Denník N

Predvídaj. Ako pomôcť smútiacemu priateľovi

Naši blízki, priatelia či známi práve v období po strate blízkeho potrebujú pomoc. Ako im ju ponúknuť? Predvídajte. Prečítajte si viac.

Tento článok sme pre Vás pripravili ako súčasť projektu Ako pomôcť smútiacemu priateľovi.  Nechajte sa inšpirovať článkami s originálnymi ilustráciami Daniely Olejníkovej, praktickými odporúčaniami našich terapeutov a rozhovormi v našich podcastoch.

Skôr ako budete kontaktovať priateľa, ktorý stratil blízku osobu, PREDVÍDAJTE. Ponúkame Vám 4 užitočné odporúčania, ktoré pomáhajú aj nám, keď sa snažíme pomôcť iným:

 1. SÚSTREĎTE SA NA SVOJE POCITY

Stiahnite si obrázok (KVET ŽIVOTA) a vyfarbite si mandalu svojich pocitov 4 farbami – čiernou, modrou fialovou a žltou.  Pomôže Vám uvedomiť si, ktorý z pocitov prevláda. Ku každému v popise nájdete praktické odporúčanie. Vyfarbujte spontánne ako deti, nepremýšľajte pri tom.

  • Cítim obavy a strach – ČIERNOU
  • Cítim smútok – MODROU
  • Cítim nervozitu a stres – FIALOVOU
  • Cítim potrebu ho navštíviť – ŽLTOU

Ak kvôli strachu a vašim obavám na mandale prevažuje čierna farba, môžte sa pri stretnutí uchýliť k rozprávaniu. Vyhnite sa frázam, ktoré nepomáhajú. Skúste hovoriť menej a sústreďte sa skôr na priateľa. Ak váš priateľ nemá chuť na stretnutie, neberte to osobne a nechajte mu čas a priestor.

Ak na Vašej mandale prevažuje modrá, skúste prísť na to, čo spôsobuje Váš smútok. Neskúšajte priateľa rozveseliť. Ak ste poznali zosnulého, môžete s priateľom zdieľať svoj smútok z jeho odchodu bez toho, že by ste ho príliš zaťažili. Ak cítite smútok skôr z osobných dôvodov, skúste menej rozprávať a prenechať viac priestoru vášmu priateľovi. Ak sa vo Vašej prítomnosti necíti dobre, neberte to osobne a prenechajte mu čas a priestor.

Ak na Vašej mandale prevažuje fialová, môžete mať problém emocionálne sa napojiť na vašeho priateľa, počúvať ho a zostať v jeho prítomnosti. Skúste si naplánovať radšej kratšiu návštevu. Dávajte si pozor, aby ste neskĺzli k prázdnym debatám. Skúste hovoriť menej a sústreďte sa skôr na jeho osobu. Ak sa vo Vašej prítomnosti necíti dobre, neberte to osobne a prenechajte mu čas a priestor.

Ak na Vašej mandale prevažuje žltá, skúste prísť na to, prečo cítite nutkanie navštíviť vášho priateľa. Vyhnite sa potrebe rozveseliť ho. Ak sa vo Vašej prítomnosti necíti dobre, neberte to osobne a prenechajte mu čas a priestor.

2. DOPREDU SI NAŠTUDUJTE, KEDY VÁŠ PRIATEĽ MÔŽE POTREBOVAŤ ODBORNÚ POMOC

3. PRED NÁVŠTEVOU PRIATEĽA MAJTE NA PAMÄTI

  • Upriamte svoju pozornosť skôr na svoje pocity ako na myšlienky.
  • Sústreďte sa menej na výsledok, viac na vzťah.
  • Verte, že už vaša prítomnosť pomáha.

4. VYPOČUJTE SI PODCAST NA NAŠEJ STRÁNKE ALEBO NA SPOTIFYPODBEANAPPLE PODCAST.

Ak je článok pre Vás inšpiratívny, ZDIEĽAJTE ho prosím na sociálnych sieťach. Možno tak pomôžete práve Vy tomu, kto takúto pomoc hľadá a potrebuje. Ďakujeme.

Teraz najčítanejšie

PLAMIENOK n.o.

Sme nezisková organizácia, ktorá je na Slovensku priekopníkom rozvoja detskej domácej paliatívnej/hospicovej starostlivosti a smútkového poradenstva a terapie pre deti a ich rodiny. Od roku 2002 bezplatne poskytujeme nevyliečiteľne chorým a zomierajúcim deťom domácu paliatívnu liečbu a starostlivosť. Deti navštevujeme doma v okruhu 2 hodín jazdy od Bratislavy. Od roku 2011 V Centre pomoci smútiacim deťom a rodinám v Bratislave na Zadunajskej ulici 6 bezplatne poskytujeme psychologickú, terapeutickú a poradenskú omoc smútiacim deťom a ich blízkym ako aj dospelým po strate dieťaťa. Do centra môžu prísť smútiace deti a rodiny z celého Slovenska. Od roku 2003 vzdelávame študentov, odborníkov a laickú verejnosť, aby sa kvalita detskej paliatívnej starostlivosti na Slovensku zlepšovala. Týmto blogom chceme prispieť k tomu, aby sa povedomie o paliatívnej starostlivosti na Slovensku zvyšovalo.