Denník N

Dôvody k používaniu neutrálneho rodu podľa jeho autorstva

Pred viac ako tromi rokmi vznikol prvý návrh neutrálneho rodu. Jeho autorstvo p. Jakub Séleš v ňom opisuje, ako možno nahradiť mužské a ženské varianty zámen, podstatných mien i prídavným mien.

Jakub Séleš študuje neurovedu v Anglicku. Taktiež píše blogy najmä o spoločenskej angažovanosti a vo voľnom čase, ako samo hovorí, sa venuje boju s dysfóriou.

„Čo ťa priviedlo k nápadu vytvoriť neutrálny rod? A aké sú teda jeho prínosy?“

Čítalo som si o rodovej neutralite v rôznych jazykoch a napadla mi otázka, či sa rodovo neutrálne dá vyjadrovať v aspoň jednom slovanskom jazyku, keď to ide v iných. Pokiaľ viem, neexistuje jediný slovanský jazyk, živý či mŕtvy, ktorý by dokázal vyjadriť myšlienku rodovo neutrálne – buď musíš použiť mužský, alebo ženský rod, tomu sa nedá vyhnúť.

Najprv mi napadlo, že veď počkať, predsa máme stredný rod, nie? Ale keď som porovnalo tabuľky so skloňovaním zámen, podstatných a prídavných mien, tak sa ukázalo, že stredný rod sa od toho mužského odlišuje asi len v dvoch pádoch, prinajlepšom. Tak mi napadlo, či sa nedá vykať alebo onikať, lenže aj tam sa používajú rodovo zafarbené slová. Tak som si v zásade z prsta vycucalo možné prípony a pravidlá, podľa ktorých by šlo vyjadrovať sa neutrálne.

Takýto voľnomyšlienkársky výstrelok má množstvo výhod pre všetkých, nie len trans* osoby. Je tu zjavná výhoda pre nebinárne osoby, ktorým nepasuje žiaden z dvoch dominantných rodov a aj podľa prieskumu, ktorý som robilo, queer-rodové osoby tento diskurz vítajú. Okrem nich, neutrálny rod uľahčí komunikáciu ľuďom, ktorí chcú / musia písať inkluzívne. Písať „predseda/kyňa podpísal/a“ v každej druhej vete je trochu nepraktické a častokrát vyčerpávajúce, ako pre čitateľstvo, tak i pre autorstvo. Alebo niekomu prekáža tzv. generické maskulínum, teda mužský rod ako univerzálna gramatická forma.

„Aké s ním máš plány do budúcna?“

Momentálne mám plné ruky práce, takže, priznám sa, na tento projekt veľa času nemám. Ale na druhej strane, neviem, čo viac viem spraviť – vytvorilo som náčrt neutrálneho rodu, spravilo prieskum verejnej mienky, spracovalo tieto veci do otvorených dokumentov, oslovilo pár ľudí… Čo potrebujeme, je verejná debata, najmä medzi trans* ľuďmi a OZkami a to nie je práca pre jednu osobu. Preto ma vždy poteší, keď sa o túto tému niekto zaujíma, ako napríklad teraz ty.

„Sú podľa teba dôvody, prečo by mohol ľuďom prekážať?“

Skutočné dôvody nie sú, ale ľuďom tieto snahy prekážajú. Ukázalo sa to aj v spomenutom dotazníku. Ľudia tam písali všelijaké bizarnosti, napr. že existujú len dve pohlavia (čo, aj keby bola pravda, nemení nič na tom, že pohlavie nie je rod, a že gramatický rod je vymyslený konštrukt, ktorý napr. taká maďarčina nepozná – a povedzte mi niekto, čo je na kolobežke ženské a na vysávači mužské). Medzi smutnejšie prípady patrili komentáre od neheterosexuálnych cis osôb, napr.: „typy ľudí, ktorých sa to bude týkať, budú ešte viac nepochopení a odsudzovaní spoločnosťou“ ale boli aj horšie, otvorene transfóbne, komentáre zo strany týchto osôb. Niektorí ľudia sa sťažovali na to, že je to „umelý“ zásah do jazyka. Na to sa dá povedať len jedno: súčasná slovenčina je umelý jazyk – Štúr spriemeroval slovenské nárečia a Hodža a Hattala to doviedli k dokonalosti.

Ale áno, je to nezvyčajný návrh, ale o to mi ide – rozprúdiť konverzáciu, z ktorej by mohla vzísť možno aj prirodzenejšia forma neutrálneho vyjadrovania.

Pozrite si tiež krátke video o neutrálnom rode.

Teraz najčítanejšie