Denník N

Žiadost filmárov o finančnú pomoc štátu kvôli koronavírusu je necitlivá nehoráznosť

Veľká časť sveta je v zásadnej kríze, aký veľký bude dopad na ekonomiku ešte nie je jasné a slovenskí filmári žiadajú o pomoc štát. Považujem to za necitlivú nehoráznosť.

Moja principiálna výhrada je, že štát sme my všetci. Žiadajú nás všetkých, my všetci by sme to zaplatili. Stovky a tisíce živnostníkov a firiem, ktorí majú rovnaký problém: v dôsledku koronavírusu prichádzajú o príjmy. Mnohí z nich majú navyše náklady, ktoré je naďalej potrebné platiť.

Nerozumiem tiež argumentu, že filmárskych profesií sa dotkne súčasná situácia najviac. Považujem to za urážlivé aktuálne voči zdravotníkom a z dlhodobejšie hľadiska voči množstvu ďalších podnikateľov. Zdravotníkom by mala smerovať pomoc štátu a to nielen na potrebné vybavenie, ale aj na zaslúžené finančné ohodnotenie „mimoriadnymi odmenami“.

(Poznámka vo vyhlásení filmárov, že kreatívny priemysel môže čoskoro živiť v podstate celé hospodárstvo asi znamená, že my všetci ostatní budeme zo svojich daní platiť filmárov.)

Možno nie som dostatočne kultúrne založený. Možno je to len môj pohľad. Možno by som to videl inak, keby som filmár. Ja však nemám výhradu voči dlhodobej a systematickej podpore kultúry. Nedokážem však akceptovať, že filmári v tejto situácii naťahujú ruku ku nám všetkým.

 

(Kontext: Koronavírus: Filmári a ďalší umelci žiadajú vládu o pomoc)

Teraz najčítanejšie