Denník N

Koronavírus a vlaková doprava

Ozónom, ktorý je najsilnejšie prírodné dezinfekčné činidlo, chránime naše vlaky každý deň. Jeho účinky sa prejavia aj na miestach, kde sa bežná chémia nedostane. Ozón zabíja 99,9 % baktérií a vírusov.
Ozónom, ktorý je najsilnejšie prírodné dezinfekčné činidlo, chránime naše vlaky každý deň. Jeho účinky sa prejavia aj na miestach, kde sa bežná chémia nedostane. Ozón zabíja 99,9 % baktérií a vírusov.

Snaha zastaviť šírenie vírusu tvrdo udrela na reštaurácie, obchody, hotely i dopravcov. Bez preháňania, dnes už vieme, že spamätávať sa budeme roky. To však v tejto chvíli nie je dôležité. Dôležité je, aby sme čo najviac ochránili tých, na ktorých nám záleží – v tomto blogu to budú naši zamestnanci a cestujúci.

Vlaky od tohto víkendu jazdia podľa sobotného cestovného poriadku, vyradili sme z nich reštauračné vozne a od zajtra končí prevádzka IC vlakov.

Pri budúcej epidémii možno budeme múdrejší a rýchlejší. Ťažko je teraz spätne rozmýšľať, čo sa dalo urobiť lepšie. Ešte nie je po vojne, ale generálov sa už vynorilo mnoho.  V ZSSK sme pripravovali kroky už dlhodobo a ešte pred prepuknutím (5. 3.) sme aktivovali krízový štáb. Chápeme našu zásadnú úlohu pre mobilitu občanov, veď minulý rok ich s nami cestovalo 77 miliónov. Zaviedli sme zvýšené hygienické opatrenia, no krajinu sme od vírusu neubránili. Stále však môžeme urobiť veľa preto, aby sme pred ňou chránili čo najviac našich kolegov a cestujúcich a aspoň trochu spomalili šírenie vírusu. Nové informácie prichádzajú každý deň, z nášho pohľadu je však teraz dôležité toto:

Ak cestujete:

  • Počas celej cesty vlakom majte nasadené rúško (alebo aspoň šatku či šál) na nose i ústach. (Áno, áno, nie je to 100 % ochrana, ale je to, podľa všetkého, lepšie ako nič. Preukazujete tak rešpekt voči cestujúcim i mojim kolegom. A je to, samozrejme, povinné.)
  • Umyte si ruky pred cestou i hneď po nej.
  • Ak je to možné, udržujte medzi sebou a ostatnými cestujúcimi čo najväčšiu vzdialenosť.
  • Buďte trpezliví a pokojní. Vlakvedúci i cestujúci z času na čas odhalia alebo „odhalia“ niekoho, komu treba privolať „koronatím“. Ak niekoho takého vidíte, prosím, nevolajte 155, ani 158, ani generálny štáb. Povedzte to vlakvedúcemu, alebo zavolajte na naše kontaktné centrum (tel. č. 18 188). Tam majú pokyny, ako postupovať, a určite spravia všetky potrebné kroky bez zbytočného chaosu.
  • A ešte jedna rada, z ktorej mi je veľmi smutno: ak nemusíte, radšej necestujte. Využívajte hromadnú dopravu len ako prostriedok na prepravu do práce či k lekárovi.
Upratujeme, čistíme, dezinfikujeme. Ale bez pomoci a podpory zo strany cestujúcich sa naše úsilie môže minúť účinkom. Prosím, majte celú cestu rúška a buďte ku všetkým vo vlaku ohľaduplní a milí.

V ZSSK sme pre vašu i našu ochranu zaviedli:

  • zvýšenú frekvenciu dezinfekcie nad rámec bežného čistenia (okrem toaliet sa navyše dezinfikujú madlá, tlačidlá, kľučky, odpadkové koše a pod.),
  • dezinfekciu rušňov,
  • úplnú dezinfekciu interiéru vozidiel ozónom,
  • dezinfekciu vozidiel chlórom,
  • dezinfekciu polymérovými čistiacimi roztokmi, ktoré sú schopné na povrchu vydržať dlhšie a „zabijú“ vírusy opakovane.
Krízový štáb poslal dezinfekčný tím už aj do našich priestorov.

A, samozrejme, aj my stále dokupujeme dezinfekčné stroje i rúška, aby sme boli pripravení na najbližšie ťažké týždne i mesiace. Každý deň veľa myslím na kolegov, ktorí pri plnení povinností prichádzajú do styku so stovkami a tisíckami cestujúcich. Na krízovom štábe stále pracujeme na uľahčení ich práce a zabezpečení čo najkvalitnejších pracovných podmienok a pomôcok. Za každý deň v práci som im veľmi vďačný. Nemajú to ľahké, prosím, buďte na nich dobrí.

Viem, že nakoniec to spolu zvládneme a vlaková doprava sa spolu so Slovenskom vráti k rastu. Držme si palce, aby to bolo čo najskôr.

#idemevlakomzodpovedne #zvladnemeto

Teraz najčítanejšie

Filip Hlubocký

V rokoch 2016 - 2021 som bol generálny riaditeľ a predseda predstavenstva slovenského národného dopravcu, Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK). Pôsobil som v advokácii, bankovníctve a v nákladnej železničnej doprave. Študoval som na Právnickej fakulte Univerzity Komenského a Faculty of Law, University of Cambridge.