Denník N

Školstvo väčšinu strán nezaujíma

S odchodom ministra Plavčana, zdá sa, odišla do zabudnutia aj sľubovaná reforma štvrťstoročia. Hĺbkové zmeny vo vzdelávaní nás zrejme po voľbách opäť nečakajú | Foto: Denník N – Tomáš Benedikovič
S odchodom ministra Plavčana, zdá sa, odišla do zabudnutia aj sľubovaná reforma štvrťstoročia. Hĺbkové zmeny vo vzdelávaní nás zrejme po voľbách opäť nečakajú | Foto: Denník N – Tomáš Benedikovič

Témy týždňa 10. 2. 2020 – 16. 2. 2020 | Pribúdajú predvolebné vyjadrenia i hodnotenia politických programov v témach školstva a vedy • Počet “domškolákov” za posledné desaťročie narástol viac ako 40-násobne • Školy dostali nový vzorový pracovný poriadok

Výrok týždňa

„Z 24 kandidujúcich strán dokážu len dve a jedna koalícia ponúknuť skutočne seriózne, premyslené, podložené a prepracované riešenia pre naše školstvo. Približujú sa im iba ďalšie tri strany. Zostáva 19 strán, ktoré buď vôbec nemyslia na školstvo (prípadne neponúkajú žiadny program), alebo zverejnili všeobecné a nesystémové frázy, všeobecné tvrdenia, povrchné opatrenia či jednotlivé opatrenia vytrhnuté z kontextu. Akoby mnohí politici (vrátane silných strán) vôbec netušili, že úspešnú budúcnosť tohto štátu nezabezpečia nové automobilky, ale len kvalitné vzdelanie jeho občanov.“

Erich Mistrík
vysokoškolský pedagóg
blogu denníka SME | 13. 2. 2020

 

Výber z udalostí

• Pár týždňov pred voľbami sa v médiách opäť diskutuje aj o tom, čo sa v školstve neudialo, hoci sa dávno malo a čo by sa malo zmeniť v ďalšom volebnom období.

Na to, ako sa kandidujúce politické strany plánujú vysporiadať s nedostatkom materských škôl, ale aj na plány reformovať vzdelávanie na Slovensku, sa kandidujúcich politikov a súčasnej ministerky školstva pýtal Peter Hanák v podcastovej predvolebnej diskusii portálu aktuality.sk. Odpovede Martiny Lubyovej (SNS), Branislava Gröhlinga (SaS), Juraja Hipša (PS-Spolu) a Ľubomíra Petráka (Smer-SD) si môžete vypočuť tu.

V ankete Denníka N niektoré politické strany odpovedali na otázku, či máme na Slovensku mať povinnú predškolskú dochádzku pre päťročné deti a ako je možné zabezpečiť, aby plnenie tejto povinnosti obce zvládli. Dozviete sa aj to, či sú školy podľa kandidujúcich strán pripravené na rastúce počty detí s poruchami učenia.

• O tom, že väčšina plánov Národného programu rozvoja výchovy a vzdelávania (NPRVV) zostane na budúcej vláde, píšu Hospodárske noviny. „Autori plánu spolu s ministerkou už teda nebudú mať reálnu zodpovednosť za naplnenie sľubov,“ konštatuje Viktor Križo zo Slovenskej komory učiteľov (SKU).

Ministerstvo v súvislosti s NPRVV hovorí o pozitívne nastavenom trende a o želaní, aby sa v ňom pokračovalo, „či už pôjde o zvyšovanie platov, rozširovanie povinného predprimárneho vzdelávania či podporu kvalitného vysokého školstva.“

V relácii Sobotné dialógy RTVS ministerka Lubyová konštatovala, že vďaka nárastu platov a odmien v posledných rokoch sa učiteľské povolanie stáva opäť atraktívnejšie. „Opäť sme svedkami návratu ľudí do školstva, lebo tie platy začali byť kompetitívne,“ povedala Lubyová. „Stále sú tie platy nízke, aj pokladník v hypermarkete má často vyššiu mzdu,“ oponoval poslanec Eduard Heger (OľaNO).

 

Podľa prezidenta SKU Vladimíra Crmomana sa ministerkine slová o zvýšenej atraktivite učiteľského povolania nezakladajú na pravde. „Prieskumy pracovných portálov naopak hovoria o rapídnom poklese záujmu o učiteľské povolanie v posledných rokoch,“ reagoval Crmoman a poukázal na problém s nedostatkom kvalifikovaných učiteľov v škôlkach, na prvom stupni základných škôl, aj v prírodovedných predmetoch či informatike.

• O tom, že do školstva a vedy investujeme menej, ako by sme mohli a mali, píše exminister financií Ivan Mikloš. Podľa neho sa to netýka len financií, ale aj absencie akejkoľvek zmysluplnej reformy, ktorá by dokázala  efektívne využiť obmedzené zdroje. Česko dáva na školstvo menej ako my (3,5 resp. 3,7 % HDP) a výsledky má omnoho lepšie, Estónsko dáva síce o niečo viac (4,4 %), ale výsledky má z inej galaxie. Výrazne menej prostriedkov dávame do vedy a výskumu (0,88 % HDP, kým v ČR 1,79, v Slovinsku 1,86, v Estónsku 1,29 %) a výrazne horšie sú aj naše výsledky,“ konštatuje Mikloš.

• Na ponuku politických strán v oblasti výskumu, vývoja a inovácií sa pozrela Slovenská organizácia pre výskumné a vývojové aktivity (SOVVA). „Takmer štvrtina všetkých strán má program, ktorý je možné považovať za komplexne spracovaný. Ich programy obsahujú viaceré opatrenia na zlepšenie aktuálneho stavu. Ďalších 9 strán má v programe o výskume aspoň nejakú zmienku, ale nemôžeme ani náhodou hovoriť o prepracovaných návrhoch v týchto oblastiach. Ostatné strany sa buď výskumu a inováciám nevenujú, alebo nemajú program vôbec,“ konštatuje SOVVA.

Zástupcov a zástupkyne politických strán s otázkou o ich plánoch v oblasti internacionalizácie a konkurencieschopnosti slovenskej vedy oslovila aj iniciatíva Žijemvedu.sk. Odpovede strán s výnimkou SNS a Sme rodina si môžete prečítať tu.

• Pri príležitosti Medzinárodného dňa žien a dievčat vo vede, ktorý UNESCO stanovilo na 11. februára, uverejnila SOVVA blog o zastúpení žien vo vedeckej komunite na Slovensku. „Počet odborných asistentov je vyrovnaný počtu odborných asistentiek, avšak na Slovensku máme už menej docentiek a profesoriek ako ich mužských kolegov s rovnakým stupňom vzdelania. Ide o tzv. efekt „deravého potrubia“ (leaking pipeline), kde sa počet žien smerujúcich k dosiahnutiu vedeckého titulu zmenšuje oveľa viac ako počet mužov,“ vysvetľujú Martina ŠinkováBarbora Halásová.

• Najlepšou univerzitou na svete podľa hodnotenia UniRank 2020, o ktorom v uplynulom týždni informovali médiá, sa stal Massachusettský technologický inštitút. Spomedzi európskych univerzít sa najlepšie umiestnila Oxfordská univerzita, za ňou nasleduje Univerzita v Cambridge a Univerzita v Edinburghu. Zo slovenských škôl najlepšie obstála Slovenská technická univerzita (STU) v Bratislave.

• Situácia, v ktorej sa nachádza Fakulta informatiky a informačných technológií (FIIT) STU bola na pretrase aj v uplynulom týždni. Po turbulentnom vývoji (tu, tutu) sa v úvode týždňa javilo, že začiatok letného semestra ovplyvní hroziaci štrajk časti zamestnancov fakulty.

„Vyvíjame maximálne úsilie pre konštruktívne vyriešenie situácie na FIIT STU. Takmer na dennej báze komunikujeme so zástupcami zamestnancov, ktorí sú v štrajkovej pohotovosti,“ vyhlásil dekan FIIT STU Ivan Kotuliak. Zamestnanci v štrajkovej pohotovosti ho žiadali o odstúpenie pre kauzu odvolania exdekanky Márie Bielikovej, podozrenie z ovplyvňovania volieb do akademického senátu a nespokojnosť s tým, že voľby boli napokon vyhlásené za neplatné.

Podľa medializovaných informácií Kotuliak svoj odchod z funkcie najskôr pripustil za podmienky, že ho nahradí odborník z komerčnej sféry. „Takéto riešenie je v súčasnej situácii prijateľné. Je dôležité, aby bol tento človek osobou, ktorá si dokáže získať dôveru akademickej obce a napraví chyby súčasného vedenia, ktoré viedli k poškodeniu dobrého mena fakulty,“ reagovali zamestnanci v štrajkovej pohotovosti. Dekanát neskôr informoval, že takýto návrh nie je priechodný, keďže kandidát na dekana musí byť akademikom.

Dekan podľa denníka SME koncom týždňa potvrdil, že výučba v letnom semestri bude zabezpečená a náhradou za štrajkujúcich zamestnancov budú interné a externé personálne zdroje. Situácia v škole tak aj naďalej zostáva nedoriešená.

• O tom, že za posledných 10 rokov na Slovensku vzrástol počet detí v individuálnom vzdelávaní viac ako 40-násobne, informujú Hospodárske noviny. Až 93 % z nich má diagnostikovanú poruchu učenia alebo pozornosti. „Pre ne bežné školy nie sú ochotné alebo schopné vytvoriť primerané podmienky,“ hovorí hlavná školská inšpektorka Viera Kalmárová.

• Zhruba 2 200 pedagogických alebo odborných zamestnancov nestihlo úradom včas poskytnúť osobné údaje, ktoré treba na preukázanie bezúhonnosti, ďalších vyše 700 osôb tieto údaje poskytnúť odmietlo. Keďže koaliční poslanci vlani presadili zákon, podľa ktorého tieto osoby nie sú automaticky bezúhonné, riaditelia škôl teraz musia s dotknutými zamestnancami rozviazať pracovný pomer,“ píše Tomáš Nejedlý v týždenníku Trend.

• Ministerka školstva Martina Lubyová a predseda Odborového zväzu pracovníkov školstva a vedy na Slovensku Pavel Ondek podpísali nový vzorový Pracovný poriadok pre pedagogických a ostatných zamestnancov škôl a školských zariadení. Nie je to predpis alebo dogma, je to vzor, ktorým sme chceli uľahčiť jednotlivým ľuďom na školách, aby si rozpracovali jednotlivé vnútorné pravidlá. Môžu sa ním inšpirovať,“ povedala na margo dokumentu ministerka.

 

Všimli sme si

• Projekt To dá rozum pozýva odbornú a širokú verejnosť na konferenciu, na ktorej predstaví odporúčania pre vzdelávaciu politiku spolu s príkladmi dobrej praxe zo Slovenska i zahraničia. Konferencia sa uskutoční 27. februára, prihlásiť sa na ňu možno prostredníctvom online formulára.

• Centrum vedecko-technických informácií SR, Slovenská akadémia vied a Zväz slovenských vedeckotechnických spoločností vyhlásili 23. ročník oceňovania významných slovenských vedcov a vedkýň v piatich kategóriách. Návrhy na ocenenia možno zaslať do 13. marca, viac informácií k udeľovaniu ocenení Vedec roka 2019 nájdete tu.

• Čo je zlé na výučbe dejepisu v školách na Slovensku? Aj na túto otázku odpovedala Zuzane Kovačič Hanzelovej youtuberka Sandra Sviteková, ktorá pripravuje videá na kanáli s názvom Dejepis Inak.

 

Editor: Peter Dráľ | noveskolstvo.sk

Teraz najčítanejšie