Denník N

Daň zvieracieho utrpenia spôsobená Áziou, ktorú zaplatíme všetci

Negatíva? Tisíce mŕtvych, strach ľudí, šírenie nepokojov. Pozitíva? Ja vidím dve oblasti, ktoré budú determinované vírusom diametrálne odlišne, ale v konečnom dôsledku dopady v oboch prípadoch vieme klasifikovať ako pozitívne. Je to boj pandémie, modelu kapitalizmu a životného prostredia.

Včera som zažil doteraz najmenej produktívny deň v tomto roku a ešte mám odvahu o tom písať. Vstal som celý spotený, bola mi zima. Celé roky som nebol chorý a just teraz, keď sa svetom šíri mutácia s najväčšou pravdepodobnosťou netopiera alebo šupinatca, som ochorel. Samozrejme, neutekal som do čakárne k lekárke, ale zavolal som si k nej. Bolo pred dvanástou, dnes som si privstal. Dvihol som telefón, vytočil jej číslo. Zvoní.

„Dobrý deň, Makovini pri telefóne. Chcel by som Vás poprosiť o e-recept. Bolí ma celý človek, mandle mám napuchnuté a drhne ma, ale nemám teplotu a ani cestovnú anamnézu,“ hneď som na ňu vybafol všetky informácie, aby som šetril čas jej aj svoj.

„Dobrý deň, Vaša obvodná má dovolenku. My zastupujeme, robíme len do 12. Mohli ste prísť, nikto v čakárni nie je. Koľko máte rokov?“

„Ja som nechcel ísť sedieť do čakárne. Neodporúča sa to. Mám 23,“ mal som pocit, akoby netušila o ničom.

„Tak dnes to už nestíhate. Ak Vám je veľmi zle, tak hotovosť je od pol 4 pre dospelých alebo sme tu zajtra medzi desiatou a dvanástou hodinou.“

Vážim si prácu lekárov, ale v tejto situácii som si neodpustil ironický tón: „To myslíte vážne?“

Zložil som. Vedel som, že v postkomunistickom Slovensku skôr niečo zoženiem po známosti ako touto formálnou basic cestou-necestou. A tak aj bolo. Antibiotiká zohnať po známosti je jednoduchšie ako zavolať lekárke, aby to hodila do počítača a niekto známy zašiel s mojim OP do lekárne a hodil mi lieky do schránky, napríklad.

Ráno mi appka Minúta po minúte ponúkla, či si nechcem prestaviť prichádzajúce notifikácie na každú správu. Tak som to zapol, oprobujem. Doteraz som mal notifikácie povolené len na dôležité články, správy. Už večer som mal depresiu. Teraz by som bol dobrou vzorkou pre analýzu dopadu koronavírusu na psychiku človeka. Ja viem, plne si uvedomujem, že situácia je vážna. Ľudia umierajú, ale zamýšľa sa niekto, prečo umierajú? Zaujímame sa len o aktuálny počet nakazených novým vírusom, o počet úmrtí a vyliečených alebo nás zaujíma pôvod tohto vírusu? Zaujímame sa o to ako predchádzať takýmto vírusom?

Pôvod a história Coronavírusov

Mrzí ma, že aj pri obzvlášť závažnej situácii vznikajú rôzne konšpirácie, ako vznikol nový vírus. Koronavírusy sú skupinou vírusov, ktorých prenášačom sú rôzne zvieratá. Pri ochorení SARS, ktoré sa objavilo v Hong-Kongu a na Taiwane v roku 2003 umrelo 774 ľudí z 30 krajín. SARS sa prejavoval ako ťažká pneumónia (zápal pľúc). Konkrétne ochorenie sa prenieslo z cibetky (obrázok naľavo). Priznám sa, že doteraz som o tomto zvierati nikdy nepočul a v kútiku duše verím, že nebudem sám. Čínska vláda sa s najväčšou pravdepodobnosťou nepoučila a opatrenia boli mizivé. Mám pocit, že je to len pomstou prírody za to, čo jej robíme. Neskôr v roku 2012 vypukol nový koronavírus – respiračné ochorenie MERS-CoV, ktoré eviduje viac ako 1000 prípadov nákazy, pričom úmrtnosť bola až 38%. Šialené číslo. Odkiaľ sa vzal MERS? Z konzumácie tepelne nedostatočne pripraveného mäsa z ťavy jednohrbej. Takisto sa prenáša z človeka na človeka kvapôčkami. Čo z toho vyplýva? Že ľudia nemajú jesť ťavy, nemajú jesť všetko, čo sa pohne. Ázia sa nepoučila. Otázne je, či sa niekedy poučí.

Nový betakoronavírus s oficiálnym označením SARS-CoV-2 vyvoláva infekčné ochorenie COVID-19. Vedci sa snažia zistiť, ktoré zviera je nosičom tohto nového vírusu. Indície smerujú k netopierom, ktoré sú veľkou pochúťkou v Číne. V Číne je veľmi populárna a známa netopieria polievka (je mi zle, keď to píšem). Ešte pravdepodobnejším scenárom je, že genóm tohto vírusu sa zhoduje práve s koronavírusom šupinatca Pangolin-Cov. V konečnom dôsledku je jedno, ktoré zviera je nositeľom tohto vírusu. Keby neexistovali tieto trhy (a tu sa nebavíme len o extrémnych zvieracích trhoch vo WUHAN), človek by sa nimi nenakazil. Podobné videá z extrémnych zvieracích trhov som našiel aj z Indonézie a bojím sa pravdepodobnosti možnosti, že v iných ázijských krajinách to nebude iné. Na videách sú zobrazené stánky pod holým nebom. Na obyčajných drevených stoloch ležia mŕtvoly rôznych druhov zvierat. Ľudia sa prechádzajú po markete v kalužiach krvi v šľapkách. Na jednom stole chlap reže hady na kusy a ak máte záujem, tak vám kúsok hada zabalí do igelitu. Pri ďalšom stánku sú na stole mŕtve psy a muž ich flambovacou pištoľou opeká. Ďalší stánok ponúka netopiere na špajdli s očami, v ktorých je vidno strach, s pazúrmi. Opice sa správajú stokrát kultivovanejšie ako Aziati. Video, ktoré opisujem je z Indonézie, avšak sa domnievam, že trhyvo WUHAN nevyzerali inak, keď tam dokázali vzniknúť takéto mutácie vírusov prenosu zo zvieraťa na človeka. Je potrebné vyslať do Ázie odkaz, že ich nehumánny prístup k zvieratám je neprípustný. Na ich kultúrnu zvrátenosť všetci doplácame, tisíce ľudí už doplatilo aj životmi. Je to daň, ktorej potrebu platiť vytvorila Ázia, ale samotný vírus si nevyberie len tých, ktorí zvieratá utýrali, väznili a potom nehumánne zavraždili a neetickým spôsobom naservírovali na tanier.

Ponaučenie: Ak si chceš dať netopiera na obed, poriadne ho prevar. Inak môžeš nakaziť desaťtisíce ľudí novým koronavírusom.

Dopad na ekonomiku

Žijeme v dobe kapitalizmu, v ktorom sa oplatí viac nadvýroba ako vyrábať len toľko, koľko je treba. My už ani nevieme, koľko nám treba. Podstatné sú čísla, ktoré musia stále putovať na zelenej vlne. Čo sa stane, keď sa doma uzavrie taký počet ľudí ako pri pandémii koronavírusu? Ekonómia sa už pred týždňom chytali za hlavy a nechápali, čo sa s akciami deje. Možno by bolo vhodné zamyslieť sa, či kapitalizmus v podobe, v akej ho poznáme dáva logiku. Koronavírus ukáže práve ten faktor, ktorému sa ja osobne toľko teším. Pandémia odhalí slabiny kapitalizmu. Ekonomika nemôže počítať s faktom, že všetci budeme nonstop robiť a nikdy nepríde pádny dôvod na to, aby sme boli nútení si sadnúť a vyložiť nohy. S vyloženými nohami čísla nebudú rásť, ale budú padať a nastane v ekonomike recesia, ktorej nástup pripustil aj všemohúci dezinformátor Donald Trump. Pojem recesia sa používa vo vzťahu k nekritickému poklesu výroby, spomaleniu hospodárskeho rastu podniku. V prípade posudzovania štátu ako celku hovoríme zvyčajne o nulovom raste hrubého národného produktu (HDP) alebo o jeho poklese na obdobie dlhšie ako šesť mesiacov. Bude menej pracovných miest, možno budeme mať menej peňazí a menej si budeme môcť dovoliť. Pokiaľ budeme nakupovať menej výrobkov, vznikne menej nového odpadu. Dopad na svetovú ekonomiku je pokles o 1%, čiže sa svet nerúca. Ak by sa niečo rúcalo, tak by to bol zle regulovaný kapitalizmus.

Keď sa minú peniaze, tak si požičiame z banky. Zaplátame diery v ekonomike, ktorú sme si vymysleli, aby boli čísla na zelenej vlne a ak sa zas niečo stane, tak si zas požičiame. A od koho si vlastne dookola požičiavame? Komu sme vlastne dlžní?

Dopad na životné prostredie

Ako tak píšem, tak mám väčšmi pocit, že buď vyhrá kapitalizmus alebo životné prostredie. Nikdy nevyhrajú obaja. Je to súťaž dvoch a nikdy nemôžu byť prví dvaja. Vždy bude výhra toho lepšieho determinovať prehru toho horšieho. Kvôli šíriacemu sa vírusu sú milióny ľudí prinútení karanténe. V epicentre koronavírusu WUHAN musela čínska vláda odstaviť mnohé továrne, celé priemyselné parky, výrobu. Zem sa poďakovala a dožičila ľuďom aspoň na chvíľu lepší vzduch ako môžeme vidieť na satelitnej snímke NASA. Ale len dovtedy, kým sa výroba nespustí na plné obrátky. Ten istý scenár s air pollution sa opakoval aj v Taliansku. Video zachytáva zníženie znečistenia do 11.3.2020. Video je k zhliadnutiu tu: https://www.space.com/italy-coronavirus-outbreak-response-reduces-emissions-satellite-images.html?jwsource=cl

Raz za čas by bolo fajn si vyložiť nohy bez toho, aby ľudia umierali na zmutované vírusy a dožičiť nášmu domovu, milovanej Zemi, aby sa uvoľnila a zhlboka nadýchla. Len to by sme nemohli žiť v dobe trpkého kapitalizmu, v ktorom idea zastaviť výrobu je čistou samovraždou celého ekonomického systému. Čísla nie sú všetko.

Notifikácie na každú jednu správu z Minúty som si musel deaktivovať a zajtra si dám detox od nových správ. Lieky a nákup mi doniesla mamina, ktorej za to veľmi pekne ďakujem. Z najneproduktívnejšieho dňa doposiaľ v tomto roku vznikol aspoň blog. Lepšie ako ihlou do oka. Krásny, ničím nerušený karanténny deň všetkým!

#govegan

Teraz najčítanejšie