Denník N

H. Lee: Jako zabít ptáčka (Čitateľský denník 6/2020)

Kalpurnie loupala hrách a najednou řekla: „Jak já to tuhle neděli zařídím s vaším kostelem?“
„Asi nijak. Atikus nám nechal na milodary.“
Kalpurnie přimhouřila oči a mohla jsem si domyslet, co jí táhne hlavou. „Kal,“ řekla jsem, „přece víte, že se budeme chovat slušně. Už léta jsme v kostele nic neprovedli.“

Kalpurnie si očividně vzpoměla na jednu deštivou nedeli, kdy jsme zůstali bez otce i bez učitele. Ponecháno vlastní vynalézavosti přivázalo žactvo Eunici Annu Simpsonovou k židli a strčilo ji do kotelny.

Pak jsme na ni zapoměli, vyhrnuli se nahoru do modlitebny a jako pěny naslouchali kázání, když tu se z topných těles ozvalo hrozné bouchání a neustávalo, dokud to nešel někdo vyšetřit a nepřivedl Eunici Annu, která prohlašovala, že si už nechce hrát na Sidracha — Jem Finch prý síce řekl, že neshoří, když bude dost pevná ve víře, ale jí tam dole bylo moc horko.

Čo vás prvé napadne, keď začujete, že nejaká kniha bola ocenená Pulitzerom a stala sa klasikou? Ja si predstavím vznešenú nudu a komplikovaný jazyk, pri ktorom sa človek cíti intelektuálne menejcenne. A preto je pre ľudí, ktorí zmýšľajú podobne, ako ja, tento román pohlazením po duši.

Tridsiate roky, Amerika, veľká hospodárska kríza, dospievanie jedného dievčatka v malom mestečku. A proces s krivo obvineným černochom, ktorého právne zastupuje otec našej hrdinky. To, čo na prvý pohľad vyzerá ako (výhradne) vážna kniha o rasizme, je v skutočnosti krásnym príbehom o dospievaní, radosti, objavovaní sveta a priateľstve. A láske. A ľudskosti. A športových zápasoch medzi presbyteriánmi a baptistami.

Veľmo sa mi páčil ten  jazyk — v niečom mi pripomínal Salingera, ktorého som čítal nedávno v lete. Jeho ľahkosť, vtipnosť a takú schovanú mikro poetiku budem už asi automaticky prisudzovať všetkým americkým románom z prvej polovice dvadsiateho storočia.

Jako zabít ptáčka je tak pre mňa radosťou  i mementom, povzbudením i napomenutím. Vysokou literatúrou, ktorá je i vysoko čtivá.

Investujte do nej svoj čas i srdiečko.

H. Lee: Jako zabít ptáčka
Mladá fronta, 2018
280 strán
*
90 %

Moje písačky a kresbičky môžete sledovať aj tu.

Teraz najčítanejšie

Jakub Lenart

Naivné mudrovania o knihách, komiksoch a kultúre.