Denník N

DezinFicácia, deň desiaty –tunel Višňové a cintorín v Námestove

DezinFicovali sme Višňové
Navštívili sme tiež zničený židovský cintorín v Námestove
Ďalší diel môjho podcastu JPP na počúvanie a čítanie

V stredu sme sa zastavili dezinFicovať stavbu, ktorá je jedným zo symbolov prázdnych sľubov Smeru, nefungujúceho štátu a šlendriánu pri obstarávaní a následnej výstavbe diaľnic na Slovensku. Poctili sme svojou návštevou tunel Višňové

Viete kedy sa začala stavať diaľnica D1 do Košíc? Niektorí možno viete, pre tých ostatných – písal sa rok 1972. Vtedy sa zahájila výstavba prvého úseku medzi Bratislavou a Sencom. A dnes, o 48 rokov neskôr, ešte stále nemáme funkčné diaľničné spojenie medzi Bratislavou a Košicami.

Prieskumnú šachtu tunela Višňové začali raziť v roku 1998, výstavbu zahajoval ešte Vladimír Mečiar. Už počas razenia sa objavilo veľa geologických porúch a veľké množstvo vody, ktoré komplikovali razbu štôly. Tá bola nakoniec prerazená v auguste roku 2002, teda pred 18 rokmi. Stavba sa stále odkladala, až nakoniec, po vylúčení Doprastavu a Skansky kvôli predošlému kartelu súťaž v roku 2014 vyhrala firma Dúha, stavajúca dovtedy oveľa menšie stavby, NDS ju dokonca predtým vylúčila zo súťaží o zákazky na diaľnice pre nedostatočnú veľkosť a chýbajúce skúsenosti. V konzorciu s Dúhou bola talianska firma Salini Impregilo. Tá síce mala referencie aj veľkosť, nikdy ale nestavala na Slovensku.

Keďže na Slovensku sa všetko odvíja od politického cyklu, aj zmeny vlád a tým aj politických nominantov na ministerstvách, ale aj Národnej diaľničnej spoločnosti spôsobovali od začiatku prieťahy a problémy. Ukázalo sa aj, že konzorcium podcenilo vývoj cien a zákazku ponúklo príliš lacno.

Nakoniec sa síce podaril preraziť obe tunelové rúry, ako prvú prerazili južnú – 28. augusta 2018. a severná bola prerazená 13. septembra 2018, ale tým sa nádejný proces výstavby v zásade aj skončil.

Začali hádky medzi NDS a stavebnými firmami, NDS si vymyslela, že chce stavať podľa nových noriem, aj keď projekty a stavebné povolenia boli vypracované podľa starých. Takže si ale vyžadovali nové projekty a aj nové stavebné povolenia. Tie sa doteraz nepodarilo vybaviť a tak sa časti diaľnice, ktoré sú nad zemou, tiež nemôžu stavať.

Pri samotnej razbe tunela sa použila metóda, ktorá sa na Slovensku ešte nepoužívala a niektorí stavbári tvrdia, že spôsobila významné spomalenie výstavby. Otázkou je, kto a ako navrhoval spôsoby razby, keď sa už na základe prieskumnej štôly vedelo, že geológia v mieste stavby je komplikovaná.

Zlyhal stavebný dozor? Alebo dodávateľ zle navrhol spôsob výstavby? Nevieme a táto otázka bude zrejme ešte predmetom rôznych sporov, možno aj súdnych. Výsledkom je, že stavba stojí, NDS zmluvu s Dúhou a Salini zrušila.

Problémom je, že pre spory a následné ukončenie zmluvy nie je definitívne dokončených 40% stien tunela a primárne ostenie, ktoré malo tunelové rúry chrániť rádovo v mesiacoch a nie rokoch, sa môže kedykoľvek poškodiť. Aj nosníky mostov, na ktorých mala dávno stáť vozovka sa bez záťaže krútia a zrejme sa budú musieť postaviť nanovo.

Celá stavba dnes stojí a má sa nanovo súťažiť dodávateľ. Aby toho nebolo málo, NDSka medzičasom zrejme nelegálne vysúťažila mreže na zabezpečenie tunela v celkovej sume až 235 tisíc eur. Neviem, z čoho sú, ale podľa ceny by sa mi chcelo veriť, že sú aspoň pozlátené, aby tá cena mala nejaké opodstatnenie.

Takže kombinácia zmien vo vedení štátnej firmy a ministerstva spolu so zrejme neskúseným a nevhodným dodávateľom spôsobili, že stavba, ktorá mala byť dnes už v prevádzke stojí a nikto presne nevie kedy a už vôbec nie za koľko bude dostavaná.

Dnes sme sa tiež zastavili v Námestove, na Starom židovskom cintoríne. Tom cintoríne, kde boli systematicky zničené desiatky hrobov. Je skutočne veľký rozdiel čítať o tom v novinách, alebo to vidieť a zažiť na vlastné oči. Nevieme, či to spáchali nejakí kotlebovskí fanatici, alebo len banda opitých vandalov, ale systematickosť a brutalita, s akou boli náhrobné kamene pozhadzované a dokonca poodlamované hovoria o veľmi cielenom a vedomom čine. Aj toto je obraz Slovenska, z ktorého bolo len relatívne nedávno s aktívnym prispením jeho obyvateľov vyvezených 70 tisíc židovských spoluobčanov na smrť. Je to obraz Slovenska, kde sa posledná Ficova vláda pasovala za hrádzu proti extrémizmu a dnes s fašistami hlasuje a tým, ale aj svojim vyjadrovaním verejne podporuje antisemitské, násilné a xenofóbne nálady v spoločnosti. Za zhrubnutie móresov a nárast rasovo motivovaného násilia je plne zodpovedná práve Ficova a dnes Pellegriniho vláda, pretože neurobili nič, aby s týmito tendenciami bojovali. Naopak, dnes s nimi kolaborujú v predvolebnej kampani.

Teraz najčítanejšie

Juraj Petrovič

Vyštudovaný hudobník a právnik. Projektový manažér. Poslanec miestneho zastupiteľstva mestskej časti Bratislava - Nové Mesto a predseda poslaneckého Klubu novomestskej zmeny.