Denník N

Naučil som sa porozumieť významu hodnôt „rodina“ v práci až v momente výpovede :-)

Schizofrénne a autistické správanie v korporátnom podniku ako bežný štandard na pracovisku. Jedno o sebe deklarujeme, druhé si myslíme a tretie napokon spravíme. Uzatvárame sa do vlastných svetov a svoje okolie tak postavíme pred hotovú vec bez možnosti adekvátne a s rozvahou reagovať.

Pozdravujem pán riaditeľ,

s odstupom času by som sa Vám chcel úprimne poďakovať za to, že takmer osemnásť mesiacov som mohol byť členom skvelého tímu ľudí pracujúcich v spoločnosti, ktorú spravujete. Časť z nich, vrátane Vás, si úprimne vážim. Naučil som sa porozumieť významu hodnôt „rodina“ v práci. Umožnili ste mi neustále pracovať na sebe, posúvať sa ďalej a byť stále lepším zamestnancom, ale hlavne človekom. Uvedomil som si, ako je dôležité prejavovať vzájomný rešpekt a úctu v praxi pri vytváraní kolegiálnej atmosféry v spoločnosti. Dostal som od Vás viac, ako som si mohol želať. Partnerský štýl vedenia Vašich manažérov s uistením, že otvorená komunikácia je viac ako želateľná, mi zabezpečili individuálny voľný priestor na realizáciu a dosahovanie slušných pracovných výsledkov. To všetko sa nieslo v duchu podporovaného konania na vlastnú zodpovednosť a v prípade potreby vyvodenia adekvátnych dôsledkov. Pochopil som, ako sú Vaši zamestnanci Vašim najhodnotnejším kapitálom, aby pracovali plne angažovaní, podávali špičkové výkony a spolupodieľali sa na trvalo-udržateľnej podnikateľskej kultúre, ktorá oceňuje hodnoty, špičkový výkon, dodáva pracovnú istotu a ctí si tradície.
Vážim si aj skutočnosť, že pred nástupom na moju neplánovanú dlhodobú PN ste boli natoľko féroví a informovali ma niekoľko mesiacov vopred, že nebude vo Vašom záujme predĺžiť našu spoluprácu pracovnou zmluvou uzavretou na dobu určitú. Uvoľnili sa mi ruky, otvorili nové obzory a netušené možnosti ďalšieho osobnostného a profesionálneho posunu. Akonáhle pominú dôvody mojej PN, tak sa teším na novú etapu môjho života :-)
Preto by som s Vami rád zdieľal pár faktov, ktoré mi bohužiaľ nie vždy plne korešpondujú s vyššie zmienenými hodnotami a kultúrou, ktorou sa táto spoločnosť pýši.
1. Celé obdobie trvania pracovného pomeru som vykonával svoju pracovnú činnosť s 45% mierou poklesu pracovného výkonu zdravotne postihnutého zamestnanca.
2. Dokázal som pracovať s komplikovanými zákazníkmi, naprávať dobré meno spoločnosti a predať týmto zákazníkom aj ďalšie naše stroje a služby.
3. Na saturovanom trhu v rámci popredajnej starostlivosti o zákazníka som dokázal za zmluvné obdobie predať cez dvesto tisíc EUR.
4. Vykonal som ako jediný obchodný zástupca na Slovensku audit čistiacej techniky v spoločnosti zákazníka na jeho všetkých prevádzkach bez ohľadu na značky, ktorými disponuje a potenciálny obrat z obchodu, na ktorom som sa priamo, ale aj sprostredkovanie podieľal, sa približuje k hodnote stopäťdesiat tisíc EUR.
5. Problémy som riešil operatívne, ako vznikali a pružne aplikoval nápravu a prijímal dôsledky za prípadné vyvodzovanie zodpovednosti.
Popri uspokojivom plnení svojich pracovných povinností som sa musel vyporiadavať aj s mimopracovnými úlohami, ktoré mi život nadelil. Tieto aktivity jednak vyplývali z povahy môjho zdravotného obmedzenia, ale predovšetkým ohrozením zdravého psychosociálneho vývoja mojej dcérky, pokiaľ možno v harmonickom prežívaní detstva za aktívnej účasti matky aj otca. K tomu sa pridružila požiadavka za boj o vlastný domov so štátnymi inštitúciami a zachovanie prístupu k pitnej vody v doline, ktorej žijem.
Keď sa začali veci hromadiť, zdravotný stav zhoršovať a nadobudol som pocit, že vyššie zmienené úlohy začínajú vplývať na môj zodpovedný pracovný výkon, tak som sa rozhodol zo dňa na deň pre dlhodobú PN. Sám isto uznáte, že fungovať na plný výkon sa takto nedá. Musel som poľaviť zo životného tempa, ktoré som mal. Pri výbere medzi rodinou, zdravím, domovom a prácou som už nemal na výber.
Preto isto uznáte, prečo odchádzam z tejto spoločnosti s trpkou príchuťou na jazyku.
Najprv ste ma tesne pred nástupom na PN písomne upozornili na porušenie pracovnej disciplíny ku škode na firemnom majetku – motorových vozidlách. Osobne som však očakával, že mi bude pravidelne odpisovaná spoluúčasť priebežne ako sme sa ústne dohovorili a nie jednorázovo s tým, že na účet mi príde pár eúr v čase, keď môj cash-flow a zdravie na to nie je vôbec stavané. Najzásadnejšie vytýkané chyby v mojom pracovnom výkone boli operatívne riešené, komunikované a adekvátnym spôsobom uplatňované nápravné opatrenia. Nepríde mi dôstojné a profesionálne sa hlbšie nad konkrétnymi výhradami pozastavovať a poukazovať na druhú stranu mince a špecifiká v zhlyhávanej medziľudskej komunikácii a sledovania vlastných záujmov u druhých ľudí.
Následne o týždeň neskôr zasadala škodová komisia vo veci zničenia služobného telefónu. To, čo nie je plne v súlade s dobrými mravmi sú dva fakty. Prvý, že akonáhle vznikla daná situácia, tak som sa dohodol ekonomickým manažérom spoločnosti na spôsobe vysporiadania sa so škodovou udalosťou – plná náhrada v podobe dvoch po sebe idúcich splátkach zo mzdy, aby to zvládol môj cash-flow. Druhý, že sme situáciu uzavreli a nebol som informovaný, že potreba zasadania nejakej komisie bude vôbec nevyhnutná.
Za mňa je vec uzavretá a v konečnom dôsledku som rád, že to takto dopadlo. Mrzí ma len skutočnosť, že som si musel napraviť ponímanie významu slova rodina vo Vašej spoločnosti a hodnotami, ktorými sa pýšite – vynikajúci zamestnávateľ, výborné pracovné podmienky, podpora rodín na prvom mieste, všetko pre zdravie, po dlhej chorobe vitajte späť! a pod.. Preto iste uznáte, že ako prirodzený ďalší krok pre mňa predstavuje, že o svoj príbeh sa podelím s Vašimi kolegami v materskej spoločnosti v zahraničí. Príde mi správne Vás v prvom rade o tom informovať.
Svoje poďakovanie by som preto rád ukončil nasledovnými slovami. Pre mňa v tomto ponímaní slová rodina a sme jeden tím vo Vašej spoločnosti znamenajú, že keď jeden z jeho členov sa ocitne v zložitej životnej situácii, tak je ho potrebné podržať dostatočne dlho stlačenými rukami za hrdlo do vtedy, kým mu oči nenavrú krvou. V tom momente ho ponoríme pod hladinu a držím dovtedy, pokiaľ sa neprestane mykať :-)
Prajem Vám veľa pracovných, ale hlavne osobných úspechov a pevného zdravia!
S úctou,
Pavol

Teraz najčítanejšie

Pavol Ďuriš

Občiansky aktivista, predseda OZ K prameňom Bebravy, vyštudovaný politológ, analytik v bezpečnostných otázkach štátu, partner pre pivo v oblasti remeselného pivovarníctva a hrdý študent Politickej akadémie ročníka 2019/2020 z dielne IPEV-U. Hrdý ISFJ (introvert-sensitive-feeling-judgement a HSP (highly sensitive person) :-) "Dnes nejhlubší city a největší obětavost nepotřebuje barikád. Počínáme chápat, že sebeobětování není nejúčinnější, stává-li se v tichosti a neznámosti v dílně, pracovně, kdekoli. Počíname pochopovat, že největší idealism je pevné předsevzetí, ne umírat, ale žít, neboť žít je mnohem těžší úkol než umřít. Položit život v rozčilení a fantastickém rozechvění je mnohem snadnější, než život ten udržovat v rozmyslném úsilí, potírajícím všecko to, co život ten ohrožuje." T.G.M. SOUKUP, František. T. G. Masaryk jako politický prukopník, sociální reformátor a president státu. Ústřední delnické knihkupectví a nakladatelství, Praha 1930, s. 202 - Naše nynejší krise.