien Slovenska a feministka s odhodlaním prakticky pomôcť ženám a rodinám. Už o pár dní po voľbách ma však čakala prvá skúška. S Mirom Beblavým a Katkou Macháčkovou sme dodržali sľub, ktorý sme dali voličom a odmietli sme kolaboráciu so Smerom i teplé fleky vo vláde. Odišli sme do opozície, kde sme intenzívne spolupracovali a vytvorili základy pre vznik strany SPOLU-Občianska demokracia. Spojili sme sa s Progresívnym Slovenskom, aby sme porazili skorumpovaných politikov, oligarchov a fašistov. Ja idem do toho opäť s ponukou férového Slovenska pre ženy a rodiny. Že to myslím vážne, som aktívne ukazovala aj posledné štyri roky.

Boj za ženy a rodiny v číslach

Ako poslankyňa parlamentu som za štyri roky predložila 52 návrhov zákonov. Štyrikrát som predkladala zákon, ktorý by garantoval miesto v škôlke pre všetky deti od troch rokov, pretože s nedostatkom miest v škôlkach sa dnes boria rodičia po celom Slovensku. Napriek tomu, že u koaličných strán sa nenašla vôľa tento zákon podporiť, toto opatrenie postupne prebrali do svojich programov takmer všetky politické strany. V rovnakom počte som predkladala zákon, ktorým by otcovia mali nárok na dvojtýždňové voľno po narodení dieťaťa ako dávku zo Sociálnej poisťovne.

Moja aktivita v parlamente. Zdroj poliDATA.

Položila som 67 otázok predstaviteľom a predstaviteľkám vlády v tzv. hodine otázok, na ktoré musia odpovedať v pléne. Väčšina smerovala najmä na ministra práce, sociálnych vecí a rodiny Jozefa Richtera, za ktorého pôsobenia sa Slovensko v podpore rodín skoro vôbec neposunulo vpred.

Podala som 36 interpelácií, na ktoré sú členovia a členky vlády povinné odpovedať do 30 dní. Aj vďaka tomuto nástroju sa mi podarilo presadiť u vtedajšieho ministra zdravotníctva Tomáša Druckera zrušenie neférových poplatkov za epidurál a sprevádzanie blízkej osoby pri pôrode v štátnych nemocniciach.

5 konkrétnych výsledkov mojej práce

Počas celého mandátu som aktívne bojovala za rodiny s deťmi.

1) Vybojovala som lepšie podmienky pri pôrodoch. Ak dnes niekto v štátnej nemocnici od vás pýta poplatok za epidurál či sprevádzanie blízkej osoby pri pôrode, vedzte, že na to nemá právo. Za tento úspech som dostala mnohé ďakovné správy od rodičov, pre ktorých je odbremenenie od týchto nezmyselných poplatkov obrovská úľava v jednom z finančne najzložitejších období. V nemocniciach, ktoré spadajú pod VÚC, však tieto poplatky od rodičiek stále pýtajú. Môj cieľ po voľbách je dotiahnuť túto snahu do konca a zrušiť poplatky aj v týchto nemocniciach.

2) Dva a pol roka som zápasila s ministrom Richterom, ktorý navrhoval veľmi zlý návrh zákona na registráciu jasličiek. Ak by prešiel, pochovalo by to stovky jaslí na Slovensku a zhoršilo by to už dosť neľahkú situáciu pre mnohých rodičov, ktorí nemajú kam umiestniť svoje deti. Podala som podnet na Ústavný súd, ktorý rozhodol, že mám pravdu a Richter musel zákon opraviť. Vďaka tomu sa podarilo zachrániť stovky jaslí po celom Slovensku.

3) Vytrvalo som bojovala za lepšiu dostupnosť miest v škôlkach, ktorých nedostatok dnes trápi tisícky rodičov po celom Slovensku. Mnohí si nemôžu dovoliť platiť súkromnú škôlku či ostať s dieťaťom doma. Dokonca sa stáva, že nie je možné umiestniť ani všetky päťročné deti, pre ktoré bude dochádzka do škôlky od roku 2021 povinná. Toto je neférovosť, ktorú chcem zastaviť. Opakovane som preto predkladala zákon, ktorým by sa garantovalo miesto v škôlke pre všetky deti od troch rokov a presadila som to aj do programu Bod zlomu ako našu top prioritu. Podávala som aj návrh zákona, ktorý by určil jasné a férové pravidlá pre výber detí do škôlok. Viac si o tom môžete prečítať tu. Žiaľ, naša údajne „sociálna“ vláda neurobila nič preto, aby sa to zlepšilo. Ak bude PS/SPOLU vo vláde, bude je to jedna z našich priorít.

4) Nekompromisne a nahlas som bránila práva žien. Len za poslednú jeseň čelili ženy šiestim návrhom poslancov, ktorí chceli oklieštiť ich reprodukčné práva v rôznej forme. Vyvrcholilo to neodborným návrhom poslankýň SNS, ktoré chceli pred potratom púšťať ženám tlkot srdca ich plodu, aby tieto ženy na poslednú chvíľu zmenili svoje rozhodnutie. Paradoxne, tento úkon mohol zdravie plodu zničiť nenávratne. Aby som na to upozornila, zorganizovala som s kolegami a kolegyňami z PS/SPOLU demonštráciu za skutočnú podporu žien a rodín. Som presvedčená, že musíme prostredníctvom dobrých zákonov vytvárať také prostredie pre ženy, aby boli motivované donosiť dieťa aj keď ho počali v nepriaznivej situácii. Zákazy nie sú a neboli cesta.

5) Stojím za iniciatívou „Vezmite svoje dieťa do práce“. Tento nápad vznikol v následku udalosti, keď ma v apríli 2016 nepustili do rokovacej sály, lebo som mala v šatke polročnú dcéru. „Vezmite svoje dieťa do práce“ malo za cieľ upozorniť na potrebu lepších podmienok pre pracujúce mamy. Osobne som si za posledné roky obišla mnohých zamestnávateľov, ktorí už dnes pre ne vytvárajú výborné podmienky. Som za to, aby sme sa nimi inšpirovali plošne.

Ako vyzerali moje aktivity mimo parlamentu?

V januári 2018 som stála pri zrode strany SPOLU – Občianska demokracia. Bola som zvolená za členku predsedníctva a tento mandát som obhájila na sneme strany v septembri 2019.

V strane som dostala za úlohy venovať sa regiónom. Za dva a pol roka som našla 71 regionálnych zástupcov, z ktorých sa stali okresné predsedníčky a predsedovia. Cez pravidelné školenia sa snažíme rozvíjať ich potenciál a schopnosti, pretože strana, ktorá má pevné základy, vydrží.

V júli 2019 sme s kolegyňami a kolegami založili ženskú platformu Ženy SPOLU, na čele ktorej stojím. Chceme zmenšiť nerovnosti medzi ženami a mužmi, ktoré na Slovensku pretrvávajú. Ženy majú stále za rovnaká prácu menšiu plácu, čelia domácemu a sexuálnemu násiliu aj fenoménu tzv. ženskej chudoby. Taktiež chceme búrať bariéry, ktoré ženám bránia vstupovať do politiky. Plánujeme to robiť nielen skrze kvalitné zákony, ale aj vzdelávanie a tréningy. Ovocie našich aktivít zbierame už dnes – máme najviac žien na kandidátke spomedzi všetkých strán. Nechceme sa s tým uspokojiť a ideme ďalej.

So správou o stave rodovej rovnosti medzi ženami a mužmi na Slovensku som v roku 2018 vystúpila aj na pôde parlamentu Veľkej Británie.

Ako spolugestorka som stála pri zrode najférovejšieho volebného programu pre ženy a rodiny. Naše najväčšie programové vlajkové lode sú garancia miesta v škôlke pre všetky deti od troch rokov, dvojtýždňové otcovské voľno po narodení dieťaťa, dobrovoľné zdieľanie dôchodkových práv medzi partnermi, ktorí spolu majú dieťa aj povinné zverejňovanie rozdielov v platoch medzi ženami a mužmi na rovnakých pozíciách v štátnej správe aj vo firmách s viac ako 60 zamestnancami.

Obišla som si celé Slovensko – od Bratislavy po Čiernu nad Tisou, od Rabče na Orave po Dvory nad Žitavou. Denne som v kontakte s ľuďmi a počúvam ich želania aj starosti.

Témy rovnosti mužov a žien a podpory rodín som nepriniesla dva mesiace pred voľbami, ale aktívne sa im venujem už skoro desať rokov. Nerozprávam o nich kvetnaté reči, snažím sa o reálne skutky. A to je pre mňa skutočný feminizmus.

V tom, čo som začala, chcem pokračovať aj naďalej. Podporiť ma môžete, ak v sobotu 29. februára zakrúžkujete číslo 9 na kandidátke PS/SPOLU. Za každý váš hlas vám už teraz ďakujem.

Teraz najčítanejšie

Simona Petrík

Mama, politička, feministka. Hlas žien. Odborníčka na rodinnú politiku. Spoluzakladateľka strany SPOLU - občianska demokracia.