Denník N

Šanca

Občania dali objednávku dňa 29. februára 2020. Vykonávatelia prác majú byť majstri. Šéf – majster a traja majstri tvoria štvorlístok a musia mať neustále na zreteli, že majú obrovskú zodpovednosť. A teraz je čo robiť lebo treba splniť tú objednávku od občanov. Čaká nás všetkých veľa práce. Tak ako v kampani každý kandidát dal svoj prínos, tak aj vo fungovaní štátu, každý môže a musí urobiť veci poctivo, úprimne a odvážne. Potom príde aj ten výsledok, spolu s pridanou hodnotou našej snahy. Prichádza šanca, aby unesený štát znova bol náš.

Moji milý Slováci,

zhoda náhod, zhoda okolností, alebo ako inak nazvať rapídny rast Obyčajných ľudí a nezávislých osobností (OĽaNO) v parlamentných voľbách?

Život nám občas urobí nečakané prekvapenie.

Keď ma moji kamaráti pozvali do OĽaNO vtedy ich preferencie boli okolo 6 percent, bolo to tesne po odchode časti ľudí z hnutia v lete 2019.

Boli na hranici zvoliteľnosti a nebolo im čo závidieť. Napriek tomu, neváhal som a výzvu som prijal. Výzvy mám rád. Zvlášť mám rád také veci- ja začínam tam kde iní skončili. Odídenci čo skončili v  OĹaNO odišli do inej strany a iných strán. Domnievali si, že je to správne. Ja som nebol istý ani vtedy a ani teraz nie som si istý, že im to bol správny ťah. Ale aj tak teraz budeme v jednej vláde a budeme ťahať za jeden povraz. Budeme pracovať pre Slovensko.

Následne sme síce v dočasnom oslabení začali pracovať. Voči nám hrali presilovku. Úder sme mali aj od Smeru SD, ale aj z inej strany. Vydržali sme bodyčeky. Rany sa zahojili. Neskôr sa dostavili aj výsledky.

Po debate s občanmi Slovákmi v zahraničí v Báčskom Petrovci, začiatkom januára 2020 s oduševnením nám na mobile Jaro Naď ukazoval výsledky výskumu verejnej mienky, že máme 9 percent. Neskôr sme rástli ešte viac. Začiatkom februára po priamom živom vstupe  OĹaNO v Lučenci na ozval sa z centrály náš manažér  Julo Jakab a postavil nám  kandidátom, že čo si myslíme, koľko máme percent podľa najnovšieho výskumu? Odvetil som, že odhadujem na 13,5 percenta. Julo povedal, že som vraj jasnovidec, lebo som trafil. Vraj predbehli sme Kotlebovcov. Zostal pred nami ešte jeden subjekt, ktorého treba dať dolu a ktorého sme začali dočahovať. Kamarátom, ktorý stávkujú som radil, aby stavili na OĽaNO, že v tých voľbách môžeme sa stať príjemným prekvapením. Mnohí poslúchli a ďakujú. Finiš kampane mal byť napínavý aj ked sa objavili informácie, že sme súpera už predbehli. Potvrdilo sa to tej poslednej februárovej noci. Fantastická noc v Trnave. Dávid porazil Goliáša. Gratuloval nám aj diplomat zo Spojeného kráľovstva a Severného Írska. We are the champions. Ale, za silnými rastúcimi percentami bolo kopec práce a potu. Tvrdou prácou sme dosiahli výsledok. Neprišlo to samé od seba. V štúdiách úspešných volebných príbehov určite bude  zaradený úspech  OĽaNO, lebo  vyšplhať z 5,6 percent na 25,02 percent to sa tak často nestáva. A pravdepodobne sa ani nestane. Ťahali sme všetci za jeden povraz, pomáhali sme sa. Zvlášť nám všetkým kandidátom pomáhal nezmar Jožo Pročko, podľa mňa dobrý duch hnutia.

Keďže mi už prišili nálepku, že som vraj jasnovidec, tak Vám poviem, čo si myslím. Myslím si, že nová Vláda SR Igora Matoviča bude stabilná a že vydrží do konca mandátu.

Občania dali objednávku dňa 29. februára 2020. Vykonávatelia prác majú byť majstri. Šéf – majster a traja majstri tvoria štvorlístok a musia mať neustále na zreteli, že majú obrovskú zodpovednosť. Bývalá vláda dôveru objednávateľov prehajdákala, o čom svedčí dramatický pád ich voličskej základne. Kvalita vykonaných prác bude ocenená vysvedčením od objednávateľov. Pripomeniem, že SMER SD v roku 2012 malo 40 percent hlasov, v roku 2016 mal 28 percent hlasov, v februári 2020  už len 18,29 percent. Za 4 roky zaznamenali pád 10 percent. Zároveň ide o  najslabší výsledok SMERU od roku 2006. Voličský inžinieri na Súmračnej to nejak nezvládli a nepomohli ani tie trináste dôchodky. Celková vláda utrpela katastrofu vo voľbách. Okrem pádu Smeru pod 20 percent, jeho koaličný partneri neprekročili hranicu zvoliteľnosti. Tri krát mali slabšie výsledky ako v roku 2016, SNS klesla z 9 na 3 percent, prišli takmer o dve tretiny voličov. Smer a Most Híd prišli o jednu tretinu voličov.  V čom sklamali voličov Fico, Danko a Bugár? Vysvedčenie je jasné, jednoznačné a zrozumiteľné. Občania túžili po zmene. KDH, ktorý sa mi podobá na Fidesz v Maďarsku, zopakoval 4,7 percent z roku 2016 a znovu zastali mimo parlamentu. LSNS , ktorý sa mi veľmi podobá na Jobik v Maďarsku, predtým než sa Jobík reformoval klesla pod 10 percent. Jasné vysvedčenie od občana voliča obdržali všetky subjekty. Výsledok si môžu vysvetľovať tak či onak, ale on svedčí o dôvere, resp. o nedôvere. V dôsledku výsledkov Orbán prišiel o spojenca. Lebo je jasné, že Igor Matovič bude iný ako Robert Fico.

A nová predvolebná kampaň na nové voľby sa už začala. Odštartovaná je už prvého marca. Lebo, ako majstri a ich zamestnanci  budú konať, tak sa im to od národa bude vracať. Ako do hory voláš tak sa Ti z hory ozýva.

Ruku na srdce tých výziev bude veľa. Výzva novej vlády bude aj budúci vzťah s Budapešťou. Ale aj s Berlínom, Moskvou, Belehradom a Prištinou.

Ústredným problémom novej súčasnej politickej väčšiny bude odstrániť mafiu zo štátu. To sa musí urobiť ihneď, rýchlo a bez kompromisu.

Mafia na Slovensku skončí a ak nie, tým pádom skončí vláda. Teraz bude kto z koho.

V prípade ak mafia zvíťazí budeme mať niečo podobné ako v niektorých štátoch s nedokončenou demokraciou.

A teraz je čo robiť lebo treba splniť tú objednávku od občanov. Čaká nás všetkých veľa práce. Tak ako v kampani každý kandidát dal svoj prínos, tak aj vo fungovaní štátu, každý môže a musí urobiť veci poctivo, úprimne a odvážne. Potom príde aj ten výsledok, spolu s pridanou hodnotou našej snahy.

Prichádza šanca, aby unesený štát znova bol náš.

Teraz najčítanejšie

Michal Spevák

Michal Spevák, Slovák žijúci v zahraničí, občan sveta. Venuje sa krajinám západného Balkánu a Slovákom žijúcim v zahraničí. Autorom je viacerých publikácií a vedeckých prác. Študoval žurnalistiku na Filozofickej fakulte Univerzity Komenského v Bratislave a postgraduálne štúdium ukončil na Fakulte politických vied na Univerzite Čiernej Hory. Michal Spevák külföldön élő szlovák, világpolgár. A Nyugat-Balkán országainak szentelték. Számos publikáció és tudományos munka szerzője. Újságírást tanult a pozsonyi Comenius Egyetem Filozófiai, posztgraduális tanulmányait a Montenegrói Egyetem Politikatudományi végezte.