Denník N

Koruna, Drachma, Forint, Zloty

Neviem, čo presne mali v hlavách Gréci, keď povedali NIE v referende, ale ak sa vyjadrili pre návrat k Drachme, urobili dobre. Vlastná mena je totiž jediné, čo Grékom môže pomôcť.

Nech si eurohujeri, z daní platení ekonómovia a politici hovoria čo chcú, my Slováci (Česi, Poliaci, Maďari) vieme, že uspešne transformovať nevýkonnú ekonomiku vyžaduje vlastnú menu.

Môje štipendium vedeckého ašpiranta bol 1.950 Kčs (korún československých) v roky 1989. Skákať som z toho nemohol, ale na nejaké oblečenie, príspevok na bývanie, vyvenčenie frajerky, pivo s kamošmi a low cost lyžovačka vo Vrátnej z toho vyšli. V 1990, 2000… štipendium rástlo, ale jeho reálna hodnota mizla pred očami. Stále bolo na mlieko, pivo, chlieb, na osobný počítač by som ale šetril roky, pomlčiac o aute. Za Schilling sme platili 3 koruny, nemeckú marku 20, ale môj príjem prepočítane bol niekde okolo 200 DM…

Štorciferné príjmy sa zmenili na 5 ciferné a nakoniec 6 a prišlo 1/30,126 a zase som sa cítil ako postgraduálny študent s príjmom priemerného Európana. K nim sme sa za 20 rokov transformácie priblížili. (Aspoň očami Bratislavčana). Československá a neskôr Slovenská koruna nám umožnila zreálňovať naše príjmy, regulovať dovozy vďaka ich vysokej cene v korunách, ktorú si ašpiranti ako ja nemohli dovoliť platiť, prispôsobovať hospodárstvo a zvyšovať produktivitu práce. Tiež sme si kupovali nemecké marky, čo keby tak korunka oslabila, po čase sme jej ale začali veriť. My sme boli tí, čo rástli. Aj získavať čoraz viac peňazí do domácnosti, aj nahradiť „žigulíky“ za BMW. Vďaka ti koruna. A to si krajina po menovej rozluke s ČR musela na tvoje zavedenie požičať. A vďaka aj rozumnej NBS, za to, že sa o korunu pomerne slušne starala (a ustála aj mečiarovské blúznenie o pevnej mene, čo stálo krajinu dosť z jej devízových rezerv).

Príbeh Slovenska (okrem postnatálnych transformačných bolestí) bol príbehom rastu. Od prijatia EURa je ale len príbehom rastu dlhu. EURo rast skoro ihneď zabrzdilo (jasné, bola aj kríza). Rast z vlastných schopností sa zmenil za kúpený rast z Eurofondov – politici ich milujú, je ale na zaplakanie, že krajina už nevie opraviť ani kilometer cesty bez zahraničných peňazí, ani meter dlažby alebo kanalizácie. A to z každého EUR, ktoré zamestnávateľ zaplatí ako náklady na prácu sa kým si za ne kúpite niečo užitočné strátí pričinením vlády 60%?

Čo poviete na tento strašlivý graf? Ukazuje rast zadĺženosti našej vlasti v pomere k HDP. Že nám za tú dobu vládli tí, čo nám vládli nechajme bokom.

SlovakDebt

Gréci môžu zažiť náš príbeh, bez EUR, s Drachmou. Bude to bolieť, ale aj nás bolela transformácia z ideologického šialenstva socializmu rovnako ako šialenstvo štátneho rozhadzovania.

Ako na to, alebo čo by som robil Ja, diktátor grécky osvietený samozvaný?

  • Nechal by som ľuďom Eurá. Majte si ich, plaťte nimi, sporte si ich. V žiadnom prípade by som ľud pospolitý nenútil ku konverzii ani im násilne ich úspory v bankách nekonvertoval.
  • Stavu na štáte odkázanému, k štátnemu cecku prisatému, by som ale odkázal: vaša nasledovná výplata bude už v Drachmách. Koniec diskusie, alebo Drachmy, alebo nič.
  • A národu ešte ďalší odkaz by som dal: dane, poplatky aj všetky štátne služby zaplatíte v Drachmách. Obchodníkom by som ale Drachmy nevnucoval. Neber Drachmy, ale vedz, že EURá ti zaplatí málokto. Ak robíš na vývoz, buď si pyšný. Jasné, že za Drachmy by ste BMW X7 nepredali, ale vajcia a lístok na električku už áno.
  • Zahraničným veriteľom miesto tárania o reformách poctivý stredný prst by som ukázal. Keby ste mali odvahu netlačiť nás z vlastného sebectva takmer k vlastnej sebevražde: poklesu hospodárstva, nezamestnanosti, darovaniu krve, orgánov… nemuseli sme byť v takých dlhoch, ako sme. Nech si to vybavia s vami vaši voliči. Odpíšte väčšinu svojich pohľadávok, ak budeme môcť, niečo vám určite splatíme.

Jasné, že životná úroveň podstatnej väčšiny poklesne. Podobne ako moja životná úroveň, alebo mojej mamy dôchodkyne, keď sa jej nominálny dôchodok prepočítal do reálnych cien. Krajina sa ale môže zviechať a s ňou aj vy.

Teraz najčítanejšie