Denník N

Je strana ’Máme toho dosť ‘ zaujimavá pre ľudí z mesta?

.

 

Je strana ’Máme toho dosť ‘ zaujimavá pre ľudí z mesta?

Počúvam mnohých navôkol hovoriť:  “Strana, MÁME TOHO DOSŤ, sa javí ako čestná strana, ale čo môžu urobiť pre mňa keď ja  žijem v meste a oni zdá sa obhajujú len vidiek a farmárov? Pre mňa nie sú zaujímaví.” A ja sa ich pýtam:  “Vám nezáleží na tom, aké potraviny jete vy,  vaše deti, či vnúčence? Strana, MÁME TOHO DOSŤ, obhajuje nie len vidiek a farmárov, ale všetkých ľudí nezávisle kde žijú, čo robia.  Neuvítali by ste, keby vaša škôlka či škola ponúkala vašim deťom obedy z potravín vypestovaným lokálne?” Potraviny, ktoré dopestujeme na Slovensku sú neporovnateľne vyššej kvality než tie, ktoré dovážame. Ten rozdiel je natoľko markantný, že na importovanú a domácu zeleninu či ovocie sa vzťahujú úplne odlišné normy čo sa týka množstva dusičnanov alebo použitia pesticídov.

Naša produkcia zeleniny každoročne klesá, zatiaľ čo náš dovoz priamoúmerne stúpa, a šokujúce je, že dovážame práve zeleninu, ktorej sa prirodzene darí u nás, ako napríklad mrkve, či kapuste. Miesto toho, aby sa na našich poliach pestovali plodiny pre naše kuchyne, “okupujú” ich industriálne potraviny určené na výrobu etanolu, ako napríklad repka olejná, ktorej pestovanie znehodnocuje pôdu a spôsobuje hromadný úhyn včiel.

Človek žijúci na vidieku má možno aspoň akú takú možnosť si dopestovať nejakú vlastnú zeleninu, no ľudia žijúci v mestách sú plne odkázaní na nákupné siete, a práve preto by sme mali mať o to väčší záujem podporiť stranu ‘Máme toho dosť’.

Ja som z mesta, a nemám možnosť si svoju zeleninu, alebo ovocie dopestovať.  Tak musíme s manželkou  variť len zo zeleniny, ktorú nakupujeme v supermarketoch  a  ktorá je dovážaná z cudziny.  Je značne  chemicky nadopovaná. Bolí nás ju ponúkať svojim deťom, či vnúčatám, ale nič iné nám neostáva.

Ja budem voliť stranu, ktorej prísľub vyššej produkcie našej kvalitnej slovenskej zeleniny sa prejaví aj na lepšom zdraví nás,  mojich detí…

Teraz najčítanejšie

Milan Hašan

Som na dôchodku, v minulosti som pracoval v školstve ako stredoškolský učiteľ. mojim koníčkom je chalupa, ale predovšetkým turistika - vysokohorská turistika.