Denník N

Školstvo v čase korony

Kým ČT promptne zareagovala na zatváranie škôl zaradením nového programu pre deti UčíTelka, RTVS reprízuje seriál Spadla z oblakov a nechýba ani Repete a Peter Stašák | Foto - Česká televize
Kým ČT promptne zareagovala na zatváranie škôl zaradením nového programu pre deti UčíTelka, RTVS reprízuje seriál Spadla z oblakov a nechýba ani Repete a Peter Stašák | Foto – Česká televize

Témy týždňa 9. 3. 2020 – 15. 3. 2020 | Zatvorené sú všetky školy na Slovensku • Dosluhujúca ministerka školstva sa na týždeň stratila • Nominantom SaS na ministra školstva je Branislav Gröhling • S tipmi na dištančné vzdelávanie žiakov a pomoc pri učení detí doma sa roztrhlo vrece

Výrok týždňa

„Vážená pani ministerka, v súvislosti so šíriacim sa účinkom pandémie korovanírusu (Covid-19) Vás touto formou žiadame o neodkladné stretnutie. (…) Ako dôvody uvádzame: potreba priamej komunikácie užšieho vedenia ministerstva školstva s ministerkou školstva (…), nejasné určenie priameho zastupujúceho ministerky školstva v čase jej neprítomnosti na Ústrednom krízovom štábe SR, nejasné určenie priameho zastupujúceho ministerky školstva v čase jej neprítomnosti na rokovaniach krízového štábu ministerstva školstva.“

Oľga Nachtmanová, Peter Krajňák, Jozef Gönci, Mário Schrenkel, Maroš Borza
štátni tajomníci, generálny tajomník služobného úradu a vedúci odboru krízového štábu ministerstva školstva
liste ministerke školstva | 13. 3. 2020

Výber z udalostí

• Riziko šírenia koronavírusu COVID-19 sa stalo hlavnou témou týždňa aj v školstve a zatienilo i rokovania o budúcom zložení vládnej koalície a jednotlivých ministerstiev.

Ministerstvo školstva v úvode uplynulého týždňa po požiadavke ústredného krízového štátu pristúpilo k zákazu všetkých výletov, exkurzií či súťaží v zahraničí aj na Slovensku.

K zatváraniu samotných škôl zriaďovaných samosprávami sa začiatkom týždňa po Bratislavskom, Trnavskom a Košickom kraji (viac v minulotýždňovom prehľade tu) pridalo aj mesto Martin a Trenčiansky kraj, ktorý zatvoril všetky stredné školy vo svojej pôsobnosti. Po nich nasledovali ďalšie mestá a kraje (napr. tu, tutu).

• To, že Bratislavský samosprávny kraj rozhodnutím zatvoriť školy spustil lavínu, ktorá ovplyvnila ďalšie samosprávy, skonštatoval primátor Hlohovca Miroslav Kollár (Za ľudí). Kritizoval pritom, že z centrálnej úrovne neprichádzali dôležité informácie a zásadné rozhodnutia. „My máme teraz robiť rozhodnutia, či zatvoriť školy alebo rušiť verejné podujatia bez toho, aby niekto na centrálnej úrovni jasne povedal, čo sa má urobiť. Namiesto toho nám posielajú odporúčania, aby sme odporúčali,“ poznamenal Kollár pýtajúc sa, kde bol premiér dva týždne pred vypuknutím krízového stavu.

Na základe rozhodnutia hlavného hygienika a záverov ústredného krízového štábu napokon ministerstvo školstva prerušilo činnosť všetkých škôl a školských zariadení na 14 dní od 16. do 27. marca 2020.

• V strede týždňa portál aktuality.sk informoval, že zatiaľ čo ministri odchádzajúcej vlády riešili, ako zabrániť šíreniu koronavírusu, ministerka školstva Martina Lubyová (SNS) bola „nezvestná“, nezúčastnila sa rokovania vlády a skontaktovať sa s ňou nepodarilo ani dosluhujúcemu premiérovi Petrovi Pellegrinimu (Smer-SD).

Cez víkend aktuality.sk zverejnili list z 13. marca, v ktorom ministerku jej štátni tajomníci, generálny tajomník služobného úradu a vedúci odboru krízového štábu ministerstva vyzývajú na urýchlené stretnutie. Medzi dôvodmi mali byť aj nejasnosti týkajúce sa zastupovania ministerstva v ústrednom krízovom štábe v čase Lubyovej neprítomnosti, ktorá trvala vyše týždňa. Ministerka sa nezúčastnila ani mimoriadnej videokonferencie ministrov školstva EÚ, nahradil ju na nej štátny tajomník Peter Krajňák (Most-Híd). Dosluhujúca ministerka neskôr zareagovala, že ide o šírenie poplašnej správy.

• Pre riziko šírenia vírusu sa z vysokých škôl rozhodli prerušiť prezenčnú výučbu najskôr na Univerzite Komenského a na Slovenskej technickej univerzite v Bratislave. Postupne sa k nim pridali aj ďalšie vysoké školy v rôznych častiach Slovenska (napr. tu, tu, tu, tu, tutu). Vedenia univerzít zároveň zatvorili internáty pre slovenských študentov a zakázali služobné cesty či mobility do rizikových krajín.

Rektor Slovenskej zdravotníckej univerzity (SZU) Peter Šimko v súvislosti so šírením koronavírusu uviedol, že v prípade nedostatku zdravotníckych pracovníkov sa študenti SZU zapoja do riešenia mimoriadnej situácie na Slovensku.

• Pre krízovú situáciu od piatka rána platí aj zákaz medzinárodnej osobnej železničnej a autobusovej dopravy, ktorý sa dotkol aj vysokoškolákov v zahraničí. „Učitelia z nášho odboru sa rozhodli, že nám budú dávať online materiály a v najhoršom budeme mať hodiny cez Skype. Takže si budem robiť prácu do školy, ako keby som bol v Brne,“ skonštatoval Juraj, jeden z vysokoškolákov, ktorí sa po zrušení dopravných spojení rozhodli vrátiť domov.

Opatrenia proti šíreniu koronavírusu sa dotkli aj medzinárodnej mobility vysokoškolských študentov. „Po 9. marci už nebola medzi UK a študentmi či stážistami uzatvorená žiadna zmluva, na základe ktorej by mohli vycestovať do zahraničia v rámci programu Erasmus+,“ ozrejmila hovorkyňa Univerzity Komenského Lenka Miller.

• Po zatvorení stredných škôl sa posunuli aj termíny písomnej časti maturitných skúšok, ktoré sa mali konať tento týždeň. Nové termíny maturít stanovené na 31. marca 2020 až 3. apríla 2020. Termín ústnej formy maturitných skúšok sa presunul na obdobie od 1. júna do 19. júna 2020.

• Slovenská komora učiteľov (SKU) počas zatvárania škôl registrovala podnety zo strany pedagogických a odborných zamestnancov v súvislosti s organizovaním ich pracovnej činnosti a nahlasovaným zneužívaním krízovej situácie zo strany niektorých riaditeľov a zriaďovateľov.

„Chceme dôrazne upozorniť zriaďovateľov a riaditeľov škôl a školských zariadení, aby nezneužívali závažnú celosvetovú situáciu na to, aby šetrili na svojich zamestnancoch a nútili ich v rozpore so Zákonníkom práce čerpať dovolenky, náhradné voľno alebo PN, prípadne im menili miesto výkonu práce mimo domova alebo náplň práce, napríklad upratovaním areálu školy či miestneho úradu a podobne,“ vyhlásil Viktor Križo z SKU.

• O tom, že medzi nakazenými korovanírusom sú aj učiteľky materskej škôlky v bratislavskom Ružinove, informoval portál aktuality.sk. Denník N priniesol rozhovor so starostom tejto mestskej časti Martinom Chrenom, ktorý upozornil na to, že učiteľky sa o svojich pozitívnych testoch dozvedeli až z tlačovej besedy predsedu vlády.

• Ďalšie správy zo školstva v skratke:

x Počas rokovaní lídrov budúcej vládnej koalície predseda SaS Richard Sulík vyhlásil, že strana má záujem o rezort školstva. Po tom, čo v sobotu zástupcov vznikajúcej koalície prijala prezidentka Zuzana Čaputová, designovaný premiér Igor Matovič (OĽaNO) potvrdil, že ministrom školstva sa má stať tímlíder SaS pre školstvo Branislav Gröhling. Rozhovor s ním priniesol časopis Trend.

x Študentská rada vysokých škôl (ŠRVŠ) vyzvala politikov, aby nezabudli na svoje predvolebné sľuby a upozornila, že bez významnej zmeny v oblasti vzdelávania sa na Slovensku neudejú ani potrebné spoločenské zmeny. „Kvalitná veda a vzdelávanie sú základom dobre fungujúcej spoločnosti 21. storočia. Iba tak totiž môžeme spoločne presvedčiť mladých ľudí, že na Slovensku sa oplatí zostať študovať, pracovať a žiť,“ skonštatoval predseda ŠRVŠ Filip Šuran.

x O tom, že niektoré strany vo svojich volebných programoch sformulovali veľké sľuby, no je otázne, do akej miery budú aj realizovateľné, v denníku SME písal analytik Inštitútu ekonomických a spoločenských analýz Róbert Chovanculiak.

x Iniciatíva To dá rozum (TDR), ktorá koncom februára zverejnila odporúčania pre skvalitnenie školstva na Slovensku, zverejnila ďalší blog, tentoraz venovaný téme profesijného rozvoja učiteľov. Výsledky rozsiahleho prieskumu (…) poukázali na rôzne nedostatky v dostupnosti, rozmanitosti a kvalite možností profesijného rozvoja pre pedagogických a odborných zamestnancov v regionálnom školstve. Najväčší nedostatok a potrebu sa rozvíjať pociťovali v oblasti začleňovania detí s rôznymi znevýhodneniami do hlavného vzdelávacieho prúdu,“ píše analytik Jozef Miškolci.

x V uplynulom týždni svoju činnosť začalo Centrum pre inkluzívne vzdelávanie (CIV), ktoré vzniklo vďaka podpore Plesu v opere a Bratislavského samosprávneho kraja ako odpoveď na nenaplnené potreby detí, rodičov, učiteľov a škôl snažiacich sa o spoločné vzdelávanie rozmanitých detí. „Pokrývame systémom nepokryté potreby, ktoré sú práve v oblasti vzdelávania a metodickej podpory učiteľov, ale aj pedagogických asistentov a odborných zamestnancov na školách,“ uviedla spoluzakladateľka CIV Miroslava Hapalová.

 

Všimli sme si

• Plošné zatvorenie škôl otvorilo otázku, ako realizovať vzdelávanie detí v domácom prostredí.

x O tom, ako k dištančnej výučbe pristúpili niektoré stredné školy písal portál školské.sk.

x Spisovateľ Daniel Hevier sa rozhodol každý deň formou YouTube videí prinášať inšpirácie na domáce vyučovanie pre deti a študentov od 10 do 18 rokov.

x Na Facebooku vznikla verejná skupina Zavretá škola – ako učiť doma, ktorá má už vyše 14-tisíc členov. „Nie všetky školy posielajú žiakom materiály. A hlavne, materiály určené na vyučovanie v škole nemusia byť vhodné aj na domáce vzdelávanie,“ vysvetlili dôvod vzniku skupiny jej spoluzakladateľky Lucia RosákováZuzana Suchová.

x Tipy na rôzne online aplikácie využiteľné pri dištančnom vzdelávaní priniesol časopis Dobrá škola.

x Vitalia Bella z Denníka N oslovila odborníčky na výchovu, ktorých sa opýtala aj na to, akým chybám by sa mal vyhnúť rodič, keď sa snaží učiť deti doma. Odporúčania si môžete prečítať tu.

x České ministerstvo školstva promptne sprístupnilo samostatný portál s nástrojmi a zdrojmi pre učiteľov k vyučovaniu na diaľku. Česká spoločnosť EDUin vo svojom najnovšom prehľade upozorňuje na to, že žiakom nestačí iba zadať úlohy cez emaily a formuluje štyri princípy, ktorými by sme sa mali riadiť pri vyučovaní v online prostredí. Zároveň ponúka prehľad s rôznorodými učebnými zdrojmi.

x Česká televízia zareagovala na plošné zatváranie škôl v krajine prípravou vysielania pod názvom  UčíTelka. „Každý všedný deň od deviatej štartuje vyučovanie. Učebný blok bude trvať tridsať minút a bude určený vždy pre jeden ročník prvého stupňa,“ priblížil vedúci projektu Luboš Rosí. Na vzdelávacie pásmo nadviažu v popoludňajších hodinách relácie určené pre staršie deti.

RTVS reagovala na vzniknutú situáciu zaradením seriálu Spadla z oblakov do programovej štruktúry a na nedávno spustenom treťom kanáli naďalej reprízovala programy ako Repete či Kaviareň SláviaPetrom Stašákom. Do vysielania sa rozhodla zaradiť aj sfilmované diela povinnej literatúry.

• Internetová televízia DV TV zverejnila rozhovor s Janom Kordom, riaditeľom materskej a základnej školy v Prahe. „Kým to bude potrebné, nech sú školy zavreté. Aj keby to malo trvať dva mesiace, zvládneme to,“ konštatuje Korda.

• Národný ústav detských chorôb pripravil informačnú kampaň, ktorá formou videí (tu, tutu) približuje tému šírenia nového koronavírusu deťom.

 

Editorka: Anna Dráľová | noveskolstvo.sk

Teraz najčítanejšie