Denník N

Ako bude voliť Greenie knižnica?

Greenie knižnica má aktuálne 29 autorov. Pekné, aj keď nie celkom okrúhle číslo. Niekoľko z nich sa rozhodlo vyjadriť k voľbám.

Jedna známa, Valentína Sedíleková, sa vyjadrila na jednej stránke spolu s ďalšími ženami k voľbám. Myslím, že ide o veľmi pekný článok a v Greenie knižnici sme sa rozhodli, že spíšeme niečo podobné. Pätica autorov napísala svoj osobný názor. Keďže si v Greenie knižnici mimoriadne vážime demokraciu a slobodu slova, dali sme možnosť vyjadriť sa každému a v priebehu niekoľkých minút bolo 5 veľmi odlišných odpovedí. Ako rozmýšľajú ľudia u nás a čo sú ich priority? Posúďte sami.

 

Renáta Montmartre Bogdáni

Politické dianie na slovenskej politickej scéne je turbulentné, miestami až nepochopiteľné. Niektoré spravodajstvá z parlamentu pôsobia ako fraška.
Najhoršie však je, že ľudia strácajú vieru v štandardnú politiku a čím väčšej popularite sa teší extrémizmus. Dokonca aj na juhu Slovenska, kde by ste to snáď ani nečakali. Šírenie nenávisti sa ukazuje ako silná zbraň v rukách neofašistov.
Vznikli tiež nové politické subjekty. Za najsilnejšie z nich považujem Za ľudí – stranu bývalého prezidenta Andreja Kisku a Progresívne Slovensko.
O Kiskovi si stačí pozrieť jeho pôsobenie v prezidentskej funkcii. Spomeňte si napríklad na jeho stretnutie s Dalajlámom. Pomohlo to našej malej krajine, či skôr opačne? Dobrou taktikou Progresívneho Slovenska je sústrediť sa na mladého a sklamaného voliča. Možno sa im podarí presvedčiť zopár frustrovaných voličov, že jestvuje aj lepšia voľba, než svoje protestné hlasy vkladať do rúk Kotlebovi.
Situácia na juhu Slovenska je dramatická. Máme tu dve silné maďarské politické subjekty bojujúce fakticky o rovnaký okruh voličov: Maďarov žijúcich na Slovensku. Ich neschopnosť ísť do volieb spoločne núti obidva subjekty bojovať o hranicu zvoliteľnosti.
Nárastu extrémizmu v našej krajine môže dať stopku jedine zjednotenie. A veľké nádeje sa vkladajú aj do rúk našej prezidentky Zuzany Čaputovej. Aby bola akousi protiváhou a podporovateľkou demokratických snáh v krajine.
Čo sa týka mojich osobných preferencií, volím hlavne srdcom. Ako občanka maďarskej národnosti považujem za dôležité, aby sa aj predstavitelia našej národnostnej menšiny dostali do parlamentu. A som tiež zástancom kontinuity. Ono to nikomu nepomáha, ak by sa každé štyri roky mala kompletne meniť celá garnitúra a zrušiť všetky rozbehnuté investície a projekty, aké naša súčasná vláda rozbehla a úspešne realizuje.

 

Broňa Zelená

„Koho voliť?“ Túto otázku si kladiem posledné tri mesiace. Pred štyrmi rokmi som vkladala svoju dôveru a aj „život“ do politickej strany, ktorá ma vtedy so svojím volebným programom nieže presvedčila – voľ ma, ale páčilo sa mi aké zmeny chce spraviť na Slovensku a so Slovenskom. Prešli štyri roky a nesplnili skoro nič čo si naplánovali a „sľubovali“ ľuďom. Dnes som úprimne na vážkach koho mám „zakrúžkovať“ a komu dať na štyri roky svoju podporu. Nie som v pravom zmysle slova ani ľavičiarka ani pravičiarka a ani nie som presvedčená o pravej demokracii na Slovensku.

Som za ekológiu (triedim poctivo odpad), orientáciu človeka neriešim, hlavné pre mňa je aby bol ten človek slušný a morálne vychovaný. V budúcnosti chcem žiť v štáte v ktorom sa peniaze rozdelia tam kde majú a nie do vreciek kamarátov strany. Tam kde sa konečne veci typu – diaľnice, nemocnice, školy a byty pre mladých, pohnú dopredu a nie slimačím tempom dozadu. Preto tento krát skúsim svoj hlas dať strane, ktorá chce tieto veci riešiť a sú v nej aj odborníci, nielen dôchodcovia ktorí si chcú prilepšovať nič nerobením štyri roky do svojho prasiatka.

 

Stanislav Hoferek

Slovensko je na križovatke. Samozrejme, nemôžeme všetko vidieť ako biele a čierne, napriek tomu je spoločnosť mimoriadne rozdelená. Na Slovensku je dostatok rozumných strán a aj keď nemôžu logicky plne vyhovovať každému, vo viacerých sa dajú nájsť skutoční odborníci. Ľudia, ktorí sa venujú a vyznajú v svojom odvetví a zároveň sú čestní, spravodliví a ľudskí. Takáto strana aj získa môj hlas. Vážim si ľudské práva, zaujímam sa o vzdelanie, ekonomiku či slobodu. Tá je teraz veľmi ohrozená.

Žiaľ, na Slovensku máme aj ľudí, o ktorých nemožno povedať nič dobré. Strana Smer sa ukázala ako projekt mafiánov a nepoctivých, hlúpych či bezcitných ľudí. SNS nemala nikdy jediného schopného ministra a všade, kde sa zamiešali, vznikol úplný neporiadok. Andreja Danka považujem za veľmi zlého človeka, ktorý počas celého pôsobenia v politike nikomu nepomohol, ale veľa ľuďom ublížil. Blízky mi nie je ani Harabin, ktorý vytvoril stranu taktiež bez jediného odborníka. Preberať fašistov nemá zmysel. Znovu strana bez odborníkov, ale zase plná tupých ľudí, ktorí sú občas odsúdení za opakované ublíženie na zdraví a ani nepoznajú organizácie, z ktorých chcú vystúpiť. Voliť Kotlebu je ako urobiť capa záhradníkom a dúfať, že práve cap dá všetko do poriadku v rekordne krátkom čase.

Treba ísť voliť a dať hlas tým, ktorí to myslia so Slovenskom dobre. Či už to bude Kiska, Truban s Beblavým, Sulík, Hlina, Matovič alebo s prižmúrením oka Boris Kollár, to je na každom. Každý jeden hlas zmenší silu mafie a lokálnych smiešnych Hitler-loverov. Nikto neokradol dôchodcov viac ako Smer. Nikto neublížil Slovensku viac ako SNS. Nikto nezničil súdnictvo tak ako Harabin a pokiaľ ide o Kotlebu, akýkoľvek hlas pre neho znamená, že urobiť poriadok bude omnoho náročnejšie.

Treba ísť voliť, pretože kto ostane doma, ten dáva najavo, že mu všetko vyhovuje a nechce nič meniť. Ak niekto zahlási, že aj tak všetci kradnú a klamú – tak ten človek nepozná ľudí, ktorí nás zastupujú. Sú takí, čo bez mihnutia oka rozkradnú úplne všetko ako straky na steroidoch a sú takí, ktorí nikdy neukradnú nič, robia všetko proti kradnutiu, ale potrebujú vašu pomoc. Pomôžete im?

 

Mária Nováková

Budem voliť Beblavého. Vyberala som dlho a toto je moje rozhodnutie, pretože ma oslovil program a jasne sa ukázal ako charakter už v minulosti, čo sa pri Bugárovi nedá povedať. Chcem, aby sa žilo lepšie, nie horšie. Zo dňa na deň sa nič nezmení k lepšiemu a kto tvrdí, že áno, ten je väčšinou hlúpy klamár. Treba postupné zlepšenia a nezabúdať na srdce. Voľme srdcom. Keby som chcela voliť nenávisťou a plniť si peňaženku na úkor tých najviac zraniteľných, volila by som Smer. Je mi jedno, či je to nový alebo starý Smer. Medzinárodná hanba je to tak či onak.

 

Pavel Sekerák

Poznáte to. Pri rozhovoroch so známymi na tému volieb často počúvame niečo ako: Ja voliť nejdem. Nie je koho, všetci sú rovnakí. Aj tak sa nič nezmení. Čo zmôže jeden hlas? Ale je to jeden veľký omyl. Stačí sa pozrieť na našu nedávnu minulosť a poučiť sa z nej. Kým v roku 1990 prišlo k volebným urnám 95,4% oprávnených voličov, tak v roku 2006 to bolo len 54,7%. A všetci dobre vieme, ako to dopadlo. Voľby vyhral Smer a spolu s Mečiarom a Slotom vytvorili vládu. Od tohto momentu to išlo s našou krajinou od deviatich k piatim. Z nejakých príčin sme sa však z tejto skúsenosti nepoučili a v roku 2012 za účasti 59,1% voličov dosiahol Smer svoj najväčší triumf. Nastalo obdobie vlády jednej strany. Napriek mnohým kauzám, ktoré sa dostali na svetlo sveta, vyhral Smer aj ďalšie voľby. Volebná účasť 59,8%. Čo z toho vyplýva?

Nečinnosť je hlas v rukách zlodejov.

Naša krajina je po toľkých rokoch vlády strany Smer a jej kumpánov v žalostnom stave. Nefungujúce zdravotníctvo, školstvo, súdnictvo. Dôvera ľudí v štát alebo v politikov je na minime. Mnohí sú sklamaní a znechutení. Na znamenie protestu, či nejakého vzdoru sa rozhodli voliť takzvané antisystémové strany. Neriešia aký majú program, neriešia či majú odborníkov. Dokonca im nevadí ani kriminálna minulosť členov, ani ich otvorené prejavy nacizmu. Slovami najznámejšej politickej karikatúry: Ľudia otupejevjaju.

Napriek tomu som presvedčený, že nám to nie je jedno. Verím, že v našej spoločnosti žije množstvo rozumných ľudí. Nebuďme ticho! Ukážme, že nám záleží na tom, v akej spoločnosti žijeme a poďme voliť! Len tak môžeme zmeniť veci k lepšiemu. Nie je vôbec pravda, že nie je koho. Ja som bol rovnako skeptický ako väčšina z vás, ale dal som si tú prácu, pozrel som si programy strán, ktoré sú mi najbližšie, zhodnotil prácu tých, čo už v politike sú a prečítal si informácie o jednotlivých kandidátoch. Verte mi, je z čoho vyberať. Máme tu mnoho aktívnych a odhodlaných ľudí, ktorí majú skúsenosti aj úprimný záujem zmeniť smerovanie Slovenska k lepšiemu.

Teraz najčítanejšie

Stanislav Hoferek

Som človek, ktorý si rád vyberá a dáva prednosť tolerancii pred nenávisťou. Mám rád otvorenú spoločnosť, úprimnosť a zdravú zvedavosť. Vlastním Greenie knižnicu a podporujem vzdelanosť a práce amatérskych autorov.