Denník N

Liečba bylinkami ako súčasť zdravého životného štýlu + ako posilniť imunitu a vyrobiť si antibakteriálny gél…

K článkom o životnom štýle nepochybne patria aj texty o životospráve a liečbe. Mňa zaujal príbeh sv. Hildegary z Bingenu, ktorá pomocou byliniek liečila ľudí. Siahnuť po bylinkách môžeme bežne v živote, ale môžeme ich použiť aj ako doplnok ku klasickej liečbe pri niektorých problémoch (treba o tom prehodiť reč s lekárom / lekárnikom). A teraz už k sv Hildegarde…

Hildegarda z Bingenu sa narodila v roku 1098 v Bockelheime do šľachtickej rodiny. Mala deväť súrodencov a bola z nich najmladšia. V detstve ju rodičia dali do opatery jej tety Jutty, ktorá viedla benediktínsky kláštor, alebo presnejšie žila s niekoľkými ženami pustovníckym životom. Tu pocítila volanie a rozhodla sa ostať medzi nimi.

Po smrti Jutty si ju ženy vybrali za novú predstavenú. Spolu s nimi sa presťahovala do Bingenu, kde v roku 1147 založila kláštor. V roku 1165 založila ešte jeden kláštor v Einbingenu.

Zomrelu vo veku 81 rokov v roku 1179. Svoju smrť predpovedala :). Po jej smrti sa podľa kronikárov na nebi zjavil jasný svetelný kríž.

Prakticky od smrti bola považovaná za svätú. Do zoznamu svätých bola zapísaná až v 16 storočí – jej uctievanie však bolo povolené len v Nemecku. V roku 1921 v Nemecku vznikol rád Sestier sv. Hildegardy. V roku 2012 pápež Benedikt XVI rozšíril kult úcty k sv. Hildegarde na celú cirkev (nielen Nemecko) a prehlásil ju za učiteľku cirkvi. Bola vyhlásená za svätú na základe toho, že tomu ľudia už dávno veria :). Nebolo potrebné ani skúmanie :)

Paradoxom je, že posledný príkaz ktorý dostala od mohučskeho arcibiskupa – aby po svojej smrti u svojho hrobu nerobila žiadne zázraky :). Tento príkaz zrušil pápež Ján Pavol II…

Kult sv. Hildegardy je aj na Slovensku. V Dobšinej v evanjelickom kostole sa nachádza freska, na ktorej je znázornená Hildegarda. Kult jej uctievania sem priniesli nemeckí baníci zo Saska, ktorí sem kedysi prišli…

Hildegarda je dnes považovaná za prvú spisovateľsky činnú nemeckú lekárku, zakladateľku vedeckej prírodovedy a entomológie (odbor v zoológií)  v Nemecku. Je tiež patrónkou prírodovedcov, filológov, esperantistov a jazykovedcov :). Význam jej mena po preklade z nemčiny je – odvážna v boji :). Jej meno je odvodené od nemeckého heldin – hrdinná panna, záchrankyňa, hrdinka…

Počas života mala veľa mystických vízií a zážitkov. Tridsaťpäť z nich opísala v spise Scivias alebo tiež Sci vias Domini (Poznaj cesty) – udalosti dejín spásy od stvorenia sveta až po koniec časov. Ľudské dejiny sú podľa nej dejinami kontrastu medzi Bohom a jeho protivníkom. Spája tu kozmológiu s antropológiou a s teológiou. Za zmienku stoja aj Liber vitae meritorum (Kniha zásluh života) – dialóg medzi cnosťami a neresťami a Liber divinorum operum simplicis hominis alebo De operatione Dei (Kniha Božích diel) – dejiny spásy. Bola prvou nemeckou mystičkou.

Počas života podnikla niekoľko ciest po Nemecku, ale aj Francúzsku a Holandsku. Kázala v mnohých kostoloch, nemala problém napomínať šľachtu, duchovenstvo, ale tvrdo vystúpila aj proti cisárovi Fridrichovi Barbarossovi. Mnohí ju preto označujú za kazateľku.

Keďže ju často vyhľadávali ľudia, aby im poradila a ona sama sa radila s kdekým vrátane sv. Bernarda a jej rady vyhľadávali aj mnohí králi, biskupi či pápeži, býva tiež označovaná ako radkyňa…

Čo sa týka teológie ktorú razila – stvorenie je podľa nej vždy spojené so svojím Stvoriteľom, ktorý vo svojej nekonečnej láske postavil človeka do stredu stvorenia…Všetko čo je stvorené, má odzrkadľovať Božiu harmóniu a súlad.

Hildegarda mala videnia od troch rokov. Dlhé obdobie boli v úzadí. Celé roky sa usilovne venovala štúdiu a práci, kým sa nezačali silnejšie hlásiť k životu. V štyridsiatich jej vnútorný hlas prikázal, aby ich začala zapisovať. Tieto videnia konzultovala s duchovným vodcom a na jeho pokyn ich začala zapisovať. Radila sa v tejto veci aj so sv Bernardom a po konzultáciách s pápežom Eugen III dostala cirkevné uznanie – povolenie v tom pokračovať. Čo sa týka mystiky, Hildegarda píše že mystická kontemplácia je dostupná všetkým, ktorí zvíťazia nad svojimi neresťami a nechajú sa zapáliť ohňom Ducha svätého.

Jednou z hlavných myšlienok aspoň pre mňa – láska človeka stvorila a pokora ho spasí. Keď Boh vidí, že človek smeruje k svetlu a zdvíha sa z temnoty, bude pri ňom stáť a nadchne ho pre spravodlivé a sväté činy…

Používala špeciálny jazyk založený na stredovekej latinčine ale obsahujúci veľa novovytvorených alebo upravených slov a zapisovaný zvláštnou abecedou. Preto je patrónkou jazykovedcov J

K cirkvi bola skôr kritická, požadovala jej reformu…

Vďaka hudbe sme podľa Hildegardy spojení s harmóniou neba. Nikdy sa neučila písať a čítať noty a nechodila na spev. Jej hudobná tvorba sa vymyká vtedajšiemu štýlu a nie je možné ju vnímať len ako súčasť gregoriánskeho chorálu. Zložila približne 70 piesní. Texty jej piesní sú zhrnuté v diele Symphonia harmoniae celestium revelationum alebo Symphonia armoniae coelestium (Súzvuk nebeskej harmónie) .V súčasnosti k najznámejším podaním jej piesní je známe hudobné teleso Sequentia.

Písala tiež básne – 77 jej básni tvorí ucelený liturgický cyklus pre špecifické cirkevné sviatky.

Z jej bohatej tvorby možno spomenúť: 28 homílií na nedeľné evanjeliá, výklad vyznania viery od sv. Atanáza (Explanatio symboli s. Athanasii), drámu Rád cností (Ordo virtutum), kde sa odohráva dialóg nerestí a cností, centrom hry je duša, v ktorej nebeské mocnosti zápasia s podsvetím (o dušu).

Hildegarda oslavovala Boha za to, akú krásu a účelovosť vložil do rastlín. Aj preto rastliny tvorili veľkú úlohu v jej liečbe… Hildegarda vo všetkom hľadala súlad. A ten hľadala aj v človeku a nesúlad vnímala ako príčinu choroby…

Snažila sa ľuďom radiť ako chorobám predchádzať, ako ich liečiť, zaznamenávala recepty, pripravovala lieky a skúmala ich účinky…

Jadrom jej liečenie a uzdravovania je vzťah s Bohom. Jej liečiteľské schopnosti sa neopierajú len o vedecké poznatky, ale aj o múdrosť ktorá jej bola zjavená…

Žiaľ, nezachovali sa originály jej spisov a to čo sa zachovalo, často obsahuje aj pridané texty, ktoré jej uberajú na hodnovernosti.

Mnohé jej rady sú neskutočne praktické. Už v tej dobe radila prevárať vodu na pitie (kvôli hygiene).

Hildegarda vidí človeka spojeného s celým stvorením a človeka vníma ako utkaného zo štyroch živlov a oživeného Božím duchom. Táto teória štyroch živlov je už prekonaná.

Jadrom jej liečby sú bylinky. Vytvorila encyklopedické dielo, spracovala problematiku bylinkárstva v knihách Liber simplicis medicineLiber composite medicine, alebo Liber compositae medicinae de aegritudinum causis, signis atque curis (kniha zložitého liečenia – príčina, znamenia a liečenie chorôb) alebo Causae et curae (krvný obeh, nervový systém, gynekologické problémy a iné…) a Physica (prírodopis – popísala v ňom 300 živočíšnych druhov – v tejto knihe rezonuje aj charakteristika nemeckej fauny a flóry, súčasťou liečby sú často aj ingrediencie zo zvierat J). Jej spisy už vtedy slúžili ako učebná pomôcka na lekárskej škole v Montpellier. V rokoch 1158 – 63 písala o psychológií a v rokoch 1173 – 78 na teologicko – psychologické témy…

Hildegarda svoje teórie vysvetľuje na základe prírodných zákonov a následne podáva ich teologický výklad.

Mnohí si o nej určite zapamätajú, že ako prvá popísala presnú receptúru na varenie piva :).

Žijeme v dobe, kedy je už ako fakt vnímané, že telesné súvisí s duševným. To čo sa odohráva v tele, vplýva na dušu a naopak. Poznáme aj psychosomatické ochorenia J

Zaujímavosťou je, že Hildegarda nepoznala nevyliečiteľné choroby. Rozlišovala ľahko a ťažko liečiteľné choroby. A o chronických ochoreniach písala, že vyžadujú zmeniť spôsob života. Zároveň však pripúšťala, že niekedy napriek tomu že pozná ochorenie, nedokáže človeku pomôcť. Niekedy z dôvodu ktorý ostáva skrytý, sa nepodarí ochorenie vyliečiť…

Nepochybujeme, že Hildegarda zozbierala poznatky vtedajšej doby a tie obohatila o vízie a bohatstvo a intelekt svojho ducha. Ale primárne hovorí, že uzdravuje Boh.

Hildergardin prístup je komplexný. Nezameriava sa len na príznaky, ale aj na samotnú príčinu choroby. Ak odstráni príčinu, pominú aj dôsledky / následky. Príčinou ochorenia môžu byť podľa Hildegardy aj necnosti, neresti, zlé návyky človeka, ale aj zlý duch…

Súčasťou liečby, ale aj zdravého životného štýlu sú potraviny. Preto Hildegarda píše o ich zložení a účinkoch. Kedy sú vhodne a kedy nie. Pri niektorých ochoreniach pomáhajú a niekedy je dobré sa im vyhnúť…

Teória štyroch štiav, alebo štyroch živlov je dnes už prekonaná. Ak rovnováha medzi nimi bola narušená, viedlo to k ochoreniu. A tak hľadá ako túto rovnováhu obnoviť…

Hildergardina liečba stojí na štyroch prvkoch: diéta, zbavovanie chorobných štiav, liečivé prostriedky a pôst. Dnes sú už platné len tri…

Diéta – je to dôraz na správnu výživu. Tu možno uplatniť Hildergardine poznatky o účinkoch rastlín a potravín a ich využitie v stravovaní…

Pôsť – pomáha urobiť poriadok v nahromadených zásobách, posilniť vôľový aspekt… Pôst má byť primeraný…

Liečivé prostriedky – to sú potraviny a bylinky ktoré patria do nášho jedálnička a po ktorých siahame pri chorobe…

Zbavovanie chorobných štiav je dnes už neaktuálne…

Hildegarda vo svojej liečbe kladie dôraz na individuálny prístup. Preto vhodnú mieru je potrebné hľadať podľa konkrétneho človeka. To platí pre diétu, pôst, ale aj potraviny a v neposlednom rade duchovný život…

Z praktických rád. Hildegarda odporúča, aby raňajky boli teplé. Aby sme sa po večeri prešli. Aby sme si strážili deň a noc – pravidelne chodili spať a vstávať a spali dostatočne. Zdôrazňuje aj štyri ročné cykly (že by dôraz na sezónne potraviny?).

Tak ako každá vtedajšia bylinkárka, aj Hildegarda hovorí o vplyve rastúceho mesiaca na účinnosť rastlín, zeleniny, ovocia, mäsa… Mnohé z týchto rád sa prenášajú do poľnohospodárstva – kedy siať, kedy žať… Tým sa vraciame k múdrosti predkov, ktorý žili v súlade s prírodou…

Ak je teória štyroch štiav a s tým spojená teória o nerovnováhe už prekonaná, neznamená to, že je prekonaná aj teória sv Hildegardy? Nie :). Bylinky a potraviny majú svoje zloženie a živiny. Pôst a diéta sú tiež súčasťou zdravého životného štýlu. Po bylinkách siahame aj dnes, ak je to možné. A starať sa o dušu je tiež cestou k zdraviu tela :).

.

V dobe keď veľa anti homo sapiens vykúpilo všetky antibakteriálne prostriedky a oslabilo tým kolektívnu imunitu, povieme si pár vecí. Z byliniek môžete siahnuť po Echinacei. Tú zatiaľ nevykúpili. Môžete si tiež vyrobiť domácu dezinfekciu (antibakteriálny gél), stačí k tomu alkohol / lieh (aspoň 60 %), Aloe Vera gél a esenciálny olej (video návod tu). Základom je tiež veľa ovocia a zeleniny. Vyhýbať sa ľuďom. Častejšie dezinfikovať prostredie v ktorom pracujete / žijete. A dobre si umývať ruky. A modlitba rozhodne neuškodí :).

Tomáš Hupka

Zdroj fotografie:

www. timesofmalta.com

Teraz najčítanejšie

Tomáš Hupka

Vzťahom som sa začal venovať pred 10 rokmi, cez blogy na stránke .týždňa.

Potom nasledovalo obdobie, kedy som pripravoval stretnutia pre ľudí, ktorí sa chceli pripraviť na vzťah. Sám som spolu s pani manželkou absolvoval kurz Manželské večery, ktorý vytvorili Nicky a Sila Lee.

O vzťahoch som znovu začal písať cez blogy na stránke denníka N. Pridal som aj témy z oblasti životného štýlu, keďže je dôležité ako človek žije a to sa prenáša aj do jeho vzťahu.

Venujem sa témam, ktoré ma zaujímajú, ale aj témam ktorými žijú iní ľudia...

Aktuálne "zastrešujem" projekt www.knihypredusu.sk - eshop so starostlivo vybranými knižnými titulmi...

Prajem Vám príjemné čítanie! Tom